قرارداد قرض بین اشخاص حقیقی و حقوقی را بهتر بشناسیم!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/04/15
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد قرض

احتمالا بارها پیش آمده است که وجه نقد یا کالایی را قرض بگیرید یا اینکه به شخص دیگری وجه نقد یا کالا قرض دهید. قرض، در روابط ساده خانوادگی یا در روابط دوستانه بسیار انجام می‌شود. به همین دلیل است که قرض، معامله ناشناخته‌ای نیست. درباره آن زیاد شنیده‌ایم و به احتمال زیاد در موارد متعددی از آن استفاده کرده‌ایم. نمونه قرارداد قرض ، در واقع یک نوع قرارداد است که برای انجام این قبیل داد و ستدها استفاده می‌شود. تعداد بسیار زیادی از اشخاص، هر روزه عمل قرض را انجام می‌دهند اما به دلیل مبلغ کم یا ارزش پایین کالا، قراردادی برای این معامله تنظیم نمی‌کنند.

اگر کالا یا مبلغی که به عنوان قرض گرفته می‌شود، میزان زیادی داشته باشد یا اینکه بسیار ارزشمند باشد، معقول است که قرارداد تنظیم کنیم. ممکن است میان اعضای خانواده یا فامیل معامله قرض انجام شود یا اینکه ممکن است، قرارداد قرض بین دو نفر باشد که با یکدیگر رابطه فامیلی ندارند. درخصوص انجام این معامله محدودیتی برای طرفین قرارداد وجود ندارد. دو شخصیت حقیقی یا حقوقی می‌توانند به وسیله قرارداد قرض ، کالا یا وجه نقد را در اختیار یکدیگر بگذارند.

البته هر معامله‌ای که در آن کالا یا وجه نقد به شخص دیگر واگذار شود، نمونه قرارداد قرض دادن محسوب نمی‌شود. برای مثال قراردادهایی مانند هبه، بیع، امانت و موارد دیگر با اینکه باعث انتقال کالا یا وجه نقد می‌شوند، اما قرض نیستند. این قراردادها در قانون و در عمل با شرایط کوچکی از یکدیگر متفاوت هستند. به همین دلیل است که تاکید می‌شود پیش از تنظیم هر قرارداد، مشاوره حقوقی قراردادها را تجربه کنید تا مناسب ترین قرارداد را به شما معرفی شود.

نمونه قرارداد قرض چه نوع قراردادی است؟

قراردادهای متعددی وجود دارند که به واسطه آن‌ها، مالی بین دو شخص حقیقی یا دو شخص حقوقی منتقل می‌شود. موضوع معامله ممکن است وجه نقد یا کالا باشد و برای آن محدودیتی وجود ندارد. این قراردادها در بعضی موارد کوچک با یکدیگر تفاوت دارند و بسیار پیش می‌آید که با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. موارد بسیاری پیش آمده است که به دلیل عدم آگاهی یا دانش محدود درباره شروط یک قرارداد، اشخاص دچار خسارت و زیان شده‌اند. به همین دلیل بسیار مهم است که ابتدا قرارداد مورد نیاز خود را بشناسید و سپس برای تنظیم آن اقدام کنید. قرارداد قرض طلا و قرارداد قرض پول ، از متداول‌ترین قراردادهای قرض هستند که بسیار مورد استفاده عموم قرار می‌گیرند.

نمونه قرارداد قرض بین اشخاص حقیقی تنظیم می‌شود. اما این مساله مطلق نیست. ممکن است این قرارداد میان اشخاص حقوقی یا بین شخص حقیقی و حقوقی، باشد. شبیه‌ترین قراردادها به قرارداد قرض، قراردادهای عاریه، امانت یا ودیعه هستند. در ادامه هر کدام از این قراردادها را تعریف می‌کنیم تا به تعریف صحیحی از قرارداد قرض برسیم.

تفاوت قرارداد قرض بین دو نفر و امانت

شاید در عرف و در میان عموم مردم، تفاوتی میان قرارداد امانت و قرض وجود نداشته باشند. برای مثال ممکن است که مردم به این مساله آگاه نباشند که نمونه قرارداد قرض بین اشخاص حقیقی با قرارداد امانت متفاوت است. با اینکه در هر دو قرارداد، مبلغ مشخص یا کالای خاصی از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود، اما این دو قرارداد در ماهیت با یکدیگر متفاوت هستند. در قرارداد امانت ،زمانی که اعلام می‌کنیم چیزی را به عنوان امانت به شخص دیگری سپرده‌ایم، آن شخص باید امانت دار باشد. یعنی شخص اجازه استفاده از امانت را ندارد.

امانت باید همانطور که سپرده شده است، پس گرفته شود. اگر اثبات کنند که کالا یا وجه امانتی، استفاده شده است، شخص امانت دار مرتکب جرم خیانت در امانت می‌شود و با توجه به قوانین مربوط به این جرم، مجازات خواهند شد. عقد ودیعه ، نام دیگری است که برای امانت در نظر گرفته‌اند. مبلغ یا کالایی که با حکم امانت به شخص دیگر سپرده می‌شود، نباید استفاده شود. بنابراین اگر تمایل دارید که طرف مقابل از مال سپرده شده استفاده کند، می‌توانید قرارداد قرض امضا کنید.

تفاوت عاریه با متن قرارداد قرض

زمانی را تصور کنید که به یک شیء نیاز دارید اما توانایی تهیه آن را ندارید. اگر کالای مورد نظر به صورتی باشد که بتوانید از آن استفاده کنید و مجدد به مالک اصلی برگردانید، می‌توانید از عقد عاریه استفاده کنید. در قرارداد عاریه، تملک صورت نمی‌گیرد. عاریه حقی است است که واسطه آن، شما می‌تواند کالای مورد نظر را در اختیار بگیرید و از آن استفاده کنید و در نهایت و بعد از اتمام قرارداد عاریه، ملزم خواهید بود که کالا را به همان صورت که به شما تحویل شده است، به مالک آن برگردانید.

در قرارداد قرض بین دو نفر ، شما ملزم خواهید بود که کالای قرض گرفته شده را برگردانید اما این شرایط، با ویژگی‌های عاریه متفاوت است. در متن قرارداد قرض ، نوشته می‌شود که شما باید کالا یا وجه گرفته شده را به همان طریقی که دریافت کردید، به مالک برگردانید، اما ملزم نیستید که دقیقا همان کالا را پس بدهید. شما مالک کالا یا وجه قرضی خواهید بود. بنابراین به احتمال زیاد از آن استفاده کرده‌اید. در این شرایط لازم است که در زمان معین شده برای برگرداندن قرض، به بازار بروید و دقیقا مشابه کالا را تهیه کنید و به طرف دیگر قرارداد برگردانید.

قرض در قانون مدنی

ماده 648 قانون مدنی این قرارداد را تعریف کرده است. به طور کلی، زمانی از قرض استفاده می‌کنیم که به کالا یا میزان مشخصی از وجه نقد نیاز داشته باشیم اما خودمان نتوانیم آن را تهیه کنیم. در این زمان با تنظیم قرارداد قرض ، می‌توانید به طور موقت نیاز خود را برطرف کنید. البته شرط اصلی این است که بتوانید مورد قرض را به مالک برگردانید. اگر رد مال صورت بگیرد، قرارداد به درستی انجام شده است.

ماده 648 تا ماده 653 قانون مدنی، شرایط مختلفی را برای قرض در نظر گرفته‌اند. اشخاصی که تمایل دارند از نمونه قرارداد قرض دادن استفاده کنند، باید به این ماده‌ها و قواعد توجه کنند و قرارداد را مطابق با آن بنویسند. بنابر این اگر تمایل دارید که قرارداد قرض تنظیم کنید یا اینکه شخصی هستید که تصمیم دارید مبلغ قابل توجهی را به شخص دیگری قرض بدهید، لازم است که با مشاور حقوقی قرارداد گفت و گو کنید و از مواد قانون مدنی در رابطه با قرض آگاه باشید.

ایجاب و قبول در نمونه قرارداد قرض

مساله ایجاب و قبول از مهمترین مسائلی است که در قانون مدنی درباره آن صحبت شده است. زمانی که قرار است معامله‌ای انجام شود، رضایت و قصد مشترک طرفین یکی از شرایط عمومی صحت قرارداد است. ویژگی‌ اصلی این معاملات این است که هر دو طرف باید از آن آگاه باشند و تمایل داشته باشند که آن را انجام ‌دهند. به این منظور، ایجاب و قبول از مهمترین مسائل انجام معاملات است.

ایجاب و قبول به این معنی است که مثلا شخصی از شما وجهی را به عنوان قرض طلب می‌کند و شما می‌پذیرید که به او قرض دهید یا اینکه شخصی تمایل داشته باشد که به شما مبلغی را قرض دهد و شما آن مبلغ را بپذیرید. این پیشنهاد و پذیرش همان ایجاب و قبول است که در هر قراردادی وجود دارد. بدون وجود ایجاب یا قبول، قرارداد ایجاد نمی‌شود. امضای قرارداد ، بارزترین نمود خارجی ایجاب و قبول طرفین قرارداد است.

رد مال قرضی در نمونه قرارداد قرض

از مهمترین ویژگی‌های یک قرارداد قرض که از عوامل صحت اجرای این نوع قرارداد نیز محسوب می‌شود، مساله رد مال قرضی است. رد مال به معنی برگرداندن قرض تعبیر می‌شود. یعنی کالا یا وجه نقدی که قرض گرفته شده است را باید به مالک اصلی آن، برگردانید. پیش از اخذ مال قرضی و در گفتگوهای اولیه درباره چگونگی توافق و اجرای موضوع این قرارداد، باید درخصوص زمان دقیق برگرداندن مال موضوع قرض نیز صحبت کنید تا در نهایت با توافق طرفین، تاریخ مشخصی برای رد مال تعیین و در متن قرارداد به صورت مکتوب نوشته شود.

شخص قرض گیرنده باید در زمان معین، رد مال را انجام دهد و کالا یا وجه قرض گرفته شده را به مالک اصلی برگرداند.

شما می‌توانید در هنگام تنظیم قرارداد قرض با اشاره به روز، ماه و سال، تاریخ قرارداد را مشخص کنید.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. ما درخواست شما را بررسی می‌کنیم و به شما اطلاع خواهیم داد. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد روی لینک قبل بزنید.

از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا این قرارداد را به دو صورت با ضامن و بدون ضامن تنظیم کرده است که می‌توانید این نمونه قراردادها را نیز به سرعت از سایت تهیه کنید.

اگر در رابطه با موضوع این مقاله به مشاوره حقوقی و گفتگو با متخصصان نیاز دارید، به شما خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را نیز پیشنهاد می‌کنم.

قرارداد قرض پول (بدون ضامن)

برای تهیه این فرم قرارداد، اینجا بزنید!

نمونه قرارداد پول قرض دادن
دانلود نمونه قرارداد پول قرض دادن

قرارداد قرض پول (با ضامن)

روی تصویر زیر بزنید و این نمونه قرارداد را به سادگی دریافت کنید.

نمونه قرارداد قرض پول
دانلود نمونه قرارداد قرض پول (با ضامن)
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات