قرارداد باربری ؛ در قرارداد شرکت باربری باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1403/01/28
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد باربری

باربری (Transpor) یا ترابری به جابه جایی بار از مکانی به مکان دیگر می‌گویند و نمونه قرارداد باربری به توافقی گفته می‌شود که هدف از تنظیم آن جابه ‌جایی بار از مکانی به مکان دیگر است. ترابری از طریق زمینی، هوایی، دریایی و عموماً به وسیله خودرو، کشتی، هواپیما، قطار یا دیگر وسایل انجام می‌شود. لازم به ذکر است که باربری زمینی و دریایی سابقه‌ای طولانی دارند و مردم از دیر باز از طریق جاده‌ها و دریا بارهای تجاری یا دیگر کالاهای خود را جابه ‌جا می‌کردند.

در زمان‌های قدیم که خودرو وجود نداشت مردم از حیوانات برای جابه ‌جایی بارهای خود استفاده می‌کردند اما با پیدایش خودرو، باربری سنتی کنار گذاشته شد. همراه با پیشرفت صنعت خودرو سازی، کامیون‌ها و ماشین‌های باربری متنوع و با کاربردهای مختلف ساخته شدند و مورد استقبال مردم قرار گرفتند. به این ترتیب، بسیاری از مردم به شغل باربری روی آوردند و شرکت‌های باربری نیز به تدریج تشکیل شدند.

نمونه قرارداد باربری چگونه سندی است؟

نمونه قرارداد با باربری یکی از انواع قرارداد پیمانکاری است که به وسیله توافق میان صاحب بار و باربر تنظیم و امضا می‌شود.

این قرارداد، مطابق با ماده 10 قانون مدنی تنظیم و امضا خواهد شد. صاحب بار به عنوان کارفرما و باربر نیز به عنوان پیمانکار این قرارداد را امضا و ایجاد می‌کنند.

قرارداد پیمانکاری که میان صاحب بار و باربر تنظیم می‌شود یکی از انواع قراردادهای خصوصی میان اشخاص است که در راستای اصل آزادی قراردادها نوشته می‌شود. این قرارداد، کاملاً مشروع و قانونی است و به همین دلیل مورد حمایت قانون گذار قرار می‌گیرد.

از دیگر قراردادهای مرتبط با این حوزه کاری، قرارداد کارگزاری حمل و نقل است که یک مقاله درباره آن منتشر کرده‌ایم. با زدن روی لینک می‌توانید این مقاله را در وبلاگ رکلا مطالعه کنید.

قانون مدنی و قانون تجارت، ناظر بر نمونه قرارداد باربری

همانطور که در بالا نیز توضیح دادیم، این توافق در گروه انواع قرارداد نامعین قرار می‌گیرد زیرا در قانون مدنی از این عقد نامی برده نشده است. قانون گذار در ماده 10 قانون مدنی به اشخاص اجازه داده است که درباره هر موضوعی که غیر قانونی، غیر مشروع و مخالف با نظم عمومی جامعه نباشد با یکدیگر توافق و قرارداد امضا کنند. جابه ‌جایی بار و کالا نیز یک موضوع مشروع و قانونی است که شما می‌توانید در خصوص آن با یکدیگر توافق کرده و قرارداد تنظیم کنید.

در مواد 377 الی 394 قانون تجارت نیز برخی از مسئولیت‌ها و تعهدات صاحب بار و باربر مشخص شده است.

چرا نمونه قرارداد باربری نامعین است؟

نمونه قرارداد شرکت باربری یک عقد نامعین است زیرا تعریف این عقد و همچنین شرایط و قوانین مربوط به آن در مجموعه قوانین آورده نشده است بلکه صاحب بار و باربر هستند که این قرارداد را تعریف و شرایط مربوط به آن را مشخص می‌کنند.

نمونه قرارداد شرکت باربری که برای جابه ‌جایی کالا تنظیم می‌شود، به محض امضای صاحب بار و باربر تبدیل به قراردادی لازم الاجرا خواهد شد. بنابراین صاحب بار و باربر باید به تعهدات خود پایبند باشند زیرا حق انحلال و بر هم زدن قرارداد را ندارند مگر در مواردی که قانون گذار به آن‌ها اجازه داده باشد.

قرارداد میان صاحب بار و باربر معوض است زیرا باربر به طور رایگان جابه‌ جایی بار را انجام نمی‌دهد بلکه در ازای آن حق‌الزحمه خود را از صاحب بار دریافت می‌کند.

موضوع اصلی این قرارداد تعهد به جابه‌ جایی بار است و به همین دلیل، یک قرارداد عهدی محسوب می‌شود.

شرایط لازم برای صحت متن قرارداد باربری

همانطور که گفتیم این قرارداد در راستای اصل آزادی قراردادها و به وسیله توافق پیمانکار و صاحب بار تنظیم و امضا می‌شود اما قانونگذار نفوذ و اعتبار قانونی این قرارداد را مشروط به ماده 190 قانون مدنی می‌داند. این ماده بیانگر شرایط اساسی صحت تمام قراردادها است. مطابق ماده 190 قانون مدنی شرایط صحت این قرارداد، قصد و رضایت کارفرما و پیمانکار و مشروعیت جهت این قرارداد بیان شده است.

آیا لازم است نمونه قرارداد باربری امضا کنیم؟

صاحب بار و پیمانکار می‌توانند به صورت کتبی یا به صورت شفاهی، نمونه قرارداد باربری را تنظیم کنند اما برای جلوگیری از بروز دعوا و ورود خسارت به صاحب بار یا باربر، بهتر است که این قرارداد به صورت کتبی تنظیم شود. متن قرارداد بعد از آنکه به وسیله باربر و صاحب بار امضا شد در حکم سند عادی این قرارداد است. قرارداد مکتوبی که صاحب بار و باربر در دفاتر اسناد رسمی تنظیم کرده‌اند نیز سند رسمی این قرارداد محسوب می‌شود.

مطابق با ماده 1289 قانون مدنی اسناد عادی و رسمی از دلایل اثبات دعوا به شمار می‌روند و به همین دلیل، پیمانکار و صاحب بار می‌توانند در موقع بروز اختلاف به سند عادی یا رسمی استناد کنند و ادعای خود را به اثبات برسانند.

معرفی امضا کنندگان نمونه قرارداد باربری

طرفین این قرارداد، باربر و صاحب بار هستند. باربر باید مشخصات خود را در قسمت مربوط به کارفرما و صاحب بار نیز باید مشخصات خود را در قسمت مربوط به پیمانکار بنویسد.

صاحب بار و باربر می‌توانند از اشخاص حقیقی یا اشخاص حقوقی باشند. به این صورت که:

  1. شخص حقیقی به عنوان پیمانکار یا صاحب بار این قرارداد را امضا می‌کند. این اشخاص باید مشخصات هویتی، نشانی محل اقامت و شماره تلفن خود را در قسمت مربوط به مشخصات طرفین قرارداد بنویسند؛
  2. شخص حقوقی (شرکت‌های تجاری، موسسه‌ها، نهادها و غیره) نیز با اشاره به مشخصات تجاری و نشانی محل اقامت خود در متن قرارداد معرفی می‌شود.

شرح موضوع قرارداد باربری

جابه ‌جایی بار و رساندن آن به مقصد، موضوع این قرارداد را تشکیل می‌دهد. صاحب بار باید نوع بار و شرایط مد نظر خودش را به صورت صریح و با ذکر جزئیات در متن قرارداد ذکر کند تا باربر بتواند مقدمات و امکانات لازم برای جابه ‌جایی بار را آماده کند و به شرح وظایف خود نیز آشنا شود.

همانطور که پیش از این نیز گفتیم، موضوع قرارداد باید کالای مشروع و قانونی باشد. بنابراین صاحب بار و باربر نمی‌توانند درباره جابه‌ جایی کالاهای غیر قانونی مانند مشروبات الکلی، سلاح غیر مجاز و کالاهای قاچاق با یکدیگر توافق کنند.

محاسبه حق الزحمه در قرارداد

مبلغ قرارداد، حق الزحمه‌ای است که صاحب بار به باربر پرداخت می‌کند. حق الزحمه باربر با توجه به توافق میان او و صاحب بار و همچنین با توجه به موضوعاتی مانند نوع بار، مسافت و دیگر موارد تعیین می‌شود.

نحوه پرداخت حق الزحمه باربر نیز به توافق میان او و صاحب بار بستگی دارد. صاحب بار می‌تواند به صورت نقدی تمامی مبلغ قرارداد را به باربر پرداخت کند اما معمولاً در هنگام تحویل بار، مبلغی را به عنوان پیش پرداخت به باربر پرداخت می‌شود و پس از جابه ‌جایی بی کم و کاست بار، مابقی حق الزحمه نیز به او پرداخت خواهد شد.

کارفرما و باربر چه تعهداتی را به عهده می‌گیرند؟

تعهد اصلی باربر، رساندن بار به مقصد و تعهد اصلی کارفرما نیز پرداخت حق الزحمه باربر است. باربر و کارفرما می‌توانند در خصوص موضوعات مختلفی با یکدیگر توافق کنند. لازم است که صاحب بار و باربر به تمامی تعهدات و شرایط قرارداد پایبند باشند زیرا شخصی که به تعهدات خود عمل نکند ملزم به جبران خساراتی می‌شود که به دلیل خلف وعده او به طرف دیگر قرارداد وارد شده است.

برای مثال، در صورتی که باربر به تعهدات خود عمل نکند و بار سیب را با تاخیر به مقصد برساند و باعث فاسد شدن آن‌ها شود؛ باید خسارات صاحب بار را جبران کند.

مرجع حل اختلاف و داوری نمونه قرارداد باربری

صاحب بار و باربر برای رفع اختلافات حقوقی خود باید به یکی از شعبه‌های دادگاه حقوقی و شورای حل اختلاف واقع در محل تنظیم قرارداد یا محل اقامت طرف دعوا مراجعه و با تقدیم دادخواست دعوای خود را مطرح کنند.

دادسرا و دادگاه‌های کیفری نیز مرجع رسیدگی به شکایات و دعاوی کیفری صاحب بار و طرف مقابل از یکدیگر است.

داوری نیز به عنوان یکی دیگر از مراجع رسیدگی و حل و فصل اختلافات در قانون آیین دادرسی مدنی پیش بینی شده است. داور فردی است که با توافق باربر و صاحب بار تعیین می‌شود. داور، مرجع حل اختلاف میان صاحب بار و باربر است. باربر و صاحب بار در هنگام بروز اختلاف باید به داور مراجعه و از نظر او پیروی کنند.

نسخه‌های نمونه قرارداد باربری

نسخه‌های نمونه قرارداد شرکت باربری ، به تعداد باربر و صاحب بار و به همراه یک نسخه اضافه تهیه می‌شوند. در نظر داشته باشید که نسخه‌های قرارداد باید به صورت یکسان تنظیم شده باشند و صحت تمام مفاد آن‌ها نیز باید به تأیید صاحب بار و باربر برسد. صاحب بار و باربر باید با قید تاریخ، تمام نسخه‌های قرارداد را امضا کنند.

اگر قرارداد شما بیش از یک صفحه است، پیشنهاد می‌کنیم در انتهای هر کدام از صفحات، مکانی را برای درج امضا در نظر بگیرید تا تمام صفحات قرارداد توسط هر دو طرف آن امضا شوند. در نظر داشته باشید که هر تعداد نسخه‌ای که از قرارداد تهیه می‌شود نیز باید به همین صورت امضا شوند و دارای اطلاعات و محتوای یکسانی باشند. معمولا در این نوع توافقات، دو نسخه از قرارداد تهیه می‌کنند که یک نسخه نزد کارفرما و نسخه دیگر نزد پیمانکار قرار می‌گیرد.

پیشنهاد ما

قرارداد با باربری‌ها از جمله قراردادهای بسیار مهم است که باید به دقت و با ذکر تمام جزئیات تنظیم شوند زیرا نقل و انتقال بار و کالاهایی که به باربری سپرده می‌شوند، شرایط متنوعی دارد و از طرف دیگر، ممکن است آن کالاها بسیار ارزشمند باشند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که برای جلوگیری از اختلافات و مشکلات احتمالی، حتما با یک مشاور حقوقی مجرب گفتگو کنید. علاوه براین، می‌توانید تنظیم قراردادتان را نیز به تیم حقوقی رکلا بسپارید. برای این منظور لازم است که با زدن روی لینک ثبت درخواست تنظیم قرارداد و همچنین لینک مشاوره حقوقی تلفنی ، درخواستتان را ثبت کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری

برای تهیه یک فرم کامل و عمومی از قرارداد پیمانکاری، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات