یکی از قراردادهای پر کاربردی که مطابق مقررات حاکم بر قرارداد کار تنظیم میشود، قرارداد مدیر رستوران است. بسیاری از موسسان رستورانها یا سرمایه گذاران رستورانهای زنجیرهای و بزرگ، ترجیح میدهند تا با تنظیم نمونه قرارداد مدیر رستوران ، مدیریت مجموعه خود را به شخص متخصصی واگذار کنند. این دسته از اشخاص با اطلاع از شیوه مدیریت و توانایی در تعیین تکلیف سایر کارگران رستوران، میتوانند در ارائه خوراک با کیفیت، ارائه خدمات ارزنده به مشتریان و در نتیجه به دست آوردن سود بیشتر، نقش مهمی را ایفا کنند.
بنابراین به نظر میرسد تنظیم قرارداد مدیریت رستوران توسط بسیاری از رستورانهای بزرگ و به خصوص رستورانهایی که به صورت زنجیرهای فعالیت میکنند، امری مرسوم است.
افرادی که به عنوان مدیر رستوران استخدام میشوند وظیفه دارند بر فرآیند تهیه خوراک و کیفیت آن نظارت داشته باشند. هدف اصلی این دسته از افراد باید جلب نظر مشتریان و ارائه خدمت با کیفیت عالی به آنها باشد. علاوه بر این نظارت بر پوشش و ظاهر کارکنان نیز به عهده شخص مدیر است. در حقیقت وظیفه رسیدگی و نظارت بر کلیه امور رستوران به عهده مدیریت آن است و مسلما این رسیدگی در رستورانهای بزرگ، دشوارتر است.
بدیهی است برای تاسیس یک رستوران موفق، همیشه داشتن سرمایه ملاک نیست. بسیاری از رستورانهایی که در حال حاضر در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند و توانستهاند حس خوبی را به مشتریان خود انتقال دهند، بهترین مدیران و پرسنل را برای کار انتخاب کردهاند. بنابراین به نظر میرسد انتخاب یک مدیر شایسته و متعهد میتواند در پیشبرد اهداف شما نقش بسیار مهمی را ایفا کند.
همانطور که ذکر کردیم رسیدگی به کلیه امور رستوران اعم از نوع پوشش، کیفیت غذا، فعالیت پرسنل و غیره به عهده شخص مدیر است. با این وجود در این قسمت از متن نوشتار، قصد داریم به صورت جزئی به مهمترین مسئولیتها و وظایف مدیران طرف نمونه قرارداد مدیر رستوران اشاره کنیم.
از جمله مهمترین وظایف عبارتاند از:
توجه داشته باشید که مالک رستوران یا شخص سرمایه گذار طرف نمونه قرارداد مدیر رستوران نیز به صورت کلی بر عملکرد شخص مدیر نظارت میکند. این نظارت از طریق در نظر گرفتن عکس العمل مشتریان، میزان درآمد رستوران، شیوه فعالیت کارکنان و آشپزهای رستوران، کیفیت اداره رستوران و غیره انجام میشود.
در مطلب قرارداد شراکت رستوران بیان کردیم که ممکن است شخصی به عنوان مدیر با شخص مالک رستوران یا سرمایه گذار، وارد رابطه شود و هر دو در سود و زیان، با یکدیگر سهیم باشند. امروز نیز قرارداد مدیریت رستوران را بررسی میکنیم. ویژگی مهم قرارداد اشاره شده، تبعیت از متن قانون کار جمهوری اسلامی ایران است. به عبارت دیگر بعد از تنظیم قرارداد مدیریت رستوران ، نوعی رابطه کارگر و کارفرما بین شخص مالک یا سرمایه گذار و شخص مدیر به وجود میآید. البته توجه داشته باشید که معنای کارگر، آن معنایی نیست که در جامعه مرسوم است. در حقیقت مطابق ماده 2 قانون کار، منظور از کارگر شخصی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق الزحمه اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا، به درخواست کارفرما کار میکند.
بنابراین ممکن است شخصی در جامعه، تحت عنوان کارمند شناخته شود اما قانون کار او را با وصف کارگر معرفی کرده باشد. به هر حال در صورتی که شخصی تصمیم داشته باشد قرارداد مدیریت رستوران را با شخص متخصص دیگری تنظیم کند، باید متن آن را مطابق قانون کار بنویسد.
نمونه قرارداد مدیر رستوران و سایر قراردادهای موضوع قانون کار به انواع مختلفی تقسیم میشوند. در یک تقسیم بندی کلی این دسته از قراردادها عبارتاند از:
با توجه به توافق طرفین و همچنین هدف استخدام، ممکن است نوع خاصی از قرارداد انتخاب شود. به هر حال بعد از انتخاب، در متن قرارداد ، توضیحات لازم بیان میشود.
در این قسمت از مقاله قصد داریم به بعضی از مهمترین شرایط حاکم بر نمونه قرارداد مدیریت رستوران اشاره کنیم.
تاریخ دقیق تنظیم قرارداد با بیان روز، ماه و سال در این بخش از قرارداد بیان میشود. علاوه بر این، مدت قرارداد یا تاریخ پایان آن نیز به همراه میزان ساعاتی که شخص مدیر موظف است وظایف خود را به انجام برساند، ذکر خواهد شد. به این نکته مهم توجه داشته باشید که تعیین میزان ساعت کار، وابسته به توافقات طرفین است. با این وجود تعیین این ساعت، نباید بیشتر از میزان ساعت ذکر شده در متن قانون باشد.
کارفرما موظف است مطابق متن قرارداد و با توجه به توافقات صورت گرفته، میزان حق الزحمه شخص مدیر را در زمان تعیین شده به او پرداخت کند. همچنین ممکن است برای مدیر پاداشی نیز تعیین شده باشد که این پاداش نیز در زمان تعیین شده به او پرداخت خواهد شد. بنابراین اگر این پاداش برای مدیر در نظر گرفته شود، نه تنها میزان پاداش در این قسمت از قرارداد بیان میشود بلکه به نوع پاداش یا امتیازات نیز اشاره خواهد شد.
در متن قانون کار به بعضی از عواملی که در خاتمه قرارداد کار نقش دارند، اشاره شده است. مطابق ماده 21 این قانون، قرارداد کار از طریق یکی از راههای زیر مختومه میشود:
همچنین در تبصره این ماده به این نکته اشاره شده است که اگر مدیر یا کارگری استعفا دهد، موظف خواهد بود که یک ماه بعد از اعلام استعفا، همچنان در محل کار حاضر شود و به کار خود ادامه دهد. همچنین این شخص باید استعفا نامه خود را به صورت کتبی به کارفرما برساند. اگر نیروی کار انسانی حداکثر تا 15 روز، انصراف خود را به صورت کتبی به کارفرما اعلام کند، امکان بازگشت به کار را خواهد داشت و در نتیجه استعفا او منتفی میشود.
شما میتوانید تنظیم قرارداد مدیر رستوران خود را به ما بسپارید. برای تنظیم قرارداد بر روی لینک قبل بزنید. همچنین شما میتوانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی رکلا نیز بهره مند شوید. برای استفاده از این خدمات، بر روی لینک قبل بزنید.
از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا، قرارداد کار موقت را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.