نکات نمونه قرارداد پیمانکاری برق و فرم خام قرارداد برق ساختمان و وظایف پیمانکار برق

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/08/19
زمان مطالعه: 12 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
نمونه قرارداد پیمانکاری برق

می‌خواهم نکاتی را در مورد نمونه قرارداد پیمانکاری برق با شما در میان بگذارم که یکی از انواع قرارداد پیمانکاری است. امروز طبق برنامه، چندین جلسه مشاوره حقوقی تلفنی و حضوری را پشت سر هم داشتیم و بچه‌ها نیز به نوعی درگیر بودند. معمولا صبح‌ها پر کارتر هستیم. زیرا با در نظر گرفتن شرایط هر مرجع، قراردادهای آن‌ها را تنظیم می‌کنیم. البته وقتی که برای تنظیم هر قرارداد گذاشته می‌شود خیلی بیشتر از حد معمول است.

قراردادها و دادخواست‌ها با دقت بسیاری نوشته می‌شوند و همین مسئله، میزان کار را هم بسیار بیشتر می‌کند. ولی معمولا جوری برنامه ریزی می‌کنیم که مشتریان حضوری و جلسات مشاوره حقوقی تلفنی به نوعی تنظیم شود که همه چیز خوب جلو رود. این کار باعث آرامش بیشتر خود ما هم می‌شود. همین مسئله در نوشتن قراردادهای بهتر نیز، کمک‌های بزرگی به ما می‌کند. آن روز هم از روزهای پرکار ما بود. با دقت مشغول تنظیم قرارداد پیمانکاری تک نفره، برای یکی از مشتریانمان بودم.

دیدار با مشتری قدیمی، آقای احمدی

از طرفی، منتظر یکی از مشتریان قدیمی شرکت نیز بودم. از فرصت این دیدار، خوشحال بودم. آقای احمدی از بزرگترین مشتریان ما بود. سرمایه گذار بزرگی بودند و معمولا در زمینه کاری و سرمایه گذاری‌هایشان با رکلا مشورت می‌کردند. البته آقای احمدی مثل بسیاری از مشتریان ما، اکثر سفارشات قراردادی خود را به صورت تلفنی اعلام می‌کرد اما آن روز سعادت دیدار ایشان نیز، نصیب ما شده بود. قراردادهای زیادی برایشان تنظیم کرده بودیم. آن روز اولین روزی بود که قرار بود من به تنهایی با آقای احمدی مشاوره داشته باشم.

مدت‌ها بود که مطالعاتی در زمینه نمونه قرارداد پیمانکاری برق داشتم. بر حسب اتفاق، مطالعاتم با درخواست آقای احمدی در این زمینه هم زمان بود. نمونه قرارداد پیمانکاری شبکه برق ، موضوع صحبت ما بود. منتظر بودم آقای احمدی برسند و گفت و گو را شروع کنیم. آقای احمدی سابقه زیادی در امر سرمایه گذاری داشتند و قراردادهای پروژه‌هایشان را معمولا در رکلا تنظیم می‌کردند.

قراردادی که روی آن کار می‌کردم تقریبا تمام شده بود. نگاه آخر را به آن انداختم و برای بازبینی نهایی، مجدد شروع به خواندنش کردم. مشغول خواندن بودم که آقای احمدی با صدای رسا سلام کردند.

نمونه فرم قرارداد پیمانکاری برق موضوع جلسه ما بود

آقای احمدی مردی جا افتاده بودند. بسیار خوش رو با لبخندی که از روی صورتشان محو نمی‌شد. البته به شدت نکته بین و با دقت بودند. این را از روی توجهشان به قرارداد‌ها فهمیده بودم. در همان ابتدا متوجه شدم که آقای احمدی تنها نیست. آقایی، کمی جوان‌تر ، کنارشان ایستاده بود و آقای احمدی را همراهی می‌کرد. بعد از سلام و احوال پرسی، از آن‌ها درخواست کردم که به اتاق مشاوره برویم. بعد از آنکه پذیرایی انجام شد، آقای احمدی توضیح دادند که آقای همراهشان، پیمانکار پروژه هستند. برای توافق برسر چگونگی تنظیم فرم خام قرارداد برق ساختمان ، که قصد همکاری با هم را داشتند، آمده‌اند.

پیمانکار پروژه که خود را آقای رضایی معرفی کردند، بیان داشتند که اطلاعات زیادی در زمینه نمونه فرم قرارداد پیمانکاری برق ندارند، و تمایل دارند که درباره قرارداد توضیحات مفصلی بدهم. این اطمینان خاطر را دادم که در ادامه، توضیحات بسیاری درباره نمونه قرارداد کار پیمانکاری برق به ایشان می‌دهم. آقای رضایی با رضایت‌مندی بیشتری، مشتاق شنیدن توضیحات من درباره فرم خام قرارداد برق کشی ساختمان شدند.

نمونه قرارداد پیمانکاری برق را توضیح دادم

آقای احمدی توضیح داد که در حال انجام پروژه‌ای است و در مراحلی از پروژه قصد دارد قسمت‌هایی از کار را به آقای رضایی بسپارد. برای این کار می‌خواهند قراردادی تنظیم شود و به همین منظور به رکلا آمده‌اند. بعد از شنیدن توضیحاتشان سری تکان دادم و گفتم که متوجه هستم. توضیح دادم که بنا به چیزی که می‌خواهند، قرارداد آن‌ها یک، نمونه قرارداد پیمانکاری برق است. یک طرف قرارداد آقای احمدی به عنوان کارفرما است و طرف دیگر آقای رضایی که پیمانکار این قرارداد است. توضیح دادم که باید یک قرارداد پیمانکاری تنظیم شود و همکاری آن‌ها نوعی قرارداد شراکت است.

با توضیحاتی که از آقای احمدی و رضایی گرفتم، از نظر قانون مشکلی در برقراری این قرارداد نبود، و اصول و قوانین قرارداد از نظر حقوقی و قانون مدنی رعایت می‌شد. برایشان توضیح دادم که تنها در زمینه کار آن‌ها نمونه قرارداد پیمانکاری برق نوشته نمی‌شود، و این قرارداد پیمانکاری برای کارهای مشابه با اسامی تقریبا مشابهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسامی مانند نمونه قرارداد ساده برقکاری ، نمونه قرارداد احداث شبکه برق ، نمونه قرارداد اجرای شبکه برق ، نمونه قرارداد اجرای پست برق ، نمونه قرارداد تاسیسات برقی و همان نمونه قرارداد پیمانکاری برق ، قراردادهایی هستند که از قانون قرارداد پیمانکاری تبعیت می‌کنند و در زمینه پیمانکاری برق مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نمونه قرارداد پیمانکاری برق

نحوه نوشتن نمونه قرارداد پیمانکاری برق

درباره نمونه قرارداد پیمانکاری برق ، از قراردادهایی که قبلا تنظیم کرده بودیم و در ذهن داشتم توضیحاتی به آقای احمدی دادم. توضیح دادم که این نمونه قراردادها از سری قراردادهای پیکانکاری برق است. باید درباره نحوه نوشتن نمونه قرارداد پیمانکاری برق بیشتر توضیح می‌دادم تا برایش ملموس‌تر باشد. همچنین توضیح دادم که قرارداد آن‌ها با توجه به شرایط و خواست خودشان نوشته می‌شود.

آقای رضایی پرسیدند که نحوه محاسبه سیم کشی ساختمان و درآمد پیمانکاری برق این پروژه به چه صورتی است؟ پرسیدند که آیا منبع معتبری برای تعیین نرخ این پروژه وجود دارد؟ در جوابشان توضیح دادم که این مبحث در قرارداد در بند مفصلی توضیح داده می‌شود، ولی به طور خلاصه برای این کار از نرخنامه برق کشی ساختمان سال استفاده می‌کنیم. در ادامه به توضیح نحوه نوشتن نمونه قرارداد پیمانکاری برق پرداختم و از بند اول قرارداد شروع کردم. البته پیشاپیش اعلام کردم که این موارد، حتی در یک نمونه قرارداد ساده برقکاری نیز وجود دارد.

عنوان در نمونه قرارداد پیمانکاری برق

توضیح دادم که در بالای تمامی قراردادها، اولین چیزی که به چشم می‌خورد عنوان قرارداد است. این عنوان در یک عبارت کوتاه، درباره موضوع کلی و محتوای کلی قرارداد اطلاعاتی می‌دهد، مثلا قرارداد آ‌ن‌ها تحت عنوان قرارداد پیمانکاری برق نوشته خواهد شد. البته اگر بین عنوان و محتوای قرارداد، تعارض باشد، ملاک برای حل اختلاف، محتوای قرارداد خواهد بود.

مشخصات و اطلاعات در نمونه قرارداد سیم کشی برق

بعد از عنوان و در بند اول، مشخصات و اطلاعات شخصی طرفین نمونه قرارداد احداث شبکه برق نوشته می‌شود. در این قسمت پیمانکار و کارفرما مشخص می‌شوند و اطلاعات آن‌ها به طور کامل و با جزئیات نوشته می‌شود. اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، سمت، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، شماره تماس ثابت و همراه و نشانی محل سکونت.

موضوع قرارداد نمونه قرارداد پیمانکاری برق

بعد از مشخص شدن طرفین نمونه قرارداد پیمانکاری شبکه برق ، در ماده اول، موضوع قرارداد بیان می‌شود. به طور کلی بیان می‌شود که این قرارداد به چه منظور ایجاد شده است و هدف آن انجام چه کاری است. پیمانکار چه کاری را پذیرفته و متعهد به انجام آن شده است. یا اینکه کارفرما چه کاری را می‌خواهد به دیگری بسپارد.

اسناد و مدارک قرارداد فرم خام قرارداد برق ساختمان

برای آقای احمدی و رضایی توضیح دادم که در فرم خام قرارداد برق ساختمان آن‌ها لازم است اسناد و مدارکی ارائه شود. در ابتدا این قراردادی که تنظیم می‌شود، خودش نوعی سند و مدرک است. علاوه بر اسناد و مدارک، باید نقشه کار و مشخصات فنی پروژه ارائه شود. همچنین دستور کار کلی کارفرما به عنوان سند ابتدایی شروع کار، باید در این بخش نوشته شود.

مبلغ و هزینه قابل پرداخت به پیمانکار نمونه قرارداد پیمانکاری برق

به آقای رضایی نگاه کردم و توضیح دادم که همانطور که گفتم یکی از راه‌های تعیین مبلغ و هزینه قابل پرداخت به پیمانکار، نرخنامه برق کشی ساختمان سال است. با استفاده از این نرخنامه، می‌شود مبلغ منصفانه کار را تعیین کرد. البته راه دیگری به غیر از نرخنامه هم وجود دارد. راه دیگر، توافق طرفین قرارداد است. طرفین نمونه قرارداد پیمانکاری شبکه برق یعنی پیمانکار و کارفرما می‌توانند با یکدیگر به توافق برسند و مبلغی را برای این کار تعیین کنند. این مبلغ به هر طریقی که مشخص شود، به طور دقیق در این بند نوشته می‌شود. و طبق این بند، کارفرما موظف است هزینه را به پیمانکار پرداخت کند.

زمان و مکان قرارداد قرارداد پیمانکاری شبکه برق

در این بند توضیح می‌دهید که پیمانکاری برق در چه مدتی انجام خواهد شد. این زمان تعهدی ایجاد می‌کند و پیمانکار موظف است در زمان مشخص شده، کار را به پایان برساند. همچنین مکان انجام پروژه نیز مشخص می‌شود. به طور کلی، قرارداد پیمانکاری به نوشتن وقت احتیاج دارد.

نحوه پرداخت مبلغ قرارداد

در زمینه پرداخت هزینه و مبلغ نمونه قرارداد سیم کشی برق روش‌های متفاوتی وجود دارد. این روش‌ها به نظر و توافق و سلیقه کارفرما و پیمانکار مرتبط است. در این بخش، می‌توانید نحوه پرداخت مبلغ نمونه قرارداد پیمانکاری برق را مشخص کنید. مثلا چه میزان و چه درصدی از مبلغ در ابتدای کار پرداخت شود، چه میزان در میانه کار و چه مقدار در انتهای مدت قرارداد پرداخت شود.

تعهدات و وظایف پیمانکار برق نمونه قرارداد پیمانکاری برق

با توجه به نوع کار و انتظاراتی که کارفرما از پیمانکار دارد، پیمانکار وظایف و تعهداتی را به‌عهده می‌گیرد. وظایف پیمانکار برق براساس نوع کار، تخصصی است و شامل مباحث فنی کار نیز می‌شوند. در اینجا از آقای احمدی و رضایی خواستم که در این زمینه اطلاعات کاملی در اختیار ما بگذارند تا فرم خام قرارداد برق ساختمان ، با توجه به نوع کار تنظیم شود. البته به غیر مباحث فنی و تخصصی کار، پیمانکار وظایف عمومی هم در مقابل کارفرما دارد. وظایفی مانند:

  1. رعایت مقررات ملی کاری که پذیرفته است.
  2. توجه به نقشه و برنامه ابتدایی که براساس آن، پروانه کار صادر شده است.
  3. بررسی نقشه و برنامه، قبل از شروع به کار
  4. تهیه زمان بندی و متعهد بودن به انجام کار در زمان مشخص
  5. استفاده از ابزار و وسایل استاندارد که مورد قبول مرجع صادر کننده مجوز باشد.
  6. در صورت به کارگیری افراد دیگر، مسئولیت آن‌ها را به‌عهده بگیرد.
  7. صحت و سلامت کلیه کارها
  8. رعایت اصول ایمنی و زیست محیطی
  9. و وظایف و تعهداتی که از طرف پیمانکار به اسم شروط کار مشخص شده است.

تعهدات و وظایف کارفرما در نمونه قرارداد پیمانکاری برق

حالا نوبت کارفرما است. در این بخش، تعهدات و وظایف کارفرما در نمونه قرارداد پیمانکاری برق ، نوشته می‌شود. تعهدات کارفرما مسائلی مانند موارد زیر است:

  1. پرداخت مبلغ شرط شده برای قرارداد
  2. تهیه ابزار و وسایل و احتیاجات پیمانکار
  3. تهیه مکان مناسب جهت استراحت پیمانکار
  4. تعهد به انجام شروطی است که در ابتدای امضای نمونه قرارداد برق ساختمان با پیمانکار صحبت شده است.

در این بخش، اگر پیمانکار نکته یا شرط خاصی دارد می‌تواند بیان کند تا در نمونه قرارداد سیم کشی برق نوشته شود. برایشان توضیح دادم که بعضی از مردم نمی‌دانند یکی از دلایلی که دانلود نمونه قرارداد برق کشی ساختمان برای استفاده چندان جالب نیست، همین بحث تعهدات است. در نمونه قرارداد، خیلی از درخواست‌ها و انتظارات طرفین نوشته نمی‌شود یا فراموش می‌شود. مشاور حقوقی مطمئن می‌تواند با توجه به کار شما، دغدغه شما و چیزی که می‌خواهید، قرارداد مورد نظر را برایتان آماده کند. البته نمونه قراردادی که در وب سایت قرار داده‌ایم تا حد زیادی، تمام دغدغه‌ها را پوشش داده است.

شرایط فسخ در نمونه قرارداد پیمانکاری برق

در هر توافقی این احتمال وجود دارد که قرارداد میان طرفین به دلایلی فسخ شود یا اینکه هر کدام از طرفین بخواهد به دلیلی قرارداد مورد نظر را یک جانبه فسخ کند. به همین دلیل، لازم است که به صورت دقیق، صریح و روشن، شرایط فسخ قرارداد یا شرایط ممانعت از فسخ قرارداد تعریف شوند و برای آن‌ها ضمانت اجرا یا خسارت نیز در نظر بگیرند. ممکن است هر دو طرف قرارداد، از ابتدا شرایطی برای ادامه همکاری یا عدم ادامه همکاری با طرف دیگر در نظر داشته باشند و بخواهند به آن شروط، در متن قرارداد تحت عنوان شروط فسخ اشاره کنند.

بهترین اقدام برای جلوگیری از اختلافات و مشکلات ناشی از اقدام برای فسخ قرارداد، تعریف شروط فسخ در متن قرارداد است. این شروط نیز با توافق هر دو طرف معین می‌شوند و به صورت دقیق و مکتوب در قرارداد نوشته خواهند شد.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید.

همچنین، تیم حقوقی رکلا اقدام به تنظیم قراردادهای پیمانکاری pdf (قابل چاپ) و نمونه قرارداد برق کشی ساختمان word (قابل ویرایش) کرده است.

شما می‌توانید برای دسترسی به این قرارداد کامل، روی تصویر زیر بزنید تا به صفحه توضیحات قرارداد مورد نظر، راهنمایی شوید.

متن قرارداد کامل

این قرارداد کامل را با استفاده از تصویر زیر مشاهده کنید.

قرارداد برق کاری متری
دریافت قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
طیبی
thumb_up_alt
عالی بود. از مطلب کامل شما تشکر می‌کنم.
05:57
23 بهمن 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. از شما ممنونیم که انرژی مثبت خودتان را نصیب ما کردید.
14:08
24 بهمن 1400