نمونه قرارداد اجاره اماکن تجاری و نکات قانونی و مهم در مورد این قرارداد

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/02/19
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره اماکن تجاری

قرارداد اجاره اماکن تجاری ، یک قرارداد پرکاربرد برای سرمایه گذارانی است که به دنبال راه اندازی یک کسب و کار هستند اما مکان مناسبی را برای انجام این کار در اختیار ندارند. قیمت‌ بالای املاک باعث شده است که بسیاری از صاحبان تجارت‌های نوپا و کسب و کارهای مختلف، مکانی که برای شروع کار در نظر می‌گیرند را اجاره کنند. از طرف دیگر صاحبان این اماکن نیز از اجاره اماکن و املاک تجاری خود منفعت و درآمد خوبی کسب می‌کنند. بنابراین باتوجه به مطالبی که ذکر کردیم نمونه قرارداد اجاره اماکن تجاری برای هر یک از طرفین قراردادی مطلوب است.

اماکن تجاری را با پاساژها، بوتیک‌ها، مغازه‌ها و معابری که امکان خرید و فروش اجناس را ایجاد کرده‌ باشند، می‌شناسیم. در واقع مکان تجاری هر ملکی است که کاربری تجاری داشته باشد و از طرف شهرداری مجوز انجام کار و فعالیت داشته باشد. این اماکن یا توسط صاحبان اصلی اداره می‌شوند یا با یک عقد اجاره به اشخاص مستاجر سپرده می‌شوند. آنچه در اینجا بسیار مهم است، کاربری تجاری این املاک می‌باشد، زیرا همین ویژگی است که این اماکن را با اماکن عمومی یا مسکونی متفاوت می‌کند.

قرارداد اجاره اماکن تجاری چیست؟

براساس قرارداد اجاره اماکن تجاری ، یک طرف که می‌تواند شخصی دولتی یا خصوصی باشد، یک ملک دارای کاربری تجاری را به شخص دیگری اجاره می‌دهد. ملک صرفا برای استفاده تجاری و راه اندازی کسب و کار اجاره می‌شود. همچنین قرارداد اجاره اماکن تجاری درباره سه رکن اصلی یعنی موجر، مستاجر و عین مستاجره (مورد اجاره) نیز نکاتی را ارائه می‌دهد و توضیح می‌دهد که این قرارداد به چه منظوری ایجاد شده است و بین طرفین چه رابطه‌ای برقرار است. آنچه باعث ایجاد این رابطه میان طرفین می‌شود، منفعتی است که طرفین از قرارداد می‌برند. یک طرف ملک تجاری را در اختیار دارد و می‌تواند در اماکن تجاری اقدام به فعالیت تجاری و اقتصادی کند. طرف دیگر نیز از اجاره بها یا مبلغی که مستاجر به عنوان اجاره به مالک می‌پردازد استفاده می‌کند و به نوعی از این طریق درآمد کسب می‌کند.

قرارداد اجاره اماکن تجاری به دلیل تنوع و حوزه گسترده‌ای که دارد، جزء قراردادهای پیچیده است. در صورت تنظیم این قرارداد به روش صحیح، پیچیدگی و نکات ریز این قرارداد می‌تواند ضامن سرمایه و حقوق شما باشد. در مقابل، در صورت بی احتیاطی در تنظیم این قرارداد، احتمال نادیده گرفتن حقوق هر یک از طرفین و همچنین از دست رفتن آورده‌های مالی و غیر مالی وجود دارد.

بنابراین به طور کلی این قرارداد یک متن معتبر است که درباره ماهیت اجاره ملک، نحوه استفاده از عین موضوع عقد و بسیاری از موارد دیگر که اختصاصا مربوط به قرارداد است، صحبت می‌کند.

مشکلات حقوقی و قضایی در قرارداد اجاره اماکن تجاری

چنانچه اشاره کردیم، استفاده از قرارداد اجاره اماکن تجاری میان بسیاری از افراد اعم از موجران و مستاجران مرسوم است. ممکن است همه روزه بسیاری از اشخاص در مناطق مختلف یک قرارداد تجاری را امضاء کنند و ملکی را برای شروع به کار خود در اختیار بگیرند. البته ممکن است میان طرفین این قرارداد اختلافات، مشکلات و نزاع‌هایی نیز شکل بگیرد. آمار نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از مراجعات مردم به مراجع قضایی و حقوقی ناشی از اختلافات و نزاع حاصل از روابط میان موجر و مستاجر است.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که موجب ایجاد این اختلافات می‌شود، عدم تنظیم دقیق نمونه قرارداد اجاره اماکن تجاری است. تنظیم قرارداد اگر به شکل صحیحی صورت بگیرد، احتمال اختلاف را تا میزان بسیار زیادی کاهش می‌دهد. بنابراین توجه کنید که باید در تنظیم قرارداد خود دور اندیشی داشته باشید، بسیاری از جوانب را در نظر بگیرید و توضیحات لازم را در متن قرارداد بیان کنید. انجام این کار در ابعاد گسترده‌ای مشکلات حقوقی قراردادهای اجاره را حل و فصل می‌کند.

نمونه قرارداد اجاره اماکن تجاری

نمونه قرارداد اجاره اماکن تجاری از نگاه قانون

قرارداد اجاره اماکن تجاری قراردادی معین است. معین از آن نظر که در متن قوانین تصویب شده توسط دستگاه‌های قانونگذاری به صراحت درباره آن توضیح داده شده است. ماده 466 قانون مدنی در تعریف از قرارداد اجاره می‌گوید: «اجاره عقدی است که به موجب آن، مستأجر مالک منافع عین مستأجره می‌شود، اجاره‌ دهنده را موجر و اجاره‌ کننده را مستأجر و مورد اجاره را عین مستأجره گویند.»

به دلیل همین اشاره مستقیم در قانون مدنی، اجاره را عقدی معین می‌نامند. از طرفی قانون مدنی درباره عقودی که درباره آن‌ها صحبت می‌کند، شرایطی را تعیین می‌کند که این شرایط در مواد مختلف ذکر شده است. به همین دلیل تنها با مراجعه به متن قانون مدنی از نکات مهم و اساسی مربوط به قرارداد اجاره مطلع می‌شویم. ضروری است که تمامی قراردادهای اجاره از مواد تصویب شده توسط قانون گذار پیروی و تبعیت کنند. بر اساس همین نکته، قراردادی که به صورت مکتوب نوشته و تنظیم می‌شود یک سند معتبر قانونی است که در صورت بروز خطا یا مشکل می‌توان در دادگاه به آن استناد کرد.

قانون روابط موجر و مستاجر

از قوانین بسیار مهم در رابطه با قراردادهای اجاره، قانون روابط موجر و مستاجر است. این قانون اولین بار در سال 1356 تصویب شد. تصویب این قانون در رسیدگی به نزاع و مشکلات میان موجر و مستاجر بسیار کارآمد بود. همچنین این قانون در سال‌های 1362 و 1376 مجددا بازنگری و اصلاح شد. امروزه تمامی قراردادهای اجاره بر اساس قانون مدنی و این قانون تنظیم می‌شوند. البته برای اینکه طرفین قرارداد بتوانند قرارداد خود را بر اساس قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1376 تنظیم کنند، رعایت سه شرطی که در ادامه ذکر می‌شود، ضروری است:

  1. فرم قرارداد اجاره نامه اماکن تجاری ، دارای زمان مشخص باشد و این زمان در متن قرارداد اجاره ثبت شده باشد.
  2. فرم خام نمونه اجاره نامه اماکن تجاری ، باید در دو نسخه تهیه شود و در اختیار موجر و مستاجر قرار بگیرد.
  3. اجاره نامه اماکن تجاری باید به امضای دو شاهد عاقل و بالغ برسد.

جایز با لازم بودن نمونه قرارداد اجاره اماکن تجاری

درباره معین بودن این قرارداد توضیحات لازم را ارائه دادیم. در اینجا به این نکته اشاره می‌کنیم که نمونه قرارداد اجاره اماکن تجاری قراردادی لازم است. به عبارت دیگر طرفین موظف هستند تا پایان قرارداد، تعهدات و وظایفی که به عهده دارند را به انجام برسانند. موجر یا مستاجر این قرارداد، نمی‌تواند به صورت یک طرفه تصمیم به فسخ قرارداد یا اتمام آن بگیرد. قرارداد تا پایان مدت مشخص شده اعتبار دارد و طرفین موظف به رعایت مفاد آن هستند.

کاربری ملک تجاری در نمونه قرارداد اجاره اماکن تجاری

همانطور که از عنوان این قرارداد نیز معلوم است، این اجاره نامه در خصوص اجاره دادن یک ملک تجاری تنظیم می‌شود و بدون شک ملک مورد اجاره، باید دارای کاربری تجاری باشد و این مجوز را از مسئولین مربوطه و شهرداری اخذ کند. اگر مکانی کاربری تجاری نداشته باشد، نمی‌توانید آن را برای استفاده تجاری اجاره دهید.

اگر مستاجر هستید و برای راه اندازی کسب و کار خود به یک ملک تجاری نیاز دارید، در نظر داشته باشید که حتما به کاربری تجاری ملکی که اجاره می‌کنید، توجه داشته باشید و این مورد را بررسی کنید. همچنین در متن قرارداد نیز به صورت صریح و روشن بنویسید که ملک را به واسطه کاربری تجاری آن اجاره کرده‌اید.

صنف در نمونه قرارداد اجاره اماکن تجاری

تجارت‌ها، بازرگانی‌ها و مشاغل برای رسیدگی بهتر به شرایط فعالیت حرفه‌ای خود، گروه‌های هم جنسی را مانند صنف پوشاک، صنف پارچه فروشان، صنف کفش فروشان و … تشکیل داده‌اند که آن را صنف می‌نامیم.

گاهی پیش می‌آید که یک مکان تجاری مانند پاساژ یا یک مجموعه فروشگاه اجناس خاصی را می‌فروشند. برای مثال همه طلا فروشان در یک بازار باشند یا همه پوشاک و لباس در یک بازار دیگر فعالیت کنند. در این شرایط آن مکان تجاری دارای کسب و پیشه‌ای مشخص است و از نظر صنف، شما فقط با فعالیت در آن شغل خاص می‌توانید در آن مکان باشید. برای مثال احداث یک مغازه پوشاک در میان بازار طلافروشی چندان جالب نیست! البته این کار به لحاظ قانونی ایرادی ندارد اما در عرف و در نظر کاسبان و فعالان بازار، این اقدام کمی ناخوشایند محسوب می‌شود و بهتر است که انجام نشود.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم قرارداد اجاره اماکن تجاری خود را به ما بسپارید. برای این کار روی لینک تنظیم قرارداد بزنید و به صفحه آن وارد شوید.

همچنین برای استفاده از سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز کافی است روی لینک مشخص شده بزنید و درخواستتان را ثبت کنید.

دانلود نمونه قرارداد اجاره مغازه

اگر قرار است برای اجاره اماکن تجاری مورد نظر شما، فقط اجاره بها پرداخت شود از این قرارداد بهره مند شوید.

نمونه قرارداد اجاره مغازه
دانلود نمونه قرارداد اجاره مغازه

دانلود نمونه قرارداد رهن و اجاره مغازه

اگر برای اجاره امکان تجاری مورد نظر شما، علاوه بر پول اجاره بها، مبلغی نیز به عنوان قرض الحسنه یا رهن پرداخت می‌شود از این قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد رهن و اجاره مغازه
دانلود نمونه قرارداد رهن و اجاره مغازه
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات