محتوا و نحوه تنظیم انواع قرارداد اجاره به شرط تملیک اموال منقول

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/09/22
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره به شرط تملیک اموال منقول

قرارداد اجاره به شرط تملیک اموال منقول یک قرارداد بسیار کاربردی و مهم است که به تعدد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قرارداد، یک نواع از قرارداد اجاره به شرط تملیک است که به صورت اختصاصی برای اموال منقول استفاده می‌شود. در ابتدا لازم است توضیح دهیم که اموال منقول، آن دسته از اموال، اجسام یا اشیائی هستند که شما می‌توانید آن‌ها را جا به جا کنید و انتقال آن‌ها از جایی به جای دیگر امکان پذیر است. اموال منقول در مقابل اموال غیر منقول قرار می‌گیرند.

برای مثال، قرارداد اجاره به شرط تملیک خودرو یک نوع از نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک اموال منقول است. زیرا این مال، امکان جا به جایی دارد و جزء اموال منقول محسوب می‌شود. علاوه براین، اجسام و کالاهای کاربردی دیگری نیز هستند که برای تهیه آن‌ها می‌توانیم از قرارداد اجاره به شرط تملیک بهره ببریم. به طور معمول این قراردادها در جایی به کار برده می‌شوند که شما قصد داشته باشید که یک مال منقول را تهیه کنید اما این امکان برای شما فراهم نباشد و نتوانید که تمام مبلغ آن مال را به صورت نقدی و یکجا بپردازید. در این زمان، استفاده از نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک اموال منقول برای شما بسیار کارآمد خواهد بود. در ادامه این مطلب به صورت اختصاصی درباره این قرارداد توضیح می‌دهیم.

نکات مهمی درباره نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک اموال منقول

نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک اموال منقول یک توافق خصوصی میان اشخاص است. این قرارداد با توافق و رضایت طرفین تنظیم می‌شود و موضوع آن درباره انتقال مالکیت یک مال منقول خواهد بود. البته این انتقال با قواعد خاصی انجام می‌شود که اصطلاحا آن را اجاره به شرط تملیک می‌نامند. این توافق در واقع یک قرارداد اجاره است و مطابق با قانون مدنی و قواعد و ضوابط اجاره تهیه و تنظیم می‌شود. تنها چیزی که این قرارداد را از سایر انواع اجاره نامه متمایز می‌کند، شرطی است که به منزله انتقال مالکیت، در آن مطرح می‌شود. به واسطه این شرط، شما در بازه زمانی مشخصی که مال منقول را اجاره کرده‌اید، ارزش ریالی آن مال را به صورت اقساط، به موجر می‌پردازید و در نهایت، با تسویه حساب نهایی، مال منقول در مالکیت شما قرار می‌گیرد.

این شیوه از انجام قرارداد، به لیزینگ نیز معروف است. اشخاص حقیقی یا حقوقی بسیار زیادی تمایل دارند که اجناس و اشیاء کاربردی خود را به این شیوه به شما بفروشند. برای مثال، بسیاری از شرکت‌ها، یخچال‌های صنعتی را با استفاده از قرارداد اجاره به شرط تملیک اموال منقول با شما معامله می‌کنند. نکته دارای اهمیت در این نوع از قرارداد، این است که علاوه بر بحث ارزش ریالی قرارداد، موجر می‌تواند شروطی را نیز برای انجام این توافق در نظر بگیرد و در نهایت عملکرد شما در انجام آن شروط و پرداخت اقساط، موجب می‌شود که مالک مال منقول شوید.

برای مثال یک شرکت می‌تواند یک یخچال صنعتی را به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار شما قرار دهد و از شما بخواهد که محصولات او را بفروشید. باید به این مساله توجه داشته باشیم که رعایت کردن و انجام دادن این شروط، در نتیجه نهایی قرارداد اهمیت زیادی دارد.

شرط فعل یا شرط نتیجه در این قرارداد

نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک اموال منقول را می‌توانیم به دو نوع تقسیم کنیم. یک نوع از این قرارداد، توافقی است که در آن، شرط فعل مطرح است. یعنی اینکه موجر یا مالک اصلی اموال منقول، متعهد می‌شود که اگر شما به تمام شروطی که معین شده است عمل کنید و همچنین اقساط را نیز به موقع بپردازید، مال غیر منقول را به شما منتقل کند و مالکیت آن را به صورت قانونی به نام شما بزند. همانطور که ملاحظه می‌کنید، در این توافق، لازم است که بعد از تسویه حساب، توسط موجر اقداماتی برای انتقال مالکیت انجام شود.

در نوع دیگر این قرارداد که به شرط نتیجه معروف است، توافق به این صورت است که اگر تمام تعهدات قرارداد انجام شود، مالکیت اموال منقول نیز خود به خود به مستاجر منتقل می‌شود و دیگر نیازی به اقدام موجر برای انتقال مالکیت نخواهد بود. این شیوه از توافق به دلیل اطمینان بیشتری که ایجاد می‌کند، محبوبیت بیشتری دارد.

محتوای نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک اموال منقول

پیش از تنظیم و امضای قرارداد ، نیاز است که از محتوای آن به خوبی آگاه باشید. محتوای قرارداد شما باید حاوی اطلاعات دقیقی از طرفین قرارداد و همچنین جزئیات توافق شما باشد. ابتدا قرارداد را با بیان اطلاعات و مشخصات طرفین آغاز کنید. این اطلاعات، مشخصات هویتی طرفین است و باید به دقت بیان شود. بعد از معرفی اشخاص حاضر در قرارداد، لازم است که درباره مال منقول توضیح دهید. تمام مشخصات ظاهری و امکانات و همچنین ویژگی‌های مال منقول را باید به دقت و با جزئیات بنویسید و همچنین از صحت و سلامت آن نیز اطمینان کسب کنید.

در ادامه، لازم است که درباره موضوع این توافق توضیح دهید و بنویسید که به واسطه نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک اموال منقول ، مال منقول با شرط تملیک به شما اجاره داده شده است و شما متعهد می‌شوید که در بازه زمانی مورد نظر، اقساطی که معین شده است را بپردازید.

همچنین در ادامه قرارداد لازم است که درباره مبلغ کلی قرارداد و ارزش ریالی مال منقول، مبلغ هر قسط، بازه زمانی قرارداد، شروط و تعهدات طرفین، شروط برهم زدن قرارداد، شرط داوری و موارد مهم دیگر نیز توضیح دهید. در قرارداد شما، باید به تمام این موارد اشاره شود. پیش از امضای قرارداد می‌توانید با یک مشاور حقوقی متخصص مشورت کنید و از خدمات مشاوره حقوقی قراردادها بهره ببرید. مشاور حقوقی، قرارداد شما را مطالعه می‌کند و توصیه‌های لازم را به شما ارائه خواهد داد.

آیا موجر می‌تواند از قرارداد اجاره به شرط تملیک اموال منقول پیشیمان شود؟

آیا موجر این امکان را دارد که بعد از گذشت مدتی از قرارداد اعلام کند که از توافقی که انجام شده، پشیمان است و می‌خواهد که قرارداد را برهم بزند؟ برای جلوگیری از این مساله چه کاری باید انجام دهیم؟

نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک اموال منقول یک قرارداد لازم است. یعنی موجر و مستاجر را ملزم می‌کند که به تعهدات خود عمل کنند. اشخاص حاضر در این قرارداد نمی‌توانند از انجام توافق پشیمان شوند و یک جانبه و یکباره اعلام کنند که تمایل دارند این قرارداد را برهم بزنند. بنابراین، به طور کلی امکان پشیمان شدن و برهم زدن قرارداد در این توافق وجود ندارد.

اگر تمایل دارید که امکان برهم زدن قرارداد برای شما فراهم باشد، می‌توانید در متن قرارداد به شروطی اشاره کنید که در صورت بروز آن‌ها، بتوانید قرارداد را برهم بزنید.

برای مثال اگر یک شرکت به شما یخچال بدهد و شرط بگذارد که فقط بستنی‌های این شرکت را به صورت انحصاری به فروش برسانید، در صورت تخلف شما از این شرط، شرکت این حق را خواهد داشت که این قرارداد را برهم بزند و آن را فسخ کند. حتی ممکن است در متن قرارداد در خصوص پرداخت اقساط چنین حقی برای شرکت لیزینگی قائل شده باشند. به این صورت که شرکت شرط کند اگر 3 قسط متوالی از اقساط این قرارداد پرداخت نشود، می‌تواند توافق را برهم بزند و قرارداد را فسخ کند. با در نظر گرفتن این تعهدات و تعیین این شروط، شما می‌توانید امکان برهم زدن قرارداد اجاره به شرط تملیک اموال منقول را به موارد مشخصی محدود کنید. بنابراین، لازم است که شرح دقیقی از شروط و توافقات طرفین درباره این موضوع را در متن قرارداد بنویسید.

شرط داوری در قرارداد اجاره به شرط تملیک اموال منقول

یکی از شروط مهمی که می‌توانید در متن نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک اموال منقول درباره آن صحبت کنید، شرط داوری است. این شرط به این معنی است که شما یک شخص را به عنوان داور قرارداد معرفی می‌کنید. این شخص با  توافق هر دو طرف انتخاب می‌شود و درباره او، در متن قرارداد توضیح داده خواهد شد. در طول انجام این توافق اگر اختلاف یا شکایتی ایجاد شود، شما می‌توانید با مراجعه به داور، از او بخواهید که میان شما داوری کند و با توجه به موقعیت، رای خود را اعلام کند. رای داور لازم الاجرا است و طرفین ملزم خواهند بود که به آن عمل کنند.

پیشنهاد ما

دسترسی به مشاوران حقوقی یا وکلایی که در حوزه تنظیم قرارداد تخصص داشته باشند، به شما کمک می‌کند که معاملات خود را را با اطمینان بیشتری انجام دهید. تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات تخصصی در زمینه تنظیم قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی در کنار شما است و پاسخگوی شما خواهد بود.

قرارداد اجاره به شرط تملیک خودرو

برای دریافت این نمونه قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک خودرو
دانلود نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک خودرو
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات