متن قرارداد برون سپاری شامل چه نکات مهمی است؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/11/30
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد برون سپاری

قرارداد برون سپاری ، قرارداد شناخته‌ شده‌ای در جهان تخصص محور امروزه است. انواع قرارداد برون سپاری به عنوان زیر مجموعه قرارداد پیمانکاری شناخته می‌شود. اگرچه این قرارداد بسیار کاربردی است و در عمل بسیار شاهد استفاده از آن هستیم، اما شاید به خوبی در میان عموم مردم و شرکت‌ها و سازمان‌هایی که می‌توانند از آن استفاده کنند، شناخته شده نباشد. در جواب به این سوال که قرارداد برون سپاری چیست ، می‌توانیم اینطور بگوییم: همانطور که از عنوان مشخص است، در این قرارداد انجام بخشی از کار یا پروژه معینی به بیرون از سازمان یا شرکت سپرده می‌شود.

رشد و گسترش روز افزون تکنولوژی و علوم مختلف باعث شده است که شاهد تخصصی شدن هر چه بیشتر حرفه‌های گوناگون باشیم. شاید قبلا در سازمان‌ها و گروه‌ها، کسانی بیشترین اعتبار را داشتند که در شاخه‌های متعددی توانایی داشتند، اما امروزه تخصص حرف اول را می‌زند. یعنی نیروی ماهری که در زمینه کاری خود متخصص و صاحب نام باشد، اعتبار بیشتری دارد. همین مساله موجب شده است که کارفرمایان برای کسب نتیجه بهتر، امور را به متخصصان ‌بسپارند حتی اگر خارج از گروه و سازمان آن‌ها باشند. به منطور انجام شدن قانونی این همکاری، نمونه قرارداد برون سپاری بهترین نوع قرارداد است.

اهمیت و لزوم استفاده از نمونه قرارداد برون سپاری

اگر شما یک شرکت، سازمان یا موسسه باشید یا حتی کسب و کار شخصی خود را داشته باشید، ممکن است در مراحلی از کار، نیازمند تخصص و مهارت نیروی دیگری باشید. مثال ساده‌‌ای می‌زنیم. تصور کنید که شما دارای موسسه‌ای هستید که محصولات آموزش زبان‌های خارجی را طراحی می‌کنید. محصولات شما شامل کتاب و سی دی آموزشی است. در مراحل پایانی کار، شما نیازمند شخصی هستید که بتواند به صورت گرافیکی تصویر روی جلد کتاب و سی دی شما را طراحی کند. همچنین می‌خواهید با ایجاد یک سایت امکان فروش اینترنتی محصولاتتان را فراهم کنید. بدون شک انجام هر دوی این کارها نیازمند شخصی متخصص است.

اگر شما بخواهید از ابتدای کار، این دو شخص را نیز همراه با سایر پرسنل استخدام کنید و قرارداد کار تنظیم شود، بدون شک هزینه‌های بسیار زیادی برایتان به همراه خواهد داشت. در صورتی که بعد از انجام پروژه، موسسه شما نیاز دیگری به آن نیرو ندارد. از طرف دیگر بسیاری از متخصصان حرفه‌های مختلف تمایلی به محدود بودن به یک شرکت ندارند و می‌خواهند که به طور مستقل و پروژه محور فعالیت کنند. در این موقعیت که توصیف کردیم، بهترین کار این است که این بخش‌های کار به بیرون از موسسه شما و به نیروی متخصص، برون سپاری شود. قرارداد شما با مهندس طراح وب سایت و گرافیست طراح جلد، نمونه قرارداد برون سپاری خواهد بود که بنا به نیازتان در انواع مختلف تنظیم می‌شود. برای مثال در موقعیتی که توصیف شد، می‌توانید از نمونه قرارداد برون سپاری نرم افزار استفاده کنید.

قرارداد برون سپاری چیست؟

فرم قرارداد برون سپاری ، سند معتبر و قانونی است. در این قرارداد انجام پروژه‌های جانبی شرکت‌ها، موسسات، کارخانه‌ها و کسب و کارهای مختلف به افراد متخصص سپرده می‌شود. متن قرارداد شامل توضیحات کاملی درباره موضوع قرارداد، چگونگی انجام کار، مدت انجام پروژه‌، هزینه‌های مورد نیاز و بسیاری موارد مهم دیگر است. در حقیقت هرآن چیزی که قرار است انجام شود، در متن قرارداد برون سپاری توضیح داده می‌شود. قرارداد حاضر با توافق و امضای طرفین قرارداد شروع می‌شود و با تحویل پروژه در زمان مشخص به پایان می‌رسد. این قرارداد ، قراردادی مطمئن، کاربردی و مقرون به صرفه برای کسب و کارهای نوپا است. مخصوصا کسب و کارهای که توانایی تنظیم قرارداد استخدام و به کارگیری نیروهای مختلف را ندارند. استارتاپ‌ها و کسب و کارهای کوچک از بیشترین متقاضیان این قرارداد هستند.

قرارداد برون سپاری نرم افزار

نمونه قرارداد برون سپاری از نگاه قانون

از نگاه قانون، انواع قرارداد برون سپاری را زیر مجموعه‌ای از قراردادهای پیمانکاری هستند و از قانون مدنی تبعیت می‌کنند. این قراردادها را براساس اصول قانون مدنی تنظیم می‌کنند. اگرچه قراردادهای پیمانکاری در دسته قراردادهای نامعین هستند که لازم است در متن قرارداد، چگونگی انجام آن‌ها و حدود اختیارات طرفین مشخص شود. در قراردادهای معین توافق و نظر طرفین است که چگونگی ارتباطشان را مشخص می‌کند. این قرارداد براساس قانون مدنی یک قرارداد لازم محسوب می‌شود. به این معنی که طرفین موظف به ماندن در قرارداد و اجرای موضوع آن هستند.

لازم بودن قرارداد این تضمین را ایجاد می‌کند که پروژه مورد نظر نیمه کاره رها ‌نشود و پیمانکار متعهد می‌شود کار را تمام کند. از جمله ماده‌های قانون مدنی که برای تنظیم فرم قرارداد برون سپاری می‌توانیم به آن استناد کنیم، ماده 10 قانون مدنی است. این ماده حکم به آزادی قراردادها می‌دهد و بیان می‌کند که تنها شرط برای تنظیم هر نوع قرارداد این است که قوانین موضوعه کشور رعایت شود.

عدم افشای اطلاعات در متن قرارداد برون سپاری

یکی از ترس‌های رایج از برون سپاری پروژه‌های مختلف، ترس از افشای اطلاعات است. زمانی که شما بخشی از کار شرکت یا موسسه یا پروژه خاص خود را به شخصی خارج از گروهتان می‌سپارید، ناگریز باید اطلاعاتی درباره پروژه به او بدهید. اطلاعاتی که برای شما حیاتی و دارای اهمیت است. اطلاعات کسب و کار شما، اسنادی محرمانه و خصوصی هستند که نتیجه فعالیت‌های شما محسوب می‌شوند و ضامن اعتبار شما هستند. بنابراین بسیار مهم است که این اطلاعات به بیرون از سازمان درز پیدا نکنند و کاملا خصوصی و محرمانه بمانند.

برای آنکه مطمئن شوید که پیمانکار به شما و سازمان متعهد است و اطلاعات شما را محفوظ نگه دارد، می‌توانید از قرارداد عدم افشای اطلاعات یا قرارداد محرمانگی استفاده کنید. براساس این قرارداد، پیمانکار حق استفاده یا افشای اطلاعات شما را ندارد و اگر موجب این خطا شود، شما با استناد به این قرارداد می‌توانید از او شکایت کنید.

مالکیت معنوی در این قرارداد

از موارد مهم دیگری که لازم است از آن اطمینان کسب کنید، حفظ مالکیت معنوی اثر یا پروژه خاص شما است. اگر صاحب یک برند هستید و تقاضای تنظیم نمونه قرارداد برون سپاری نرم افزار یا وب سایت برای فروش آنلاین دارید یا می‌خواهید بخشی از روند تولید محصولات خود را با نمونه قرارداد برون سپاری تولید به پیمانکار بسپارید، برایتان مهم خواهد بود که در نهایت، مالکیت معنوی محصول و تولیداتتان در اختیار شما باشد و آن پیمانکار نتواند از ایده و تولیدات شما به نام خودش یا شخص دیگر استفاده کند و نتواند سایت طراحی شده یا محصولات تولید شده را در اختیار بگیرد و امکان دسترسی را برای خودش هم ایجاد کند.

برای جلوگیری از این اتفاق‌ها و مشکلات می‌توانید با تنظیم قرارداد مالکیت معنوی این حق را برای خودتان حفظ کنید. لازم به یادآوری است تنها زمانی حق مالکیت معنوی به رسمیت شناخته می‌شود که سندی مکتوب و امضا شده وجود داشته باشد. بنابراین تنها با تنظیم این قرارداد، شما مالکیت معنوی پروژه را کسب خواهید کرد.

حق الزحمه انجام موضوع قرارداد

بدون شک پیمانکار، انجام موضوع قرارداد را در ازای دریافت حق الزحمه پذیرفته است. میزان و مقدار حق الزحمه باید به صورت دقیق مشخص باشد و در متن قرارداد به صورت مکتوب نوشته شود. همچنین لازم است که توضیحاتی درباره نحوه پرداخت حق الزحمه نیز در متن قرارداد مطرح شود. ثبت این موارد در قرارداد، از نکات مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

پیشنهاد ما

شما نیز می‌توانید مانند صدها کسب و کار کوچک و بزرگ دیگر، وظیفه تنظیم قرارداد خود را به کارشناسان حقوقی رکلا بسپارید. برای دریافت مشاوره و ثبت سفارش تنظیم قرارداد برون سپاری، روی لینک مشخص شده بزنید و درخواستتان را ثبت کنید.

اگر به گفتگو با مشاوران حقوقی یا وکلای مجرب در این حوزه نیاز دارید، به شما خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را پیشنهاد می‌کنیم. برای استفاده از این سرویس، کافی است که روی لینک مربوط به آن بزنید و در صفحه‌ای که وارد می‌شوید، سفارش خود را ثبت کنید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
سیدجواد فلسفی
thumb_up_alt
با سلام و عرض ادب. قرارداد برون سپاری با قرارداد پیمانکاری تک نفره چه تفاوت‌هایی دارد؟
09:39
17 فروردین 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. ما در قوانین و مقررات موجود، چیزی تحت عنوان قرارداد برون سپاری نداریم بلکه روابط خارج از کسب و کار و اصطلاحا دورکار، از طریق قراردادهایی مانند قرارداد مشاوره و قرارداد پیمانکاری تک نفره، شکل می‌گیرد.
07:18
18 فروردین 1401