قرارداد اجاره گلخانه ؛ قبل از تنظیم متن قرارداد، از نکات مهم آن مطلع شوید!

-
بروزرسانی:1402/04/20
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره گلخانه

قرارداد اجاره گلخانه به عنوان یکی از انواع اجاره نامه یا قرارداد اجاره محسوب می‌شود و مورد توجه برای پرورش گیاهان زینتی یا گیاهانی است که برای رشد، نیاز به آب و هوا و شرایط خاص دارند. در واقع سیستم گلخانه‌‌ به شما این امکان را می‌دهد که گیاهانی که نیازمند آب و هوای خاص هستند را در سایر مناطق نیز پرورش دهید. علاوه بر این، با توجه به تغییر آب و هوا در چهار فصل سال، برخی از میوه‌ها و سبزیجات، امکان رشد در فصل‌های دیگر را ندارند. به عنوان مثال ریحان یکی از سبزی‌های مورد علاقه در سفره‌های ایرانی، در فصل تابستان و بهار رشد می‌کند. با این وجود، اشخاص می‌توانند پس از تنظیم نمونه قرارداد اجاره گلخانه و فراهم آوردن شرایط مورد نیاز، آن را در سایر فصول نیز پرورش دهند.

وظایف طرفین در متن اجاره نامه گلخانه !

هنگامی که فرم قرارداد اجاره گلخانه تنظیم می‌شود، طرفین این فرم یا قرارداد، موظف هستند علاوه بر متن قرارداد ، عرف را نیز مد نظر قرار دهند. به عبارت دیگر، اگر در متن قرارداد، نکته‌ای قید نشده باشد اما عرف حاکم، انجام آن را الزامی بداند، طرفین موظف به انجام آن هستند؛ به عنوان مثال عرف حاکم بر منطقه‌ای که گلخانه در آن وجود دارد، وجود دستگاه تهویه هوا در گلخانه را لازم می‌داند. بنابراین در صورتی که مالک یا فروشنده گلخانه، این دستگاه را در محل مستقر نکرده باشد یا آن دستگاه معیوب باشد، تقاضای کمتری برای تنظیم فرم اجاره نامه گلخانه نسبت به ملک او، وجود خواهد داشت. همچنین این احتمال وجود دارد که قرارداد اشاره شده، بین طرفین تنظیم شود، اما با توجه به عدم وجود دستگاه مربوطه، قیمت کمتری به عنوان اجاره بها، توسط طرفین، تعیین شود.

ویژگی‌های نمونه قرارداد اجاره گلخانه !

قبل از تنظیم فرم اجاره نامه گلخانه لازم است که ویژگی‌های خاص آن را مورد بررسی قرار دهید. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌ها و خصوصیات این قرارداد، عبارت‌اند از:

  1. عقد اجاره یک نوع عقد معوض است. این جمله به آن معنا است که مالک گلخانه، در قبال امضاء اجاره نامه، وجهی را از مستاجر دریافت می‌کند. بنابراین این امر به رایگان انجام نمی‌شود و مستاجر طی مدت تعیین شده، وجهی را پرداخت خواهد کرد.
  2. زمانی که نمونه قرارداد اجاره گلخانه تنظیم و امضاء شد، مستاجر مالک منافع گلخانه می‌شود، اما نمی‌تواند تصرفات غیر ضروری را در آن انجام دهد. برای مثال مستاجر نمی‌تواند گلخانه را تخریب کند یا در صورتی که فضا بندی شده باشد، آن را تغییر دهد. البته در صورتی که دستگاه‌ها یا بخشی از گلخانه به شکلی آسیب دیده باشند، مستاجر می‌تواند آن‌ها را تعمیر کند. هزینه‌ این عملیات، از کرایه‌ای که هر ماه پرداخت می‌کند، کسر خواهد شد.
  3. به خاطر داشته باشید که هنگام تنظیم نمونه قرارداد اجاره گلخانه ، حتما مدت آن را قید کنید؛ زیرا عقد اجاره از انواع قراردادهای موقت به حساب می‌آید و دائمی نخواهد بود. در صورتی که طرفین، به این نکته مهم، توجه لازم را نداشته باشند، مطابق ماده 468 قانون مدنی ، عقد تنظیم شده، باطل خواهد بود.

سایر ویژگی‌های مهم!

  1. پس از آنکه متن قرارداد تنظیم و تاریخ اعتبار آن شروع شد، هیچ یک از طرفین قرارداد نمی‌تواند آن را یک جانبه و بدون کسب توافق طرف دیگر بهم بزند. به عبارت دیگر عقد اجاره، یک قرارداد لازم است و منظور از عقد لازم نیز این است که طرفین به هیچ وجه نمی‌توانند قرارداد مربوطه را فسخ کنند مگر در صورتی که اختیار قانونی وجود داشته باشد یا طرفین با یکدیگر توافق کنند.
  2. قرارداد اجاره گلخانه در قانون به صورت کامل مشخص شده و روش آغاز، انجام و خاتمه‌ی آن قید شده است. بر همین مبنا، این قرارداد، یک قرارداد معین ، محسوب می‌شود.

نکات مهم مربوط به فرم قرارداد اجاره گلخانه !

اگر طرفین قصد داشته باشند که با تنظیم این قرارداد، یک رابطه حقوقی را ایجاد کنند، باید مجموعه‌ای از نکات را مد نظر قرار دهند. در حقیقت برای تنظیم هر قرارداد، معیارهای قانونی و عرفی وجود دارد و ضروری است که هر یک از طرفین، به این دسته از نکات حقوقی، توجه داشته باشند.

در این بخش از نوشتار، به مهمترین نکاتی که باید در متن نمونه قرارداد اجاره گلخانه ذکر شوند، اشاره می‌کنیم.

مشخصات طرفین

هر شخص حقیقی یا شخص حقوقی می‌تواند به عنوان یکی از طرفین نمونه قرارداد اجاره گلخانه (موجر یا مستاجر در این قرارداد) شناخته شود. این اشخاص باید ضمن برخورداری از صلاحیت‌های لازم، مشخصات کامل خود را در متن قرارداد، ذکر کنند.

موضوع نمونه اجاره نامه گلخانه

در این قسمت، علاوه بر تاکید مجدد بر اجاره‌ی گلخانه، مشخصات محل گلخانه مانند آدرس دقیق آن، توسط طرفین، نوشته می‌شود. به خاطر داشته باشید که حتما باید گلخانه مشخص و معین باشد، در غیر این صورت طبق ماده 472 قانون مدنی، معامله باطل خواهد بود. به خاطر داشته باشید در صورتی که گلخانه مال مشاع باشد (یعنی متعلق به حق چند شخص باشد و تمامی آن‌ها مالک باشند) هیچ یک از مالکان به تنهایی و بدون جلب رضایت دیگر مالکان، نمی‌توانند آن را اجاره دهند؛ زیرا طبق ماده‌ی 475 قانون مدنی، ایجاد یک قرارداد اجاره ملک مشاع منوط به اجازه‌ی تمام مالکان است.

اجاره بها موضوع نمونه اجاره نامه گلخانه

میزان وجهی که طی بازه‌های زمانی معین به مالک گلخانه پرداخت می‌شود، باید به شکل دقیق مشخص شود. اجاره بها می‌تواند پول ملی یا ارز رایج سایر کشورها باشد. همچنین مقدار اجاره بها، با توجه به توافق طرفین تعیین می‌شود و مستاجر موظف است در زمان مقرر، آن را به شماره حساب موجر که در متن اجاره نامه گلخانه نیز قید می‌شود واریز کند. در صورتی که طرفین، مدتی را برای پرداخت وجه اجاره تعیین نکرده باشند، به استناد ماده ۴۹0 قانون مدنی، مستاجر موظف است آن را نقدا پرداخت کند.  همچنین ممکن است نمونه قرارداد اجاره گلخانه تنظیم شود اما پس از مدتی مستاجر یا مالک فوت کند. در این صورت:

  1. در حالت اول، مالک نمی‌تواند از ورثه‌ مستاجر بخواهد که وجه اجاره را به صورت نقد و در همان زمان پرداخت کنند. به این نکته در ماده ۵۰۵ قانون مدنی، اشاره شده است.
  2. در حالت دوم، وراث مالک نمی‌توانند قرارداد را به صورت یک جانبه فسخ و بی اعتبار کنند.

زمان تعیین شده در فرم اجاره نامه گلخانه

تعیین بازه‌ زمانی برای اعتبار نمونه اجاره نامه گلخانه اهمیت بالایی دارد. به محض تاریخ شروع آن، گلخانه در اختیار مستاجر قرار خواهد گرفت و مالک آن مستحق دریافت وجه الاجاره خواهد بود. همانطور که بیان کردیم، به استناد ماده ۴۶۸ قانون اشاره شده، در صورتی که مدتی برای اجاره قید نشود، عقد تنظیم شده، باطل خواهد بود.

مرجع حل اختلاف

در زمان بروز اختلاف در خصوص قرارداد اجاره گلخانه معمولا ابتدا سعی می‌شود که با استفاده از روش‌های مسالمت آمیز مثل صلح یا میاجی گری آن را خاتمه دهند. در غیر این صورت، می‌توانند به دادگاهی که گلخانه در آن جا واقع شده است، مراجعه و طرح دعوا کنند. علاوه بر این، طرفین می‌توانند میزان خسارات احتمالی را نیز در نمونه قرارداد اجاره گلخانه تعیین کنند. در صورتی که آن آسیب و خسارت واقع شود، هیچ دادگاهی نمی‌تواند حکم به پرداخت مبلغی کمتر یا بیشتر از آنچه که در متن قرارداد نوشته شده است، صادر کند.

مرور چند نکته مهم!

  1. اگر مشخص شود که گلخانه معیوب بوده و مالک در زمان تنظیم نمونه قرارداد اجاره گلخانه ، به این مساله اشاره نکرده است، مستاجر نسبت به این موضوع از حق فسخ قرارداد برخوردار می‌شود. البته اگر مالک بتواند به شکلی آن ایراد را رفع کند که به مستاجر ضرری وارد نشود، مستاجر دیگر نسبت به این موضوع حق فسخ نخواهد داشت (ماده ۴۷۸)؛
  2. طبق ماده ۴۷۶، مالک باید در تاریخ مشخص شده به منظور شروع نمونه قرارداد اجاره گلخانه ، گلخانه را در اختیار مستاجر قرار دهد. در غیر این صورت مستاجر می‌تواند با مراجعه به مرجع قضایی، الزام مالک به تسلیم گلخانه را درخواست کند. اگر مالک با این اقدام نیز همچنان از تحویل موضوع نمونه قرارداد اجاره گلخانه خودداری کند، مستاجر از حق فسخ این قرارداد برخوردار می‌شود.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم قرارداد اجاره گلخانه خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد روی لینک قبل بزنید. شما همچنین می‌توانید درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید. برای این کار، روی لینک قبل بزنید و درخواست خود را برای ما ارسال کنید.

تیم حقوقی رکلا قرارداد اجاره گلخانه را به صورت (با ودیعه و بدون ودیعه) تنظیم کرده است. این فرم‌های آماده را می‌توانید در بخش نمونه قرارداد سایت، جستجو و دریافت کنید.

قرارداد اجاره گلخانه (بدونِ پولِ پیش)

با امضای این قرارداد می‌توانید گلخانه را بدون پرداخت ودیعه یا پول پیش، اجاره کنید.

نمونه اجاره نامه گلخانه
دانلود نمونه اجاره نامه گلخانه

قرارداد اجاره گلخانه (با پولِ پیش)

با زدن روی تصویر زیر، این نمونه قرارداد را تهیه کنید.

نمونه قرارداد اجاره گلخانه
دانلود نمونه قرارداد اجاره گلخانه
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات