قرارداد اجاره پروانه چه نوع قراردادی است؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/04/27
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره پروانه

قرارداد اجاره پروانه یک نوع قرارداد کاربردی است که بسیار مورد استفاده سرمایه داران و اشخاص دارای مجوز فعالیت قرار می‌گیرد. اگر قصد دارید که کسب و کاری را شروع کنید، احتمالا تا به حال درباره مجوز، پروانه کسب، مجوزها‌ی مربوط به مراجع مربوطه و این گونه موارد بسیار شنیده‌اید. اتحاد، یکپارچگی، رسیدگی و نظارت به کسب و کارها از مهمترین مسائل اجتماعی مربوط به واحدهای شغلی است. به منظور ایجاد نظم و آگاهی بیشتر قوانینی تحت عنوان قانون نظام صنفی کشور تصویب شده است.

این قانون به روابط شغلی و صنفی نظارت می‌کند. از طرف دیگر، برای اخذ پروانه کسب یا پروانه اشتغال در مشاغل تخصصی مانند وکالت، پزشکی، نظام مهندسی و غیره، مراجع تخصصی به صورت مستقل آزمون برگزار می‌کنند و با تعیین و اجرای شروط خاص مراحلی را برای اهدای جواز کسب در نظر می‌گیرند. به منظور شروع کسب و کارها، وجود مجوز لازم و ضروری است. شرایط خاص اخذ مجوز گاهی موجب می‌شود که اشخاص تمایل داشته باشند که از مجوز کسب و کار شخص دیگری استفاده کنند. همین مساله موجب شده است که استفاده از نمونه قرارداد اجاره پروانه کسب مورد استفاده قرار بگیرد.

کاربرد استفاده نمونه قرارداد اجاره پروانه

ممکن است شما سرمایه‌ای داشته باشید و بخواهید که برای شروع یک کسب و کار هزینه کنید. با آگاهی از این مساله که شروع هر کسب و کاری نیاز به اخذ مجوز‌های لازم دارد، ممکن است شما شرایط مناسبی برای اخذ پروانه کسب نداشته باشید. در این شرایط اجاره پروانه یا اجاره مجوز اشتغال، راه حلی است که می‌تواند به شما کمک کند.

از طرف دیگر ممکن است که شما شخصی باشید که مجوز‌ یا مجوزهای چند کسب و کار را اخذ کرده باشید. اگر شرایطتان برای شروع به کار مهیا نیست، می‌توانید با سپردن مجوز خود به شخص دیگر، از طریق اجاره پروانه کسب، درآمد کسب کنید. در این شرایط شما پروانه کسب خود را در اختیار شخص سرمایه گذار قرار می‌دهید. طرف قرارداد با مجوز کسب و کار شما فعالیت می‌کند و تا پایان زمانی که در نمونه قرارداد اجاره پروانه کسب تعیین شده است، می‌تواند مجوز کسب و کار را در اختیار داشته باشد و از آن استفاده کند.

نمونه قرارداد اجاره پروانه اشتغال از قراردادهای متداولی است که میان صاحبان جواز و متقاضیان اجاره پروانه تنظیم می‌شود. ماهیت این قرارداد، یک نوع قرارداد اجاره یا اجاره نامه است و از قانون اجاره پیروی می‌کند. اجاره پروانه شرایط و ویژگی‌های خاصی دارد که لازم است متن این قرارداد با دقت نوشته شود زیرا که احتمال واگذاری مسئولیت‌ها یا بروز مشکلات زیادی وجود دارد. بنابراین اگر تمایل دارید که با استفاده از نمونه قرارداد اجاره جواز کسب ، کسب و کارتان را شروع کنید، بهتر است که به ابعاد قانونی نوشتن قرارداد مناسب آن بسیار توجه داشته باشید.

قرارداد اجاره جواز چه نوع قراردادی است؟

نمونه قرارداد اجاره پروانه کسب ، قراردادی است که میان فرد صنفی و شخص متقاضی اجاره پروانه تنظیم می‌شود. در این قرارداد، فرد صنفی می‌تواند شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشد. این شخص در فعالیت‌هایی مانند تولید کالا یا محصولات، خرید و فروش، توزیع، انواع خدمات و خدمات فنی فعالیت می‌کند. فرد صنفی می‌تواند صاحب حرفه خاص باشد یا در مشاغل آزاد فعالیت کند. در هر صورت فرد صنفی دارای یک مکان برای کسب و کار است و محصول تولید شد یا خدمات تخصصی خود را به صورت سیار یا در مکان ثابت عرضه می‌کند. عرضه کالا و خدمات او می‌تواند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، کلی یا جزئی باشد. ماده 2 قانون نظام صنفی کشور، به صورت کامل فرد صنفی را تعریف کرده است.

در مقابل متقاضی اجاره مجوز کسب، شخصی است که سرمایه و دانش کافی برای شروع کار را دارد ولی مجوز یا پروانه کسب ندارد. در نمونه قرارداد اجاره پروانه اشتغال، ابتدا اطلاعات و مشخصات طرفین نوشته می‌شود. بعد از معرفی طرفین، بخش‌های دیگر قرارداد نیز مانند سایر قراردادهای اجاره تنظیم می‌شود. محتوای نمونه قرارداد اجاره جواز کسب حاوی اطلاعات مهمی مانند موضوع قرارداد، مبلغ قرارداد، مدت زمان اجاره پروانه کسب، شروط و تعهدات ،شرایط خاص واحد صنفی، شروط داوری، شروط فسخ قرارداد و موارد مهم دیگر است.

قانون نظام صنفی  و صنوف با قوانین خاص

به منظور تنظیم قرارداد اجاره پروانه ، لازم است ابتدا به نوع مجوز و واحد صنفی مربوط به آن توجه شود. به طور کلی می‌توانیم پروانه‌های کسب و کار را به دو دسته تقسیم کنیم. این دو دسته عبارتند از:

  1. پروانه کسب و کار منطق با قانون نظام صنفی کشور
  2. پروانه کسب و کار صنوفی که قوانین خاص دارند

قانون نظام صنفی کشور ، مشاغل را در گروه‌ بندی‌هایی به نام صنف قرار داده است. ماده 4 این قانون اشاره می‌کند که گروهی از مشاغل که دارای ویژگی‌های مشابه هستند با یکدیگر یک واحد صنفی ایجاد می‌کنند. این واحد صنفی به چهار گروه تولیدی، خدمات فنی، توزیعی و خدماتی تقسیم می‌شود. اگر کسب و کار شما در هر کدام از این 4 گروه قرار دارد، مشمول قانون نظام صنفی کشور هستید و باید به قوانین مرتبط به آن توجه کنید.

قانون نظام صنفی کشور در تبصره ماده 2، به این مساله اشاره می‌کند که صنف‌هایی که قانون خاص دارند مشمول این قانون نمی‌شوند و استثنا هستند. برای مثال برای تنظیم نمونه قرارداد اجاره پروانه داروخانه یا نمونه قرارداد اجاره پروانه نظام مهندسی باید به قوانین مخصوص این مشاغل و مراجع معتبر مربوط به آن‌ها اشاره شود. زیرا که برای اخذ چنین مجوزهایی نیاز به شرایط و شروط خاصی است که توسط مراجع دارای صلاحیت تعیین خواهد شد. مدرک تحصیلی و صلاحیت علمی شخصی که خدمات ارائه می‌شود از ملاک‌های مهمی است که باید به آن توجه شود.

قانون اجاره در قرارداد اجاره پروانه

متن اجاره نامه پروانه کسب ، باید براساس قانون اجاره و با ذکر تمام تعهدات و مسئولیت‌ها تنظیم شود. عقد اجاره ، قراردادی است که به واسطه آن مال موجر، برای مدت مشخص و در ازای پرداخت مبلغ تعیین شده، در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد. عقد اجاره یک قرارداد معین و لازم در قانون است که قانون مدنی به تفصیل درباره آن صحبت می‌کند. در این قرارداد مال اجاره، مجوز کسب و کار است که طرفین می‌توانند توافق کنند که به مدت یک یا چند سال به مستاجر اجاره داده شود. با توجه به طولانی بودن مدت قرارداد، می‌توانید شرایطی تعیین کنید که مبلغ اجاره هر سال به میزان مشخصی افزایش یابد.

همانطور که اشاره شد، عقد اجاره لازم و معین است. معین بودن به این معنی است که در قانون مدنی اصول و احکامی برای اجاره در نظر گرفته شده است که باید به آن توجه کرد و لازم بودن قرارداد اجاره پروانه ، طرفین قرارداد را ملزم می‌کند که تا پایان مدت قرارداد به آن متعهد باشند.

نمونه قرارداد اجاره پروانه نظام مهندسی

نمونه قرارداد اجاره پروانه نظام مهندسی یا حقوقی کردن پروانه نظام مهندسی متداول‌ترین نوع قراردادی است که میان مهندس صاحب پروانه و شرکت‌های مهندسی امضا می‌شود. عنوان این قرارداد به ظاهر یک قرارداد اجاره را به یاد شما می‌آورد اما در واقع ماهیت این قرارداد، با ماهیت یک قرارداد اجاره متفاوت است. ممکن است در مواقعی لفظ اجاره یا فروش را برای این قرارداد شنیده باشید اما در حقیقت این قرارداد برای کاربرد دیگری تهیه و تنظیم می‌شود. در ادامه ماهیت اصلی آن را توضیح می‌دهیم.

تصور کنید یک شخص دارای پروانه نظام مهندسی، در قالب یک شخص مستقل با شرکت مهندسی قرارداد امضا می‌کند. قرارداد میان آن‌ها یک توافق اولیه میان شرکت و مهندس است. در این قرارداد به مدت زمان همکاری میان مهندس و شرکت اشاره‌ می‌شود و مبلغی را نیز به عنوان حق الزحمه مهندس معین می‌کنند. در این نوع توافق، پروانه کسب و کار مهندس در اختیار شرکت قرار می‌گیرد و شرکت می‌تواند با استفاده از آن فعالیت کند.

نکته مهم: استعلام پروانه نظام مهندسی ثابت می‌کند که پروانه اشتغال مهندس آزاد است و مهندس با شرکت دیگری فعالیت نمی‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نکات حقوقی و قانونی این قبیل توافقات، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره بگیرید. علاوه براین، می‌توانید با ثبت درخواست در صفحه تنظیم قرارداد اختصاصی ، مسئولیت نگارش محتوای قرارداد مورد نظرتان را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات