قرارداد طراحی ست اداری چه نوع قراردادی است؟

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1402/12/26
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد طراحی ست اداری

لازم است که علائم، سربرگ‌ها، کارت‌های ویزیت و دیگر اوراقی که در امور اداری و تجاری به کار گرفته می‌شوند به صورت اختصاصی برای آن مجموعه طراحی شوند زیرا نشان دهنده هویت تجاری و اداری آن ارگان خواهند بود. بنابراین افرادی که در حوزه امور اداری و تجارتی فعالیت می‌کنند باید در خصوص طراحی ست اداری قراردادی منعقد کنند که در اصطلاح به آن قراداد طراحی ست اداری گفته می‌شود. این قرارداد، یکی از انواع قرارداد پیمانکاری محسوب می‌شود. البته اگر تمایل داشته باشید که این قرارداد را با یک شخص حقیقی مستقل امضا کنید و طراحی ست اداری خود را به آن شخص بسپارید، بهتر است که از قرارداد پیمانکاری تک نفره استفاده کنید.

در ادامه مطالب به بیان ماهیت حقوقی این قرارداد و همچنین به نکاتی می‌پردازیم که لازم است در هنگام تنظیم این قرارداد به آن‌ها توجه شود.

آیا توافق طرفین در قرارداد طراحی ست اداری صحیح است؟

در نظام حقوقی ایران قراردادها دو نوع هستند:

  1. قراردادهایی که احکام و شرایط خاص آن‌ها به صراحت در متن قانون بیان شده است که در اصطلاح به آن‌ها عقد معین گفته می‌شود.
  2. عقودی که تعریف دقیقی از آن‌ها در متن قانون مدنی بیان نشده است اما به طور کلی از قانون مدنی تبعیت می‌کنند. در این نوع قراردادها، توافق طرفین تا زمانی که مغایر با قانون نباشد، صحیح است. به این دسته از قراردادها، اصطلاحا عقود نامعین گفته می‌شود. که به صورت قراردادهای خصوصی میان طرفین تنظیم و امضا خواهد شد.

با توجه به مطالبی که گفته شد، قرارداد طراحی ست اداری نیز یکی از انواع قراردادهای خصوصی میان اشخاص است و یک قرارداد نامعین محسوب می‌شود که طرفین می‌توانند در خصوص بخش‌های مختلف آن، با یکدیگر توافق کنند.

امکان فسخ قرارداد طراحی ست اداری

در قانون مدنی قرارداد‌ها در یک دسته بندی کلی به عقود جائز و لازم تقسیم می‌شوند. قرارداد‌های لازم، آن دسته از قراردادها هستند که پس از تنظیم و امضا شدن توسط طرفین، قابل انحلال نیستند، مگر در صورتی که طرفین قرارداد راضی به برهم زدن آن باشند یا آنکه قانون اجازه انحلال قرارداد را بدهد.

از طرف دیگر، قراردادهای جائز، برخلاف قراردادهای لازم، پس از امضای قرارداد ، به درخواست هر یک از طرفین قابل انحلال هستند.

لازم است به این نکته توجه داشته باشید که اصل بر لازم بودن و غیر قابل فسخ بودن قراردادها است. بنابراین قرارداد طراحی ست اداری نیز لازم و غیرقابل انحلال است و نمی‌توانید به اراده خود آن را منحل کنید، مگر در صورتی که طرفین قرارداد، برای خود حق فسخ (انحلال) تعیین کرده باشند. به این صورت که شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر می‌گیرند که در صورت بروز آن شروط، امکان فسخ قرارداد وجود داشته باشد.

محتوای متن قرارداد طراحی ست اداری

متن قرارداد طراحی ست اداری ، حاوی اطلاعاتی ارزشمند از روابط میان طرفین است. متن قرارداد شما باید به تمام روابط، مسئولیت‌ها، تعهدات و شروطی که برای انجام این قرارداد در نظر دارید، اشاره کند. بنابراین، لازم است که به دقت تهیه و تنظیم شود. علاوه براین، لازم است که به این مساله توجه شود که محتوای قرارداد، مغایر با قانون مدنی نباشد. پیش از امضای قرارداد، لازم است که حتما به طور دقیق محتوای قراردادتان را مطالعه کنید تا از شروط و تعهداتی که به عهده دارید، آگاه باشید. در ادامه مطلب، درباره بخش‌های مهمی از قرارداد طراحی ست اداری توضیح خواهیم داد:

اطلاعات و مشخصات طرفین در قرارداد طراحی ست اداری

طرفین قرارداد طراحی ست اداری، طراح و کارفرما هستند. اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند بدون هیچ محدودیتی در این قرارداد حضور داشته باشند. منظور از اشخاص حقیقی افراد انسانی هستند و منظور از اشخاص حقوقی نیز موسسه‌ها و شرکت‌هایی هستند که مطابق با قانون تشکیل شده‌اند.

در صورتی که شما به عنوان اشخاص حقیقی در قرارداد حضور داشته باشید، لازم است که مشخصات هویتی خود مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، شماره تماس و آدرس دقیق محل اقامت خود را به طور کامل در قرارداد ذکر کنید.

همچنین هنگامی که شما به عنوان شخص حقوقی یا به نمایندگی از شخص حقوقی قرارداد را منعقد می‌کنید لازم است به طور دقیق مشخصات تجارتی و نیز عنوان نمایندگی خود را نیز در متن قرارداد بنویسید.

موضوع قرارداد و شرح خدمات

موضوع قرارداد یکی از مهمترین قسمت‌های هر قراردادی است. کارفرما باید انتظاراتی را که از طراح دارد به طور دقیق، مشروح و با ذکر جزئیات در قسمت موضوع قرارداد بیان کند.

در قرارداد طراحی ست اداری ، کارفرما باید انتظارات خود از طراح و معیارهایی که برای این طراحی در نظر دارد را به طور دقیق ذکر کند. برای مثال، لازم است که ابعاد، تعداد و موارد ست اداری به طور دقیق در متن قرارداد ذکر شود.

در صورتی که شما به عنوان طراح، در قرارداد حضور دارید، می‌توانید انتظاراتی را که از کارفرما دارید در قسمت تعهدات کارفرما به طور دقیق و با ذکر جزئیات ذکر کنید. همچنین اگر شروط خاصی مدنظر شما است، می‌توانید با توافق کارفرما، آن شروط را نیز در متن قرارداد بنویسید.

مبلغ قرارداد یا حق الزحمه طراح ست اداری

یکی از مهمترین ارکان هر قرارداد، مبلغ آن است. مبلغ قرارداد حق الزحمه‌ای است که یکی از طرفین در مقابل انجام کار از سوی طرف دیگر، به او پرداخت می‌کند. به طور معمول، طرفین قرارداد در مذاکراتی که پیش از امضای قرارداد میان آن‌ها برقرار می‌شود، مبلغ حق الزحمه را معین می‌کنند.

شما در هنگام نوشتن قرارداد طراحی ست اداری باید مبلغ آن را از پیش معین کنید و با توافق یکدیگر، به طور دقیق و با ذکر واحد پول (تومان یا ریال) در قرارداد بنویسید.

در صورتی که شما به طور واضح و دقیق مبلغ قرارداد را ذکر کنید؛ مانع بروز اختلافات بعدی و پدید آمدن هرگونه مشاجره خواهید شد.

زمان پرداخت مبلغ قرارداد

شما باید به طور دقیق و با ذکر تاریخ، زمان پرداخت مبلغ قرارداد را مشخص کنید. مثلا می‌توانید در قرارداد توضیح دهید که زمان پرداخت مبلغ قرارداد، همان تاریخ انعقاد آن است یا اینکه اینطور تصمیم بگیرید که مبلغ قرارداد پس از اتمام کار، پرداخت شود. همچنین می‌توانید اینطور شرط کنید که پرداخت مبلغ قرارداد به صورت اقساطی و در فواصل زمانی معینی صورت بگیرد.

پیشنهاد ما

اگر تمایل دارید که این قرارداد را امضا کنید، ابتدا لازم است که از مسائل حقوقی و قانونی مربوط به آن آگاه باشید. برای این منظور بهترین راهکار این است که که با یک مشاور حقوقی مجرب گفتگو کنید و در خصوص قرارداد مورد نظرتان، از او بپرسید. تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی در کنار شما است تا در سریع‌ترین زمان و با مناسب‌ترین شرایط، با یک مشاور حقوقی ارتباط بگیرید. علاوه براین، می‌توانید تنظیم قرارداد خود را نیز به تیم حقوقی رکلا بسپارید. در کنار شما هستیم.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات