قرارداد فروشنده مغازه را با رعایت تمام نکات قانونی آن بشناسید

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/06/19
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروشنده مغازه

بعد از شنیدن نام مغازه، اولین تصویری که به ذهن شما می‌رسد احتمالا مکانی است که کالا یا محصولات مورد نیاز خود را از آنجا تهیه می‌کنید. این تصور، در حقیقت ماهیت کلی مغازه‌ها در شکل ساده و ابتدایی است که حتی به هایپر مارکت‌های بزرگ نیز تعمیم داده می‌شود. تعریف مکانی برای فروش کالا، یک ماهیت شناخته‌ شده است که امکان دارد به صورت مغازه‌های مجازی نیز موجودیت پیدا کند. مغازه مکانی است که نیاز انسان جهان امروز را تامین می‌کند. به همین دلیل است که در انواع و ابعاد مختلف راه اندازی می‌شوند. ارتباط مغازه با نیروی انسانی فقط به خریداران معطوف نیست. یکی از مهمترین روابط کاری در این حوزه، رابطه کاری فروشنده با مالک مغازه است. قرارداد فروشنده مغازه ، برای ثبت این رابطه کاری تنظیم می‌شود.

در بسیاری از مواقع، مالک مغازه وظیفه فروشندگی محصولات خود را نیز به عهده دارد. اما شواهد نشان می‌دهد که اغلب، حضور یک فروشنده برای مغازه‌ها کافی نیست. به همین دلیل است که مالک یا صاحب مغازه تصمیم می‌گیرد یک نیروی انسانی را به عنوان فروشنده استخدام کند. در موارد ابتدایی‌تر که ممکن است حضور در مغازه نیاز به تخصص خاصی نداشته باشد، مالک می‌تواند با استفاده از قرارداد شاگرد مغازه ، شخص جوانی را استخدام کند. این قرارداد با توجه به شرایط، ممکن است با قرارداد بین صاحب مغازه و فروشنده هماهنگی بسیار زیادی داشته باشد و به همان منظور استفاده شود اما این دو قرارداد می‌توانند از جنبه‌های دیگر بسیار متفاوت باشند.

نمونه قرارداد فروشنده مغازه چگونه قراردادی است؟

صاحبان مغازه، به خصوص مغازه‌هایی که در کنار فروش کالا، خدمات خاصی را ارائه می‌دهند یا اینکه یک محصول معین را به فروش می‌رسانند، برای استخدام فروشنده شروط ویژه‌ای در نظر می‌گیرند. این اشخاص تمایل دارند فروشنده‌ای را استخدام کنند که سابقه کار مرتبط با حوزه کاری آن‌ها داشته باشد. بعد از مصاحبه‌ استخدام و گفت و گو با متقاضی فروشندگی، صاحب مغازه تصمیم می‌گیرد که متقاضی را بپذیرد یا اینکه تقاضای او را رد کند. اگر صاحب مغازه هستید و با سنجش و مصاحبه، تصمیم گرفته‌اید یک نیروی انسانی را برای فروشندگی استخدام کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که این رابطه کاری را با استفاده از یک قرارداد، ثبت کنید.

نمونه قرارداد کار فروشنده مغازه ، یک قرارداد مناسب برای این رابطه کاری است. این قرارداد، یکی از انواع قرارداد کار است. به واسطه این قرارداد، متقاضی فروشندگی مغازه، با صاحب مغازه همکاری خواهد کرد. در متن قرارداد با فروشنده مغازه ، صاحب مغازه، کارفرما است و متقاضی فروشندگی، کارگر نامیده می‌شود. این قرارداد از قانون کار پیروی می‌کند و مطابق با مواد این قانون تنظیم خواهد شد.

با تنظیم و امضای نمونه قرارداد فروشنده مغازه ، رابطه کاری فروشنده و کارفرما آغاز می‌شود. این قرارداد، حاوی اطلاعات کاملی درباره مشخصات و اطلاعات هویتی طرفین، موضوع قرارداد، مسئولیت‌ها و وظایف، میزان حق الزحمه، مدت همکاری، ساعت کار کارگر و موارد مرتبط دیگر است. با امضای قرارداد ، طرفین متعهد هستند که مواد پیمان را اجرا کنند. هرگونه کوتاهی یا عدم انجام تعهدات، تخلف محسوب می‌شود و طرف دیگر قرارداد می‌تواند از شخص متخلف شکایت کند.

انواع قرارداد

رابطه کاری فروشنده با صاحب مغازه ، مشخص می‌کند که قرارداد باید به چه شیوه‌ای تنظیم شود. هر قرارداد، شرایط خاصی ایجاد می‌کند و ممکن است که از قوانین مختلفی تبعیت کند. در این بخش از مقاله به انواع قرارداد بین صاحب مغازه و فروشنده اشاره می‌کنیم و درباره هر یک از آن‌ها توضیح می‌دهیم. آشنایی با انواع قرارداد فروشنده مغازه ، دانش شما را در این زمینه بیشتر می‌کند و می‌توانید با آگاهی بیشتری در خصوص قرارداد مورد نظرتان تصمیم بگیرید. در ادامه به چند مورد اشاره می‌کنیم.

قرارداد شراکت فروشنده و صاحب مغازه

تاسیس و راه اندازی مغازه، به معنای شروع یک کسب و کار است. در نظر عموم، راه اندازی مغازه یک سرمایه گذاری سودآور و اشتغال‌زا است. به همین دلیل است که بسیاری از اشخاص که توانایی و سرمایه مالی کافی دارند، تلاش می‌کنند که مغازه راه اندازی کنند. بدون شک مغازه بدون حضور فروشنده فعال، موفق نخواهد شد. اگر این گروه از صاحبان سرمایه، امکان حضور در مغازه را نداشته باشند، می‌توانند با یک شخص به عنوان فروشنده همکاری کنند.

فروشنده یک نیروی کار انسانی است که در زمینه فروشندگی، تجربه و مهارت دارد. سرمایه‌دار با تنظیم شراکت نامه مغازه ، با فروشنده شراکت می‌کند. در این قرارداد، درصد مشخصی از درآمد به فروشنده تعلق می‌گیرد و در مقابل، فروشنده مسئولیت رسیدگی، مدیریت، نظارت و فروشندگی در مغازه را به عهده می‌گیرد. این قرارداد براساس قوانین مربوط به مشارکت مدنی تنظیم می‌شود.

نمونه قرارداد کار فروشنده مغازه

این قرارداد که متداول‌ترین نوع قرارداد برای استخدام فروشنده است، براساس قانون کار تنظیم می‌شود. در این قرارداد فروشنده کارگر است و صاحب مغازه کارفرما نامیده خواهد شد. در متن قرارداد فروشنده مغازه ، شرح وظایف فروشنده مشخص شده است و به او تکلیف می‌شود که در ازای دریافت حق الزحمه، ملزم است وظایف خود را اجرا کند. این رابطه کاری که در اصطلاح، قرارداد کار است، در انواع مختلف تنظیم خواهد شد. حالت‌های مختلف نمونه قرارداد فروشنده مغازه براساس قانون کار شامل موارد زیر است:

نمونه قرارداد فروشنده مغازه به صورت موقت

کاربردی‌ترین پیمان برای استخدام فروشنده مغازه، قرارداد کار موقت است. قرارداد موقت به این معنا است که فروشنده برای مدت معین استخدام می‌شود. بنابراین، بعد از اتمام مدت قرارداد، رابطه کاری نیز به پایان می‌رسد و کارفرما ملزم به استخدام مجدد فروشنده نیست. این مدت، ممکن است چند ماه یا چند سال باشد که باید در متن قرارداد به صراحت به آن اشاره شود. به این صورت که تاریخ دقیق شروع و پایان مدت قرارداد در این بخش نوشته خواهد شد.

نمونه قرارداد فروشنده مغازه به صورت ساعتی یا پاره وقت

در موارد متعددی پیش آمده‌ است که صاحب مغازه برای نصف روز یا ساعات کمتری به فروشنده نیاز داشته باشد. برای مثال ممکن است که یک دانشجو را استخدام کند که فقط می‌تواند در ساعات خاص در مغازه حاضر باشد. در این شرایط، میزان فعالیت فروشنده در مغازه به اندازه میزان ساعت کاری معین قانون کار نخواهد بود. به همین دلیل است که به این نوع قرارداد، قرارداد کار پاره وقت یا قرارداد کار ساعتی می‌گویند. در این نوع قراردادها، میزان حقوق، حق الزحمه و مزایا براساس میزان حضور فروشنده محاسبه می‌شود.

نمونه قرارداد کار آزمایشی فروشنده

اگر به تازگی با متقاضی فروشندگی آشنا شده‌اید و از او اطلاعات کافی ندارید، می‌توانید در ابتدای همکاری، قرارداد آزمایشی تنظیم کنید. قرارداد کار آزمایشی به طور معمول برای یک ماه تا سه ماه تنظیم می‌شود. قانون کار برای این نوع قرارداد نیز حق الزحمه در نظر گرفته است. بنابراین، آزمایشی بودن به این معنا نیست که فروشنده باید در دوره آزمایشی به صورت رایگان کار کند. در این دوره نیز باید تمام حقوق فروشنده پرداخت شود. ویژگی اصلی این قرارداد، این است که کارفرما ملزم به ادامه همکاری با نیروی کار آزمایشی نیست. بنابراین حتی پیش از گذشت یک ماه هم می‌تواند این قرارداد را به اتمام برساند.

قانون قرارداد فروشنده مغازه

نوع رابطه کاری، مشخص می‌کند که قرارداد فروشنده مغازه از چه قانونی تبعیت می‌کند. با توجه به نوع قرارداد، محتوای آن نیز مشخص می‌شود. قانون شراکت با استناد به قوانین مربوط به عقد شرکت در قانون مدنی تنظیم می‌شود. قرارداد کاری بین فروشنده و صاحب مغازه نیز با استناد به قانون کار تهیه خواهد شد.

همانطور که پیش‌تر توضیح دادیم، رابطه کاری ایجاد شده یک رابطه میان کارگر و کارفرما است. براساس قانون کار، کارگر می‌پذیرد در ازای انجام امور مشخص، حق الزحمه دریافت کند. در مقابل، کارفرما نیز متعهد می‌شود حق الزحمه کارگر را بپردازد.

شورای عالی کار، در خصوص میزان حق السعی کارگر و مزایای شغلی قانون کار تصمیم می‌گیرد و در نهایت، مبلغ تعیین شده را اعلام می‌کند. کارفرمایان باید به این مبلغ متعهد باشند و مبلغ کمتری را برای حقوق در نظر نگیرند. با این شرایط، میزان حقوق، مزایا و شرایط کار منطبق با قوانین کار تنظیم می‌شود. علاوه بر قانون کار، قانون تامین اجتماعی نیز به این قرارداد نظارت دارد.

تعیین مدت قرارداد

مدت قرارداد، بازه زمانی همکاری فروشنده و صاحب مغازه است. در این بخش از قرارداد، مشخص می‌شود که فروشنده برای چه مدت استخدام می‌شود. همانطور که پیش‌تر گفتیم، مانعی برای تعیین مدت قرارداد وجود ندارد. به همین منظور، بازه زمانی قرارداد میان فروشنده و صاحب مغازه، ممکن است از چند ماه تا چند سال تعیین شود. مساله مهم این است که تاریخ دقیق شروع و پایان کار فروشنده، حتما در متن قرارداد نوشته شده باشد.

‌در نظر داشته باشید

اگر می‌خواهید قراردادی داشته باشید که هم از نظر قانون صحیح و معتبر بوده و هم مطابق با شرایط و توافقاتی که در نظر دارید تنظیم شده باشد، باید مسئولیت نگارش آن را به متخصصان حقوقی و وکلای با تجربه در نگارش قرارداد بسپارید. برای ارتباط سریع با این متخصصان می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی استفاده کنید.

از طرف دیگر، برای دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص مسائل حقوقی که در نظر دارید، پیشنهاد ما به شما استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است.

متن کامل قرارداد

برای دسترسی به این قرارداد، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد فروشنده مغازه
دریافت قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات