چرا تنظیم قرارداد مدرس آموزشگاه زبان قبل از هر اقدام دیگری، اهمیت ویژه دارد؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/07/09
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مدرس آموزشگاه زبان

قرارداد مدرس آموزشگاه زبان یا قرارداد استخدام مدرس آموزشگاه زبان، در حقیقت یک قرارداد کار است که با استفاده از آن، یک یا چند مدرس را در آموزشگاه زبان استخدام می‌کنند. در این رابطه استخدامی، مدرس از پرسنل آموزشگاه محسوب می‌شود و مطابق با برنامه زمانبندی که آموزشگاه تنظیم کرده است، باید در کلاس‌های آموزشی حاضر شود و مطالبی که برای هر دوره آموزشی در نظر گرفته شده است را تدریس کند. این قرارداد را با عناوین دیگری مانند نمونه قرارداد حق التدریس آموزشگاه زبان نیز می‌شناسند. البته باید به این مساله اشاره کنیم که هدف از این عنوان، اشاره به شرایطی است که مدرس مطابق با ساعاتی که تدریس می‌کند، حق الزحمه دریافت کند.

کلاس‌های آموزشی در آموزشگاه زبان به صورت دوره‌ای یا ترم به ترم ارائه می‌شوند. آموزشگاه پیش از شروع هر ترم، زبان آموزان را ثبت نام می‌کند و مدرسان ترم بعد را نیز مشخص خواهد کرد. در اکثر مواقع، آموزشگاه‌های زبان، مدرسان حرفه‌ای و با تجربه خود را با استفاده از قرارداد استخدامی به خدمت می‌گیرند و با آن‌ها قراردادهای یک ساله یا چند ساله دارند. البته همکاری با مدرسان زبان صرفا به این نوع رابطه استخدامی محدود نمی‌شود و طرفین قرارداد می‌توانند با توجه به شرایطی که دارند، به شیوه‌های مختلفی با یکدیگر قرارداد داشته باشند.

در ادامه این مطلب نمونه قرارداد مدرس آموزشگاه زبان را بررسی می‌کنیم و سعی می‌کنیم به شیوه‌های مختلف تنظیم قرارداد میان مدرس زبان و آموزشگاه، اشاره کنیم.

اهمیت قرارداد مدرس آموزشگاه زبان و انواع آن

در گذشته فراگیری زبان انگلیسی به عنوان یک زبان بین المللی یک مهارت یا یک توانایی به شمار می‌رفت اما امروزه فراگیری زبان انگلیسی صرفا یک مهارت قابل توجه نیست. بلکه جنبه‌های مختلف زندگی اشخاص را نیز درگیر می‌کند. برای مثال یکی از مهمترین معیارها برای دستیابی به یک موقعیت شغلی مناسب، آگاهی و تسلط به زبان انگلیسی است.

علاوه براین، اشخاص مختلف به دلایل متعددی مانند ادامه تحصیل و مهاجرت، تمایل دارند که زبان کشورهای دیگر را آموزش ببینند. به همین دلیل، فعالیت آموزشگاه‌های زبان، صرفا محدود به زبان انگلیسی نیست. این آموزشگاه‌ها ملزم هستند که پاسخگوی نیاز متقاضیان و زبان آموزان باشند و با استخدام مدرسان حرفه‌ای ماهر، سطح کیفی و علمی آموزشگاه زبان خود را افزایش دهند. از طرف دیگر، مدرسان زبان‌ نیز با توجه به توانایی و مهارت خود، شروطی را برای همکاری با آموزشگاه‌های زبان در نظر می‌گیرند تا بتوانند منافع بیشتری از این همکاری به دست آورند.

در ادامه به شیوه‌های مختلف همکاری میان مدرس و آموزشگاه زبان نیز اشاره خواهیم کرد.

استخدام مدرس در آموزشگاه زبان

متداول‌ترین شیوه همکاری میان مدرس زبان و آموزشگاه، شرایطی است که به واسطه آن، مدرس توسط آموزشگاه زبان استخدام می‌شود. برای این منظور از قرارداد استخدام استفاده می‌کنند. در این قرارداد، مدرس زبان به عنوان یک نیروی انسانی متخصص به خدمت گرفته خواهد شد. برای تنظیم این قرارداد باید از قانون کار و قانون تامین اجتماعی تبعیت کنیم و هر کدام از طرفین قرارداد نیز، از حقوقی که قانون برای آن‌ها در نظر گرفته است، بهره‌ مند می‌شوند.

به طور معمول، اگر آموزشگاه زبان تمایل داشته باشد که یک مدرس حرفه‌ای و ماهر را برای بازه زمانی یک الی چند سال به خدمت بگیرد، می‌تواند با مدرس زبان، قرارداد کار موقت تنظیم کند. از طرف دیگر، ممکن است که آموزشگاه‌ تمایل داشته باشد که با تنظیم نمونه قرارداد حق التدریس آموزشگاه زبان به شیوه‌ای با مدرس همکاری کند که حق الزحمه او در ازای ساعاتی که به تدریس مشغول بوده است، محاسبه و پرداخت شود. در چنین شرایطی، مناسب است که برای همکاری با مدرس، از قرارداد کار ساعتی استفاده کنید. البته باید به این مساله توجه داشته باشید که مدرس مطابق با ساعاتی که مشغول به فعالیت بوده است، از سایر مزایای قانونی کار و بیمه نیز برخوردار خواهد بود.

همکاری شراکتی مدرس با آموزشگاه زبان

گاهی ممکن است که بخواهید با همراهی یک مدرس زبان بسیار حرفه‌ای، یک کلاس تخصصی و با سطح علمی بسیار بالا برگزار کنید. در چنین موقعیتی، مسلم است که شرایط قرارداد استخدامی، چندان مورد پذیرش و تایید طرفین نخواهد بود. به همین دلیل طرفین قرارداد مدرس آموزشگاه زبان ، می‌توانند به شیوه شراکتی با یکدیگر همکاری کنند. برای مثال مدرس می‌تواند بیان ‌کند که تمایل دارد به ازای هر تعداد زبان آموزی که در کلاس ثبت نام کنند، 20 الی 30 درصد شهریه پرداختی آن‌ها را دریافت کند.

با در نظر گرفتن چنین شروطی میان طرفین، عملا رابطه میان مدرس و آموزشگاه زبان، به صورت یک قرارداد شراکت تهیه و تنظیم می‌شود. البته باید به این مساله اشاره کنیم که اگر در حقیقت رابطه میان طرفین رابطه کارگری و کارفرمایی است، آموزشگاه‌ها نمی‌توانند برای فرار از تعهدات قانون کار، از قرارداد مشارکت استفاده کنند. تنظیم چنین قراردادی با شرایط شراکت، صرفا برای زمانی کاربرد دارد که طرفین به واقع برای برگزاری دوره‌های آموزشی خاصی با یکدیگر همکاری داشته باشند.

حقوق و مزایای مدرس در قرارداد

اگر به عنوان مدرس زبان نمونه قرارداد مدرس آموزشگاه زبان را امضا می‌کنید یا اگر در این قرارداد، در سمت آموزشگاهی هستید که تمایل دارید مدرسان زبان متخصص را جذب کنید، لازم است که از شیوه صحیح پرداخت حقوق و مزایای مدرس آگاهی داشته باشید. اگر قرارداد میان طرفین به شیوه استخدامی باشد، حقوق و مزایای مدرس مطابق با نرخ مصوب شورای عالی کار پرداخت خواهد شد.

شورای عالی کار هر ساله نرخ حقوق پایه نیروی کار را مشخص می‌کند و علاوه براین، برای سنوات و مزایای نیروی کار انسانی نیز مبلغ معینی را در نظر می‌گیرد. به این ترتیب، کارفرما (آموزشگاه زبان) ملزم خواهد بود که مطابق با مصوبه شورای عالی کار، حقوق و مزایای پرسنل خود را بپردازد.

در شرایط شراکتی نیز، لازم است که سهم هر کدام از طرفین از پیش و با توافق میان آن‌ها معین شود و در متن قرارداد به صورت مکتوب ثبت گردد.

بیمه قرارداد مدرس آموزشگاه زبان

توضیح دادیم که قرارداد مدرس آموزشگاه زبان یک قرارداد کاری است که مطابق با قانون کار و قانون تامین اجتماعی تهیه و تنظیم می‌شود. به همین دلیل، برای استخدام مدرس زبان، ملزم هستید که او را نزد بیمه تامین اجتماعی بیمه کنید. قانون تامین اجتماعی و لزوم بیمه کردن نیروی کار انسانی از قوانین آمره هستند که باید حتما به آن‌ها عمل شود و در نظر گرفتن توافقی مغایر با این قوانین امکان پذیر نیست. یعنی مدرس و آموزشگاه به هیچ شیوه دیگری نمی‌توانند در خصوص پرداخت نکردن بیمه با یکدیگر توافق کنند و هر توافقی میان آن‌ها معتبر نخواهد بود.

سوال متداولی که کارفرمایان زیادی آن را می‌پرسند، این است که آیا می‌توانیم مبلغ بیمه را به مدرس بپردازیم؟ گاهی مدیران آموزشگاه بیان می‌کنند که مدرس با تمایل خود درخواست دارد که برای افزایش مبلغ دریافتی نقدی، هزینه بیمه را شخصا دریافت کند. در این شرایط مدیران نیز سر دو راهی می‌مانند که چه اقدامی صحیح است؟ آیا بیمه باید حتما پرداخت شود یا اینکه می‌شود به درخواست مدرس پاسخ مثبت داد؟ در پاسخ به این سوالات، مجدد تاکید می‌کنیم که امکان توافق در خصوص مساله بیمه وجود ندارد. به همین دلیل، لازم و ضروری است که کارفرما، کاملا مطابق قانون برای پرداخت بیمه مدرسان آموزشگاه اقدام کند زیرا عواقب سرپیچی از این اقدام، بدون شک به ضرر آموزشگاه و مدیر آن خواهد بود.

پیشنهاد ما

برای همکاری با مدرسان زبان، قراردادهای متعددی وجود دارد که هر کدام از این قراردادها، از قوانین و قواعد خاصی تبعیت می‌کنند. به همین دلیل لازم است که با توجه به نوع قراردادی که در نظر دارید، درباره قرارداد خود اطلاعاتی در اختیار داشته باشید. برای این منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات مشاوره تخصصی و حرفه‌ای حقوقی و تلفنی بهره ببرید. همچنین این امکان برای شما فراهم است که تنظیم قرارداد را به عهده تیم حقوقی رکلا بسپارید.

قرارداد مدرس آموزشگاه زبان

قرارداد مدرس آموزشگاه زبان در دسته بندی قراردادهای استخدامی قرار می‌گیرد. با زدن روی تصویر می‌توانید برای تهیه این قرارداد اقدام کنید.

نمونه قرارداد مدرس آموزشگاه زبان
دریافت نمونه قرارداد مدرس آموزشگاه زبان
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
ثنا عابدینی
thumb_up_alt
عرض سلام. من در آموزشگاه زبان با ساعتی 30 هزار تومان، کار کردم 9 ماه کار کردم و بعد، تقاضای حقوق بیشتر و بیمه کردم که با مقاومت مسئول آموزشگاه روبه رو شدم و گفتن دیگه اونجا کار نکنم الان برای دریافت حق و حقوق قانونی خودم چکار کنم؟
08:26
25 بهمن 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در این مورد شما می‌توانید از طریق اداره کار اقدام کنید. بر خلاف رویه‌ای که برای مدرسین آموزشگاه‌های زبان وجود دارد، آن‌ها مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی هستند و آموزشگاه‌ها یا از سر ناآگاهی یا عمدا، نسبت به اطلاع رسانی این موارد به مدرسان خود، خودداری می‌کنند.
10:59
25 بهمن 1402