قرارداد پول سودی صحیح است؟ + به همراه تمام شرایط قرارداد دریافت سود پول

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/07/01
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد پول سودی

آیا نمونه قرارداد پول سودی لازم دارید؟

به طور معمول، نوشتن قرارداد ، تنظیم یک سند حقوقی و قانونی است که مشخص کند طرفین نسبت به یکدیگر چه تعهداتی دارند و در چه زمینه‌ای توافق کرده‌اند. ماده 183 قانون مدنی می‌گوید؛ زمانی که یک یا چند نفر متعهد می‌شوند که اموری را انجام دهند که درباره آن توافق دارند و قصد و نیت یکسانی را دنبال می‌کنند، قرارداد معنا پیدا می‌کند. این قرارداد ممکن است میان چند شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشد. خوب است بدانید برای تنظیم انواع قراردادهای خصوصی مطابق با قانون، محدودیتی نیست.

با استناد به همین تعریف، مجددا بیان می‌کنیم که نه تنها تیم حقوقی ما، بلکه هیچ شخص دیگری نمی‌تواند در این زمینه برای شما قراردادی تنظیم کند و اگر شخصی نیز چنین ادعایی کرد، آگاه باشید که شما را در دردسر بزرگی انداخته است.

همانطور که مشاهده کردید، شرط اصلی تنظیم قرارداد، این است که قانون رعایت شود. اگر در تنظیم قرارداد، قانون به درستی رعایت شود، سند تنظیم شده نیز قانونی خواهد بود. ما با صراحت اعلام می‌کنیم که موضوع پول سودی، قرارداد سودی یا قرض سودی، به هیچ وجه قانونی نیست و به همین دلیل، هیچ قرارداد قانونی و موجهی برای آن وجود ندارد. با ما همراه باشید. دلایل موجهی ارائه خواهیم کرد.

نمونه قرارداد پول سودی چگونه قراردادی است؟

زمانی که صحبت از قرارداد دریافت سود پول می‌شود، برای توضیح دقیق ماهیت این عنوان، لازم است که به عرف مراجعه کنیم. عرف و روابط میان مردم، اینطور توضیح می‌دهد که منظور واقعی از نمونه قرارداد سود پول ، شرایطی است که طرفین قرارداد در یک معامله ربوی قرار می‌گیرند. معامله ربوی، معامله‌ای است که در آن یک طرف مقدار مشخصی مال (نقد یا غیر نقد) را به شخص دیگری می‌دهد و از او می‌خواهد که متعهد شود، مبلغ اولیه را با افزایش درصد مشخص برگرداند.

برای مثال؛ تصور کنید که مبلغ 5 میلیون را به شخص دیگری داده‌اید. در ادامه از او می‌خواهید که تا زمانی که 5 میلیون را در اختیار دارد، ماهانه مبلغ 200 هزار تومان به شما بپردازد و در پایان معامله نیز، 5 میلیون اول را با شما تسویه کند.

این نوع از معامله، ربا محسوب می‌شود و براساس حکم قانون جرم است. علاوه براین، شرع نیز این نوع معامله را محکوم می‌کند. در متون دینی، مالی که از طریق معامله ربا به دست آمده باشد، مال حرام تعبیر می‌شود و ناپسند است. علاوه براین، از معامله ربوی با نام گناه بزرگ نیز نام برده می‌شود.

با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، صراحت ما را در رد نمونه قرارداد پول سودی بپذیرید. زمانی که عملی جرم و خلاف قواعد شرع و قانون است، تنظیم قرارداد برای آن نیز غیر قانونی است. به علاوه، این قرارداد ارزش حقوقی هم نخواهد داشت.

کاربرد نمونه قرارداد پول سودی برای طرفین معامله

از ویژگی‌های مهم یک قرارداد، این است که می‌تواند روابط میان طرفین را مدیریت کند و سندی قانونی از اجرای یک معامله باشد. بنابراین، اگر در اجرای این معامله خطا یا ایرادی ایجاد شود، طرفین می‌توانند با استناد به قرارداد، از شخص خاطی شکایت کنند و محافظ حقوق خود باشند.

شما با نمونه قرارداد پول سودی ، می‌خواهید از چه کسی شکایت کنید؟!

زمانی که، هم شما و هم طرف مقابلتان مجرم خواهید بود، از چه کسی می‌توانید شکایت کنید؟ انگار که به مراجع قانونی مراجعه کنید و بگویید؛ سلام! من یک مجرم هستم!

بنابراین، شما هیچ قرارداد قانونی برای حفاظت از مال و سرمایه‌ای که در اختیار شخص دیگر قرار داده‌اید، نخواهید داشت و متن قرارداد پول سودی نمی‌تواند ضامن حقوق شما باشد.

جرم نمونه قرارداد سود پول چه مجازاتی دارد؟

پیش‌تر به صورت صریح توضیح دادیم که معامله ربوی جرم محسوب می‌شود. قانون مجازات اسلامی درباره آن صحبت کرده است و برای این جرم، مجازات در نظر می‌گیرد. براساس ماده 595 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، ربا جرم است و مجازاتی معادل شش ماه تا سه سال حبس و 74 ضربه شلاق دارد. همچنین معادل مال ربا، به عنوان جزای نقدی پرداخت خواهد شد.

ماده 595 قانون مجازات اسلامی، اینطور تعریف می‌کند که اگر دو یا چند نفر معامله‌ای با شرط جنس یا مال همانند و موزون تنظیم کنند اما برای آن مبلغی مضاعف و زاید تعیین نمایند، ربا انجام شده است. این ماده همچنین اضافه می‌کند که تفاوتی ندارد این معامله در قالب چه قراردادی انجام شود. مهم این است که تشخیص داده شود که معامله ربا خواهد بود. در این شرایط، طرفین مرتکب جرم خواهند شد.

برای اینکه این جرم محقق و اثبات شود، لازم است که معامله یا قراردادی باشد که نشان دهد دو شخص برای دریافت مال یا جنس اضافه و زاید موافقت کرده‌اند. قانون در خصوص اشخاص حقوقی که جرم ربا را انجام می‌دهند، توضیحی نداده است. به همین دلیل، می‌توانیم مجازاتی که در ماده 595 تعیین شده است را به اشخاص حقوقی نیز تسری دهیم.

قرارداد را چگونه تنظیم کنیم که ربا محسوب نشود؟

در موارد بسیار متعددی پرسیده می‌شود که راهکاری به ما معرفی کنید که بتوانیم با سرمایه گذاری پولی که داریم، کسب درآمد کنیم و سود به دست آوریم. برای مثال، تصور کنید که مقدار قابل توجهی سرمایه نقدی دارید. تصور کنید که این مبلغ به عنوان سرمایه راکد شما نگهداری می‌شود و عملا برای شما کاربرد زیادی ندارد. علاوه براین، تمایل ندارید که برای کار با این پول، مسئولیتی به عهده بگیرید و ترجیح می‌دهید که شخص دیگری با آن فعالیت کند و آن مبلغ را به او بسپارید. اگر توقع داشته باشید که از کارکرد سرمایه خود، سود کسب کنید، عمل شما ربا محسوب می‌شود؟

در پاسخ باید بگوییم که روش‌های بسیار زیادی وجود دارد که شما بتوانید از سرمایه راکد خود بهره ببرید و به وسیله آن کسب درآمد کنید. بنابراین، دریافت سود از سرمایه‌ای که در اختیار دیگران قرار می‌دهید، ربا نیست و جرم محسوب نمی‌شود اما لازم است که این معامله به درستی انجام شود. زیرا مرزهای باریکی با ربا دارد و ممکن است که با خطایی در اجرای این نوع معامله، آن را به یک جرم تبدیل کند.

قراردادهای جایگزین

چگونه قرارداد بنویسیم که بتوانیم از سرمایه خود در جهت دریافت سود، استفاده کنیم؟

پیشنهاد ما به شما این است که به صورت هدفمند در یک پروژه کاری، سرمایه گذاری و شراکت کنید. برای ارائه سرمایه نقدی به اشخاص دیگر و کسب سود، می‌توانید از دو نوع قرارداد استفاده کنید. قرارداد شراکت و قرارداد مضاربه ، از قراردادهایی هستند که می‌توانند برای شما مفید باشند.

نمونه قرارداد پول سودی به صورت یک مشارکت

تصور کنید به شما پیشنهاد شده است که در یک پروژه کاری، شراکت کنید. به این صورت که سرمایه خود را در اختیار شخص یا اشخاصی قرار دهید تا در یک کار یا حیطه مشخص فعالیت کنند. هدف و قصد نهایی از راه اندازی این کسب و کار شراکتی، تلاش برای کسب منفعت از این شراکت خواهد بود. شما می‌توانید با تنظیم قرارداد مشارکت و امضای آن، به واسطه ارائه سرمایه نقدی خود، با شخص یا اشخاص دیگری شریک شوید و از درآمد و منافع حاصل از این شراکت، سهم داشته باشید. دقت کنید که در این نوع قرارداد، مطابق با سرمایه‌ای که آورده شما محسوب می‌شود، از منافع حاصل از شراکت بهره‌مند خواهید شد و به همان نسبت نیز در سود و زیان این شراکت سهیم خواهید بود.

شما می‌توانید برای قرارداد خود، زمان تعیین کنید، موضوع شراکت را مشخص کنید، در کسب و کار فعالیت داشته باشید و مسئولیت بپذیرید و هر شرط دیگری که دارید را در متن قرارداد بنویسید.

نمونه قرارداد پول سودی در قرض

قرارداد قرض که به آن قرض الحسنه نیز گفته می‌شود، عملی پسندیده است که انجام آن تاکید می‌شود. همانقدر که قرآن و احکام، ربا را محکوم می‌کند و آن را جرم در نظر می‌گیرد از طرف دیگر برای قرض دادن مال، توصیه‌های بسیار زیادی شده است. قرآن ربا را ظلم بزرگ می‌داند و تاکید می‌کند که آن را انجام ندهید. اگر تمایل دارید که برای مدت موقت، مبلغی را به شخصی بدهید تا بتواند مشکل مالی خود را برطرف کند، می‌توانید از قرارداد قرض استفاده کنید.

لازم به ذکر است که قرض و به خصوص قرض الحسنه، نوعی از قرارداد است که به واسطه آن، می‌توانید مبلغی را به شخص دیگری بدهید و او نیز متعهد می‌شود که در زمان معین، دقیقا مطابق همان مبلغ را به شما بازگرداند. همانطور که مشاهده می‌کنید، در این نوع از قرارداد، بهره جویی مد نظر نیست و قرض صرفا برای کمک به یکدیگر انجام خواهد شد.

البته پیشنهاد می‌کنیم که در پایان مدت در نظر گرفته شده، شخصی که مبلغی را قرض گرفته است، با افزودن مبلغ بیشتری به مبلغ اصلی به عنوان هدیه، قرض را برگرداند زیرا دادن هدیه منع نشده و عملی مناسب است. همچنین تاکید می‌کنید که مبلغ هدیه، مبلغ مشخص شده‌ای نیست و با رضایت شخص قرض گیرنده پرداخت می‌شود. بنابراین، امکان تعیین مبلغ مشخص و دریافت ضمانت برای پرداخت هدیه وجود ندارد.

پیشنهاد ما

اگر تمایل دارید که با سرمایه خود، کسب درآمد کنید و برایتان مهم است که مرتکب جرم ربا نشوید، به شما پیشنهاد می‌کنم که حتما پیش از هر کاری، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. علاوه براین، شما می‌توانید تنظیم قرارداد مورد نظرتان را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

ضمن آنکه شما می‌توانید روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات مناسبترین قرارداد شوید.

قرارداد مضاربه (سرمایه از یکی، کار از دیگری)

یکی از روش‌های مناسب برای کار با سرمایه، انجام قراردادهای مضاربه در موضوعات مختلف است. با زدن روی تصویر زیر، می‌توانید این نمونه قرارداد را به سادگی در اختیار بگیرید.

نمونه قرارداد مضاربه
دانلود نمونه قرارداد مضاربه
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(6 نظر)
account_circle
V.m
thumb_up_alt
سلام یکی از دوستان خانه‌ای به اجاره داده است و چون مشکل مالی داره به من پیشنهاد داده که من به اندازه رهن کامل خونه، پول به او بدهم و او اجاره خانه هر ماه را به من بدهد آیا این مشکل داره و متن قرارداد چطوره؟
16:00
15 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. بهتر است در خصوص خانه، قرارداد امانت تنظیم شود و مبلغ را در قالب قرارداد قرض به ایشان بدهید و ایشان در مواعد مشخص، بخشی از مبلغ را به شما برگردانند.
13:20
16 خرداد 1401
account_circle
جواد نجار
thumb_up_alt
با عرض سلام. یکی از دوستان بنده مغازه‌ای خریداری کرده و به من پیشنهاد داده پولی را به او قرض بدهم و سودش را دریافت کنم و راضی به انجام این کار است. به چه صورت به او پول بدهم که اشکالی نداشته باشد؟
16:15
27 شهریور 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. شما قصد دارید در یک امر مشروع، شروع به سرمایه گذاری کنید. لذا بین طرفین قرارداد مشارکت مدنی یا قرارداد مضاربه امضا شود.
13:50
28 شهریور 1401
account_circle
سید علی موسوی
thumb_up_alt
سلام. وقت بخیر. بنده ۷ میلیون پول دارم و می‌خوام بدم به شخصی که سوله معامله کرده و کسری داره. در ازای ۷۰۰ میلیون بنده، ماهیانه ۴۹ میلیون به من می‌دهد تا یک سال و در آخر، اصل پولم رو بهم برمی‌گردونه. ضمن اینکه کامیون خریده و کسری پول داره و از من پول می‌خواد با همون شرایط بالا که گفتم. در حال حاضر، آیا ربا است و اگر ربا است به چه شکلی می‌شود از ربا خارج شود؟
18:02
28 مهر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. اینکه مبلغ ثابتی دریافت کنید می‌تواند مصداق معاملات ربوی باشد. شما صرفا باید درصدی از سود حاصل از یک امر مشروع را دریافت کنید.
06:14
01 آبان 1401
account_circle
موحد
thumb_up_alt
چگونه قرارداد بنویسیم که ربا نباشه یک نمونه قرارداد میخواستم امروز ممنون.
13:02
28 آبان 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
اگر قصد دارید صرفا قرض دهید و همان مبلغ را دریافت کنید، از قرارداد قرض استفاده شود اما در صورتی که قصد دارید در سود حاصل از یک کار مشروع سهیم باشید بنا به مورد، از قرارداد مضاربه یا مشارکت استفاده شود.
07:52
29 آبان 1401
account_circle
اسلام کمالی
thumb_up_alt
با سلام و خسته نباشید. من یه مقدار پول دارم میخوام بدم به یکی از دوستان که کار ساخت و ساز انجام میده چگونه قراردادی بنویسم که تو حرام وارد نشوم؟ چیکار کنم؟ ممنون.
17:57
02 دی 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در این مورد، هم می‌توانید از قرارداد مشارکت استفاده کنید و هم امکان استفاده از قرارداد مضاربه وجود دارد. ما هر دو قرارداد را به صورت نمونه تنظیم کرده‌ایم. به بخش «نمونه قرارداد» سایت مراجعه کنید و از آن طریق، قرارداد مورد نظر خودتان را جستجو کنید تا به آن قرارداد، دسترسی پیدا شود.
12:18
03 دی 1401
account_circle
جعفری
thumb_up_alt
میخواهم ۴۰۰ میلیون به یکی بدهم برای راه انداختن کاری در مقابل سودی که عایدش می‌شود ماهی ۱۲ میلیون سود به من بدهد و بعد یک سال همون پول خودم رو به من پس دهد آیا این نزول و حرام است؟
19:55
18 آذر 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. ممکن است مصداق معاملات ربوی باشد. در نتیجه ممکن است متهم به ارتکاب جرم باشید. لذا توصیه می‌کنیم از تعیین کردن مبلغ ثابت پرهیز شود.
13:55
19 آذر 1402