قرارداد اجاره هایپر مارکت ؛ توافق نامه‌ای به منظور اجاره هایپر مارکت

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1403/01/30
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره هایپر مارکت

یکی از قدیمی‌ترین مشاغل دنیا عرضه مواد غذایی به مردم است که در گذشته در بقالی‌ها انجام می‌شد اما بقالی‌های قدیمی پاسخگوی نیازهای متنوع انسان‌ها در دنیای پیشرفته کنونی نیستند و به همین دلیل، در حال حاضر اغلب عرضه مواد غذایی در فروشگاه‌های بزرگ انجام می‌شود. هایپر مارکت که به آن ابر فروشگاه نیز می‌گویند، فروشگاهی بزرگ است که در آن کالاهای مربوط به سوپر مارکت و فروشگاه‌های چند منظوره را در مقیاسی بزرگ عرضه می‌کنند. اجاره هایپر مارکت و تنظیم نمونه قرارداد اجاره هایپر مارکت یک راه هوشمندانه برای راه‌اندازی یک کسب و کار پرسود است. سوپر مارکت نیز نوعی فروشگاه کوچک است که در آن عمدتاً مواد غذایی مورد نیاز مردم مورد عرضه قرار می‌گیرد. قرارداد اجاره سوپر مارکت نیز در راستای اجاره سوپر مارکت و ورود به دنیای کسب و کار تنظیم و امضا می‌شود.

این قرارداد در واقع یک نوع از قرارداد اجاره اماکن تجاری است که در ابعاد کوچکتر به صورت یک اجاره نامه مغازه نیز تنظیم می‌شود.

آشنایی با قرارداد اجاره هایپر مارکت

اجاره نامه هایپر مارکت به وسیله توافق موجر و مستاجر تنظیم می‌شود و به موجب آن، حق استفاده از هایپر مارکت، وسایل و تجهیزات به کار رفته در هایپر مارکت به صورت موقت به مستاجر منتقل می‌شود و او حق استفاده از آن‌ها را پیدا خواهد کرد.

نمونه قرارداد اجاره هایپر مارکت براساس ماده 466 قانون مدنی تنظیم و امضا می‌شود.

قرارداد اجاره در قانون مدنی به اجاره اشیاء، اشخاص و حیوان تقسیم شده است. قرارداد اجاره هایپر مالکیت زیر مجموعه‌ای از همین قراردادها است.

این قرارداد از 4 رکن قانونی تشکیل می‌شود:

  1. موجر: شخصی است که مالکیت منافع سوپر مارکت و هایپر مارکت متعلق به او است.
  2. مستاجر: شخصی است که منافع هایپر مارکت به موجب قرارداد اجاره به او منتقل می‌شود.
  3. مورد اجاره: منافع و حق استفاده از هایپر مارکت و وسایل به کار رفته در آن است که به موجب قرارداد اجاره به مستاجر منتقل خواهد شد.
  4. مال الاجاره: بهایی است که از سوی مستاجر هایپر مارکت پرداخت می‌شود.

قرارداد اجاره هایپر مارکت باید تابع چه قوانینی باشد؟

اجاره نامه هایپر مارکت و قرارداد اجاره سوپر مارکت از عقد اجاره پیروی می‌کنند. مقررات مربوط به اجاره نیز در مواد 466 به بعد قانون مدنی بیان شده است و به همین دلیل اجاره نامه مربوط به هایپرمارکت نیز باید براساس این مواد تنظیم شود.

مهم‌ترین و اصلی‌ترین قانونی که قواعد و شرایط قرارداد اجاره در آن بیان شده، قانون مدنی است. علاوه بر قانون مدنی در قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 1376 نیز برخی از قواعد و مقررات مربوط به قرارداد اجاره مشخص شده است.

قوانین مرتبط با نمونه قرارداد اجاره هایپر مارکت به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  1. قوانین آمره: این دسته از قوانین اجاره، لازم الاجرا هستند و طرفین عقد اجاره باید در هنگام تنظیم و امضای اجاره نامه این قوانین را رعایت کنند. هرگونه توافق برخلاف قوانین آمره باعث باطل و بی‌اثر شدن قرارداد اجاره می‌شود.
  2. قوانین تکمیلی: این دسته از قوانین اجاره نیز لازم الاجرا هستند اما طرفین قرارداد اجاره می‌توانند بر خلاف قوانین تکمیلی با یکدیگر توافق کنند.

مهمترین ویژگی‌های قانونی قرارداد اجاره هایپر مارکت

در قانون مدنی ایران، قراردادها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. هر یک از انواع قراردادها دارای ویژگی‌های حقوقی خاصی هستند که آن‌ها را از سایر قراردادها مجزا می‌سازد. بنابراین شما در هنگام تنظیم قرارداد اجاره یا هر قرارداد دیگری در ابتدا باید با ویژگی‌های قانونی آن آشنا شوید و سپس نسبت به تنظیم و امضای قرارداد اقدام کنید.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های قانونی قرارداد اجاره، معین بودن قوانین و احکام آن است زیرا همانگونه که در مطالب بالا نیز گفتیم، تعریف قرارداد اجاره و همچنین قواعد و شرایط مربوط به آن در قانون مدنی و قانون روابط موجر و مستاجر مشخص شده است.

موجر و مستاجر حق فسخ نمونه قرارداد اجاره هایپر مارکت را ندارند زیرا قرارداد اجاره به صورت لازم و غیر قابل فسخ ایجاد می‌شود و هیچ یک از موجر و مستاجر حق فسخ و برهم زدن آن را ندارند. بنابراین شما باید با دقت کافی اجاره نامه را تنظیم و امضا کنید زیرا فسخ قرارداد اجاره تنها با اجازه قانون گذار امکان پذیر است.

قرارداد اجاره معوض است زیرا حق استفاده از هایپر مارکت به صورت رایگان به مستاجر منتقل نمی‌شود بلکه او باید به موجر، اجاره‌ بهای هایپر مارکت را پرداخت کند.

قرارداد اجاره تملیکی است زیرا موضوع اصلی این قرارداد، انتقال مالکیت منافع هایپر مارکت به مستاجر است.

اهمیت تنظیم مکتوب قرارداد اجاره سوپر مارکت

در قانون مدنی به کتبی یا شفاهی بودن قرارداد اجاره کوچکترین اشاره‌ای نشده است اما مطابق با ماده 2 قانون روابط موجر و مستاجر، قراردادهای اجاره باید در دو نسخه تنظیم شوند.

تنظیم اجاره نامه از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا اجاره نامه بعد از آنکه به امضای موجر و مستاجر رسید، تبدیل به یک سند عادی می‌شود. اجاره‌نامه‌ای که توسط مامور رسمی تنظیم و امضا شده یک سند رسمی است.

سند عادی اجاره نامه فقط در رابطه موجر و مستاجر و سند رسمی اجاره نامه علاوه بر موجر و مستاجر در مقابل دیگران نیز قابل استناد است.

اجاره نامه هایپر مارکت را چگونه بنویسیم؟

همانطور که در مطالب بالا نیز توضیح دادیم، قرارداد اجاره سوپر مارکت در واقع سند اثبات کننده رابطه میان موجر و مستاجر است. مطابق با ماده 1289 قانون مدنی، سند قرارداد از دلایل اثبات دعوا به شمار می‌رود. بنابراین سند اجاره نامه مربوط به هایپر مارکت باید به صورت دقیق و همراه با رعایت نکات قانونی آن نوشته شود. باید به این مساله توجه داشته باشیم که در متن قرارداد دقیقا به محتوای خواسته طرفین اشاره شود. برای مثال اگر شخصی تمایل دارد که یک غرفه کوچک در هایپر مارکت اجاره کند؛ این قرارداد برای او مناسب نیست و بهتر است که قرارداد او به صورت یک اجاره نامه غرفه باشد. به طور کلی منظور این است که برای نوشتن محتوا، موضوع و شروط قرارداد باید دقت زیادی داشته باشید.

آشنایی با طرفین این قرارداد و بررسی شرایط اجاره دادن مجدد هایپرمارکت توسط مستاجر

مالک هایپر مارکت و مستاجر، طرفین این قرارداد اجاره هستند زیرا اجاره نامه به وسیله توافق میان ‌آن‌ها تنظیم و امضا می‌شود.

مالکیت منافع هایپر مارکت متعلق به موجر است و او با امضای قرارداد اجاره، حق استفاده از هایپر مارکت و همچنین امکان استفاده از تجهیزات و وسایل آن را برای مدت معینی به مستاجر منتقل می‌کند.

موجر به وسیله امضای اجاره نامه، مالکیت هایپر مارکت را به مستاجر منتقل نمی‌کند بلکه صرفاً ‌حق استفاده از هایپر مارکت و وسایل آن (منافع هایپر مارکت) را به موجر واگذار خواهد کرد. بنابراین شخصی که مالک هایپر مارکت نیست و تنها مالک منافع آن است نیز می‌تواند با مستاجر، اجاره نامه را تنظیم و امضا کند.

با توجه به این توضیح شخصی که هایپر مارکت را اجاره کرده است (مستاجر) نیز می‌تواند به عنوان موجر آن را به شخص دیگری واگذار کند البته اگر مالک اصلی، او را از این کار منع نکرده باشد. اگر مالک هایپر مارکت در ضمن اجاره نامه اول، شرط کند که مستاجر باید شخصاً از هایپر مارکت استفاده کند. در این حالت مستاجر دیگر حق واگذاری منافع هایپر مارکت به شخص دیگری را ندارد و نمی‌تواند این مکان را مجدد اجاره دهد.

تعیین مبلغ یا اجاره بها برای این قرارداد

به مبلغ قرارداد اجاره هایپر مارکت در اصطلاح حقوقی، مال الاجاره و اجاره بها نیز گفته می‌شود. اجاره بهای هایپر مارکت به وسیله توافق میان موجر و مستاجر تعیین خواهد شد.

نحوه پرداخت اجاره بها نیز به توافق میان موجر و مستاجر بستگی دارد و می‌تواند به صورت نقدی یا اقساطی و در فواصل زمانی مشخص پرداخت شود.

لازم به ذکر است که مطابق با ماده 4 قانون روابط موجر و مستاجر (مصوب 1376)، موجر می‌تواند مبلغی را به عنوان ودیعه یا تضمین از مستاجر بگیرد. البته موجر باید مبلغ ودیعه را در هنگام تخلیه و تحویل هایپر مارکت به مستاجر بازگرداند.

علاوه بر اجاره بها، نحوه و زمان پرداخت آن نیز باید در اجاره نامه قید شود.

تعهدات و شرایط در نمونه قرارداد اجاره هایپر مارکت

تعهدات قرارداد اجاره در واقع همان وظایف و تکالیفی است که بر عهده موجر و مستاجر قرار می‌گیرد. تعهد اصلی موجر، تحویل هایپر مارکت به مستاجر و تعهد اصلی مستاجر نیز پرداخت اجاره بها به موجر است.

موجر و مستاجر می‌توانند در راستای منافع خود درباره هر موضوعی با یکدیگر توافق و آن را در ضمن اجاره نامه قید کنند.

قرارداد اجاره لازم الاجرا است و به همین دلیل، تعهداتی که در ضمن آن می‌آید نیز لازم الاجرا است اما موجر و مستاجر، برخلاف قوانین آمره قرارداد اجاره و همچنین برخلاف قوانین شرع دین اسلام و نظم عمومی جامعه نمی‎توانند با یکدیگر توافق کنند. برای مثال، یکی از قوانین آمره قرارداد اجاره، مدت دار بودن آن است. بنابراین قرارداد اجاره‌ای که مدت ندارد باطل و بی اعتبار خواهد شد.

هریک از موجر یا مستاجر که به تعهدات خودش عمل نکند به پرداخت خسارات طرف مقابل ملزم خواهد شد.

تعیین داوری و حل اختلاف

موجر و مستاجر برای حل و فصل اختلافات حقوقی خود باید به شورای حل اختلاف و دادگاه‌های عمومی حقوقی مراجعه کنند.

در قانون آیین دادرسی کیفری نیز مرجع رسیدگی به شکایات موجر و مستاجر، شعب دادسرا و دادگاه‌ کیفری 2 پیش بینی شده است.

داوری یکی دیگر از مراجع حل اختلاف است که در قانون آیین دادرسی مدنی به آن اشاره می‌کنند. موجر و مستاجر با توافق یکدیگر می‌توانند در نمونه قرارداد اجاره هایپر مارکت ، فردی را به عنوان داور تعیین و در صورت بروز اختلاف به او مراجعه و مطابق با نظر داور عمل کنند.

نسخه‌های نمونه قرارداد اجاره هایپر مارکت

مطابق با ماده 2 قانون روابط موجر و مستاجر، نمونه قرارداد اجاره هایپر مارکت باید در دو نسخه تنظیم شود و همچنین لازم است که موجر و مستاجر و دو نفر شخص قابل اعتماد آن‌ها به عنوان شاهد قرارداد، اجاره نامه را امضا و تایید کنند. ذکر مدت قرارداد اجاره در تمام نسخه‌های آن الزامی است.

پیشنهادی کاربردی برای اجاره کردن یک هایپر مارکت

اگر اجاره کردن یک هایپر مارکت را در نظر دارید، احتمالا به خوبی از این مساله آگاه خواهید بود که برای انجام این قرارداد باید به مسائل مختلفی توجه داشته باشید. به همین دلیل لازم است که قبل از امضای قرارداد، حتما با یک مشاور حقوقی مجرب گفتگو کنید. به همین منظور، تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات تنظیم قرارداد و همچنین با ایجاد امکان ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ، برای تنظیم این قرارداد در کنار شما خواهد بود.

قرارداد اجاره (بدونِ پولِ پیش)

شما می‌توانید برای دسترسی به این قرارداد، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه اجاره نامه هایپر مارکت
دریافت قرارداد

قرارداد اجاره (با پولِ پیش)

برای دریافت کردن این قرارداد کامل، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد اجاره هایپرمارکت
دریافت قرارداد
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات