چند نکته مهم که حتما برای امضای قرارداد اجاره سالن قارچ باید بدانیم

-
بروزرسانی:1400/11/02
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره سالن قارچ

پرورش قارچ، از مشاغلی است که با زحمت کم، درآمد نسبتا خوبی دارد. این حوزه، توجه کارآفرینان زیادی را جلب کرده است. برای موفقیت در پرورش قارچ ، شما باید شرایط خاصی را فراهم کنید و از تخصص لازم برخوردار باشید. بنابراین در وهله اول، شما باید مکان مناسبی را برای پرورش قارچ تهیه کنید. این مکان باید به آب سالم، برق و منابع انرژی دسترسی داشته و دارای ویژگی‌هایی از جمله؛ دمای مناسب، رطوبت کافی و نور لازم باشد. ممکن است شما بخواهید در زمینه پرورش قارچ، به صورت انفرادی یا شراکتی کسب درآمد کنید. در این موارد، اجاره سالن برای پرورش قارچ، به صرفه‌تر و کاربردی‌تر است و اشخاص نیز تمایل بیشتری به آن دارند. به همین منظور اشخاص برای استفاده از منافع سالن برای پرورش قارچ، نمونه قرارداد اجاره سالن قارچ را منعقد می‌کنند.

در این مقاله سعی داریم که با توضیح کلیات این قرارداد، کارآفرینان حوزه پرورش قارچ را در حل چالش‌های حقوقی در این زمینه یاری کنیم.

قرارداد اجاره سالن قارچ در نظام حقوقی قراردادها چه جایگاهی دارد؟

در یک نگاه کلی به نمونه قرارداد اجاره سالن قارچ ، می‌توان به ماهیت اجاره‌ای آن پی برد زیرا در این قرارداد، مالک سالن قارچ، سالن را برای مدت معینی در اختیار پرورش دهنده قارچ قرار می‌‌دهد. به همین منظور پرورش دهنده قارچ می‌تواند در این مدت، از منافع و تجهیزات این سالن برای درآمدزایی استفاده کند و در ازای آن به اجاره دهنده، اجاره بها پرداخت می‌کند.

بنابراین به موجب این قرارداد، مالک سالن قارچ، موجر و پرورش دهنده قارچ (اجاره کننده سالن)، به عنوان مستاجر هستند. در این قرارداد، موجر و مستاجر می‌توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند. نمونه قرارداد اجاره سالن قارچ ، روابط طرفین را تنظیم می‌کند و تعهداتی که بر آن‌ها بار می‌شود را در بر می‌گیرد. این قرارداد در واقع یک قرارداد اجاره محسوب می‌شود که از قواعد و ضوابط مربوط به عقد اجاره در قانون مدنی تبعیت خواهد کرد.

اجاره سالن پرورش قارچ به صورت مشارکتی

طرفین می‌توانند بیش از دو شخص باشند. همانطور که اشاره شد، در مواردی که اشخاص می‌خواهند به طور مشارکتی به امر پرورش قارچ بپردازند، ابتدا باید مکان مورد نظر آن را فراهم کنند. در صورت اجاره سالن قارچ، ممکن است در قرارداد از همه شرکا به عنوان مستاجر نام برده شود. در مواردی نیز احتمال دارد که تنها یک نفر میان شرکا، به عنوان مستاجر قرارداد را امضا کند. در حالت اخیر، شریک مستاجر، بر اساس کلیات حاکم بر مشارکت، با سایر شرکای خود حساب و کتاب می‌کند. از آنجا که قرارداد مشارکت مدنی، از چارچوب موضوعی این مقاله خارج است، به همین حد بسنده می‌کنیم.

قرارداد اجاره سالن قارچ شامل چه بخش‌هایی است؟

ارکان اساسی این قرارداد، شامل موارد زیر است:

مشخصات اجاره دهنده و اجاره کننده سالن قارچ

سعی کنید که در این قسمت از نمونه قرارداد اجاره سالن قارچ ، مشخصات کامل موجر و مستاجر را بنویسید. این مشخصات شامل مشخصات هویتی است. برای اشخاص حقیقی، نام، نام خانوادگی، شماره ملی، آدرس و شماره تلفن آن‌ها را درج کنید. برای اشخاص حقوقی نیز، نام شخص حقوقی، مشخصات نماینده، شماره ثبتی و آدرس آن را لحاظ کنید.

قرارداد اجاره سالن قارچ درباره چه چیزی است؟

سالن قارچ، به عنوان موضوع نمونه قرارداد اجاره سالن قارچ است. شما باید در این قسمت، تمامی مشخصات سالن قارچ را بنویسید. این مشخصات شامل آدرس دقیق، اندازه، تجهیزات و مواردی از این دست است. توجه داشته باشید که موجر موظف است سالن قارچ را بر اساس این اوصاف به مستاجر ارائه کند. در غیر این صورت به موجب ماده ۱2 قانون روابط موجر و مستاجر 1356، برای مستاجر حق فسخ وجود خواهد داشت.

شروع و پایان قرارداد اجاره سالن قارچ

مدت قرارداد، از تاریخی آغاز می‌شود که طرفین در خصوص آن توافق کرده‌اند و در متن قرارداد نیز ثبت شده است. در صورتی که تاریخ شروع قرارداد تعیین نشده باشد، زمان امضای قرارداد مدنظر قرار می‌گیرد. به طور کلی عدم قید مدت در نمونه قرارداد اجاره سالن قارچ ، این قرارداد را از اعتبار خارج می‌کند. این مسئله به این خاطر است که این قرارداد یک قرارداد موقتی است و مستاجر صرفا برای مدت معینی می‌تواند از منافع سالن قارچ استفاده کند.

بها یا کرایه مدنظر برای قرارداد اجاره سالن قارچ

اجاره بها یا کرایه، از مهمترین اجزای این قرارداد محسوب می‌شود زیرا یکی دیگر از ابعاد این قرارداد، معوض بودن آن است. تعیین اجاره بهای سالن قارچ، کاملا به اراده طرفین بستگی دارد. در این موارد نیز سعی کنید که نحوه پرداخت را در متن قرارداد مشخص کنید.

مراحل راه اندازی قانونی پرورش قارچ

در بسیاری از مواقع، کارآفرینان پرورش قارچ فکر می‌کنند که با تنظیم و انعقاد نمونه قرارداد اجاره سالن قارچ ، مراحل لازم برای شروع پرورش قارچ طی شده است. توجه داشته باشید که اگر شما می‌خواهید به طور قانونی پرورش قارچ را انجام دهید، باید پس از انعقاد این قرارداد، مراحلی را سپری کنید و برای کسب برخی از مجوزهای لازم درخواست دهید. شما برای پرورش قارچ به صورت خانگی، نیاز به کسب جواز ندارید. کسب این مجوز‌ها، تنها برای تولید انبوه قارچ است. در این بحث، فرآیند اخذ مجوز لازم برای پرورش قارچ را مورد اشاره قرار می‌دهیم.

مدارک لازم برای درخواست مجوز پرورش قارچ

  1. مدارک احراز مالکیت زمین
  2. گواهی مدیریت امور اراضی
  3. گواهی تامین آب مورد نیاز برای تولید
  4. گواهی تامین انرژی مورد نیاز برای تولید
  5. گواهی رعایت حریم واحد‌های تولیدی دیگر
  6. گواهی آزمایش آب و خاک
  7. نقشه زمین و کروکی‌های لازم
  8. طرح توجیهی پرورش قارچ توسط مشاور

اهمیت قرارداد اجاره سالن قارچ برای درخواست مجوز

برای کسب مجوز برای پرورش قارچ، متقاضیان باید به شرکت‌های فعال در زمینه خدمات مشاوره پرورش قارچ مراجعه کنند و فرم‌هایی را در این زمینه تکمیل کنند. پس از آن شرکت مورد نظر، محلی که متقاضی به موجب نمونه قرارداد اجاره سالن قارچ ، اجاره کرده است را بازدید می‌کند. در این مرحله پس از اینکه شرایط لازم برای پرورش قارچ مورد ارزیابی قرار گرفت، شرکت درخواست متقاضی را در سامانه اینترنتی ثبت می‌کند و آن را به سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی استان او ارجاع می‌دهد. پس از آنکه مدارک و گواهی‌های نام برده مورد بررسی مجدد این سازمان قرار گرفت، مجوز پرورش قارچ (پروانه بهره برداری) صادر می‌شود.

پس از دریافت این مجوز، متقاضی باید مرحله دیگری را نیز سپری کند. به این ترتیب او باید مهندس ناظری را برای تولید قارچ، به سازمان مهندسی معرفی کند. در این راستا متقاضی موظف است که میان خود و مهندس ناظر، یک قرارداد پیمانکاری ببندد. مدت این قرارداد، 2 سال خواهد بود.

حدود تعهدات موجر و مستاجر در قرارداد اجاره سالن قارچ

در ادامه تعهدات هر دو طرف این قرارداد را بررسی خواهیم کرد:

تعهدات اجاره دهنده سالن قارچ

  1. موجر باید سالن قارچ را به مستاجر تسلیم کند. به این دلیل که برای استفاده مستاجر از منافع سالن قارچ، سالن باید عینا به او تحویل داده شود. در غیر این صورت بهره‌مندی از منافع سالن برای او ممکن نخواهد بود. در مواردی که نمونه قرارداد اجاره سالن قارچ ، منعقد شده باشد اما موجر نتواند سالن را به پرورش دهنده تحویل دهد، قرارداد باطل تلقی خواهد شد.
  2. به موجب این قرارداد، موجر باید سالن قارچ را به صورتی به مستاجر تسلیم کند که او بتواند از سالن استفاده کند. به بیانی دیگر او موظف است که تجهیزات تنظیم کننده دما، رطوبت و نیز سایر ملزومات را برای سالن فراهم کند. البته این مسئله که این تجهیزات در چه حدی و به چه کیفیتی برای سالن فراهم شود، به اراده طرفین قرارداد بستگی دارد زیرا ممکن است پرورش دهنده قارچ، بخواهد خودش سالن را به وسایل لازم تجهیز کند.
  3. به موجب این قرارداد، موجر تعهد دارد خساراتی که در طول مدت اجاره سالن قارچ رخ داده است را حل کند و هزینه‌های ناشی از آن را بپردازد. البته پرداخت هزینه‌های آب، برق و گاز به عهده خود پرورش دهنده قارچ است. مگر اینکه در متن قرارداد توافق شود که موجر آن‌ها را پرداخت کند.

تعهدات مستاجر یا پرورش دهنده قارچ

  1. اولین تعهد مستاجر در این قرارداد، پرداخت اجاره بهای سالن قارچ به موجر است. در صورت وقوع اختلاف در مورد پرداخت اجاره بها، نظر مرجع حل اختلاف قرارداد ارجحیت دارد. در هر حال، اگر موجر پرداخت مبلغ بیشتری را ادعا کند، خودش باید این ادعا را ثابت کند.
  2. به موجب امضای این قرارداد، مستاجر تعهد دارد که در استفاده از سالن قارچ، تعدی و تفریط نکند. به بیانی دیگر وی وظیفه دارد که برای نگهداری از سالن تلاش کند. بنابراین اگر خسارتی به سالن قارچ وارد شود که در نتیجه کوتاهی مستاجر باشد، او باید خسارات را جبران کند. برای مثال در مواقع عدم نظارت بر میزان رطوب سالن و ورود خسارت به بنای سالن، جبران خسارات بر عهده مستاجر است.

پیشنهاد داریم:

برای بررسی همه جانبه تعهدات قانونی مربوط به این قرارداد و سایر ابعاد کسب و کارتان، از یک مشاور حقوقی مشاوره بگیرید و با او گفتگو کنید. تیم حقوقی رکلا به منظور دسترسی سریع‌تر عموم مردم به خدمات حقوقی، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین خدمات تنظیم قرارداد را ارائه می‌دهد. پس از ثبت درخواست، با شما ارتباط می‌گیریم.

قرارداد اجاره بدون ودیعه (بدونِ پولِ پیش)

برای دانلود کاملترین نسخه از این قرارداد، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه اجاره نامه سالن قارچ
دریافت متن کامل

قرارداد اجاره به همراه ودیعه (پولِ پیش)

متن کامل این قرارداد را با زدن بر روی تصویر زیر دریافت کنید.

نمونه قرارداد اجاره سالن قارچ
دریافت متن کامل
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات