نمونه قرارداد شاگرد مغازه و ابعاد مهم و قانونی قرارداد بین شاگرد و کارفرما

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/10/28
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد شاگرد مغازه

قرارداد شاگرد قراردادی است که به منظور به کار گرفتن و استخدام نیروی کار انسانی برای مغازه، فروشگاه و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. فروشگاه‌ها و مغازه‌های متعدد در صنف‌های مختلف، نیازمند شاگرد یا نیروی کمکی برای گرداندن مغازه هستند. شاگرد‌های مغازه، به مشتریان رسیدگی می‌کنند. به سوالات مشتریان پاسخ می‌دهند و سعی می‌کنند که همزمان، هم معرفی و تبلیغات محصولات را انجام دهند و هم باعث ایجاد تمایل و علاقه خرید محصول در مشتری شوند. علاوه بر این موارد، وظایف دیگری نیز به‌ عهده شاگردان است که با توجه به نوع کار و صنف مورد نظر متفاوت خواهد بود. مغازه‌داران و صاحبان کسب و کار، برای استخدام نیروی مورد نظرشان باید از متن قرارداد شاگرد مغازه استفاده کنند. این قرارداد را، قرارداد بین شاگرد و کارفرما نیز می‌نامند. برای آشنایی بیشتر با فرم قرارداد شاگرد مغازه پیشنهاد می‌کنیم که ادامه این مطلب را بخوانید.

نمونه قرارداد شاگرد مغازه چیست؟

قرارداد کار شاگرد مغازه ، یک نوع از قرارداد کار است که با توجه به قانون کار تنظیم می‌شود. در قرارداد کاری با شاگرد درباره ارتباط کاری و نحوه عمل به آن توضیح داده می‌شود. این قرارداد یک متن مکتوب است که از نظر قانونی اعتبار دارد. به عبارت دیگر، متن قرارداد با شاگرد مغازه یک سند معتبر قانونی است. تنظیم قرارداد، کارفرما را موظف می‌کند که براساس قانون کار عمل کند. زیرا قراردادی که مغایر با قانون کار باشد، معتبر نیست و خطا محسوب می‌شود. از طرف دیگر، زمانی که مشکل یا خطایی ایجاد شود و لازم باشد که به اداره کار مراجعه شود، این قرارداد سند معتبری است که می‌توانیم به آن استناد کنیم. در نمونه قرارداد با شاگرد مغازه ، درباره ساعت کاری، میزان حقوق، تعهدات و وظایف، چگونگی انجام کار و بسیاری موارد دیگر صحبت می‌شود.

کارفرما و شاگرد در نمونه قرارداد شاگرد مغازه

نمونه فرم قرارداد شاگرد مغازه قراردادی است که میان مغازه‌دار به عنوان کارفرما و شاگرد مغازه تنظیم می‌شود. در این قرارداد، کارفرما صاحب امتیاز مغازه یا مالک آن است و با توجه به نوع محصولی که فروخته می‌شود، شخصی به عنوان شاگرد استخدام می‌شود. این شاگرد می‌تواند ویژگی‌های مختلفی داشته باشد. برای مثال ممکن است مغازه‌ای فقط شاگرد مرد بخواهد یا فقط خانم‌ها را استخدام کند. همچنین ممکن است برای استخدام نیازمند مهارت خاص، مدرک خاص یا تجربه کاری مرتبط باشد. بعضی‌ از مغازه‌ها نیز صرفاً نیروی جوان و فعال می‌خواهند و او را حین کار آموزش می‌دهند. در قرارداد برای شاگرد مغازه تمامی جنبه‌های همکاری توضیح داده می‌شود و کلیه ابهامات درباره نقش هرکدام از طرفین از بین خواهد رفت.

نمونه قرارداد شاگرد مغازه از نگاه قانون

همانطور که پیش‌تر گفتیم، متن قرارداد شاگرد مغازه براساس قانون کار تنظیم می‌شود. قانون کار در ماده‌هایی درباره قرارداد استخدام ، کارفرما و کارگر صحبت کرده ‌است. در ادامه مطلب به این ماده‌ها اشاره می‌کنیم.

ماده 7 قانون کار، قراردادکار را به این صورت تعریف می‌کند:

قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن، کارگر در قبال دریافت حق السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

در ماده 7 قانون کار درباره کارفرما، کارگر و حق السعی صحبت شده ‌است. به طور کلی این سه رکن، از مهم‌ترین ارکان قراردادهای کار هستند. علاوه بر این ماده، در ماده‌های 2 و 3 قانون کار نیز درباره کارگر و کارفرما صحبت شده است. ماده 3 قانون کار، کارفرما را یک شخص حقیقی یا حقوقی می‌داند که شاگرد را به استخدام خود گرفته است. قرارداد کار و قانون کار به وزارت‌خانه کار و رفاه اجتماعی مرتبط است.

انواع نمونه قرارداد شاگرد مغازه

نمونه فرم‌ قرارداد شاگرد مغازه براساس مدت قرارداد متفاوت‌ خواهد بود. مغازه داران به طور معمول برای مدت یک سال نیروی مورد نظرشان را استخدام می‌کنند. این مدت ممکن است بیشتر یا کمتر شود. علاوه بر این، ممکن است که قراردادهای موقتی برای آموزش یا قراردادهای موقتی برای حضور آزمایشی امضا کنند. به هرحال، برای به کار گرفتن نیروی شاگرد برای مغازه، عقد یکی از انواع این قراردادها الزامی است. اگر بخواهیم انواع قراردادهای مورد استفاده بین شاگرد و کارفرما را نام ببریم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. قرارداد کار موقت
  2. قرارداد کار آزمایشی
  3. قرارداد کار با موضوع معین
  4. قرارداد پاره وقت

نکته مهم در زمینه قرارداد کار شاگرد مغازه این است که نوع قرارداد به خوبی مشخص شده باشد و در تنظیم قرارداد مرتبط با آن دقت شود. نکته دیگر این که به نظر نمی‌آید، این عنوان شغلی، استخدام دائم داشته باشد. یعنی قرارداد برای شاگرد مغازه به طور موقت تنظیم می‌شود.

مدت و موضوع در نمونه قرارداد شاگرد مغازه

مدت نمونه فرم قرارداد شاگرد مغازه با توجه به نوع قرارداد مشخص می‌شود. اگر قراردادی تنظیم شد، لازم است که تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد به طور دقیق در آن نوشته شود.

موضوع متن قرارداد شاگرد مغازه نیز دقیقا همان کاری است که شخص شاگرد موظف به انجام آن است. در این بخش از قرارداد، به طور کامل درباره نحوه انجام کار، شرح وظایف و تعهدات و به طور کلی، موضوع فرم قرارداد شاگرد مغازه صحبت می‌شود.

ساعت انجام کار

هر مغازه یا فروشگاه، ساعت خاصی برای شروع و پایان فعالیت مغازه دارد. در متن قرارداد ، ساعت کاری مورد نظر نوشته می‌شود و میزان ساعت کاری که شاگرد تعهد به حضور و انجام فعالیت دارد مشخص می‌شود. نکته دارای اهمیت این است که ماده 51 قانون کار، درباره ساعت کاری صحبت کرده است. این ماده می‌گوید: میزان ساعت کاری هر شخص در یک روز کاری برابر با 7 ساعت و 20 دقیقه است. اگر از این میزان بیشتر باشد، کارفرما باید مازاد آن را به شاگرد پرداخت کند. البته زمانی که قرارداد به صورت پاره وقت تنظیم می‌شود و میزان ساعت کاری کمتر از 7 ساعت و 20 دقیقه باشد، به میزان کاستی ساعت کاری، از میزان حقوق و مزایا نیز کاسته می‌شود.

محل انجام کار

محل انجام کار، دقیقا همان مغازه، بوتیک، فروشگاه و غیره است. لازم است که در متن قرارداد با شاگرد مغازه به طور دقیق به آدرس محل اجرای قرارداد اشاره شود.

حق السعی یا دستمزد

ماده 35 قانون کار درباره حق السعی یا همان دستمزد و حق الزحمه توضیح داده است. این ماده در تعریف حق السعی می‌گوید:

مزد یا حق الزحمه، وجه نقد یا غیر نقدی یا هم نقدی و هم غیر نقدی است که در ازای انجام کار به کارگر پرداخت می‌شود. این دستمزد در ازای انجام موضوع قرارداد است. مقدار حق السعی در ابتدا با نظر و موافقت طرفین و با لحاظ حداقل حقوق اداره کار تعیین می‌شود.

توصیه می‌کنیم حتما در قرارداد، جزئیات شماره کارت یا حساب شاگرد نوشته شود. باید کلیه مبالغ قرارداد به این حساب پرداخت شود تا از هرگونه ادعای بعدی و اختلاف جلوگیری کنید. برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید. این تصویر، بخشی از همین قرارداد است که توسط تیم حقوقی رکلا تنظیم شده است و در بانک نمونه قرارداد قرار گرفته است.

نمونه قرارداد شاگرد مغازه

بیمه شاگرد

درباره مساله بیمه، قانون کار در ماده 148 توضیح داده است:

«کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون مکلفند بر اساس قانون تامین اجتماعی، نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام نمایند.»

براساس این ماده از قانون، کارفرما باید حق بیمه کارگر را بپردازد.

تعهدات و وظایف شاگرد در نمونه قرارداد شاگرد مغازه

  1. شاگرد باید دقیقا در ساعت معین در مغازه حضور پیدا کند.
  2. شاگرد باید آراستگی ظاهری خود را حفظ کرده باشد.
  3. شاگرد باید ضامن اموال مغازه باشد.
  4. شاگرد باید آداب معاشرت بداند و فن بیان خوبی داشته باشد تا بتواند با مشتریان ارتباط بهتر و موثرتری برقرار کند.
  5. و …

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، نمونه قرارداد شاگرد مغازه را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

شما همچنین می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد اختصاصی خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد روی لینک قبل بزنید.

شما همچنین می‌توانید در مورد این قرارداد، از مشاوران ارشد حقوقی و وکلای پایه یک دادگستری رکلا، مشاوره حقوقی تلفنی دریافت کنید. برای این کار روی لینک قبل بزنید و درخواستتان را ثبت کنید.

قرارداد شاگرد مغازه

برای امضای قرارداد با شاگرد مغازه خود، این قرارداد را دانلود کنید.

نمونه قرارداد شاگرد مغازه
دانلود نمونه قرارداد شاگرد مغازه
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(15 نظر)
account_circle
زمردی
thumb_up_alt
تا حالا به صورت دستی به شاگردم حقوق می‌دادم ولی میخوام سند داشته باشم چه کاری باید بکنم؟
17:25
27 آبان 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. توصیه می‌کنم حتما قرارداد کار موقت تنظیم کنید و علاوه بر اون، کلیه مبالغ پرداختی رو به صورت کارت به کارت پرداخت کنید.
23:29
03 دی 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام شاگردمرغ فروش هستم چقدرباید دست مزد بگیرم
16:42
16 اردیبهشت 1400
account_circle
آتبین ابراهیم زاده
thumb_up_alt
با سلام حتما باید شاگرد مغازه را بیمه کرد حتی اگر کل افراد استخدامی من همین یک نفر باشد؟
08:42
07 شهریور 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. پاسخ به سوال شما مثبت هست و باید شاگرد مغازه را حتی در دوره آزمایشی بیمه کنید.
16:37
08 شهریور 1400
account_circle
سید صادق
thumb_up_alt
سلام. الان حداقل حقوق شاگرد برای کار در مغازه چقدره؟
11:52
18 شهریور 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. حداقل حقوق شاگرد مغازه تفاوتی با حداقل حقوق سایر کارگران ندارد. این حداقل هر ساله از سوی شورای عالی کار اعلام می‌شود.
16:29
19 شهریور 1400
account_circle
فاطمه زارع
thumb_up_alt
با سلام، ببخشید آیا نیاز هست که از شاگرد مغازه سوپر لبنیاتی، چک ضمانت گرفته شود یا چه راهکاری پیشنهاد می‌دهید؟ با تشکر.
07:22
19 شهریور 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. بله. این امکان وجود دارد که از شاگرد مغازه چک یا سفته ضمانت حسن انجام تعهدات دریافت کنید.
15:39
20 شهریور 1400
account_circle
محمدرضا بهزادی خواه
thumb_up_alt
سلام من در قهوه فروشی کار می‌کنم. ایشان یک دستگاه قهوه ساز تو انبار داشت. نا خوداگاه ظرف مخزن آب آن شکست. آیا من باید تقبل کنم در صورتی که حرفی از جابه جا کردن وسایل انبار نگفته بود؟
16:37
26 شهریور 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در این مورد، صرفا در صورتی که شما سبب شکستن ظرف شده باشید باید نسبت به جبران خسارات اقدام کنید.
18:37
27 شهریور 1400
account_circle
مهشید تادری
thumb_up_alt
سلام وقت بخیر. من می‌خواستم یک نمونه قرارداد برام‌ تنظیم بشه جهت اینکه یک نفر به مدت سه ماه بیاد بنگاه مشاور املاکم و کار کنه و اگر از کارش راضی نبودم و گفتم نیاد دیگه نره شکایت کنه و اداره کار بخواد و بگم تصفیه حساب شده.
09:58
02 مهر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. لطفا از منوی سایت روی «تنظیم قرارداد» بزنید و درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید تا ما با شما تماس بگیریم.
17:52
03 مهر 1400
account_circle
ابوالفضل عابدینی
thumb_up_alt
من تو یه مغازه کار می‌کنم برای اینکه صاحب مغازه منو بیمه کنه حتما باید قرارداد تنظیم شده باشه؟ اگر آره چجوری باید تنظیم کنم؟
20:58
28 آبان 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
در هر حال، روابط شما و صاحب مغازه، روابط کاری و مطابق با قانون کار است و ایشان باید شما را بیمه کند. اما نبود قرارداد برای هر دو طرف قرارداد، زمینه ایجاد مشکل را ایجاد می‌کند.
15:21
29 آبان 1400
account_circle
مریم مقدم
thumb_up_alt
باسلام و احترام. بنده کارفرما کارگاه خیاطی هستم و شاگرد بنده امکان دادن سفته یا چک را ندارن. باید چه مدرکی بابت حسن انجام تعهد از ایشان گرفت؟ لطفا راهنمایی کنید. سپاس.
17:10
15 بهمن 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. جز موارد مورد اشاره، سند تجاری دیگری را نمی‌توان مورد اشاره قرار داد. اما به هر حال، هرکس سبب ورود خسارت به شما شود امکان طرح دعوا در محاکم قانونی جهت مطالبه خسارت از ایشان وجود دارد.
15:41
16 بهمن 1400
account_circle
کاربر رکلا
thumb_up_alt
وقت بخیر. من تو یه سوپر مارکت کار می‌کنم‌. قراردادی بینمون بسته نشده. همون تایم کاری ۹ ساعت توافق شد ولی الان نزدیک روزی ۱۳ ساعت حتی ۱۵ ساعت کار می‌کنم. روز تعطیل ندارم. بیمه هم‌ نمی‌کنه. آیا می‌تونم واسه بیمه اقدام کنم؟
11:00
18 بهمن 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. بله این امکان برای شما وجود دارد که درباره بیمه و کلیه مبالغی که مستحق آن هستید و به شما پرداخت نمی‌شود در اداره کار و سازمان تامین اجتماعی طرح دعوا کنید.
13:55
19 بهمن 1400
account_circle
حسین رحیمی
thumb_up_alt
با سلام. شاگرد مغازه طلا فروشی هستم. سال 97 ایشان یک قرارداد سفید رو به من پیشنهاد دادند و بنده هم امضا کردم و تا به امروز، هیچ قراردادی انجام نگرفته و مشغول کار هستم. نه مرخصی به من میدهند و نه بیمه. حقوقم هم پایین تر از قانون کار. الان چجوری باید پیگیر حقم باشم؟
22:56
22 اسفند 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. سفید امضا بودن قرارداد یا نداشتن قرارداد، اهمیتی ندارد. شما می‌توانید برای مطالبه حقوق قانونی خود به اداره کار منطقه مراجعه کنید.
15:58
23 اسفند 1400