بیان مهمترین نکات حقوقی درباره قرارداد راننده لودر

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1400/09/07
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد راننده لودر

لودر یکی از متداول‌ترین ماشین آلاتی است که در پروژه‌های متعدد عمرانی و ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای به کارگیری و بهره برداری از این ماشین، به حضور اشخاص متخصص و با تجربه‌ای نیاز است که توانایی و تجربه رانندگی با لودر را داشته باشند. برای این منظور صاحبان پروژه‌های ساختمانی یا شرکت‌ها و موسساتی که در زمینه پروژه‌های عمرانی فعالیت دارند، رانندگان متخصصی را برای رانندگی با لودر استخدام می‌کنند. قرارداد راننده لودر ، قراردادی است که میان کارفرما و راننده لودر تهیه و امضا می‌شود. این قرارداد یکی از انواع قرارداد کار لودر است.

به واسطه امضای نمونه قرارداد استخدام راننده لودر میان راننده و کارفرما یک رابطه استخدامی ایجاد می‌شود که به موجب این رابطه استخدامی، راننده برای مدت مشخص، توسط کارفرما به خدمت گرفته خواهد شد. یعنی اینکه راننده لودر می‌پذیرد در بازه زمانی که در قرارداد، معین شده است، در اختیار کارفرما باشد و مطابق با تخصص و مهارتی که دارد، امور مشخصی را انجام دهد. در این قرارداد، هدف از همکاری میان طرفین، راندن لودر مطابق با نیاز پروژه یا رانندگی با لودر است. محل انجام پروژه و شرح وظایف راننده لودر نیز توسط کارفرما مشخص می‌شود.

به کارگیری شخصی متخصص و با تجربه برای این سمت شغلی، اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا تخصص و تجربه راننده باعث کاهش احتمال اشکال و خطا می‌شود و از جهت دیگر، تجربه راننده لودر، روند انجام پروژه را نیز سرعت می‌بخشد. به همین دلیل است که کارفرمایان و صاحبان لودر، تمایل دارند که برای این سمت شغلی از اشخاص با تجربه استفاده کنند. علاوه براین، به طور معمول زمانی که کارفرمایان از توانایی‌های راننده لودر اطمینان کسب می‌کنند، قرارداد راننده لودر را برای بازه زمانی طولانی‌تر تنظیم خواهند کرد. در ادامه این مقاله درباره این قرارداد توضیحات بیشتری را بیان می‌کنیم.

پیش از امضای قرارداد راننده لودر ، در نظر داشته باشید که:

  1. راننده لودر، شخصی است که با گذراندن دوره‌های آموزشی عملی و تئوری و همچنین با اخذ نمره قبولی در آزمون‌های معتبر، موفق به اخذ گواهی نامه ویژه رانندگی شده باشد. بنابراین، هر شخصی به صرف مهارت و توانایی در راندن لودر، نمی‌تواند در این شغل فعالیت کند بلکه لازمه‌ی فعالیت در این حرفه، اخذ گواهی نامه ویژه است. گواهی نامه ویژه، گواهی نامه‌ای است که به صورت اختصاصی در زمینه رانندگی با وسایل نقلیه عمرانی، صنعتی و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، اگر تمایل دارید که یک راننده لودر استخدام کنید، حتما باید مطمئن شوید که راننده شما، گواهی نامه معتبر برای این شغل را دارد.
  2. به خاطر داشته باشیم که قرارداد راننده لودر ، یک قرارداد استخدام است و در واقع تابع قانون استخدام و قانون تامین اجتماعی خواهد بود. به همین ترتیب، طرفین قرارداد نیز نسبت به یکدیگر تعهداتی دارند که ملزم هستند مطابق قانون به آن تعهدات عمل کنند.
  3. اگر قصد استخدام راننده لودر را دارید اما از روابط استخدامی و قوانین مربوط به آن آگاه نیستید، مناسب‌ترین اقدام پیش از امضای این قرارداد، استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تنظیم قرارداد است. گفتگو با یک مشاور حقوقی مجرب برای اجرای صحیح قرارداد، به شما کمک می‌کند که قرارداد مورد نظر خود را با کمترین میزان اشکال یا خطا تنظیم کنید.

ممکن است که:

ممکن است که قصد امضای قرارداد خرید لودر را داشته باشید و بخواهید که با روی هم گذاشتن سرمایه، یک لودر تهیه کنید. در ادامه و در زمان انجام پروژه با لودر نیز، نیاز دارید که قرارداد کاری با راننده امضا کنید زیرا همانطور که توضیح دادیم، رانندگی با لودر، یک عمل تخصصی است و نیاز به مدارک و گواهی نامه مخصوص دارد. اگر قصد دارید که برای انجام پروژه عمرانی خود یک یا چند لودر اجاره کنید، می‌توانید از قرارداد اجاره لودر با راننده بهره ببرید و اینطور شرط کنید که حتما راننده نیز همراه با لودر حضور داشته باشد.

برای امضای قرارداد راننده لودر چه قوانینی را باید در نظر گرفت؟

ممکن است که شما تمایل داشته باشید که به عنوان یک راننده لودر استخدام شوید یا امکان دارد شما کارفرمایی باشید که قصد دارد با امضای قرارداد راننده لودر ، شخص مناسبی را به عنوان راننده لودر استخدام کند. برای انجام صحیح این قرارداد و برای جلوگیری از بروز اختلافات و اشکالات احتمالی، لازم است که از قواعد و قوانینی که رابطه استخدامی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مطلع شوید زیرا ممکن است عمل نکردن به این قوانین برای شما زیان‌ها و خسارت‌های قابل توجهی را به همراه داشته باشد. به همین دلیل، در ادامه درباره این قوانین توضیح خواهیم داد:

توجه به قانون استخدام در نمونه قرارداد راننده لودر

به طور کلی روابط استخدامی در ایران، تابع قانون استخدام هستند. یعنی اگر به هر صورتی، یک نیروی انسانی توسط شخص حقیقی یا شخص حقوقی به خدمت گرفته شود، رابطه آن‌ها رابطه استخدامی و تابع قانون استخدام خواهد بود. قانون استخدام، برای صیانت از حقوق نیروی انسانی و رسیدگی به روابط و حقوق کارفرما و نیروی انسانی تهیه و تدوین شده است. این قانون در خصوص موارد متعددی مانند میزان حقوق، ساعت روزانه حضور به محل خدمت، شرایط مرخصی، شروط اتمام قرارداد یا شروط فسخ قرارداد و سایر موارد مهم مربوط به این رابطه استخدامی توضیح می‌دهد.

به واسطه این قانون، قرارداد راننده لودر هم به صورت شفاهی و هم به صورت مکتوب و امضا شده، دارای سندیت و اعتبار خواهد بود. بنابراین، صرف برقراری روابط استخدامی میان طرفین، به منزله قبول این قرارداد است و آن‌ها ملزم به رعایت تمام مسئولیت‌ها و تعهدات قانونی خود خواهند بود. بنابراین، اگر قرارداد مکتوب ندارید، به این معنی نیست که مسئولیتی نیز به عهده شما نخواهد بود. به همین دلیل است که تاکید می‌شود حتما برای این رابطه استخدامی، یک قرارداد مکتوب امضا کنید.

لزوم بیمه شدن راننده لودر در قانون تامین اجتماعی

از قوانین دیگری که به انواع قراردادهای استخدامی نظارت دارد، قانون تامین اجتماعی است. به موجب این قانون، هر زمانی که رابطه استخدامی میان طرفین برقرار شود، کارفرما ملزم خواهد بود که راننده لودر را نزد بیمه تامین اجتماعی بیمه کند. اگرچه قانون تامین اجتماعی پرداخت درصدی از حق بیمه را به عهده راننده لودر می‌گذارد اما پرداخت میزان قابل توجهی از حق بیمه راننده لودر، به عهده کارفرما است.

در چنین شرایطی، گاهی شاهد این مساله هستیم که صاحبان پروژه برای کاهش میزان هزینه‌های خود، تمایل دارند که راننده لودر را بیمه نکنند. برای این منظور نیز صلح نامه یا توافق نامه‌ای امضا می‌کنند که به موجب آن، برای عدم پرداخت حق بیمه، رضایت راننده را کسب کرده باشد. لازم است به صراحت در این خصوص توضیح دهیم که تنظیم این توافق نامه مانع نمی‌شود که راننده لودر نتواند در خصوص پرداخت نشدن حق بیمه از شما شکایت کند.

قانون تامین اجتماعی یک قانون آمره است و طرفین نمونه قرارداد راننده لودر این امکان را ندارند که مغایر با قوانین، با یکدیگر توافق کنند. به همین منظور لازم است که برای امضای نمونه قرارداد استخدام راننده لودر و شروع همکاری با راننده لودر، مساله بیمه را در نظر داشته باشید.

حقوق راننده لودر بر چه اساسی معین خواهد شد؟

از مسائل مهمی که روابط میان راننده لودر و کارفرما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مساله حقوق و مزایای راننده است. اگر قصد تنظیم قرارداد راننده لودر را دارید، لازم است به این مساله توجه داشته باشید که قانون استخدام، علاوه بر حقوق، مزایای دیگری را نیز برای نیروی انسانی در نظر می‌گیرد. میزان مزایایی مانند حق اولاد و حق مسکن و موارد دیگر، هر ساله توسط سازمان مربوطه معین می‌شوند. علاوه براین، نرخ پایه حقوق نیز هر ساله با توجه به میزان تورم سنجیده و اعلام می‌گردد. قانون استخدام اینطور بیان می‌کند که برای استخدام نیروی انسانی، شما می‌توانید در خصوص پرداخت هر میزان حقوقی که در نظر دارید، توافق کنید اما باید به این مساله توجه شود که حقوقی که میان طرفین توافق می‌شود، نباید کمتر از میزان پایه حقوق اعلام شده باشد.

بنابراین، کارفرما نمی‌تواند با مبلغی کمتر از حقوق پایه اعلام شده، با راننده لودر قرارداد امضا کند. البته چنین چیزی نیز در حقیقت ممکن نیست زیرا رانندگی لودر از جمله مشاغل تخصصی است که حقوق قابل توجه‌ای را برای آن در نظر می‌گیرند. بنابراین، لازم است که حتما در متن نمونه قرارداد استخدام راننده لودر با صراحت به مبلغی که به عنوان حق الزحمه راننده در نظر گرفته شده است، اشاره کنید.

پیشنهاد ما

اگر قصد دارید یک راننده لودر استخدام کنید یا اگر یک راننده هستید و تمایل دارید که با پروژه‌های عمرانی همکاری داشته باشید، برای شما مناسب خواهد بود که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین خدمات تنظیم قرارداد بهره ببرید. با زدن روی لینک‌های مربوطه می‌توانید درخواستتان را ثبت کنید تا مشاوران حقوقی رکلا با شما تماس بگیرند.

از طرفی، تیم حقوقی رکلا دو نمونه قرارداد کامل تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد استخدام راننده لودر

برای دسترسی به این نمونه قرارداد روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد استخدام راننده لودر
دانلود قرارداد

قرارداد استخدام راننده با خودرو

دریافت این قرارداد با زدن بر روی تصویر زیر امکان پذیر است.

نمونه قرارداد استخدام راننده با خودرو
دریافت قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
حامدذبیحی
thumb_up_alt
سلام ممنون از نکاتی که اشاره کردید و هیچ کسی رعایت نمی‌کند. بخصوص صاحبان وانت و بخشی از پیمانکاران. به دلایلی که شما بهتر میدونید. من نزدیک یا بلکه بیشتر از 20 سال راننده لودرم که در گذشته کسی زیاد گواهینامه اهمیت نمی‌داد و استخدام هم میکردن ولی حالا از کارم بخاطر گواهینامه افتادم چون زیر ساخت و منابع آن در مشهد برای راهنمای و رانندگی وجود ندارد و کسی هم پاسخ گو نیست. منبع درآمد راننده، همین گواهینامه هست. با این سنگ بزرگ چه کنیم که لودر هم نمیتواند جابجاش کند.
11:42
29 فروردین 1402
account_circle
وحید صفری
thumb_up_alt
باسلام وقتتون بخیر ببخشید که این موقع پیام دادم چون زمان سر کار رفتن منه. من با یه کارگاه نزدیک به 8 ماهه که همکاری دارم و 2 ماه اول رو در خوابگاه کارگاه میموندم اما با تاییدیه مسئول ماشین آلات کارگاه قرار شد که اون لودری که باهاش کار می‌کردم رو تا زمانی که مشغول به کار در اون کارگاه هستم رو به من تحویل بدن و هیچ راننده‌ای حق کار با اون لودر رو نداره مگر اینکه مرخصی باشم اما بعد از مدت 8 ماه بدون هیچ موردی که باعث بروز مشکل در کار یا دستگاهی که کار می‌کردم باشه لودر رو از من به تحویل یه راننده دیگه در آوردن. منم به همین خاطر دیگه سر اون کار نمیرم و ازشون شکایت کردم بخاطر عدم حق و قرار کاری که گذاشتیم همچنین بیمه که بصورت وزارت کاری یه کارگر ساده میگیره واسه منم رد میشه در حالی که حقوق من 17 تومنه اول 15 تومن بود طبق دستور وزارت کار افزایش حقوق داشتیم اینو خدمت شما عرض کنم که رییس کارگاه طبق صحبتی که روز قبل از سر کار نرفتنم داشتیم به اعتراض به حقوق دریافتی من بهم گفت که از بالای شرکت، از میزان حقوق دریافتی تو شکایت دارن چون من اضافه کاری زیاد می‌موندم و بالاخره با موندن من صاحب لودر هم ساعت کاری دریافت می‌کرد اما با وجود کارایی بالای من، اعتزاض به زیاد بودن حقوق من شد و به نظر من این تصمیم از او نجا هم شروع شده که با گرفتن لودر و تحولیش به یه راننده دیگه، میخواستن منو به نرفتن سر کار تحریک کنن خب بنظر شما در چنین شرایطی من باید چکار میکردم؟
02:07
14 دی 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
موضوع سر کار رفتن یا سر کار نرفتن شما یک موضوع مرتبط با ترک کار است. ضمن اینکه توصیه می‌کنیم این رویه را ادامه ندهید باید گفت که ترک کار از جانب شما در وهله اول، لطمه‌ای به قرارداد کاری میان شما و کارفرما نخواهد زد. یعنی همچنان رابطه کاری شما برقرار است. ضمنا می‌توانید برای حق بیمه به میزان حقوق خود اقدام کنید اما اضافه کاری نیازمند رضایت هر دو طرف است و باید کارفرما نیز چنین نیازی را در سازمان خود احساس کند.
12:06
15 دی 1402