قرارداد خدمات تاسیساتی و نکات اصلی متن قرارداد تاسیسات ساختمان را بشناسید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/09/21
زمان مطالعه: 12 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خدمات تاسیساتی

قرارداد خدمات تاسیساتی ، از انواع قرارداد پیمانکاری است که در پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً افرادی که برای نمونه قرارداد خدمات تاسیسات به رکلا مراجعه می‌کنند یا در کار  ساخت و ساز هستند یا در زمینه تاسیسات فعالیت می‌کنند. گروهی نیز برای ساختمان یا ملک شخصی خود مراجعه می‌کنند. بسیاری از افراد به درستی درباره تاسیسات ساختمان آگاهی ندارند. ممکن است شما نیز مانند بسیاری از افراد، زمانی که کسی می‌گوید کار تاسیسات ساختمانی را به‌عهده دارد، تصویری از کارهای مبهم که درباره ساختمان است در ذهنتان بیاید ولی به طور مشخص و واضح ‌نتوانید درباره این کار صحبت کنید. شرایط برای خانم دهقان هم به همین شکل بود. ایشان یکی از مراجعین ما بودند.

وقت مشاوره حقوقی تلفنی با خانم دهقان

به خاطر می‌آورم یک روز ابتدای ساعت کاری بود که خانم دهقان برای مشاوره حقوقی با رکلا تماس گرفتند. قرار مکالمه امروزمان را از قبل تعیین کرده بودیم و منتظر تماسشان بودم. آن طور که از صدایشان حدس می‌زدم خانمی جا افتاده و بسیار خوش اخلاق بودند. از همان ابتدای صحبتمان متوجه شدم که بسیار شوخ طبع و صمیمی هستند.

خانم دهقان با لهجه شیرینشان و صدای بشاشی که انگار نشاط و خنده‌ای دائمی را به همراه داشت، درباره دلیل تماسشان با رکلا  شروع به توضیح کردند و با شوخ طبعی خاص خودشان گفتند که امروز قرار است پیمانکاری را ببینند و درباره قرارداد خدمات تاسیساتی ساختمانشان با او صحبت کنند و به توافق برسند. خانم دهقان با ریز خنده‌ای می‌گفتند که من اصلاً چیزی از تاسیسات نمی‌دانم و نمی‌دانم باید درباره چه چیزی با پیمانکار صحب کنم. ایشان می‌خواستند که قبل از قرار امروزشان با پیمانکار تاسیسات ساختمانی ، اطلاعاتی جامع درباره این قرارداد داشته باشند و به امور حقوقی و قانونی آن آگاهی داشته باشند.

می‌خواستند در مورد نمونه قرارداد خدمات تاسیسات بدانند!

خانم دهقان می‌گفتند مدتی پیش تصمیم می‌گیرند که ساختمانی دو طبقه برای خودشان و مادرشان بسازند. در این میان، کسی به ایشان پیشنهاد می‌کند که صفر تا صد کار را به او بسپارند اما به دلیل حساسیتی که داشتند، ترجیح دادند که خودشان در تمام مراحل ساخت ساختمان حضور داشته باشند. خانم دهقان می‌گفتند که همیشه قبل از شروع به هر مرحله، درباره آن تحقیق می‌شود و امور حقوقی آن مساله را با مشاور حقوقی هماهنگ می‌کنند. برای مراحل قبلی ساخت ساختمانشان نیز با مشاوران دیگر رکلا صحبت کرده‌اند و از قراردادهای دیگر رکلا در زمینه ساخت و ساز ساختمان استفاده کرده‌اند.

خانم دهقان با خنده می‌گفتند که حالا که به مراحل آخر کار نزدیک شده‌اند با خود می‌گویند کاش کار را تماماً به پیمانکاری می‌سپردم و با خیال راحت، منتظر تحویل کلید ساختمان می‌ماندم. از شیرینی سخنشان خنده‌ام گرفت و گفتم که ایرادی ندارد. الان کلی اطلاعات تخصصی دارید و تجربه خوبی کسب کرده‌اید. خانم دهقان گفتند که همین طور است الان دیگر دارند به مراحل پایانی آموزشی صفر تا صد قراردادهای ساختمانی نزدیک می‌شوند. از حرفشان خنده‌ام گرفت. روحیه شوخ طبع و شادشان را تحسین کردم. خانم دهقان گفتند که دوست دارند درباره محتوای متن قرارداد تاسیسات ساختمان اطلاعات کاملی به ایشان بدهم. این اطمینان خاطر را دادم که حتما توضیحات مفصلی درباره متن قرارداد تاسیسات ساختمان به ایشان خواهم داد.

توضیح درباره متن قرارداد تاسیسات ساختمان

توضیحاتم را درباره نمونه قرارداد خدمات تاسیسات شروع کردم. برای این‌ که بتوانم مطلب را بسیار راحت توضیح دهم، تصمیم گرفتم که در ابتدا، توضیحاتی درباره تاسیسات ساختمان بدهم. برای خانم دهقان نیز توضیح دادم که برای اینکه به خوبی متوجه تمامی نکات مربوط به نمونه قرارداد خدمات تاسیسات بشوند از ابتدا درباره تاسیسات ساختمان برایشان توضیح می‌دهم. خانم دهقان هم بسیار استقبال کردند و گفتند که مشتاق توضیحاتم هستند و برایشان خوب است که از ابتدا درباره تاسیسات آگاهی کسب کنند.

تاسیسات ساختمان چیست؟

تاسیسات ساختمان مجموعه‌ای از فعالیت‌ها است که به دو دسته تاسیسات مکانیکی و تاسیسات الکتریکی تقسیم می‌شود. هر کدام از این دو دسته نیز به پروژه‌های مجزایی تقسیم می‌شوند و در دسته‌های متفاوتی عمل می‌کنند. از جمله شاخه‌های فعالیت در زمینه تاسیسات مکانیکی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. تأسیسات گرمایی؛
  2. تأسیسات سرمایش و خنک کننده؛
  3. تأسیسات بهداشتی (آب و فاضلاب)؛
  4. تأسیسات تهویه مطبوع؛
  5. تأسیسات استخر (استخر، جکوزی، سونا) ؛
  6. تأسیسات آتش‌نشانی (اطفا حریق)؛
  7. تأسیسات گازرسانی؛
  8. اجرا و طراحی فواره و آبنما؛
  9. تأسیسات گازهای طبی؛
  10. سیستم‌های بخار.

همانطور که از شاخه‌های عنوان شده مشخص است، تاسیسات مکانیکی در شاخه‌های متفاوتی از صنعت، ساختمان، ورزش، درمان و سایر موارد مطرح است.

تاسیسات الکتریکی

تاسیسات الکتریکی، مرتبط با طراحی سیستم‌های سیم کشی ساختمان است. تمام بخش‌های ساختمان و هرجای دیگری که نیازمند به سیم کشی و برق کشی باشد را مسئول تاسیسات الکتریکی انجام می‌دهد. برای مثال، شاخه‌های روشنائی، برق رسانی، هوشمندسازی ساختمان، تلفن، آنتن مرکزی، سیستم اعلام حریق، اجرای شبکه رایانه‌ای، منبع تغذیه و… از انواع تاسیسات الکتریکی می‌باشد.

توضیحاتی درباره نحوه نوشتن متن قرارداد تاسیسات ساختمان

بعد از آن که به طور کامل درباره تاسیسات توضیح دادم، شروع به توضیح متن قرارداد تاسیسات ساختمان کردم. همان چیزی که مورد نیاز خانم دهقان است. برای خانم دهقان گفتم که در صحبتی که با پیمانکار دارید، باید به توافق ابتدایی رسیده و مسائل را به خوبی حل و فصل کنید تا استرس و نگرانی درباره سرمایه و کار خود نداشته باشید. به این منظور و برای آشنایی بیشترشان با نمونه قرارداد خدمات تاسیسات شروع به توضیح درباره قرارداد و نحوه نوشتن آن کردم. توضیح درباره نمونه قرارداد خدمات تاسیسات را با توضیح درباره عنوان آن شروع کردم.

عنوان

به خانم دهقان گفتم که ابتدای هر قراردادی عنوان قرار دارد. و عنوان عبارت کوتاهی است که با استفاده از آن، به راحتی می‌توانید درباره محتوای کلی متن قرارداد آگاهی پیدا کنید. عنوان باید مختصر و کوتاه باشد. برای مثال، عنوان قرارداد شما می‌‌تواند «قرارداد خدمات تاسیساتی» باشد.

برای مثال، به تصویر زیر توجه کنید.

قرارداد خدمات تاسیساتی

مشخصات و اطلاعات طرفین قرارداد خدمات تاسیساتی

در این بخش از قرارداد، لازم است که کلیه اطلاعات و مشخصات طرفین قرارداد به طور کامل نوشته شود. افراد حاضر در قرارداد ممکن است شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشند. افرادی که نامشان در این بخش از قرارداد آورده شده است، مسئولیت قرارداد حاضر را نیز به‌عهده خواهند داشت. اگر طرف قرارداد شخص حقیقی باشد لازم است که اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس را در قرارداد ذکر کنید.

اگر طرف قرارداد شما، نماینده شخص حقوقی باشد، لازم است که اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده را در قرارداد ثبت کنید. لازم به یاد آوری است که اطلاعات هر کدام از اشخاص و طرفین قرارداد با توجه به چیزی که خودشان بیان می‌کنند نوشته می‌شود. در این میان ممکن است که آدرس یا شماره تماس تغییر کند. در این شرایط، خود فرد حقیقی یا نماینده حقوقی موظف است که تغییرات بوجود آمده را اطلاع دهد و مسئولیت این مساله به‌ عهده او است.

موضوع قرارداد خدمات تاسیساتی

در این بخش از قرارداد، همان کاری که قرارداد برای آن نوشته شده است را شرح می‌دهید. برای مثال، در قرارداد شما موضوع، انجام کلیه خدمات تاسیسات مکانیکی و الکتریکی است. در این مدل قراردادها، معمولاً شما با پیمانکاری قرارداد می‌نویسید و کار را به او می‌سپارید. اما چون انجام هر بخش از تاسیسات کاری، تخصصی است، پیمانکار می‌تواند با به کارگیری پیمانکاران دست دوم ، پروژه شما را پیش ببرد و انجام دهد. در بخش موضوع قرارداد به توضیح کاری که قرارداد برای آن تنظیم شده است پرداخته می‌شود. و برای مثال نوشته می‌شود که موضوع قرارداد، انجام و اجرای کلیه عملیات تاسیسات مکانیکی و الکتریکی است.

اسناد و مدارک

در قراردادهای پیمانکاری، بخشی به عنوان اسناد و مدارک قرارداد وجود دارد. اسناد و مدارک قرارداد در این بخش ثبت می‌شود. این اسناد و مدارک عبارتند از:

  1. در هر مرحله از تغییر و تحول در کار، صورت جلسه‌ای نوشته می‌شود. این صورت جلسه‌ها به عنوان مدارکی هستند که به قرارداد پیوست می‌شوند؛
  2. طرح و نقشه کار و برنامه اجرایی و کلیه صورت جلسات و هر گونه سندی که میان طرفین قرارداد مبادله می‌شود؛
  3. مدارک معتبر از مراجع ذی صلاح که امکان و اجازه فعالیت و شروع به کار را صادر می‌کند؛
  4. قانون و آیین نامه معتبر که قرارداد با توجه به آن نوشته می‌شود.

مبلغ و هزینه قرارداد خدمات تاسیساتی

برای خانم دهقان توضیح دادم که همانطور که خودشان هم در جریان هستند، مبلغ قرارداد از مسائل بسیار مهم برای طرفین قرارداد است. چه شما کارفرما و چه پیمانکار باشید، اولین مساله‌ای که باید بر سر آن به توافق برسید، مبلغ قرارداد است. زیرا هدف از انجام این کار برای پیمانکار دریافت این مبلغ به عنوان حق الزحمه است.

لازم است که حتماً در مورد مبلغ کل قرارداد به توافق برسید و این مبلغ را در قرارداد بنویسید. نوشته شدن مبلغ در قرارداد به آن اعتبار قانونی می‌بخشد و پرداخت آن از سوی کارفرما را اجباری می‌کند. در صورت عدم پرداخت و بروز مشکل با استفاده از قرارداد می‌توانید از پیمانکار شکایت کنید. در ادامه، علاوه بر مبلغ و هزینه کل قرارداد خدمات تاسیساتی ، هزینه هر بخش از کار نیز به عنوان مراحل کار به صورت مجزا محاسبه می‌شود و نوشته خواهد شد.

نحوه پرداخت مبلغ قرارداد خدمات تاسیساتی

در این بخش، چگونگی پرداخت مبلغ قرارداد توضیح داده می‌شود. این مساله نیز به توافق طرفین بستگی دارد. معمولاً کارفرمایان مبلغ را در مراحل مختلف و به صورت درصدهای مشخص پرداخت می‌کنند که از روند پیشرفت انجام پروژه آگاه شوند.

در این میان، درصدی از مبلغ را نیز به عنوان ضمانت حسن انجام کار نزد خود نگه می‌دارند و بعد از تایید حسن انجام کار، آن مبلغ را به پیمانکار پرداخت خواهند کرد.

متن قرارداد تاسیسات ساختمان

مدت زمان اجرای قرارداد خدمات تاسیساتی

از نکات مهم برای کارفرمایان، مدت زمان اجرای قرارداد است. برای کارفرمایان مطلوب است که پروژه کاریشان در سریع‌ترین زمان ممکن اجرایی شود. با این حال، در این بخش از قرارداد زمان دقیق شروع و پایان قرارداد نوشته می‌شود و پیمانکار موظف است که در این بازه زمانی، کار را به اتمام برساند. اگر پیمانکار بدون دلیل موجه در پایان مدت قرارداد، کار را تمام نکرده باشد، کارفرما می‌تواند قرارداد را فسخ کند و خسارت بخواهد.

تعهدات و وظایف پیمانکار در قرارداد خدمات تاسیساتی

در این بخش از قرارداد، درباره تمام تعهدات، وظایف و مسئولیت‌‌های پیمانکار در خصوص اجرای موضوع این قرارداد که همان ارائه خدمات تاسیساتی است، نوشته می‌شود. توضیحات این بخش از قرارداد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند زیرا این توضیحات در واقع مجموع تعهداتی خواهند بود که پیمانکار باید در طول مدت اجرای پروژه به آن‌ها عمل کند. اگر کارفرما شرط خاصی نیز در نظر داشته باشد، در ادامه این بخش از قرارداد می‌تواند به آن شروط اشاره کند. در ادامه درباره چند نمونه از تعهدات مهم پیمانکار توضیح می‌دهیم:

  1. کنترل و بازرسی مداوم و پیوسته سیستم‌ها و دستگاه‌ها؛
  2. ارائه گزارش بازدید و چک لیست‌های عملیاتی به کارفرما به صورت دوره‌ای؛
  3. ارائه گزارش درباره شرایط فعلی دستگاه‌ها و مشکلات آن‌ها؛
  4. اقدام به جایگزین کردن و تعویض قطعات فرسوده و رفع نقص از دستگاه‌ها؛
  5. تعمیر، تعویض و جوشکاری روی بعضی تاسیسات؛
  6. اجرای به موقع موضوع قرارداد و تحویل نهایی پروژه،
  7. و … .

تعهدات و وظایف کارفرما در قرارداد خدمات تاسیساتی

همانطور که وظایف و مسئولیت‌های پیمانکار ثبت می‌شود، وظایف و مسئولیت‌های کارفرما نیز در قرارداد نوشته می‌شود. همچنین اگر پیمانکار شرط خاصی داشته باشد در این بخش نوشته می‌شود.

وظایف و تعهداتی که در قرارداد برای پیمانکار و کارفرما تعیین می‌شود حتما باید اجرا شود. در صورت هرگونه بد عهدی یا کم کاری، طرفین می‌توانند با مراجعه به دادگاه، دادخواست الزام به انجام تعهد را تقدیم کنند.

در ادامه قرارداد نیز می‌توان درباره موارد فسخ قرارداد ، چگونگی نظارت بر اجرای قرارداد، ضمانت و تضمین حسن انجام کار و موارد متفرقه دیگر توضیح داد. معمولاً قرارداد را با توجه به شرایط و نیاز افراد تنظیم می‌کنند. بنابراین در قراردادهای مختلف می‌توانیم شاهد بخش‌های گوناگونی باشیم.

پس از پایان صحبت‌هایم، خانم دهقان تشکر کردند و گفتند که حالا دقیقاً می‌دانند که چه می‌خواهند و باید درباره چه مسائلی با پیمانکار به توافق برسند.  قرار بر این شد که بعد از توافق اولیه با پیمانکار، برای قرارداد مورد نظرشان با رکلا در تماس باشند.

پیشنهاد ما

بسیاری از شرکت‌ها یا اشخاص حقیقی که به ارائه خدمات تاسیساتی می‌پردازند، تمایل دارند که برای روابط کاری خود با متقاضیان و مشتریان، یک قرارداد اختصاصی داشته باشند. تیم حقوقی رکلا، امکان تهیه و تنظیم قرارداد اختصاصی را فراهم کرده است و این نیاز را با ارائه خدمات حقوقی، پوشش می‌دهد. برای بهره‌مندی از این خدمات، می‌توانید درخواستتان را در بخش مربوط به تنظیم قرارداد ثبت کنید.

علاوه براین، این امکان را نیز خواهید داشت که با ثبت درخواست در بخش مشاوره حقوقی تلفنی ، با متخصصان حقوقی ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها راهنمایی و مشورت بگیرید.

نمونه قرارداد پیمانکاری

همین حالا با زدن بر روی تصویری که در زیر قرار گرفته است این قرارداد کامل را دریافت کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دریافت نمونه قرارداد پیمانکاری
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات