نمونه قرارداد سفت کاری ساختمان و نحوه نوشتن قرارداد پیمانکاری سفت کاری چگونه است؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/09/01
زمان مطالعه: 11 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد سفت کاری ساختمان

قرارداد سفت کاری ساختمان ، زیر مجموعه قراردادهای پیمانکاری ساختمان است.

آقای خسروی جز جوان‌ترین مشتری‌ها و مراجعانمان بود. روزی که همراه با مادرش به رکلا آمدند را به خاطر می‌آورم. آقای خسروی جوان تقریباً 17-18 ساله بود. خودش تماس گرفته بود و وقت مشاوره حقوقی گرفته بود. همراه مادرش به رکلا آمدند و به سمت اتاق مشاوره حقوقی هدایتشان کردیم.

در ابتدا، احوالپرسی مختصری کردیم و خانم خسروی توضیحاتی دادند در مورد اینکه در حال ساخت ساختمان هستند. ساختمان شخصی خواهد بود و برای خودشان است. برای پروژه سفت کاری به دنبال پیمانکاری هستند که کار را برایشان انجام دهد و برای این کار به قرارداد سفت کاری احتیاج دارند.

خانم خسروی می‌گفتند که معتقد بودند حجم و میزان کار کم است و احتیاجی به نمونه قرارداد پیمانکاری سفت کاری ساختمان نیست. برای اینکه سندی در دست داشته باشند، تصمیم می‌گیرند با توافق کار را پیش بگیرند و به صورت دستی قرارداد تنظیم کنند ، اما درباره متن قرارداد سفت کاری ساختمان اطلاعاتی نداشتند. پسرشان بسیار اصرار داشته است که برای مشاوره حقوقی بیایند و حتماً این کار را از طریق قرارداد و قانونی پیش بگیرند.

اهمیت قرارداد پیمانکاری سفت کاری

به خانم خسروی عرض کردم که امروزه اهمیت تنظیم و امضای قرارداد در کارها و پروژه بر کسی پوشیده نیست. دلایلی مثل کم هزینه بودن یا آشنا بودن با پیمانکار، دلایل محکمی برای ننوشتن قرارداد نیست. همیشه امکان به‌وجود آمدن اتفاقات غیر منتظره و بدون برنامه ریزی است. به هرحال، ملک، زمان و سرمایه شما ارزشمند است. برنامه ریزی‌هایی که برای ساخت و کار و پروژه دارید باید به بهترین شکل انجام شود. از طرفی باید حقوق شما به خوبی رعایت شود و البته که باید به خوبی از حقوق قانونی خود باخبر باشید.

متن قرارداد سفت کاری ساختمان ، زمان شروع و اتمام کار را مشخص می‌کند. باعث می‌شود که احتمال به وجود آمدن سوء تفاهم کاهش پیدا کند. همچنین از خلف وعده طرفین قرارداد نیز جلوگیری می‌کند. ابراز خوشنودی کردم که به توصیه پسرشان به رکلا آمده‌اند. اطمینان خاطر دادم که حتماً به سوالاتشان جوابگو هستم و درباره قرارداد پیمانکاری سفت کاری توضیحات کاملی خواهم داد.

نمونه قرارداد پیمانکاری سفت کاری ساختمان

برای آشنایی بیشتر خانم خسروی و پسرشان چند نمونه قرارداد پیمانکاری سفت کاری ساختمان ، که پیش از این برای مشتریان دیگرمان تنظیم کرده بودیم را (با حفظ محرمانگی اطلاعات) برایشان آوردم. همچنین یک نمونه قرارداد سفت کاری ساختمان با مصالح نیز آوردم تا متوجه تفاوت‌ها و بند‌های مختلف آن شوند. در ادامه توضیح دادم که نگاهی مختصر به قراردادها داشته باشید تا توضیحات را خودم خدمتتان بگویم.

همچنین توضیح دادم که جزئیات قرارداد با توجه به شرایط شما تنظیم و نوشته می‌شود و نکات و قوانین حقوقی را در آن اعمال خواهیم کرد. همچنین این قرارداد را باید با توجه به آیین نامه اجرایی صنف هماهنگ کنیم. توضیح دادم که شاید بتوانند با دانلود رایگان نمونه قرارداد سفت کاری ساختمان را از اینترنت به دست آوردند ولی این قرادادها معمولا کامل نیستند و به تمام نکات و امور حقوقی دقت نشده است. بدون شک، شرایط ساختمان آن‌ها و ساختمان‌های مجاور و همچنین شرایط مالک و کارفرما و پیمانکار باید در قرارداد توضیح داده شود. قرارداد باید بر اساس شرایط خاص هر معامله تنظیم شود.

قرارداد سفت کاری ساختمان

نحوه نوشتن متن قرارداد سفت کاری ساختمان

برای خانم خسروی و پسرشان توضیح دادم که قراردادی که قانونی باشد و بر اساس نکات حقوقی تنظیم شده باشد، باید یک قالب و محتوای کلی را پوشش دهد و بر اساس آن نکات قانونی تنظیم شود. در ادامه به توضیح و شرح مراحل نوشتن قرارداد پیمانکاری سفت کاری پرداختم.

عنوان قرارداد پیمانکاری سفت کاری

تمامی قراردادها باید با عنوان آغاز شوند. این عنوان توضیح مختصری است که محتوای قرارداد پیش رو را مشخص می‌کند. مثلاً در قراردادی که باید برای شما تنظیم شود، با توجه به این که بخواهید تهیه مصالح را به پیمانکار بسپارید یا نسپارید، یکی از دو عنوان قرارداد سفت کاری با مصالح یا قرارداد سفت کاری بدون مصالح استفاده می‌شود. البته بهتر است که عنوان را نمونه قرارداد سفت کاری ساختمان بنویسیم و در متن قرارداد، درباره طریقه تهیه مصالح توضیح دهیم.

مشخصات و اطلاعات طرفین نمونه قرارداد سفت کاری ساختمان

در این بند از قرارداد باید مشخصات و اطلاعات طرفین قرارداد را با دقت و با جزئیات بیان کرد. این مشخصات ثابت می‌کند که طرف حساب شما چه کسی است و در صورت بروز اختلاف و شکایت، چه کسی باید پاسخگو باشد. اطلاعاتی که در این بند نوشته می‌شود، اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، آدرس دقیق محل سکونت، شماره تماس و کد پستی است. همچنین با نوشتن عنوان‌های کارفرما و پیمانکار در روبه روی مشخصات، طرفین قرارداد مشخص خواهد شد.

موضوع نمونه قرارداد پیمانکاری سفت کاری ساختمان

در بخش موضوع قرارداد پیمانکاری سفت کاری ، باید توضیحات کاملی درباره هدف قرارداد داده شود. در این بخش، کار و پروژه ای که می‌خواهید به پیمانکار بسپارید را توضیح می‌دهید. سفت کاری شامل اجرای کرسی چینی، ساخت دیوارهای بیرونی، دیوارهای داخلی و پارتیشن‌ها و همچنین نصب چارچوب‌های فلزی، ساخت و نصب نعل‌های درگاهی، نصب فریم‌های فلزی پنجره‌ها، آجرچینی، قیرگونی زیرزمین، سیمانکاری، شن ریزی و بتن ریزی می‌شود.

در این بخش، حتی از میزان سانتی متر هر کدام از مراحل نیز گفته ‌شود و همچنین می‌توانید مشخص کنید که تهیه مصالح را به پیمانکار می‌سپارید یا خودتان قصد تهیه آن را دارید و فقط اجرای سفت کاری را از پیمانکار انتظار دارید. البته به غیر از بخش فنی کار، سلیقه شما نیز در کار دخیل است. می‌توانید درخواستتان از پیمانکار را در این بند توضیح دهید. دقیقاً مشخص کنید که چه کاری از پیمانکار می‌خواهید. درخواست شما اگر خلاف موازین حقوقی و قانونی نباشد و از نظر آیین نامه دچار مشکل نباشد، باید حتماً از سمت پیمانکار انجام شود.

اسناد و مدارک در قرارداد پیمانکاری سفت کاری

برای خانم خسروی توضیح دادم که قراردادی که تنظیم می‌شود، خود به منزله سندی قانونی است. در خود قرارداد نیز به آن اشاره می‌شود. نقشه و برنامه کار و پروژه و آیین نامه اجرای کار نیز جز اسناد و مدارک است و معمولاً در قرارداد به آن اشاره می‌شود.

مشخصات فنی پروژه سفت کاری ساختمان

در این بخش از قرارداد، مشخصات فنی پروژه، مصالح قابل استفاده، نقشه کار، میزان فاصله بخش‌ها و ابعاد و اندازه‌ها توضیح داده می‌شود و به تفصیل بیان خواهد شد. این مشخصات فنی پروژه باید مورد تایید متخصصین و قوانین و آیین نامه اجرایی باشد. همچنین باید متناسب با نقشه اصلی ساختمان تهیه شود.

مبلغ نمونه قرارداد سفت کاری ساختمان

در این بخش از قرارداد، توافق شما درباره مبلغ و حق الزحمه قرارداد پیمانکاری مشخص می‌شود. شما باید با پیمانکار پروژه درباره قیمت به توافق برسید و مبلغ کل را در این بخش بنویسید. همچنین اگر بخواهید خرید و تهیه مصالح را به پیمانکار بسپارید، باید هزینه آن را به حق الزحمه اضافه کنید. مبلغ قابل پرداخت باید با توجه به نرخنامه تعیین شود. هرچند توافق طرفین در هر صورت شرط اصلی است.

گاهی این بحث پیش می‌آید که در طول قرارداد امکان افزایش نرخنامه و افزایش هزینه‌ها وجود دارد. همچنین شاید شرایطی ایجاد شود که میزان کار نیز افزایش پیدا کند. برای اینکه در این شرایط، حقی از کسی ضایع نشود، در این بند می‌توان ذکر کرد که امکان افزایش یا کاهش 25 درصدی در مبلغ قرارداد وجود دارد. همچنین می‌توان نرخ نامه را به قرارداد پیوست کرد. در نرخ نامه هزینه هر بخش کار را به متر و سانتی متر نوشته شده است. در انتهای کار با محاسبه میزان کار انجام شده با نرخ مصوبه نرخ نامه ، حق الزحمه پرداخت خواهد شد.

نحوه پرداخت هزینه

در قراردادهای پیمانکاری، نحوه پرداخت هزینه، به توافق طرفین بستگی دارد. شما می‌توانید طبق توافق تمام هزینه را در انتهای کار بپردازید یا می‌توانید برای پرداخت مراحلی مشخص کنید. مثلاً درصدی را پیش از شروع به کار بپردازید. درصدی را بعد از انجام 25 درصد از کار، و مبلغی را بعد از انجام 50 درصد از کار بپردازید. هر چقدر هم از مبلغ باقی بماند در انتهای قرارداد پرداخت ‌می‌شود. البته شما می‌توانید برای حسن انجام کار، ضمانتی به صورت چک یا سفته بگیرید. البته معمول است که با نگه داشتن مبلغی از حق الزحمه برای ضمانت، حسن انجام کار پیمانکار را ارزیابی می‌کنند.

مدت زمان نمونه قرارداد سفت کاری ساختمان

در این بخش از قرارداد، مدت زمان قرارداد نوشته می‌شود. زمان شروع و زمان اتمام کار مشخص شده و نوشته می‌شود. پیمانکار موظف است تا پایان زمان قرارداد، کار را به اتمام برساند و اگر بدون دلیل موجه، کار در زمان مقرر انجام نشود، کارفرما می‌تواند از پیمانکار خسارت بگیرد. همچنین می‌توان مراحل کار را تقسیم کرد و برای انجام هر مرحله، زمانی مشخص کرد تا کارها با برنامه مطمئن‌تری انجام شود.

مکان نمونه قرارداد سفت کاری ساختمان

در این بخش، مشخصات و آدرس دقیق ساختمانی که جهت انجام کار سفت کاری آن، قرارداد پیمانکاری تنظیم شده است، نوشته می‌شود.

تعهدات پیمانکار در نمونه قرارداد سفت کاری ساختمان

در این بخش از قرارداد، مسئولیت‌ها، وظایف، تعهدات پیمانکار نوشته می‌شود. این مسئولیت‌ها با جزئیات نوشته می‌شود و درباره آن توضیحاتی داده می‌شود. پیمانکار موظف است به تمام مندرجات این بخش و بندهای آن عمل کند. هرگونه کم کاری و عدم تعهد به قرارداد و این وظایف، تخلف محسوب شده و پیمانکار موظف به پرداخت جریمه می‌شود. همچنین در این بخش، شرایط خاص کارفرما و توقعات کارفرما از پیمانکار نیز نوشته می‌شود. نوشته شدن توقعات در این بند، انجام شدن آن‌ها را الزامی می‌کند. این بند از قرارداد با توجه به قوانین و آیین نامه اتحادیه صنفی و قوانین ساخت ساختمان و مصوبات مربوطه تنظیم می‌شود.

تعهدات کارفرما در نمونه قرارداد سفت کاری ساختمان

در این بخش از قرارداد تعهدات و وظایف و مسئولیت‌های کارفرما نوشته می‌شود. تمامی توقعات پیمانکار از کارفرما نیز در این بخش شرح داده می‌شود. معمولاً اصلی‌ترین تعهد کارفرما، پرداخت مبالغ قرارداد در زمان‌های مشخص شده است.

فسخ نمونه قرارداد سفت کاری ساختمان

برای فسخ قرارداد ، در این بند شرایطی مشخص می‌شود. بدون داشتن دلیل موجه و مواردی که در این بند به آن اشاره می‌شود، فسخ قرارداد مجاز نیست و اگر طرفی از قرارداد بی دلیل دست به فسخ قرارداد بزند، متخلف است و باید خسارت بپردازد. مواردی مانند:

  1. طولانی شدن بیش از حد انجام پروژه، بیشتر از زمان مشخص شده در قرارداد؛
  2. عدم حسن اجرای کار یا انجام کار به صورت ناقص و بدون دلیل موجه؛
  3. در صورت بروز حوادث غیر منتظره؛
  4. و سایر مواردی که طرفین به عنوان دلیلی برای فسخ قرارداد قید می‌کنند.

حل اختلاف در نمونه قرارداد سفت کاری ساختمان

در این بخش می‌توانید مرجعی را برای حل اختلافات به وجود آمده مشخص کنید. در این مورد، دو راه حل وجود دارد. یکی دادگاه است و دیگری داوری. اگر داوری را به عنوان مرجع حل اختلاف تعیین کنید، معمولاً رسیدگی با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. در واقع، انتخاب یک داور صالح که با توافق هر دو طرف قرارداد انتخاب شده باشد، کمک می‌کند که در روز اختلاف، با سرعت بیشتری به شکایت طرفین رسیدگی شود و دیگر به طی کردن پروسه زمانبر حضور در دادگاه نیازی نباشد. همچنین از میزان خسارت و زیانی که احتمالا به طرفین وارد می‌شود، می‌کاهد و هزینه کمتری نیز برای رسیدگی به دعوی صرف می‌شود.

در پایان صحبت‌هایم خانم خسروی تشکر کردند و گفتند که جلسه بسیار برایشان مفید بوده است. به بسیاری از جنبه‌های قرارداد که اشاره کردم اصلا فکر هم نکرده بودند. به خانم خسروی حق دادم و توضیح دادم که ایرادی ندارد، نوشتن قراردادها کار تخصصی است و مسلماً کسی که به امور حقوقی و قانونی مسلط است، باید آن را تنظیم کند. همچنین در جریان قرارداد مطالبی نی هستند که با توجه به شرایط طرفین نوشته می‌شود. خانم خسروی تایید کردند و من از پسرشان تشکر کردم که با آگاهی راه مناسبی را برای ایمنی مالی و اطمینان بیشتر خانواده انتخاب کرده است.

پیشنهاد ما (نمونه قرارداد سفت کاری ساختمان word)

تیم حقوقی رکلا اقدام به تنظیم انواع قرارداد پیمانکاری کرده است.

روی تصویر زیر بزنید و وارد فهرست این قراردادها شوید.

علاوه براین، شما می‌توانید تنظیم قرارداد خود را به مجموعه رکلا بسپارید. برای این منظور، روی لینک بزنید و درخواستتان را ثبت کنید. همچنین اگر تمایل دارید که با مشاوران حقوقی با تجربه و وکلای مجرب نیز گفتگو داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم با زدن روی لینک مشاوره حقوقی تلفنی ، درخواستتان را ثبت و از این خدمات استفاده کنید.

متن کامل قرارداد

برای دریافت این قرارداد کامل، روی تصویر بزنید.

نمونه قرارداد سفت کاری
دریافت قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات