قرارداد مدیر رستوران ؛ با تنظیم قرارداد، رابطه استخدامی و حقوقی خود را حفظ کنید!

-
بروزرسانی:1402/05/02
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مدیر رستوران

یکی از قراردادهای پر کاربردی که مطابق مقررات حاکم بر قرارداد کار تنظیم می‌شود، قرارداد مدیر رستوران است. بسیاری از موسسان رستوران‌ها یا سرمایه گذاران رستورانهای زنجیره‌ای و بزرگ، ترجیح می‌دهند تا با تنظیم نمونه قرارداد مدیر رستوران ، مدیریت مجموعه خود را به شخص متخصصی واگذار کنند. این دسته از اشخاص با اطلاع از شیوه مدیریت و توانایی در تعیین تکلیف سایر کارگران رستوران، می‌توانند در ارائه خوراک با کیفیت، ارائه خدمات ارزنده به مشتریان و در نتیجه به دست آوردن سود بیشتر، نقش مهمی را ایفا کنند.

بنابراین به نظر می‌رسد تنظیم قرارداد مدیریت رستوران توسط بسیاری از رستوران‌های بزرگ و به خصوص رستوران‌هایی که به صورت زنجیره‌ای فعالیت می‌کنند، امری مرسوم است.

مدیران رستوران و اهمیت حضور آن‌ها

افرادی که به عنوان مدیر رستوران استخدام می‌شوند وظیفه دارند بر فرآیند تهیه خوراک و کیفیت آن نظارت داشته باشند. هدف اصلی این دسته از افراد باید جلب نظر مشتریان و ارائه خدمت با کیفیت عالی به آن‌ها باشد. علاوه بر این نظارت بر پوشش و ظاهر کارکنان نیز به عهده شخص مدیر است. در حقیقت وظیفه رسیدگی و نظارت بر کلیه امور رستوران به عهده مدیریت آن است و مسلما این رسیدگی در رستوران‌های بزرگ، دشوارتر است.

بدیهی است برای تاسیس یک رستوران موفق، همیشه داشتن سرمایه ملاک نیست. بسیاری از رستوران‌هایی که در حال حاضر در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند و توانسته‌اند حس خوبی را به مشتریان خود انتقال دهند، بهترین مدیران و پرسنل را برای کار انتخاب کرده‌اند. بنابراین به نظر می‌رسد انتخاب یک مدیر شایسته و متعهد می‌تواند در پیشبرد اهداف شما نقش بسیار مهمی را ایفا کند.

وظایف مدیران طرف نمونه قرارداد مدیر رستوران

همانطور که ذکر کردیم رسیدگی به کلیه امور رستوران اعم از نوع پوشش، کیفیت غذا، فعالیت پرسنل و غیره به عهده شخص مدیر است. با این وجود در این قسمت از متن نوشتار، قصد داریم به صورت جزئی به مهم‌ترین مسئولیت‌ها و وظایف مدیران طرف نمونه قرارداد مدیر رستوران اشاره کنیم.

از جمله مهم‌ترین وظایف عبارت‌اند از:

  1. آموزش هر یک از کارکنان و راهنمایی آن‌ها در شیوه برخورد با مشتری و تهیه به موقع و مناسب خوراک
  2. نظارت بر عملکرد کارکنان و اطمینان از رعایت اصول بهداشتی و ایمنی محیط کار توسط آن‌ها
  3. استخدام نیروی کار اعم از آشپز، گارسون، مسئول نظافت و غیره.
  4. تنظیم برنامه کارکنان در خصوص شیفت کاری و ساعت کار کارگر
  5. خلاقیت در تهیه و تنظیم منوی رستوران و توجه به سلایق مشتریان
  6. بررسی بودجه رستوران و حساب دخل و خرج آن
  7. در نظر گرفتن دکوراسیون رستوران برای جذب مشتری و افزایش تعداد آن‌ها

توجه داشته باشید که مالک رستوران یا شخص سرمایه گذار طرف نمونه قرارداد مدیر رستوران نیز به صورت کلی بر عملکرد شخص مدیر نظارت می‌کند. این نظارت از طریق در نظر گرفتن عکس العمل مشتریان، میزان درآمد رستوران، شیوه فعالیت کارکنان و آشپزهای رستوران، کیفیت اداره رستوران و غیره انجام می‌شود.

نمونه قرارداد مدیر رستوران

در مطلب قرارداد شراکت رستوران بیان کردیم که ممکن است شخصی به عنوان مدیر با شخص مالک رستوران یا سرمایه گذار، وارد رابطه شود و هر دو در سود و زیان، با یکدیگر سهیم باشند. امروز نیز قرارداد مدیریت رستوران را بررسی می‌کنیم. ویژگی مهم قرارداد اشاره شده، تبعیت از متن قانون کار جمهوری اسلامی ایران است. به عبارت دیگر بعد از تنظیم قرارداد مدیریت رستوران ، نوعی رابطه کارگر و کارفرما بین شخص مالک یا سرمایه گذار و شخص مدیر به وجود می‌آید. البته توجه داشته باشید که معنای کارگر، آن معنایی نیست که در جامعه مرسوم است. در حقیقت مطابق ماده 2 قانون کار، منظور از کارگر شخصی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق الزحمه اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا، به درخواست کارفرما کار می‌کند.

بنابراین ممکن است شخصی در جامعه، تحت عنوان کارمند شناخته شود اما قانون کار او را با وصف کارگر معرفی کرده باشد. به هر حال در صورتی که شخصی تصمیم داشته باشد قرارداد مدیریت رستوران را با شخص متخصص دیگری تنظیم کند، باید متن آن را مطابق قانون کار بنویسد.

انواع نمونه قرارداد مدیر رستوران

نمونه قرارداد مدیر رستوران و سایر قراردادهای موضوع قانون کار به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. در یک تقسیم بندی کلی این دسته از قراردادها عبارت‌اند از:

  1. قرارداد غیر موقت یا دائمی
  2. قرارداد کار موقت
  3. قرارداد آموزشی
  4. قرارداد کار آزمایشی
  5. قرارداد کار معین

با توجه به توافق طرفین و همچنین هدف استخدام، ممکن است نوع خاصی از قرارداد انتخاب شود. به هر حال بعد از انتخاب، در متن قرارداد ، توضیحات لازم بیان می‌شود.

شرایط نمونه قرارداد مدیر رستوران

در این قسمت از مقاله قصد داریم به بعضی از مهم‌ترین شرایط حاکم بر نمونه قرارداد مدیریت رستوران اشاره کنیم.

  1. مطابق ماده 11 قانون کار، طرفین این قرارداد می‌توانند با یکدیگر توافق کنند تا مدتی برای انجام کار آزمایشی تعیین شود. بدیهی است در طول زمان تعیین شده به عنوان دوره آموزشی، هر کدام از طرفین حق دارند بدون اخطار قبلی و بدون آنکه خسارتی را از طرف مقابل مطالبه کنند، رابطه حقوقی ایجاد شده را از بین ببرند. توجه داشته باشید که اگر این قطع رابطه از سوی کارفرما باشد، وظیفه دارد کل حقوق دوره آزمایشی را به مدیر پرداخت کند. همچنین در صورتی که قطع رابطه از سوی مدیر باشد، تنها مستحق دریافت حقوق مدت انجام کار خواهد بود.
  2. مالک رستوران می‌تواند برای تصدی سمت مدیریت، از زنان نیز استفاده کند. مبحث چهارم قانون کار به شرایط کار زنان اختصاص دارد و کارفرمایان موظف هستند به نکات درج شده در این بخش از قانون توجه داشته باشند.
  3. مطابق ماده 120 قانون کار، کارفرما نمی‌تواند از اشخاص بیگانه یا اتباع خارجی برای تصدی به امور مدیریت یا تنظیم نمونه قرارداد مدیریت رستوران استفاده کند مگر آنکه این دسته از اشخاص روادید ورود یا حق کار داشته باشند و همچنین مطابق قوانین و آیین نامه‌هایی که به تصویب رسیده است، پروانه کار دریافت کنند. البته در این خصوص ضروری است که به متن ماده 121 این قانون نیز توجه شود.

سایر شرایط قرارداد مدیر رستوران

  1. مطابق ماده 148 قانون کار، شخص کارفرما موظف است طرف نمونه قرارداد مدیریت رستوران را بیمه کند. بنابراین مراجعه به سازمان بیمه تامین اجتماعی یا سایر شرکت‌های مجاز بیمه‌ای برای بیمه کردن شخص مدیر، امری الزامی است.
  2. بر اساس ماده 157، در صورتی که اختلافی بین طرفین نمونه قرارداد مدیر رستوران ایجاد شود، اولین روش حل اختلاف، سازش مستقیم بین مدیر و کارفرما است. در صورتی که امکان سازش وجود نداشته باشد، رسیدگی به اختلاف، به عهده هیات تشخیص و هیات حل اختلاف اداره کار است که در مواد بعد، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

تاریخ تنظیم قرارداد و ساعات انجام کار

تاریخ دقیق تنظیم قرارداد با بیان روز، ماه و سال در این بخش از قرارداد بیان می‌شود. علاوه بر این، مدت قرارداد یا تاریخ پایان آن نیز به همراه میزان ساعاتی که شخص مدیر موظف است وظایف خود را به انجام برساند، ذکر خواهد شد. به این نکته مهم توجه داشته باشید که تعیین میزان ساعت کار، وابسته به توافقات طرفین است. با این وجود تعیین این ساعت، نباید بیشتر از میزان ساعت ذکر شده در متن قانون باشد.

حق الزحمه مدیر طرف نمونه قرارداد مدیریت رستوران

کارفرما موظف است مطابق متن قرارداد و با توجه به توافقات صورت گرفته، میزان حق الزحمه شخص مدیر را در زمان تعیین شده به او پرداخت کند. همچنین ممکن است برای مدیر پاداشی نیز تعیین شده باشد که این پاداش نیز در زمان تعیین شده به او پرداخت خواهد شد. بنابراین اگر این پاداش برای مدیر در نظر گرفته شود، نه تنها میزان پاداش در این قسمت از قرارداد بیان می‌شود بلکه به نوع پاداش یا امتیازات نیز اشاره خواهد شد.

خاتمه نمونه قرارداد مدیر رستوران

در متن قانون کار به بعضی از عواملی که در خاتمه قرارداد کار نقش دارند، اشاره شده است. مطابق ماده 21 این قانون، قرارداد کار از طریق یکی از راه‌های زیر مختومه می‌شود:

  1. فوت کارگر ؛
  2. بازنشستگی کارگران ؛
  3. از کار افتادگی کارگر ؛
  4. انقضای مدت در قراردادهای کار با مدت موقت و عدم تجدید صریح یا ضمنی آن؛
  5. پایان کار در قراردادهایی که مربوط به کار معین است؛
  6. استعفای کارگر .

همچنین در تبصره این ماده به این نکته اشاره شده است که اگر مدیر یا کارگری استعفا دهد، موظف خواهد بود که یک ماه بعد از اعلام استعفا، همچنان در محل کار حاضر شود و به کار خود ادامه دهد. همچنین این شخص باید استعفا نامه خود را به صورت کتبی به کارفرما برساند. اگر نیروی کار انسانی حداکثر تا 15 روز، انصراف خود را به صورت کتبی به کارفرما اعلام کند، امکان بازگشت به کار را خواهد داشت و در نتیجه استعفا او منتفی می‌شود.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم قرارداد مدیر رستوران خود را به ما بسپارید. برای تنظیم قرارداد بر روی لینک قبل بزنید. همچنین شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی رکلا نیز بهره مند شوید. برای استفاده از این خدمات، بر روی لینک قبل بزنید.

از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا، قرارداد کار موقت را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد مدیر رستوران
دانلود قرارداد
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات