نمونه قرارداد استخدام راننده و بررسی انواع مهم نمونه فرم قرارداد استخدام راننده

-
بروزرسانی:1402/02/31
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد استخدام راننده

قرارداد استخدام راننده یکی از قراردادهای مهم در حوزه کسب و کارهای مربوط به حمل و نقل است. با توسعه تولید و افزایش میزان حمل و نقل جاده‌‌ای، امروزه شاهد هستیم که روز به روز بر تعداد شرکت‌های باربری و مسافربری افزوده می‌شود. این شرکت‌ها برای پیشرفت هر چه بیشتر و همچنین توسعه کسب و کار خود، نیاز به رانندگانی دارند که به صورت حرفه‌ای در این زمینه فعالیت کنند. تنظیم روزانه نمونه قرارداد استخدام راننده کامیون ، قرارداد استخدام راننده اتوبوس ، قرارداد راننده خودروهای تفریحی همچون ون‌‌ها، مینی بوس‌ها و…، یکی از نشانه‌های گسترش این کسب و کار می‌باشد.

بنابراین تنظیم قرارداد کاری راننده بیش از گذشته در بسیاری از جوامع از جمله جامعه ما وجود دارد و نمی‌توان از اهمیت آن غافل بود. به هر حال شرکت‌های تجاری، کالاهای فراوان و ارزشمندی را برای ارسال به سایر نقاط در اختیار رانندگان قرار می‌دهند. همچنین شرکت‌های مسافربری نیز با توجه به مسئولیت خود در مقابل مسافران، انتخاب راننده و تنظیم نمونه قرارداد کار با راننده را یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای پیشرفت کسب و کار خود می‌دانند.

در ادامه، به قانون و مهم‌ترین نکات حاکم بر قرارداد کار اشاره کنیم و همچنین توضیحات بیشتر را در خصوص این قرارداد ارائه می‌دهیم.

اهمیت تنظیم نمونه قرارداد استخدام راننده

همانطور که ذکر کردیم، شرکت‌های باربری و مسافربری، در برابر صاحب بارها و همچنین مسافران، مسئولیت‌هایی را به عهده دارند. در حقیقت بسیاری از تولید کنندگان کالاها برای نقل و انتقال کالاهای خود به نقاط مختلف کشور یا حتی سایر کشورها، با شرکت‌های حمل و نقل قرارداد همکاری تنظیم می‌کنند. شرکت‌های حمل و نقل نیز تعهد می‌دهند که کالاها در اسرع وقت و با نهایت اطمینان به مقصد تعیین شده ارسال خواهد شد.

این تعهدات وابسته به استفاده از رانندگان متعهدی است که از تجربه لازم در این زمینه برخوردار باشند. در واقع تنظیم نمونه قرارداد استخدام راننده ، بیشتر از سایر مسائل، برای در نظر گرفتن تعهدات و مسئولیت‌های راننده در قبال کالاهای مربوطه انجام می‌شود.

همین تعهد در خصوص قرارداد کار راننده پخش کالاها و البته استخدام وسایل نقلیه مسافربری صادق است. حمل و نقل در حوزه مسافربری، علاوه بر سود قابل توجهی که برای شرکت‌ها به همراه دارد، مسئولیت خطیری را برای آن‌ها ایجاد می‌کند. بنابراین دانستیم که نمونه قرارداد کار راننده یکی از قراردادهای مهم در عرصه حمل و نقل کالاها و اشخاص است که تنظیم آن، زمینه را برای پیشرفت هر چه بیشتر شرکت حمل و نقل فراهم می‌کند.

نمونه قرارداد استخدام راننده

انواع نمونه قرارداد کار با راننده

نمونه فرم قرارداد استخدام راننده به انواع مختلفی تقسیم می‌شود، البته تنظیم انواع مختلف این قرارداد، وابسته به اهداف و نحوه عملکرد شرکت‌های حمل و نقل خواهد بود.

در ادامه، انواع قراردادهای استخدام راننده را نام می‌بریم:

  1. قرارداد راننده با خودرو
  2. قرارداد راننده بدون خودرو
  3. قرارداد راننده کامیون
  4. قرارداد راننده اتوبوس
  5. قرارداد راننده پخش

هر یک از این موارد را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

قرارداد استخدام راننده با خودرو

بسیاری از شرکت‌های مسافربری و باربری، سرمایه لازم را برای تامین وسایل حمل و نقل و اضافه کردن آن‌ها به ناوگان شرکت ندارند. در حقیقت تنظیم نمونه قرارداد استخدام راننده با ماشین ، نقطه آغاز یک سرمایه گذاری است که دو هدف را دنبال می‌کند:

  1. جذب راننده مجرب و متعهد
  2. تهیه وسیله نقلیه استاندارد و کارآمد

امروزه با توجه به وضعیت کشور، معمولاً شرکت‌ها، از این راه برای توسعه کسب و کار خود استفاده می‌کنند. همچنین منظور از خودرو در این تقسیم بندی، انواع خودروهای بنزینی همچون خودروهای سدان، وانت‌ها، ون‌ها و همچنین خودروهای نیمه سنگین همچون مینی بوس‌ها و… می‌باشند.

نمونه قرارداد استخدام راننده بدون خودرو

در مقابل، گاهی شرکت‌ها، وسایل حمل و نقل استاندارد دارند و تنها برای استخدام راننده‌ای مطمئن قرارداد مربوطه را تنظیم می‌کنند. در حقیقت نمونه قرارداد استخدام راننده بدون ماشین سندی معتبر است که قابلیت استناد در مراجع قضایی را در خصوص تعهدات شخص راننده و شرکت حمل و نقل، به همراه دارد.

نمونه قرارداد استخدام راننده کامیون

حمل بار از یک نقطه به سایر نقاط کشور، یکی از مهم‌ترین اهداف برای تنظیم این قرارداد می‌باشد. بسیاری از شرکت‌های باربری، فعالیت خود را نه تنها در داخل کشور بلکه در سایر کشورها نیز گسترش می‌دهند و در نتیجه برای توسعه هر چه بیشتر، به رانندگان حرفه‌ای و کامیون‌ها و تریلی‌های سالم و قدرتمند نیاز دارند. با توجه به طولانی بودن مسیرها و در نتیجه، افزایش استهلاک خودروهای سنگین، نمونه قرارداد کار راننده کامیون با در نظر گرفتن هزینه‌های مربوط به سوخت، روغن موتور، لاستیک‌ها و… تنظیم می‌شود.

نمونه قرارداد استخدام راننده اتوبوس

با توجه به گسترش سفرهای جاده‌ای، شرکت‌های مسافربری برای جذب مسافران و مشتریان، بهترین و با تجربه‌ترین رانندگان را برای شرکت خود انتخاب می‌کنند. شرکت‌های مشهور و موفق، در تنظیم نمونه قرارداد استخدام راننده و همچنین انتخاب ناوگان ترابری خود، نهایت دقت را دارند. آن‌ها برای حفظ و توسعه فعالیت‌های مربوط به شرکت، کارکنان و کارمندان شایسته را انتخاب می‌کنند و در نتیجه، بیشتر از سایر شرکت‌ها، توجه مسافران و مشتریان را به سوی خود جلب می‌کنند.

قرارداد استخدام راننده پخش

قرارداد استخدام راننده پخش در خصوص انواع کالاها و محصولات اعم از خوراکی، نفتی، دارویی، ساختمانی و… تنظیم می‌شود. با پدید آمدن استارتاپ‌ها و ارائه خدمات به صورت غیر حضوری، تنظیم این قرارداد میان شرکت‌های کوچک و بزرگ یا حتی صاحبان کسب و کار و رانندگان افزایش یافته است.

قانون حاکم بر این قرارداد

نمونه قرارداد کار با راننده با توجه به قانون کار ، میان رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل و صاحبان کسب و کار تنظیم می‌شود. به عبارت دیگر، بر مفاد قرارداد کاری با راننده ، روابط کارگری و کارفرمایی حاکم است. بدیهی است کارفرما یا شرکت حمل و نقل موظف است حقوق رانندگان را با توجه به قانون کار، در متن قرارداد ذکر کند، به عنوان مثال مطابق ماده 148 قانون کار، شخص کارفرما موظف است برای پرداخت بیمه تامین اجتماعی مربوط به کارگران (رانندگان) خود اقدام کند.

تعهدات راننده

  1. راننده طرف این قرارداد تعهد داده است که مدارک لازم برای حمل و نقل خودروهای سنگین و سبک همچون گواهینامه پایه یک، کارت خودرو، بیمه نامه، برگه معاینه فنی و… را دارد. در صورت بروز هرگونه مشکل که ناشی از عدم وجود این مدارک باشد، شرکت حمل و نقل هیچ گونه مسئولیتی نخواهد داشت.
  2. استفاده از مواد مخدر، داروهای روان گردان و انواع قرص‌های آرام بخش توسط شخص راننده ممنوع است.
  3. راننده موظف است کلیه اتفاقاتی که در مسیر انتقال بار اتفاق می‌افتد را بلافاصله به اداره راهداری یا شرکت حمل و نقل (کارفرما)، اطلاع دهد.
  4. راننده موظف است کلیه اشکالات و نقایص موجود در خودروی حمل بار یا مسافر را قبل از سفر بر طرف کند.
  5. حفظ ایمنی و بررسی نحوه بسته بندی بارها به عهده شخص راننده است. همچنین با توجه به نوع بار، راننده موظف است سرعت و دقت لازم را در هنگام رانندگی داشته باشد.
  6. راننده موظف است با سایر رانندگان در طول مسیر، رفتار مناسبی داشته باشد. علاوه بر این، ادای احترام و رعایت حقوق مسافران از جمله مهم‌ترین شرایط برای تمدید قرارداد است.

تعهدات کارفرما در این قرارداد

  1. کارفرما موظف است پاداش و عیدی شخص راننده را در موعد مقرر به او پرداخت کند. همچنین پرداخت حق سنوات به راننده توسط کارفرما ضروری است؛
  2. شرکت حمل و نقلی که به عنوان کارفرما قرار می‌گیرد، موظف است ناوگان خود را بعد از شست و شو و همچنین نظافت، برای انتقال کالا به مقصد در اختیار راننده قرار دهد؛
  3. کارفرما در نمونه قرارداد کار راننده موظف خواهد بود که اطلاعات لازم در خصوص نوع کالا و همچنین امکانات لازم برای نگهداری از آن را در اختیار شخص راننده بگذارد. در غیر این صورت، مسئولیت فاسد شدن کالاهای خوراکی یا تخریب محصولات، متوجه شرکت حمل و نقل می‌شود؛
  4. کلیه اطلاعات مربوط به کالاها و همچنین سفارشات شرکت کارفرما به شخص راننده، باید به صورت کتبی در متن قرارداد ذکر شوند. در غیر این صورت راننده وسیله نقلیه هیچگونه مسئولیتی در قبال انجام دستورات شفاهی نخواهد داشت؛
  5. کارفرما قبل از تنظیم قرارداد استخدام راننده با خودرو ، باید از ایمنی وسیله نقلیه و همچنین وجود استانداردهای لازم در آن اطمینان حاصل کند. به عبارت دیگر استخدام راننده با خودرو یا کامیون شخصی، باید به تایید شرکت حمل و نقل برسد. بعد از تایید، کلیه شکایات در خصوص میزان ایمنی یا کیفیت خودروهای مورد استفاده متوجه کارفرما یا شرکت حمل و نقل خواهد بود.

پیشنهاد ما

قرارداد کار موقت نیازمند توجه به نکات مهمی است. نکاتی مانند بیمه، اضافه کاری، حق ماموریت و … از انواع این نکات هستند. پیشنهاد می‌کنیم وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد روی این عبارت بزنید و اطلاعات خواسته شده را وارد کنید.

از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا، این نوع قرارداد را تنظیم کرده است. روی هر یک از تصاویر زیر بزنید و وارد توضیحات آن قرارداد شوید.

خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز، از دیگر سرویس‌های حقوقی مجموعه رکلا است که می‌توانید برای بهره‌مندی از آن، درخواستتان را ثبت کنید.

نمونه قرارداد استخدام راننده بدون خودرو

برای اطلاع از مفاد این قرارداد و دریافت آن، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد استخدام راننده بدون خودرو
دانلود نمونه قرارداد استخدام راننده بدون خودرو

نمونه قرارداد استخدام راننده با خودرو

برای اطلاع از جزئیات این قرارداد و دانلود آن، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد استخدام راننده با خودرو
دانلود نمونه قرارداد استخدام راننده با خودرو
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
کریم عباسپور خلیلی
thumb_up_alt
سلام. خدا قوت. ده ماه راننده نیسان یخچال‌‎دار بودم. (گوشت گاوی و گوسفندی و مرغ دولتی). بدون قرارداد و بدون بیمه. ده ساعت کار شبانه و بیش از ۱۵ میلیون خرج نیسان کردم. کارت سوخت نداشتم. درخواست حمل بار غیر مجاز داشتن نپذیرفتم و درخواست تعیین خرج کردم. من رو اخراج کردن. مسافت کاری رفت و برگشت ۴۰۰ کیلومتر بود. بدون غذا. سوخت و تمیزی خودرو با خودم بود. برای گرفتن حق و حقوقم چه کنم؟ متشکرم.
19:29
16 شهریور 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. در مورد قرارداد استخدام راننده می‌توانید حتی با وجود عدم وجود قرارداد نیز به ادارات کار منطقه خود مراجعه کنید و حقوق و مزایای قانونی خود را از مراجع رسیدگی اداره کار مطالبه کنید.
20:18
17 شهریور 1400
account_circle
علیزاده
thumb_up_alt
سلام عرض ادب. میخواستم بپرسم برای استخدام راننده با ماشین قرارداد پیمانکاری بنویسم شامل بیمه میشه؟ نمیخوام بیمه بکنم. شرکت بنده پخش و توزیع نان و محصولات غذایی هست. راننده با ماشین خود پخش انجام میده و درصدی از پخش رو برمیداره. سپاس و درود.
13:06
03 مرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. در صورتی که راننده به نحو مستمر مشغول همکاری با شما و در محل کار مستقر است احتمالا مشمول قانون کار خواهد بود.
14:50
04 مرداد 1401