قرارداد اجاره به شرط تملیک ملک مشتمل بر چه نکات مهمی است؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/09/23
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره به شرط تملیک ملک

قرارداد اجاره به شرط تملیک ملک یکی از انواع قرارداد اجاره به شرط تملیک است که امکان تهیه و خرید یک خانه را به صورت مرحله‌ای و اقساطی برای شما فراهم می‌کند. این شیوه از توافق که یک قرارداد جدید محسوب می‌شود، علاقه‌مندان زیادی دارد و بسیاری از اشخاص تمایل دارند که بتوانند با استفاده از چنین موقعیتی صاحب ملک شوند و این امکان برای آن‌ها فراهم باشد که در طول مدتی که مبلغ کامل ملک را به صورت اقساط پرداخت می‌کنند، در آن ملک سکونت داشته باشند و بتوانند از منافع آن بهره ببرند.

فرم قرارداد اجاره به شرط تملیک مسکن قراردادی است که این امکان را برای اشخاص ایجاد می‌کند. اگرچه هدف و قصد نهایی از انجام این توافق فروش ملک به مستاجر است اما این توافق در قالب یک قرارداد اجاره تنظیم خواهد شد و تا زمان اتمام اقساط، میان موجر و مستاجر، رابطه استیجاری برقرار خواهد بود. البته لازم به یادآوری است که این قرارداد با یک شرط اختصاصی برقرار می‌شود که همان شرط تملیک است. در ادامه این مطلب به صورت اختصاصی در خصوص نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک ملک توضیح می‌دهیم.

نکاتی درباره قرارداد اجاره به شرط تملیک ملک

نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک املاک یک قرارداد محبوب است که با استفاده از شرط خاص آن، می‌توانید با مبلغی کمتر از ارزش یک ملک در آن ساکن شوید و به مرور با پرداخت اقساط، مالکیت ملک را در اختیار بگیرید. ممکن است طرف مقابل شما شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشد. در هر حال، شما می‌توانید برای انجام قرارداد اجاره به شرط تملیک ملک با آن‌ها توافق و اقدام کنید.

به این مساله توجه داشته باشید که شروطی که در متن قرارداد نوشته می‌شود، می‌تواند ابعاد توافق و حقوق متقابل شما را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل لازم است که تاکید کنیم پیش از امضای قرارداد حتما محتوای آن را به دقت مطالعه کنید و همچنین برای آگاهی از ابعاد حقوقی آن، حتما با یک مشاور حقوقی گفتگو کنید. استفاده از خدمات مشاوره حقوقی قراردادها می‌تواند برای شما مفید باشد.

شما می‌تواند علاوه بر تعیین مبلغی برای پرداخت ماهانه اقساط، شروط دیگری را برای انجام این قرارداد در نظر بگیرید. تصمیم درباره شروط قرارداد و تعیین آن‌ها با توافق طرفین انجام می‌شود و لازم است که در مذاکرات ابتدایی به صراحت درباره آن‌ها صحبت شود. بنابراین، نباید هیچ ابهامی در خصوص بخش‌های مختلف قرارداد اجاره به شرط تملیک ملک وجود داشته باشد. یکی از شرایط عمومی صحت قرارداد نیز که باید به آن توجه داشته باشیم، این است که طرفین با قصد و رضایت دو طرفه برای انجام این توافق اقدام کنند و موضوع توافق آن‌ها معین و بدون ابهام باشد.

این توافق از چه قانونی پیروی می‌کند؟

نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک املاک یک قرارداد خصوصی میان اشخاص است. اگرچه پیشگامان استفاده از این قرارداد، توافق حاضر را بیع و خرید و فروش می‌نامند اما این قرارداد در نظام قانونی ما با استناد به قواعد اجاره معرفی می‌شود. همانطور که از عنوان این قرارداد نیز مشخص است، با یک قرارداد اجاره مواجه هستیم که برخلاف دیگر اجاره نامه‌ها، یک شرط خاص دارد که در صورت انجام شدن آن شرط، مالکیت ملک به شخص دیگر منتقل می‌شود.

قرارداد اجاره به شرط تملیک ملک ، یک قرارداد اجاره است. براساس این قرارداد مستاجر در ملک حضور خواهد داشت و می‌تواند از منافع آن بهره ببرد. یعنی مستاجر، مالک منافع ملک می‌شود. با این وجود، مالکیت اصلی ملک کماکان در اختیار موجر خواهد بود. موجر به واسطه این قرارداد توضیح می‌دهد که مالک هر ماه باید مبلغ مشخصی را بابت اجاره بپردازد که این اجاره‌ بها به منزله اقساط خرید ملک در نظر گرفته می‌شود. بنابراین، در نهایت و با پرداخت آخرین قسط، ملک نیز به مستاجر منتقل می‌شود.

رابطه حقوقی که شرح دادیم از قانون مدنی و قواعد و ضوابط مربوط به اجاره پیروی می‌کند. علاوه براین، با استناد به ماده 10 قانون مدنی ، توافق‌های خصوصی میان اشخاص به شرط رعایت قانون معتبر و صحیح است. بنابراین، شما می‌توانید این قرارداد را با شروط خاصی انجام دهید و تنها شرط لازم این است که شروط را مطابق با قانون در نظر بگیرید.

آیا می‌شود نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک ملک را بر هم زد؟

چه تضمینی وجود دارد که بعد از گذشت مدتی، موجر قرارداد را برهم نزند و به توافق خود پایبند باشد؟ آیا امکان برهم زدن قرارداد وجود دارد؟

پاسخ به این سوال بسیار مهم است که آیا امکان برهم زدن نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک ملک وجود دارد؟ چطور می‌توانیم مانع این مساله باشیم؟

پاسخ کلی به این سوالات این است که این قرارداد یک قرارداد لازم است و اشخاص متعهد هستند که به مسئولیت‌ها و تعهداتی که در قرارداد بیان شده است، عمل کنند. البته این امکان نیز برای اشخاص وجود دارد که بتوانند شروطی را برای برهم زدن قرارداد معین کنند. برای مثال شما می‌توانید از خیارات و حقوقی که در قانون برای شما در نظر گرفته شده است بهره ببرید و در صورت بروز عملی مغایر با قانون، قرارداد را برهم بزنید یا اینکه می‌توانید با توافق طرفین شروطی را برای برهم زدن قرارداد در نظر بگیرید.

برای مثال شما می‌توانید معین کنید که اگر مستاجر 3 قسط متوالی را پرداخت نکند، شما این حق را دارید که قرارداد را برهم بزنید. علاوه براین، شما می‌توانید خسارت یا جریمه‌ای را نیز بابت ضمانت در نظر بگیرید. این ضمانت‌ها به شما این امکان را می‌دهد که اگر طرف مقابل قرارداد به تعهدات خود عمل نکند و به این واسطه به شما زیان و خسارتی وارد شود، بتوانید خسارت دریافت کنید.

مسائل مالی مربوط به فرم قرارداد اجاره به شرط تملیک مسکن

بسیار مهم است که پیش از امضای قرارداد اجاره به شرط تملیک ملک ، درباره تعهدات مالی آن و شیوه پرداخت اقساط با یکدیگر به توافق برسید. در ابتدا لازم است که به طور دقیق مشخص شود که کل مبلغی که مستاجر باید بابت ملک پرداخت کند، چه میزانی خواهد بود. با تعیین مبلغ کل، باید آن را در متن قرارداد ثبت کنید. در ادامه، باید مبلغ پیش پرداخت نیز مشخص شود. مبلغ پیش پرداخت، مبلغ اولیه‌ای است که شما به موجر پرداخت می‌کنید و متعهد می‌شوید که مابقی آن را طی اقساط پرداخت کنید.

بعد از معین شدن مبلغ کل و همچین میزانی که بابت پیش پرداخت، به موجر پرداخت شده است، لازم است که درباره تعداد اقساط و شیوه پرداخت آن‌ها نیز شروطی در متن قرارداد نوشته شود. شما می‌توانید اقساط را ماهانه یا در تاریخ‌های مشخص تعیین کنید. علاوه براین، پرداخت هزینه‌های جاری ملک نیز به عهده مستاجر خواهد بود و نیاز است که مستاجر آن‌ها را بپردازد. شما حتی می‌توانید مشخص کنید که مبلغ پیش پرداخت و اقساط در کدام شماره حساب و به نام چه شخصی واریز شود.

انجام موضوع نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک ملک به چه بازه زمانی نیاز دارد؟

پاسخ به این سوال به رابطه میان موجر و مستاجر، توافقات میان آن‌ها و همچنین به توانایی مستاجر برای پرداخت اقساط ملک بستگی دارد. در واقع برای تعیین بازه زمانی قرارداد نیاز است که به تمام این موارد توجه شود. در نهایت طرفین با توافق یکدیگر، تاریخ شروع و پایان قرارداد و همچنین تاریخ پرداخت هر قسط و مبلغ آن را مشخص می‌کنند و در متن قرارداد می‌نویسند.

با شروع تاریخ قرارداد، موجر ملزم است که ملک را در اختیار مستاجر بگذارد و مستاجر نیز ملزم خواهد بود که براساس تعهدات و مسئولیت‌هایی که به عهده گرفته است از ملک نگهداری کند و اقساط آن را بپردازد.

پیشنهاد ما

برای تنظیم قرارداد و آگاهی از شروط و محتوای آن، نیاز دارید که از یک مشاور حقوقی کمک بگیرید. تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات تنظیم قرارداد و همچنین خدمات مشاوره حقوقی تلفنی این امکان را برای شما فراهم می‌کند که با شرایط مناسب و در سریع‌ترین زمان با یک مشاور حقوقی مجرب در ارتباط باشید و سوالات خود را بپرسید. علاوه براین، شما می‌توانید درخواست بررسی قراردادتان را نیز بیان کنید. در کنار شما هستیم.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک زمین
دانلود قرارداد

قرارداد اجاره به شرط تملیک آپارتمان

این قرارداد را از اینجا بگیرید.

نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک آپارتمان
دانلود نمونه قرارداد اجاره به شرط تملیک آپارتمان
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات