آیا نمونه قرارداد اجاره اشخاص واقعاً صحیح است؟!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1400/10/16
زمان مطالعه: 5 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره شخص

قرارداد اجاره شخص یکی از انواع قرارداد اجاره است. اجاره از عقود معینی است که قانون مدنی به صراحت درباره آن توضیح می‌دهد و قواعد و ضوابطی را برای آن بیان می‌کند. ماده 466 قانون مدنی به اجاره اختصاص دارد و درباره ماهیت این عقد توضیح می‌دهد. علاوه براین، در ماده 467 این قانون نیز تقسیم بندی دقیقی از انواع اجاره بیان شده است. به موجب این ماده، قرارداد اجاره ممکن است با موضوعات اشیاء، حیوان و اشخاص (انسان‌‌ها) تنظیم شود.

نمونه قرارداد اجاره اشخاص براساس قواعد و ضوابط عقد اجاره در قانون مدنی، تنظیم می‌شود و در واقع توافقی است که برای اجاره یک شخص، مورد استفاده قرار می‌گیرد. آنطور که قانون مدنی، اجاره را در ماده 466 تعریف می‌کند، این قرارداد، توافقی است که به موجب آن، شخصی مال خود را در ازای دریافت مبلغ مشخص، در اختیار شخص دیگر قرار می‌دهد و شخصی که آن مال را اجاره کرده است، می‌تواند در طول بازه زمانی قرارداد از منافع آن مال استفاده کند.

تعریفی که در خصوص اجاره، در قانون مدنی بیان شده است، در موارد اجاره شیء یا حیوان کاربرد بیشتری دارد. با این حال، با توجه به این تعریف، اجاره نامه شخص ، توافقی است که با استفاده از آن، یک شخص، شخص دیگری را برای مدت معین در اختیار می‌گیرد. به واسطه تعریف اجاره، شخصی که نیروی انسانی را اجاره کرده است، می‌تواند در طول بازه زمانی قرارداد، از توانایی‌‌های نیروی انسانی منفعت کسب کند. از طرف دیگر نیز متعهد خواهد بود که مبلغی را در ازای کسب منفعت و به عنوان اجاره بها، به نیروی انسانی پرداخت کند.

در ادامه این مقاله در خصوص قرارداد اجاره شخص توضیح می‌دهیم و درباره آن مطالب مهمی را بیان خواهیم کرد.

ماهیت قرارداد اجاره شخص

توضیح دادیم که قانون مدنی در یک تقسیم بندی، اجاره را به سه دسته اشیا، حیوان و انسان تقسیم می‌کند. مطابق با تعریف قانون مدنی، هدف از تنظیم اجاره نامه شخص ، کسب منفعت از مهارت‌ها و توانایی‌های شخصی است که او را اجاره کرده‌اند.

اجاره نامه شخص در واقع یک عقد اجاره است که با توجه به قواعد و ضوابط قانون مدنی تهیه و تنظیم می‌شود. این اجاره نامه حاوی سه رکن اساسی است که برای انجام این توافق، هر سه رکن آن باید حضور داشته باشند. سه رکن نمونه قرارداد اجاره اشخاص عبارتند از موجر، مستاجر و مال اجاره.

البته علاوه بر این سه رکن اصلی، باید به مبلغ اجاره بها نیز اشاره کنیم. مستاجر در این قرارداد، شخصی خواهد بود که تمایل دارد یک یا چند شخص حقیقی (نیروی انسانی) را اجاره کند. در مقابل موجر نیز همان اشخاصی هستند که به عنوان نیروی انسانی، قرارداد اجاره شخص را امضا می‌کنند. مال اجاره یا مورد اجاره نیز تخصص، مهارت، توانایی و خدماتی است که توسط موجر به مستاجر ارائه می‌شود. با حضور این سه رکن، تقریبا ارکان کافی و لازم برای تهیه یک نمونه قرارداد اجاره اشخاص ، مهیا شده است.

توضیح دادیم که لازم است که علاوه بر سه رکن اصلی، به مبلغ قرارداد نیز اشاره شود. زیرا مبلغ قرارداد همان اجاره بها یا کرایه‌ای است که در ازای به خدمت گرفتن نیروی انسانی به او پرداخت خواهد شد. از طرف دیگر، تعیین مدت قرارداد نیز از اصول مهمی است که بدون در نظر گرفتن آن، قرارداد اجاره باطل می‌شود. بنابراین، بازه زمانی قرارداد نیز باید مشخص باشد.

نکات و ابعاد قانونی قرارداد اجاره شخص

قرارداد اجاره شخص نیز مانند سایر قراردادهای اجاره دارای ابعاد و ویژگی‌هایی است که او را از سایر انواع قرارداد متمایز می‌کند. در ادامه درباره این ابعاد و ویژگی‌ها توضیح خواهیم داد:

  1. قرارداد اجاره شخص یک عقد معین است. زیرا این عقد، در قانون مدنی تعریف شده است. به همین منظور برای تنظیم آن، باید به قواعد و ضوابط مندرج در قانون توجه داشته باشید.
  2. توافق حاضر یک عقد تملیکی است و به موجب آن، مستاجر در طول بازه زمانی قرارداد، مالک مورد اجاره می‌شود و می‌تواند از آن کسب منفعت کند.
  3. این عقد، معوض و رضایی است. معوض بودن اجاره نامه شخص به این معنی خواهد بود که در ازای در اختیار گرفتن مال اجاره، مبلغی به عنوان کرایه یا اجاره بها پرداخت می‌شود و این قرارداد رایگان نخواهد بود.
  4. و در آخر، این قرارداد یک عقد لازم است و میان طرفین آن لازم الاتباع خواهد بود. به این معنی که هیچ کدام یک از موجر و مستاجر این امکان را ندارند که قرارداد را فسخ کنند و باید تا پایان مدت قرارداد به تعهدات و مسئولیت‌های خود پایبند باشند. البته این امکان برای طرفین وجود دارد که برای فسخ قرارداد شروطی را در نظر بگیرند یا اینکه قرارداد را با استناد به قواعدی که در قانون آمده است فسخ یا اقاله کنند.

آیا قرارداد اجاره شخص صحیح است؟

حال که به صورت مفصل در خصوص قرارداد اجاره شخص و ابعاد و ویژگی‌های قانونی آن توضیح دادیم، لازم است به این سوال نیز پاسخ دهیم که آیا تنظیم چنین قراردادی صحیح است؟ آیا می‌توانیم با تنظیم این قرارداد، اشخاصی را به خدمت بگیریم؟!

در پاسخ به این سوال باید توضیح دهیم که اگرچه اجاره شخص در متن قانون مدنی تعریف شده اما در حال حاضر استفاده از این قرارداد منسوخ شده است و دیگر از این قرارداد استفاده‌ای نخواهد شد. امروزه به خدمت گرفتن نیروی کار انسانی و بهره مندی از توانمندی، توانایی و مهارت‌های اشخاص انسانی، در قالب قرارداد کار تهیه و تنظیم می‌شود. قرارداد کار یا قرارداد استخدام ، قراردادهایی هستند که از قانون کار تبعیت می‌کنند. این قوانین حقوق نیروی کار انسانی را مدنظر قرار می‌دهند و در صورت بروز اختلاف یا مشکل، از حقوق نیروی انسانی حمایت خواهند کرد.

بعد از انقلاب 57 گروه‌های کارگری خواسته خود مبنی بر اصلاح قانون کار را مطرح کردند و در نهایت، بررسی قانون کار در 29 آبان 1369 به پایان رسید. در اصلاحیه قانون کار، قواعد و قوانینی اضافه شده‌اند که حقوق هر دو طرف قرارداد را مورد توجه قرار می‌دهند. علاوه بر قانون کار، قانون تامین اجتماعی نیز ناظر بر تمام روابط کارگری و کارفرمایی میان اشخاص است.

به طور کلی اگر رابطه کاری شما رابطه کارگری و کارفرمایی باشد و بخواهید که نیروی کار انسانی را به خدمت بگیرید، باید حتما از قرارداد کار استفاده کنید و نمی‌‌توانید به شیوه دیگری این توافق را انجام دهید. زیرا به هر حال توافق به شیوه دیگر و انجام رفتاری مغایر با قانون آمره کار، برای شما جریمه به همراه دارد.

پیشنهاد ما

اگر تمایل دارید که یک رابطه کاری را آغاز کنید، اولین و مهمترین اقدام برای انجام این کار این است که بدانید چه قراردادی برای شما مناسب است. اگر به درستی قرارداد مورد نیازتان را در اختیار داشته باشید، می‌توانید با آسودگی خاطر بیشتری قراردادهایتان را امضا کنید. برای این منظور بهترین راهکار این است که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید و در این زمینه با یک مشاور حقوقی مجرب گفتگو داشته باشید. علاوه براین، می‌توانید تنظیم قرارداد مورد نظرتان را نیز به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

قرارداد کار موقت

برای به خدمت گرفتن نیروی کار انسانی، باید با او قرارداد کار امضا کنید. قرارداد مورد تایید قانون کار را اینجا دریافت کنید.

نمونه قرارداد کار موقت
دریافت نمونه قرارداد کار موقت
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات