نمونه قرارداد پیمانکاری دست دوم و نکات نمونه قرارداد با پیمانکاران جزء (قرارداد جزء) چیست؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/11/21
زمان مطالعه: 14 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد پیمانکاری دست دوم

نمونه قرارداد پیمانکاری دست دوم ، از انواع قراردادهای پیمانکاری است و زیر مجموعه این قراردادها قرار می‌گیرد. مدتی قبل با تعدادی از دوستانمان در جمعی بودیم. تقریبا همه از دوستان قدیمی‌ام بودند که به واسطه دانشگاه و کار با هم آشنا شده بودیم و این روابط صمیمی‌تر شده بود. در این میان آقای پاکزاد و همسرشان نیز حضور داشتند. با آقای پاکزاد در رکلا آشنا شدیم. از مشتریان خوب و قدیمی ما هستند که به واسطه ارتباط کاری مشترکمان با همسرشان، روابط صمیمی‌تری میان ما شکل گرفت و الان از دوستان خوب من به شمار می‌روند. آقای پاکزاد در زمینه ساخت و ساز ساختمان فعالیت دارند. تقریبا تمام قراردادهای کاری ایشان را ما تنظیم می‌کنیم. سابقه همکاری چند ساله‌ای داریم. اواسط مهمانی، افراد حاضر در جمع آرام‌تر شده بودند و هر چند نفر دور هم مشغول گفت و گو بودند.

پیش از اینکه ادامه این داستان حقوقی را که شرح حال یکی از کاربران سایت رکلا است مطالعه کنید توصیه می‌کنیم حتما ویدئوی زیر را ببینید. ما در این ویدئو، درباره اینکه قرارداد پیمانکاری دست دوم چیست و چه کاربردی دارد توضیحات لازم را ارائه کرده‌ایم تا ابهامات در این مورد، به حداقل برسد. حتما این ویدئو را ببینید.

همکلامی با آقای پاکزاد و همسرشان

من و همسر آقای پاکزاد در کنار هم بودیم  درباره مسائلی صحبت می‌کردیم که آقای پاکزاد به جمع ما پیوست. بعد از احوال پرسی‌های معمول گفت که چه خوب شد که امشب شما را دیدم. آقای پاکزاد در ادامه گفتند که می‌خواستند  برای  تنظیم یک قرارداد جدید در زمینه کاری‌ با من تماس بگیرند و حالا که همدیگر را دیدیم، فرصت مناسبی است که در این باره کمی صحبت کنیم.

خانم پاکزاد به همسرش گفت که امشب مهمانی است و شاید من راحت نباشم. از محبت و احترام همسر آقای پاکزاد تشکر کردم و در ادامه گفتم که اتفاقا خوشحال می‌شوم که بتوانم کمکی کنم. جدای از رابطه دوستی که شکل گرفته، احترام مشتری برای ما خیلی مهم است و مراجعان و مشتریانمان همیشه در الویت ما هستند. آقای پاکزاد تشکر کردند. گفتند که چه خوب که می‌توانیم صحبت کنیم. این چند وقت سرشان به شدت شلوغ است و مراجعه حضوری به رکلا برایشان کمی سخت می‌شد.

مشاوره حقوقی تلفنی با رکلا

در تایید صحبت آقای پاکزاد گفتم که بله، درست می‌فرمایید. بسیاری از مشتریان و مراجعان ما یا مشغله کاری دارند و مراجعه حضوری برایشان سخت است، یا از شهرهای دیگر هستند. برای هر دو گروه از این عزیزان امکان مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین با رکلا وجود دارد. و همچنین می‌توانند قراردادها را به صورت اینترنتی از ما دریافت کنند. آقای پاکزاد سری به نشانه تحسین تکان دادند و گفتند که این خدمات رکلا ، بسیار کار آمد است و خیلی خوب است که ما این خدمات را ارائه می‌دهیم.

نمونه قرارداد پیمانکاری دست دوم برای آقای پاکزاد

آقای پاکزاد در ادامه صحبت‌هایشان گفتند که همانطور که در جریان قرارداهایشان هستم، چندین ماه پیش قرارداد ساخت ساختمان یک کتابخانه چند طبقه را برای یک مجموعه دانشگاهی امضا کرده‌اند. آقای پاکزاد گفتند که الان در مرحله‌ای هستند که می‌خواهند پروژه آسانسور یا بالابر کتابخانه انجام شود. برای این کار می‌خواستند که برایشان  نمونه قرارداد پیمانکاری دست دوم بنویسیم. همسر آقای پاکزاد که در این مدت در سکوت به مکالمه ما گوش می‌دادند با کنجکاوی پرسیدند که : نمونه قرارداد پیمانکار دست دوم  ؟؟!  چه اصطلاح با مزه ای ، قرارداد دست دوم چیست؟

قرارداد دست دوم چیست؟

لبخندی زدم و گفتم که بله، درست می‌گویید، اصطلاح با نمکی است. الان برایتان توضیح می‌دهم که منظور از پیمانکار دسته دوم و قرارداد دست دوم چیست؟  این اصطلاح که به صورت  پیمان جزء ، پیمانکار جز ، قرارداد جزء یا  قرارداد با پیمانکار جز  نیز نامیده می‌شود، در واقع همان قرارداد پیمانکاری است که اینبار با کسی که پیمانکاری پروژه بزرگی را به‌عهده گرفته است نوشته می‌شود. از نگاه همسر آقای پاکزاد متوجه شدم که هنوز به طور دقیق متوجه منظورم نشده‌اند. رو به همسر آقای پاکزاد به توضیحاتم ادامه دادم. شرایط عمومی پیمان، پیمانکار دست دوم یا پیمانکار جزء را اینگونه تعریف می‌کند:

پیمانکار جزء، شخص حقیقی یا حقوقی است که تخصص در انجام کارهای اجرایی دارد و پیمانکار برای اجرای بخشی از عملیات موضوع پیمان، با او قرارداد می بندد.

برای نمونه قرارداد با پیمانکاران جزء ، مثال زدم

همسر آقای پاکزاد سری تکان دادند و من در ادامه گفتم: برای اینکه ساده تر توضیح بدهم، برایتان مثالی می‌آورم. مثلاً در مورد کار همسرتان توضیح می‌دهم که بهتر متوجه شوید. همسر شما یک پروژه بزرگ ساخت کتابخانه را به عنوان پیمانکار به‌عهده گرفته است. در فرآیند انجام پروژه ساخت کتابخانه، مراحلی از کار وجود دارد که نیاز به استفاده از نیروی متخصص است.

مثلاً در ابتدای کار، ممکن است همسرتان با پیمانکاران دیگر، قرارداد پیمانکاری تخریب ساختمان، قرارداد پیمانکاری خاکبرداری ساختمان ، قرارداد پیمانکاری برق ساختمان یا قرارداد پیمانکاری آسانسور ببندد. همسرتان در این شرایط در واقع از نمونه قرارداد با پیمانکاران جزء استفاده کرده است. به نوعی نمونه قرارداد پیمانکاری دست دوم انجام شده است. در این قرارداد همسر شما که در پروژه اصلی پیمانکار است، در حکم کارفرما در می‌آید. پیمانکار جدید ، پیمانکار جز یا پیمانکار دست دوم نامیده می‌شود. برای بسیاری از مشاغل، نمونه قرارداد پیمانکار دست دوم تنظیم می‌شود.

مثال را تکمیل کردم

در نمونه قرارداد پیمانکار دست دوم ، معمولاً پیمانکار پروژه اصلی، به عنوان کارفرما عمل می‌کند و تمامی مسئولیت‌ها و پرداخت هزینه و دستمزد به‌عهده پیمانکار اول است. در واقع باید برای پیمان جزء و پیمانکار دسته دوم شرایط و امکانات را آماده کند. به مسئولیت‌ها و وظایفش به عنوان کارفرما، در مقابل طرفین قرارداد در نمونه قرارداد با پیمانکاران جزء به درستی عمل کند. البته ممکن است که کارفرمای اصلی ، در قرارداد پیمانکاری اولیه ذکر کرده باشد که می‌خواهد بر پیمانکاران جز نیز نظارت کند و حتما لازم است که قرارداد با پیمانکار جزء  به تایید او برسد. برای استفاده از این قانون، لازم است که از ماده 24 شرایط عمومی پیمان در قرارداد اصلی استفاده شود.

ماده 24 شرایط عمومی پیمان می‌گوید که: در صورتیکه در اسناد و مدارک پیمان، کارفرما، لزوم تایید صلاحیت پیمانکاران جز را پیش بینی کرده باشد، پیمانکار موظف است که تایید کارفرما را در این مورد حصول نماید.

بروز اختلاف بین پیمانکار اصلی و پیمانکار جز

توضیح دادم که حضور کارفرمای اصلی پروزه می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد. مخصوصاً در زمانی که اختلاف یا تخلفی صورت گرفته باشد. ماده 24 شرایط عمومی پیمان نیز در این باره می‌گوید: «در پیمان‌های بین پیمانکار و پیمانکار جزء باید نوشته شود که در صورت بروز اختلاف بین آنها، کارفرما حق دارد، در صورتی که مقتضی بداند، به مورد اختلاف رسیدگی کند. پیمانکار و پیمانکار جز نیز می پذیرند که نظر کارفرما در این مورد قطعی است و تعهد می‌کنند که الزاماً آن را اجرا نمایند.»

همسر آقای پاکزاد تشکر کرد و گفت که برایش خیلی جالب بوده است و اطلاعات خوبی کسب کرده است. ابراز خوشحالی کردم که صحبت‌هایم برایشان مفید بوده است. آقای پاکزاد در ادامه خواستند که مقداری درباره نمونه قرارداد پیمانکاری دست دوم و قرارداد جزء برایشان بگویم. توضیح دادند که می‌خواهند درباره پیمانکاری آسانسور باشد.

نحوه نوشتن نمونه قرارداد پیمانکاری دست دوم

در ادامه برای آقای پاکزاد توضیحاتی درباره نحوه نوشتن  نمونه قرارداد پیمانکاری دست دوم دادم.

عنوان قرارداد

برای آقای پاکزاد گفتم که با این‌که می‌دانیم که این قرارداد، یک قرارداد جزء است، اما لازم نیست که در عنوان به آن اشاره کنیم. بر حسب کاری که برای انجام به پیمانکار می‌سپاریم، عنوان قرارداد مشخص می‌شود. مثلاً برای شما عنوان، باید قرارداد نصب آسانسور باشد.

نمونه قرارداد شراکت گاوداری

مشخصات و اطلاعات طرفین نمونه قرارداد پیمانکاری دست دوم

در این بند از نمونه قرارداد پیمانکار دست دوم ، مشخصات طرفین قرارداد نوشته می‌شود. مشخصاتی مانند نام و نام خانوادگی، نام پدر ، شماره شناسنامه، آدرس دقیق محل سکونت، کد پستی و شماره تماس. در این قرارداد یک طرف، پیمانکار اول یا اصلی است که در این قرارداد در جای کارفرما قرار می‌گیرد. و یک طرف پیمانکار پیمانکار دسته دوم یا پیمانکار جز است.

موضوع نمونه قرارداد پیمانکاری دست دوم

موضوع نمونه قرارداد پیمانکار دست دوم همان کاری است که به پیمانکار می‌سپارید. مثلا در کار مورد نظر شما نصب آسانسور و تضمین عملکرد آن، موضوع قرارداد محسوب می‌شود. در این بند از جزئیات کار و تعداد طبقات و ویژگی‌های آسانسور و نقشه ساختمان و نوع و جنس آسانسور صحبت می‌شود. در این بخش، کارفرمای اصلی پروژه نیز معرفی می‌شود و توضیح داده می‌شود که این پروژه زیر مجموعه کدام پروژه است.

مبلغ نمونه قرارداد پیمانکاری دست دوم

در این بند از  نمونه قرارداد پیمانکاری دست دوم ، مبلغ توافق شده برای پرداخت به پیمانکار به عنوان حق الزحمه نوشته می‌شود. همچنین اگر کار به مراحل مختلف تقسیم شود، مبلغ قابل پرداخت برای هر مرحله نیز به صورت تفکیک شده ، در این بند نوشته می‌شود.

نحوه پرداخت هزینه در نمونه قرارداد پیمانکاری دست دوم

در این بخش، به نحوه پرداخت مبلغ قرارداد اشاره می‌شود. مشخص می‌کنید که حق الزحمه پیمانکار را به چه صورتی پرداخت کنید. مسئولیت پرداخت هزینه‌ها به‌عهده پیمانکار اول است که در نمونه قرارداد پیمانکاری دست دوم  به عنوان کارفرما عمل می‌کند. می‌توانید مشخص کنید که مبلغی را در ابتدای کار بپردازید، درصدی از مبلغ را بعد از 25 درصد کار بپردازید. مبلغی را بعد از 50 درصد از کار بپردازید و مابقی را در انتهای کار پرداخت کنید. همچنین معمولاً مبلغی را برای ضمانت و حسن انجام کار نگه می‌دارند. بعد از امتحان و بررسی  و اطمینان از حسن انجام کار، درصد باقی مانده نیز به پیمانکار دسته دوم پرداخت می‌شود. برای مثال، در نمونه قرارداد پیمانکاری عمومی که توسط ما تنظیم شده است، بخش مبلغ قرارداد به اجزای مختلفی تقسیم شده است. به کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری دست دوم

مدت در نمونه قرارداد پیمانکاری دست دوم

در این بخش از نمونه قرارداد پیمانکاری دست دوم ، مدت زمان انجام پروژه مشخص می‌شود. پیمانکار دست دوم موظف است در زمان تعیین شده کار را به اتمام برساند. دیر کرد  و تمام نشدن کار، بدون دلیل موجه برای پیمانکار مشکل ایجاد می‌کند. اگر بدون دلیل موجه پروژه را در زمان تعیین شده به اتمام نرساند، باید خسارت بپردازد و در شرایطی، قرارداد قابل فسخ است. شما می‌توانید درباره عدم انجام تعهدات قراردادی در زمان مقرر، ضمانت اجرای کافی در نظر بگیرید.

مکان اجرای نمونه قرارداد پیمانکاری دست دوم

در این بخش، مکان مورد نظری که پیمانکار دست دوم در آن مشغول به کار می‌شود را مشخص می‌کنند. مثلاً برای شما ، مکان انجام پروژه نمونه قرارداد پیمانکاری دست دوم ، کتابخانه مجتمع دانشگاهی است. آدرس دقیق محل اجرای پروژه در این بخش توضیح داده می‌شود.

دوره تضمین در نمونه قرارداد پیمانکاری دست دوم

در بعضی از نمونه قرارداد پیمانکاری دست دوم ، مانند قرارداد پیمانکاری نصب آسانسور، به دلیل شرایط کاریشان، باید تضمینی در جهت حسن انجام کارشان بپردازند. مثلاً خدمات پس از فروش و ضمانت تا تاریخ مشخص، یا استفاده از چک و سفته به عنوان ضمانت از راه‌هایی هستند که به عنوان دوره تضمین نامیده می‌شوند. برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر که از نمونه قرارداد پیمانکاری عمومی رکلا آورده شده است، توجه کنید.

تعهدات پیمانکار در نمونه قرارداد پیمانکاری دست دوم

در این بخش از نمونه قرارداد با پیمانکاران جزء ، تعهدات پیمانکار دست دوم نوشته می‌شود. این تعهدات با تعهدات پیمانکار اول هیچ تفاوتی ندارند. پیمانکار درجه دوم نیز بر اساس قوانین و مقررات صنفی، باید به تمامی تعهدات، مسئولیت‌ها، وظایف و توقعات کارفرما عمل کند. کم کاری یا بی توجهی در انجام مسئولیت‌ها تخلف محسوب می‌شود. در نظر داشته باشید که اگر پیمانکار دست دوم، برای انجام موضوع پروژه‌ای که به او سپرده می‌شود، اشخاصی (کارگرانی) را در اختیار داشته باشد، در قبال آن‌ها مسئول خواهد بود. برای مثال پیمانکار دست دومی که پروژه نقاشی یک ساختمان را به عهده گرفته است، نسبت به کارگران خود نقش کارفرما دارد و باید مطابق قانون کار، حقوق و مزایای آن‌ها را بپردازد.

تعهدات کارفرما در نمونه قرارداد پیمانکاری دست دوم

پیمانکار اول که در توافق با پیمانکار دست دوم، نقش کارفرما را به عهده می‌گیرد، ملزم است مطابق با قراردادی که میان آن‌ها امضا می‌شود، به تعهدات و وظایف خود عمل کند. به طور معمول، از عمده وظایفی که کارفرما در این قرارداد به عهده دارد، پرداخت به موقع حق الزحمه و مبلغی است که برای انجام پروژه پیمانی میان آن‌ها توافق می‌شود. همچنین اگر کارفرما تعهد کرده باشد که تهیه ابزار، تجهیزات و مصالح را نیز به عهده می‌گیرد، باید به این تعهد خود نیز عمل کند.

موارد فسخ نمونه قرارداد پیمانکاری دست دوم

بدون دلیل موجه نمی‌توان نمونه قرارداد با پیمانکاران جزء را فسخ کرد. اگر کسی بی دلیل و به یکباره قرارداد را فسخ کند، تخلف محسوب می‌شود و شامل خسارت خواهد شد. البته در این مورد نیز، میبایست متن دقیقی در قرارداد پیمانکاری تنظیم شود.

آقای پاکزاد بابت توضیحاتم بسیار تشکر کردند. به ساعت که نگاه کردم، تقریبا یک ساعتی بود که در حال صحبت درباره نمونه قرارداد پیمانکاری دست دوم بودیم. برای آقای پاکزاد توضیح دادم که با توجه به تمام چیزهایی که گفتم، همانطور که می‌داند هر قرارداد، پیچیدگی‌های زیادی دارد. باید با توجه به شرایطشان، قرارداد مورد نظرشان را برای آن‌ها تنظیم کنم. آقای پاکزاد گفتند که به احتمال زیاد به سفر بروند. گفتم که ایرادی ندارد قرارداد تنظیم شده را به صورت اینترنتی به دستشان می‌رسانم و لازم نیست که در این باره نگران باشند. تقریبا مهمانی رو به انتها بود که صحبت‌های ما هم تمام شد.

پیشنهاد ما (دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری دست دوم)

تیم حقوقی رکلا، انواع نمونه قرارداد پیمانکاری را تنظیم کرده است.

با زدن روی تصویر زیر ، جهت دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری دست دوم ، وارد فهرست قراردادهای پیمانکاری می‌شوید.

شما همچنین می‌توانید تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید یا برای پاسخ به سوالات حقوقی که در نظر دارید، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید.

فهرست قراردادها

فهرست قراردادها با زدن بر روی تصویر زیر در دسترس شما خواهد بود.

قراردادهای پیمانکاری
ورود به فهرست
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
سعید نوع پرست
thumb_up_alt
سلام در صورتی که در قرارداد پیمانکار جز، حل اختلاف از طریق مراجع قضایی قید شده باشد آیا کارفرما می‌تواند به اختلاف رسیدگی کند؟
05:18
18 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. ایشان چنین حقی ندارد. حتی اگر در متن قرارداد، مرجع حل اختلاف نیز تعیین نشده باشد.
10:35
19 خرداد 1401
account_circle
میثم
thumb_up_alt
سلام. آیا به لحاظ قانونی پیمانکار دسته دوم می‌تواند مقداری از کار رو به پیمانکار دسته سوم بدهد؟ و به همین ترتیب چهارم و پنجم؟! و این مساله چه محدودیت‌هایی از لحاظ قانونی دارد؟
06:58
24 مهر 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. مفاد قرارداد در این خصوص تعیین کننده است. در واقع حدود اختیارات پیمانکاران بر اساس مفاد قرارداد است و این شما هستید که باید در بندهای قرارداد در خصوص این موضوع اظهار نظر و تصمیم گیری کنید. لذا اگر قرار است در این خصوص محدودیتی وجود نداشته باشد، حدود و ثغور اختیار پیمانکار را در قرارداد مورد عنایت قرار دهید.
09:23
26 مهر 1402