قرارداد فریلنسر چیست؟ نمونه قرارداد فریلنسری را در این مقاله بشناسیم

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1402/03/21
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فریلنسر

پیدایش واژه فریلنسر به سده 18 میلادی و به کتابی که در آن دوران نوشته شده بود برمی‌گردد. در آن زمان فرینلسر به سربازان قرون وسطایی گفته می‌شد که حاضر بودند برای هر قبیله یا فردی که به آن‌ها پول بیشتری می‌داد، بجنگند اما امروزه فریلنسر به فردی اطلاق می‌شود که برای دیگران، از راه دور و به صورت پروژه‌ای کار انجام می‌دهد. در واقع فریلنسرینگ یک نوع خود اشتغالی فردی و پروژه‌ای است. واژه فریلنسر برای اولین بار در سال 1394 در کشور ایران شناخته شده است و به همین دلیل بسیاری از افراد، با مفهوم آن ناآشنا هستند. در ادامه در خصوص قرارداد فریلنسر توضیحات بیشتری را ارائه می‌دهیم. در مواقعی اجرای موضوع این قرارداد و پذیرش پروژه از راه دور، می‌تواند یکی از مصادیق قرارداد قرارداد دورکاری یا قرارداد کار در منزل باشد.

نمونه قرارداد فریلنسر چیست؟

در چند سال اخیر، شیوع بیماری کرونا و به دنبال آن، قرنطینه همگانی و تعطیل شدن بسیاری از مشاغل و کسب و کارها یک نوع توفیق اجباری بود تا مردم با مفهوم کار از راه دور و فریلنسرینگ بیشتر آشنا شوند.

قرارداد فریلنسری معمولا به صورت پروژه‌ای تنظیم و امضا می‌شود. در قرارداد پروژه‌ای، فریلنسر کارهای مربوط به موضوع پروژه کارفرما را انجام می‌دهد، بدون آنکه به استخدام او در بیاید. کارهایی که بدون حضور در محل کار و به وسیله اینترنت و کامپیوتر قابل انجام هستند، پس از توافق طرفین به عنوان موضوع نمونه قرارداد فریلنسری قرار می‌گیرند.

هر دو نوع این توافق می‌توانند به صورت کتبی یا شفاهی تنظیم و امضا شوند اما بهتر است که شما این توافق را به صورت کتبی تنظیم کنید.

نمونه قرارداد فریلنسری به صورت پروژه‌ای

در این توافق، بدون آنکه نیروی متخصص به استخدام فرد، شرکت، سازمان و موسسه‌ای در بیاید، از راه دور و با استفاده از اینترنت و سیستم‌های کامپیوتری پروژه مورد نظر کارفرما را انجام می‌دهد.

در صورتی که به عنوان فریلنسر قصد دریافت پروژه‌های کاری را دارید یا صاحب کسب و کاری هستید و می‌خواهید انجام پروژه‌های کاری خود را به فریلنسر بسپارید، به شما توصیه می‌‌کنیم:

  1. تا جای ممکن از تنظیم قرارداد شفاهی فریلنسری خودداری کنید و قرارداد خود را به صورت مکتوب بنویسید. اگر امکان ملاقات حضوری و تنظیم قرارداد در حضور طرف دیگر را ندارید، از طریق پست نسبت به تنظیم قرارداد مکتوب اقدام کنید.
  2. قرارداد مکتوب فریلنسری را به صورت دقیق و اصولی تهیه کنید تا از این طریق حقوق هیچ یک از طرفین قرارداد ضایع نشود.

طرفین نمونه قرارداد فریلنسر

این قرارداد با توافق کارفرما و فریلنسر، امضا و ایجاد می‌شود. مطابق با آنچه که در عرف قراردادها معمول شده است، تنها اشخاص حقیقی (افراد انسانی) می‌توانند به عنوان فریلنسر، این قرارداد را امضا کنند و اشخاص حقوقی (شرکت‌های تجاری) به عنوان فریلنسر شناخته نمی‌شوند.

نکته: به پروژه‌هایی که شرکت‌های تجاری به عهده اشخاصی خارج از شرکت یا متخصصانی در شهرها و مناطق دیگر می‌سپارند، در اصطلاح، برون سپاری گفته می‌شود و نیازمند تنظیم قرارداد برون سپاری است.

کارفرمایی که انجام پروژه کاری‌ خود را به فریلنسر سپرده است، می‌تواند شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشد.

فریلنسر باید مشخصات هویتی و اطلاعاتی مانند شماره تلفن و آدرس محل سکونت خود را در متن قرارداد قید کند.

فردی که به عنوان کارفرما قرارداد را امضا می‌کند نیز باید مشخصات و اطلاعات خود را در متن قرارداد بنویسد. شرکتی که به عنوان کارفرما انجام پروژه‌ خود را به فریلنسر واگذار کرده است نیز باید مشخصات تجارتی خود را در متن قرارداد منعکس کند.

مدت نمونه قرارداد فریلنسر

مدت این قرارداد به توافق کارفرما و فریلنسر بستگی دارد. ممکن است کارفرمایی انجام پروژه‌ای سنگین را به فریلنسر واگذار کند. در برخی مواقع ممکن است پروژه‌های چند کارفرما با یکدیگر تداخل زمانی داشته باشند و فریلنسر نتواند پروژها را در موعد مقرر تحویل دهد. در چنین شرایطی فریلنسر و کارفرما با توافق یکدیگر می‌توانند مدت قرارداد را تمدید کنند.

ساعات کاری فریلنسر نیز به انتخاب خود او بستگی دارد و می‌تواند پروژه را در هر ساعت از شبانه روز انجام دهد.

مبلغ نمونه قرارداد فریلنسر

مبلغ این قرارداد در واقع همان دستمزدی است که فریلنسر از کارفرما دریافت می‌کند. دستمزد فریلنسر به عوامل مختلفی بستگی دارد. شهرت فریلنسر؛ مدت فعالیت او در بازار کسب و کارهای اینترنتی؛ کیفیت کار او و رضایت مشتریان از جمله عوامل تاثیر گذار در تعیین میزان دستمزد فریلنسر هستند.

فریلنسرها معمولاً در ابتدای کار، دستمزد زیادی نمی‌گیرند اما پس از آنکه شناخته شدند و توانستند اعتماد و رضایت مشتریان خود را جلب کنند؛ دستمزد خود را افزایش می‌دهند زیرا مشتریان ترجیح می‌دهند به فریلنسری مراجعه کنند که به خوش قولی و حسن انجام کار او اعتماد کافی داشته باشند، هرچند دستمزد او از دیگران بیشتر باشد.

نحوه پرداخت دستمزد نیز به توافق میان فریلنسر و کارفرما بستگی دارد. معمولاً فریلنسر در زمان تنظیم قرارداد بخشی از دستمزد خود را به عنوان بیعانه از کارفرما دریافت می‌کند و مابقی آن را در هنگام تحویل پروژه دریافت خواهد کرد.

تعهدات کارفرما و فریلنسر

تعهدات طرفین در حقیقت یک سری وظایف و تکالیف فرعی است که به عهده کارفرما و فریلنسر قرار می‌گیرد. طرفین قرارداد موظف به ایفای تعهدات قراردادی خود هستند.

اگر فریلنسر یا کارفرما از انجام وظایف و تکالیف خود خودداری کنند به پرداخت خسارات ملزم خواهد شد.

اهمیت ثبت آدرس دقیق طرفین

کارفرما و فریلنسر باید در متن قرارداد، نشانی محل سکونت خود یا هر مکان دیگری را مشخص کنند تا کلیه مکاتبات و اسناد مکتوب راجع به قرارداد، به آن نشانی فرستاده شود. هر یک از طرفین این قرارداد که نشانی خود را تغییر دهد باید دیگری را از این تغییر مطلع کند.

فسخ نمونه قرارداد فریلنسر

این قرارداد پس از تنظیم و امضا لازم الاجرا می‌شود. به انحلال یک طرفه این قرارداد از جانب کارفرما یا طرف مقابل، فسخ گفته می‌شود. هریک از فریلنسر و کارفرما می‌توانند شرایط فسخ این قرارداد را به سود خود در متن قرارداد پیش بینی کنند. برای مثال؛ فریلنسر شرط می‌کند که به مدت 10 روز حق فسخ قرارداد را داشته باشد یا به سود کارفرما اینگونه شرط می‌شود که باید فریلنسر، کارفرما را به صورت هفتگی در جریان روند پیشرفت پروژه قرار بدهد در غیر این صورت کارفرما حق فسخ پیدا می‌کند. البته طرفین قرارداد ابتدا باید در خصوص شروطی که برای فسخ قرارداد تعیین می‌شوند، به توافق برسند و در صورت توافق نهایی آن‌ها، آن شروط در متن قرارداد مکتوب شوند.

پیشنهاد ما

اگر به عنوان یک فریلنسر به تنهایی فعالیت می‌کنید و تمایل دارید که انجام پروژه‌های متعددی را از شرکت‌های مختلف به عهده بگیرید، برای شما مناسب است که یک قرارداد اختصاصی داشته باشید تا با استفاده از آن قرارداد، بتوانید با آسودگی خاطر، با صاحبان پروژه توافق کنید. از طرف دیگر اگر شخصی هستید که تمایل دارید با یک فریلنسر همکاری کنید، احتمالا به خوبی از این مساله آگاه هستید که همکاری با فریلنسر شرایط خاصی دارد که باید در یک قرارداد مکتوب به دقت درباره آن توضیح داده شود.

برای این منظور به شما پیشنهاد می‌کنم با زدن روی لینک تنظیم قرارداد ، درخواستتان را ثبت کنید تا مشاوران حقوقی رکلا با شما ارتباط بگیرند. علاوه براین، می‌توانید برای دریافت خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، درخواستتان را در این بخش ثبت کنید تا با شما تماس بگیریم. در ادامه به قراردادهای مرتبط اشاره شده است. با زدن روی تصاویر می‌توانید به صفحه توضیحات این قراردادها وارد شوید.

قرارداد پیمانکاری تک نفره

برای دریافت این قرارداد کاربردی، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره بدون بیمه
دانلود قرارداد
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات