قرارداد رهن خانه به همراه شرایط و قوانین نمونه متن قرارداد رهن خانه

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/10/18
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد رهن خانه

احتمالا درباره قرارداد رهن خانه اطلاعات کافی دارید. این نوع قرارداد را بیشتر در زمینه روابط استیجاری و برای ثبت مکتوب رابطه میان موجر و مستاجر استفاده می‌کنند. شرایط قرارداد رهن خانه و همچنین تعدد استفاده از آن، باعث شده است که این قرارداد میان مردم بسیار پرکاربرد و مهم باشد. البته باید به این مساله نیز توجه داشته باشیم که استفاده از این قرارداد، باید با رعایت اصول مشخصی انجام شود تا معتبر و صحیح باشد.

علاوه بر این تعریف متعارف از نمونه متن قرارداد رهن خانه ، نوع دیگری از این قرارداد وجود دارد که به رابطه استیجاری توجه ندارد و به طور کلی با شرایط استیجاری متفاوت است. بنابراین، در آن قرارداد، طرفین رابطه موجر و مستاجری نخواهند داشت. در این مقاله سعی می‌کنیم که درباره هر دو نوع این قراردادها توضیحاتی کاربردی بیان کنیم.

چگونه قرارداد تنظیم کنیم؟

ابتدا لازم است مشخص شود که هدف و قصد اصلی شما از تنظیم قرارداد رهن خانه ، چه چیزی است؟

همانطور که در بخش قبلی نیز توضیح دادیم، عده‌ای این قرارداد را برای انجام یک رابطه استیجاری مورد استفاده قرار می‌دهند و عده دیگری ترجیح می‌دهند که به ماهیت رهن بودن توافق نامه توجه داشته باشند. بنابراین، عملا می‌توانید این عنوان قرارداد را برای دو شرایط متفاوت استفاده کنید اما لازم است که دقیقا مشخص باشد کدام نوع قرارداد مدنظر شما است. در ادامه، به صورت مختصر هر کدام را توضیح می‌دهیم:

قرارداد رهن به منظور وثیقه یا پرداخت دیون

به طور کلی، قرارداد رهن، یک قرارداد مهم به منظور تعهد به پرداخت طلب و بدهی یا وثیقه‌ای برای پرداخت دیون است. این قرارداد زمانی کاربرد دارد که شما دیون یا بدهی مشخصی دارید و خانه خود را به عنوان وثیقه قرار می‌دهید. به واسطه این وثیقه متعهد می‌شوید که در بازه زمانی مشخص، دیون و بدهی خود را بپردازید و اگر نتوانستید تسویه حساب کنید، صاحب حق اجازه دارد که خانه شما را مصادره کند یا اینکه به جای بدهی بفروشد و مبلغ بدهی را از آن برداشت کند.

معمولا نمونه متن قرارداد رهن خانه به عنوان وثیقه در مواقعی تنظیم می‌شود که یک قرارداد یا توافق مالی در میان باشد. به همین دلیل است که قرارداد رهن را یک قرارداد تبعی می‌نامند.

برای مثال، زمانی که وام می‌گیرید، خانه شما در رهن بانک می‌ماند. شما ملزم هستید که در بازه زمانی معین با پرداخت اقساط، مبلغ وام را به بانک برگردانید. علاوه براین، در طول زمانی که خانه شما در رهن بانک است، با انواع قراردادهای بیع، قولنامه یا صلح نامه ، حق فروش یا انتقال خانه را نیز نخواهید داشت. اگر تمایل دارید که درباره این شیوه از قرارداد بیشتر بدانید، حتما به صفحه قرارداد رهن بروید و این مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله به صورت مفصل درباره قرارداد رهن و شرایط آن توضیح دادیم.

شرایط استیجاری

این قرارداد، در واقع یک قرارداد اجاره است. در این قرارداد، شخصی که مالک خانه محسوب می‌شود، موجر نامیده خواهد شد و شخصی که تمایل دارد خانه را برای مدت مشخصی در اختیار بگیرد، مستاجر است. می‌دانیم که خانه از اموالی است که برای تهیه آن‌ سرمایه زیادی هزینه می‌شود. با تنظیم چنین قراردادی می‌توانید از خانه‌ای که در تملک شما است، درآمدزایی داشته باشید.

ممکن است که صاحبان خانه‌ها، تمایل داشته باشند که بدون فروش خانه، مبلغ زیادی پول کسب کنند. آن‌ها به طور معمول برای چنین کاری، از شرایط قرارداد رهن خانه استفاده می‌کنند. در این اجاره نامه ، مشخص می‌شود که مبلغ قابل توجهی وجه نقد به صاحب خانه پرداخت می‌شود و مستاجر می‌تواند در ازای آن، در خانه اقامت داشته باشد. در پایان مدت قرارداد نیز، مبلغی که به صاحب خانه پرداخت شده بود، به مستاجر بازگردانده می‌شود.

حال که تفاوت هر دو نوع نمونه قرارداد رهن خانه را توضیح دادیم، در ادامه به توضیحاتی درباره شرایط استیجاری این قرارداد می‌پردازیم. زیرا که شرایط استیجاری این قرارداد کاربرد بیشتری در میان اشخاص دارد.

قوانین فسخ و متن تمدید قرارداد

شرایط فسخ قرارداد رهن خانه و شرایط تمدید آن، وابسته به نوع قرارداد است. اگر تمایل دارید که این قرارداد را به صورت یک رابطه استیجاری تنظیم کنید، می‌توانید در متن قرارداد ، شروطی را برای فسخ در نظر بگیرید. علاوه بر مساله فسخ، شما می‌توانید در متن قرارداد توضیح دهید که با توافق طرفین، امکان تنظیم متن تمدید قرارداد رهن خانه نیز وجود دارد. اگرچه در قرارداد رهن به عنوان وثیقه، شرایط فسخ قرارداد به طور کلی متفاوت است اما در شرایط استیجاری، شرایط فسخ قرارداد رهن خانه با توافق طرفین معین می‌شود. حال سوال پیش می‌آید که اگر برای فسخ این قرارداد، شرایطی در نظر گرفته نشده باشد، فسخ قرارداد به چه صورتی خواهد بود؟

در زمانی که شروطی برای فسخ قرارداد مشخص نشده باشد، نمونه قرارداد رهن خانه ، یک قرارداد لازم محسوب می‌شود و طرفین امکان فسخ آن را ندارند، مگر در شرایطی که در قانون مدنی بیان شده است. برای مثال ممکن است که طرفین قرارداد به تعهدات خود عمل نکنند یا اینکه خانه معیوب و دچار مشکل باشد یا شرایط دیگری وجود داشته باشد که باید از طریق مراجع حل اختلاف پیگیری شود.

از طرف دیگر، تمدید قرارداد نیز باید با توافق طرفین انجام شود. البته طرفین می‌توانند در قرارداد بنویسند که امکان تمدید وجود دارد ولی در آخر، باز هم لازم است که توافق طرفین کسب شود.

نحوه پرداخت و شرایط قانونی آن

هزینه قرارداد رهن خانه ، مبلغی است که به منظور رهن خانه به موجر پرداخت می‌شود. در خصوص مبلغ قرارداد و شرایط قانونی آن، مسائلی مطرح می‌شود که لازم است به آن توجه داشته باشیم. مهمترین مساله‌ای که درباره آن صحبت می‌کنند، قانونی بودن رهن خانه است. در این خصوص اینطور بیان می‌شود که اگر مبلغی به مالک پرداخت شود و مستاجر اجازه داشته باشد که در ازای آن مبلغ، بدون پرداخت کرایه در خانه سکونت کند و در زمان اتمام قرارداد، مبلغی که در ابتدا پرداخت کرده است را پس بگیرد، رابطه‌ای که ایجاد می‌شود، حکم رابطه ربوی دارد.

دلیل اصلی برای بیان این مساله این است که این شیوه از توافق اینطور معنا می‌دهد که انگار مستاجر در ازای دریافت سود حاصل از مبلغی که در ابتدا به موجر داده است، در خانه سکونت دارد و مبلغی که پرداخت شده است در حق موجر ربا محسوب می‌شود. برای برطرف کردن این مساله، پیشنهاد می‌کنند که برای قرارداد، کرایه در نظر گرفته شود تا مبلغی که بابت رهن پرداخت می‌شود، حکم قرض الحسنه داشته باشد. بنابراین، شما می‌توانید مبلغی هرچند بسیار اندک را به عنوان کرایه تعیین کنید تا قرارداد شما با این اتهام رو به رو نشود.

محتوای قرارداد را چگونه بنویسیم؟

برای نوشتن این قرارداد، باید به تمام قوانین و اصولی که قانون مدنی در خصوص توافق‌های استیجاری بیان کرده است توجه داشته باشید و محتوای این قرارداد را با استناد به این قوانین تنظیم کنید. برای مثال در هنگام نگارش محتوای متن قرارداد، ماده اول باید به معرفی دو طرف این توافق اختصاص پیدا کند. در این ماده از قرارداد، باید مشخصات هویتی طرفین را به صورت کامل توضیح دهید. در ادامه، مشخصات خانه مورد نظر نیز توضیح داده می‌شود. توضیحات شما درباره خانه، باید به صورتی بیان شوند که به راحتی امکان تفکیک آن ملک از املاک دیگر وجود داشته باشد و شناسایی آن مبهم نباشد. در ادامه نگارش متن قرارداد نیز باید درباره شروط، تعهدات و توافقات میان موجر و مستاجر صحبت شود.

موارد و نکات مهم دیگری مانند هزینه قرارداد، مبلغ مختصری که باید بابت کرایه پرداخت شود، مدت قرارداد و سایر شروط و تعهدات مربوط به موضوع این توافق نیز، از جمله مواردی هستند که در این قرارداد نوشته می‌شوند. علاوه بر این موارد، اگر شروطی برای فسخ یا تمدید این توافق در نظر داشته باشید نیز، باید در این قرارداد بنویسید.

پیشنهاد ما

اگر تمایل داشته باشید که با استفاده از شرایط رهن خانه، یک خانه را در اختیار بگیرید، برای شما واجب است که حتما یک قرارداد مناسب داشته باشید و همچنین لازم است که در این زمینه با مشاور حقوقی گفتگو کنید. شما می‌توانید با استفاده از خدمات تنظیم قرارداد و همچنین با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، سوالاتتان را در رابطه با این قرارداد بپرسید و اطلاعاتی کاربردی درباره آن به دست آورید. علاوه براین، شما می‌توانید نمونه این قرارداد را در بخش نمونه قرارداد سایت تهیه کنید. در کنار شما هستیم.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات