قرارداد فروش شن و ماسه و موارد مهمی درباره قرارداد خرید شن و ماسه

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1403/01/20
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش شن و ماسه

نمونه قرارداد فروش شن و ماسه در راستای تهیه شن و ماسه مناسب و استاندارد برای ساختمان سازی ، ریخته گری، شیشه سازی و دیگر موارد تنظیم می‌شود. شن و ماسه بیشتر در ساختمان سازی کاربرد دارند زیرا در ساخت ملات و پی سازی ساختمان‌ها از شن و ماسه استفاده می‌شود. برای عایق بندی و روکش لوله‌های فاضلاب نیز می‌توان از شن و ماسه استفاده کرد.

در زبان عامیانه، شن به سنگ ریزه‌هایی گفته می‌شود که درشت‌تر از ماسه و کوچکتر از ریگ هستند و ماسه نیز به سنگ ریزه‌ای گفته می‌شود که کوچکتر از شن است. شن و ماسه طبیعی بعد از فصول بارندگی و کم شدن آب رودخانه‌ها در بستر آنها باقی می‌مانند. شن و ماسه شکسته نیز به وسیله خرد کردن تکه سنگ‌های درشت در دستگاه سنگ شکن به دست می‌آیند.

بررسی مختصر ماهیت و ارکان قانونی قرارداد فروش شن و ماسه

نمونه قرارداد خرید شن و ماسه یکی از انواع قرارداد بیع است که به وسیله توافق میان خریداران و فروشندگان شن و ماسه تنظیم می‌شود.

بعد از تنظیم و امضای نمونه قرارداد فروش شن و ماسه ، مالکیت شن و ماسه به خریدار منتقل می‌شود و او باید بهای آن را به فروشنده پرداخت کند.

قوانین و شرایط مربوط به نمونه قرارداد خرید شن و ماسه در مواد 338 الی 463 قانون مدنی مشخص شده است.

ارکان تشکیل دهنده نمونه قرارداد شن و ماسه عبارت است از:

  1. بایع: شخصی است که مالکیت شن و ماسه متعلق به او است؛
  2. مشتری: شخصی است که مالکیت شن و ماسه بعد از تنظیم و امضای قرارداد فروش به او منتقل می‌شود؛
  3. ثَمن: بهای شن و ماسه است و مشتری ملزم به پرداخت آن به بایع خواهد شد؛
  4. مبیع : شن و ماسه‌ای است که مالکیت آن بعد از امضای قرارداد خرید کالا به مشتری منتقل می‌شود.

قوانین ناظر بر قرارداد شن و ماسه

به صورت کلی می‌توانیم قوانین ناظر بر این قرارداد را به دو دسته تقسیم کنیم. در ادامه به این دو دسته اشاره خواهیم کرد:

  1. قوانین آمره: قوانین آمره قرارداد بیع لازم الاجرا هستند زیرا ارتباط مستقیمی با نظم عمومی جامعه دارند. بنابراین، خریدار و فروشنده شن و ماسه برخلاف این قوانین نمی‌توانند با یکدیگر توافق کنند.
  2. قوانین تکمیلی: قوانین تکمیلی قرارداد بیع در صورتی لازم الاجرا هستند که طرفین قرارداد برخلاف آن‌ها با یکدیگر توافق نکرده باشند. بنابراین خریدار و فروشنده شن و ماسه، برخلاف قوانین تکمیلی قرارداد بیع، می‌توانند با یکدیگر توافق کنند. قوانین عرفی نیز مقدم بر قوانین تکمیلی قرارداد بیع هستند. بنابراین اگر شرایط و ضوابط عرفی خرید و فروش شن و ماسه مخالف با قوانین تکمیلی باشد، به قوانین عرفی عمل می‌شود.

مهم‌ترین شرایط و ویژگی‌های نمونه قرارداد فروش شن و ماسه

از مهمترین ویژگی‌های قانونی نمونه قرارداد خرید شن و ماسه می‌توان به معین بودن، لازم‌الاجرا بودن، معوض و تملیکی بودن آن اشاره کرد:

شرایط و قوانین مربوط به قرارداد خرید و فروش شن و ماسه در مواد 338 الی 463 قانون مدنی معین شده است. بنابراین خریدار و فروشنده باید در هنگام تنظیم و امضای فرم قرارداد فروش شن و ماسه ، قوانین قانون مدنی را نیز در نظر بگیرند.

قرارداد بیع شن و ماسه ، لازم الاجرا و غیر قابل فسخ است. بنابراین خریدار و فروشنده شن و ماسه تنها در حالتی حق فسخ قرارداد بیع را دارند که قانون گذار به آن‌ها اجازه داده باشد.

به انحلال قرارداد لازم از سوی یکی از طرفین آن، فسخ گفته می‌شود. قانون گذار در ماده 396 قانون مدنی، 10 نوع خیار برای فسخ قرارداد خرید و فروش پیش بینی کرده است. خیار مجلس، خیار غبن ، خیار تاخیر ثمن و خیار عیب از جمله خیاراتی هستند که فروشنده و خریدار می‌توانند به وسیله آنها قرارداد بیع را منحل کنند.

لازم به ذکر است که خریدار و فروشنده می‌توانند تمام خیارات قانونی فسخ قرارداد (به استثنای خیار تدلیس) را از خودشان ساقط کنند.

نکته: تدلیس به معنای به کاربردن حیله از سوی یکی از طرفین قرارداد و فریب خوردن طرف دیگر است. فردی که فریب خورده است به استناد خیار تدلیس می‌تواند قرارداد خرید و فروش را فسخ کند.

نمونه قرارداد فروش شن و ماسه مُعَوَض است زیرا مالکیت شن و ماسه به صورت رایگان به خریدار منتقل نمی‌شود بلکه او موظف است که بهای آن را به فروشنده پرداخت کند.

اثر اصلی قرارداد بیع، انتقال مالکیت شن و ماسه به خریدار است. بنابراین نمونه قرارداد شن و ماسه از نوع قراردادهای تملیکی است.

نکات قانونی مربوط به تنظیم فرم قرارداد فروش شن و ماسه

همانطور که در توضیحات قبلی نیز اشاره کردیم، فرم نمونه قرارداد فروش شن و ماسه در واقع سند و مدرک معتبری برای اثبات انجام این معامله است. به سند قرارداد خرید و فروش شن و ماسه در اصطلاح، مبایعه نامه نیز گفته می‌شود.

مطابق با ماده 1289 قانون مدنی، قرارداد خرید و فروش شن و ماسه، نزد مرجع قضایی از دلایل اثبات دعوا به حساب می‌آید. بنابراین سند قرارداد خرید و فروش شن و ماسه باید به دقت و ترجیحاً توسط افرادی نوشته شود که به تنظیم انواع قراردادها و نکات قانونی مربوط به آن‌ها آشنایی داشته باشند.

طرفین نمونه قرارداد فروش شن و ماسه

در نمونه قرارداد فروش شن و ماسه ، فروشنده شخصی است که مالکیت شن و ماسه به او تعلق دارد. شخصی که از سوی مالک شن و ماسه اجازه فروش آن‌ها را دارد نیز می‌تواند به نمایندگی از او (مالک شن و ماسه) نسبت به تنظیم قرارداد و فروش شن و ماسه اقدام کند.

خرید و فروش شن و ماسه یک اقدام مالی است. بنابراین طرفین این قرارداد باید از شایستگی قانونی برای تنظیم و امضای قراردادهای مالی برخوردار باشند. بلوغ، عقل و رشد از جمله شرایط قانونی برای صلاحیت طرفین این قرارداد است. بنابراین کودکان و نوجوانان کمتر از 18 سال و افرادی که قوای فکری آن‌ها از بین رفته است، نمی‌توانند به عنوان خریدار یا فروشنده شن و ماسه این قرارداد را امضا کنند.

نکته: سن رشد در رویه قانونی ایران، 18 سال تمام شمسی است.

اشخاص تاجری که حکم ورشکستگی آن‌ها از سوی دادگاه صادر شده است از تصرف در اموال و حقوق مالی خود ممنوع هستند و قرارداد فروش کالا نیز یک قرارداد مالی است. بنابراین اشخاص ورشکسته، به عنوان خریدار یا فروشنده شن و ماسه نمی‌توانند این قرارداد را امضا کنند.

اشخاص حقوقی نیز می‌توانند نسبت به خرید و فروش شن و ماسه و امضای قرارداد خرید و فروش اقدام کنند. البته ممکن است که قانون گذار اشخاص حقوقی را از خرید و فروش شن و ماسه ممنوع کرده باشد.

نکته: منظور از اشخاص حقیقی، افراد انسانی و منظور از اشخاص حقوقی؛ نهادها، موسسات دولتی و خصوصی است.

ذکر مشخصات و اطلاعات هویتی در قرارداد

تمام مشخصات هویتی و اطلاعات مربوط به محل سکونت اشخاص حقیقی باید در قرارداد خرید و فروش شن و ماسه نوشته شود.

کد اقتصادی، شماره ثبت و آدرس محل اقامت از جمله اطلاعات مربوط به شخص حقوقی است که باید توسط نماینده آن در قسمت مربوط به خریدار یا فروشنده نوشته شود.

فردی که به نمایندگی از شخص حقوقی قرارداد را امضا کرده است نیز باید مشخصات هویتی خود را در قسمت مربوط به نماینده بنویسد.

مبلغ نمونه قرارداد فروش شن و ماسه

به مبلغ نمونه قرارداد فروش شن و ماسه در اصطلاح حقوقی ثَمن گفته می‌شود. مبلغ قرارداد خرید و فروش، در واقع بهایی است که از سوی خریدار به فروشنده پرداخت می‌شود. بهای شن و ماسه براساس توافق میان خریدار و فروشنده تعیین می‌شود.

ممکن است که به علت ناآگاهی، یکی از طرفین قرارداد، شن و ماسه را به مقدار گران‌تر یا ارزان‌تر از قیمت واقعی آن فروخته باشد و به این ترتیب، یکی از طرفین قرارداد متضرر شود. شخصی که متضرر شده است به وسیله خیار غَبن می‌تواند قرارداد خرید و فروش را فسخ کند.

پرداخت ثمن شن و ماسه به یکی از صورت‌های زیر انجام می‌شود:

  1. نقد: فروشنده بهای شن و ماسه را نقدی و هم زمان با تحویل گرفتن آن‌ها پرداخت می‌کند.
  2. نسیه: پرداخت بهای شن و ماسه همراه با تأخیر و بعد از تحویل گرفتن آن‌ها است.
  3. سلم (سلف): ابتدا بهای شن و ماسه پرداخت می‌شود و بعد از آن شن و ماسه همراه با تأخیر به مشتری تحویل داده می‌شود.
  4. کالی به کالی: بهای شن و ماسه بعد از تنظیم قرارداد و همراه با تأخیر پرداخت خواهد شد و تحویل شن و ماسه نیز بعد از امضای قرارداد و همراه با تأخیر است.

تعهدات و شرایط نمونه قرارداد فروش شن و ماسه

تعهد اصلی فروشنده، تحویل شن و ماسه به خریدار و تعهد اصلی خریدار نیز پرداخت بهای شن و ماسه به فروشنده است.

خریدار و فروشنده شن و ماسه می‌توانند در ارتباط با موضوعات مختلف با یکدیگر توافق و آن‌ها را در نمونه قرارداد فروش شن و ماسه قید کنند.

موضوع تعهدات و توافق‌های خریدار و فروشنده شن و ماسه می‌تواند مالی یا غیر مالی باشد.

باید به این نکته توجه کنید که خریدار و فروشنده در رابطه با موضوعات غیر قانونی، غیر مشروع و برخلاف نظم عمومی جامعه نمی‌توانند با یکدیگر توافق کنند.

پیشنهاد قابل ارائه

معامله شن و ماسه، یک معامله مهم و کاربردی و در عین حال، پر هزینه است. اهمیت آن به این اندازه خواهد بود که ممکن است سرمایه قابل توجهی برای انجام این معامله هزینه شود. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم که حتما برای انجام این معامله یک قرارداد دقیق داشته باشید. همچنین تاکید می‌کنیم که پیش از امضای قرارداد، حتما با یک مشاور حقوقی مجرب گفتگو کنید. تیم حقوقی رکلا با ارائه امکان ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین با ارائه امکان ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، در رابطه با انجام این معامله در کنار شما خواهد بود.

قرارداد فروش اقساطی کالا

در متن این قرارداد، به شرایط فروش کالا به صورت اقساطی اشاره شده است. برای دریافت آن، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا

قرارداد فروش کالا (نقدی)

برای دریافت سریع نمونه قرارداد فروش کالا به صورت نقدی، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش کالا
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات