نحوه نوشتن نمونه قرارداد کار در منزل چگونه است؟

-
بروزرسانی:1402/03/27
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کار در منزل

نمونه قرارداد کار در منزل از قراردادهایی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با امضای این قرارداد، میان طرفین رابطه کارگری و کارفرمایی شکل می ‌گیرد. این قرارداد تا حد زیادی تابع قانون کار خواهد بود. نمونه قرارداد کار در منزل، برای مشاغل مختلفی مانند تولید محتوا، ادمین فضای مجازی (مثل مدیریت کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام)، تولید انیمیشن، بازاریابی، قرارداد فروش کالا و موارد دیگر استفاده می‌شود.

اگر قرارداد به صورت یک قرارداد کار تنظیم شود، باید مطابق با قوانین کار باشد. قانون کار، طرفین قرارداد را معرفی می‌کند. با توجه به ماده 3 این قانون، کارفرما شخصی است که از کارگر خود می‌خواهد کار مشخص شده‌ای را انجام دهد. کارفرما در ازای انجام آن امور، وجهی را به کارگر پرداخت خواهد کرد. از طرف دیگر ماده 2 قانون کار، کارگر را تعریف می‌کند. براساس این تعریف، کارگر کسی است که در ازای دریافت حقوق و مزایا انجام امور مشخصی را به‌عهده می ‌گیرد.

اداره کار به قرارداد کاری که در منزل انجام می‌شود، نظارت دارد. این قرارداد مطابق با قانون کار تنظیم می‌شود. به بیان ساده‌تر، زمانی که قانون گذار قاعده ای را در خصوص این قرارداد تعیین می‌کند، نمی‌توانیم مخالف آن قاعده، توافق کنیم. متن قرارداد کار در منزل باید به طور کامل مطابق مواد مندرج در قانون مرجع باشد. ضمن این که تا حدودی اشخاص می‌توانند در خصوص بخش‌های مختلف قرارداد با یکدیگر توافق کنند.

برای مثال در زمان تنظیم فرم قرارداد کار در منزل ، کارگر متعهد می‌شود که یک انیمیشن با موضوع خاص تولید کند. ساعت کاری این فرد می‌تواند با توافق طرفین به صورت انعطاف‌ پذیر باشد. مزیت این نوع ساعت کاری، افزایش سطح بهره وری و اثربخشی فرد است. با ذکر تمامی این مقدمات، نوبت به توضیح متن این قرارداد می‌رسد.

شروط صحت قرارداد

  1. مشروع بودن قرارداد.
  2. مشخص بودن موضوع قرارداد.
  3. عدم ممنوعیت طرفین برای انجام قرارداد.

متن قرارداد کار در منزل

فرم قرارداد کار در منزل چگونه است؟

قانون گذار برای این قرارداد، مفاد مشخص تعیین کرده است. متن قرارداد باید براساس قانون کار تنظیم شود. علاوه بر این، اگر در حدود اختیارات کارفرما و کارگر شروط خاص تعیین شده باشد، در متن قرارداد نوشته می‌شود. مفاد این قرارداد بر اساس نظر قانون گذار شامل موارد زیر خواهد شد:

عنوان قرارداد کار در منزل

عنوانی که طرفین برای نمونه قرارداد کار در منزل در نظر می‌گیرند، باید بیان‌گر قصد آن‌ها باشد.‌عنوان نمونه قرارداد کار در منزل باید به صورت دقیق و شفاف مشخص شده باشد. برای مثال عنوان قرارداد پرستار کودک در منزل یا قرارداد نگهداری کودک عناوین مشخص و کاملی است. در این عناوین، محتوای کار نیروی انسانی واضح و مشخص است و ابهام وجود ندارد.

طرفین این قرارداد

اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی، به عنوان طرفین قرارداد می‌توانند در متن قرارداد کار در منزل حضور داشته باشند. شخصی که به عنوان کارگر این قرارداد را امضا می‌کند، شخص حقیقی است. منظور از اشخاص حقیقی، نیروی انسانی کار در سطح جامعه است. برای معرفی این اشخاص باید از اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، محل تولد، نام پدر، کد ملی، نشانی، کد پستی و شماره تماس استفاده کنیم.

کارفرما در این قرارداد، می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد. اگر کارفرما شخص حقیقی باشد، برای معرفی او همانند معرفی کارگر عمل می‌کنیم و از آن اطلاعات و مشخصات استفاده می‌کنیم. اگر کارفرما شخص حقوقی باشد باید از اطلاعات و مشخصاتی که برای معرفی شرکت‌ها و سازمان‌ها لازم است، استفاده کنیم. این گروه از اشخاص باید با نام شرکت، کد ثبتی، کد اقتصادی، نشانی، کد پستی، شماره تماس و نام مدیر عامل معرفی شوند. رسیدگی و نظارت به شرکت یا سازمان، توسط وکلا، صاحبان سهام یا نمایندگان قانونی آن‌ها پیگیری می‌شود. لازم است مالک اصلی، به وکیل حق امضا داده باشد. بدون داشتن حق امضا، وکیل نمی‌توانددر قرارداد حضور داشته باشد.

شخصی که به عنوان کارگر در نمونه قرارداد کار در منزل حضور دارد، به هیچ عنوان نباید کمتر از 15 سال داشته باشد. مطابق ماده‌ 80 قانون کار، اشخاص ۱۵ تا ۱۸ سال نیز حتما باید گواهی‌ پزشکی لازم را از سازمان تامین اجتماعی کسب کرده و آن را به طرف مقابل تسلیم کنند.

موضوع قرارداد در قرارداد کار در منزل

در این قسمت، باید عنوان کار به صورت دقیق مشخص شده باشد. تعیین موضوع قرارداد تعیین کننده بخش مهمی از تعهدات کارگر نسبت به کارفرما قرارداد خواهد بود. شرح وظایف کارگر در این بخش تعریف می‌شود.

حق الزحمه نیروی کار

حق الزحمه کارگر باید پیش از تنظیم قرارداد تعیین شود و به صورت شفاف مشخص شده باشد. برای مثال اگر موضوع قرارداد تایپ مقالات علمی باشد، باید مشخص شود که به ازای هر صفحه تایپ مزد فرد چقدر خواهد بود. پرداخت حق الزحمه و واریز وجه می‌‌تواند به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه باشد.

برای درخواست مرخصی با حقوق فرد، می‌توانیم به ماده 73 قانون کار استناد کنیم. این ماده قانونی می‌گوید: کارگر در دو صورت می‌تواند مرخصی با حقوق داشته باشد. این دو مورد عبارتند از :

  1. ازدواج دائم.
  2. فوت همسر، پدر، مادر یا فرزندان

همچنین با استناد به ماده ۷۶ همان قانون، حقوق کارگران زن در طی مرخصی زایمان، طبق قانون تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.

مدت قرارداد کار در منزل

بازه‌ زمانی که طرفین این قرارداد تعیین کرده‌اند، نشان دهنده‌ شروع و پایان تعهداتشان خواهد بود. قبل از شروع قرارداد و بعد از پایان مدت قرارداد، طرفین تعهدی در قبال یکدیگر نخواهند داشت. اشخاص می‌توانند مدت قرارداد را به صورت ضمنی یا تلویحی تمدید کنند.

تعهدات کارفرما و خدمات دهنده در قرارداد کار در منزل

وظایفی که طرفین پس از تنظیم این قرارداد، به عهده می‌گیرند، تعهدات آن‌ها محسوب می‌شود. تعهدات طرفین با توجه به موضوع، متفاوت خواهد بود. این تعهدات عبارتند از:

  1. انجام دادن دقیق وظایفی که کارفرما از وی خواسته است و تحویل به موقع آن‌ها
  2. حفظ کیفیت کار در تمامی مراحل.
  3. حفظ محرمانگی اطلاعات، که ممکن است با توجه به موضوع قرارداد در اختیار نیرو قرار گرفته است.

شرایط فسخ یا پایان قرارداد کار در منزل

به خاطر داشته باشید که هیچ یک از طرفین نمی‌تواند به صورت یک جانبه قرارداد را فسخ کنند. مطابق نظر قانون گذار، اتمام این قرارداد با شرایط زیر امکان پذیر است:

  1. در صورتی که مدت قرارداد پایان یابد و آن را به صورت ضمنی و تلویحی تمدید نکنند.
  2. استعفای فرد. مطابق تبصره‌ی ماده‌ 21 قانون کار، فرد باید تا یک ماه پس از استعفا، همچنان به وظایف خود مشغول باشد. اگر طی ۱۵ روز، از استعفای خود منصرف شود باید پس از اطلاع به کار فرما، یک نسخه از رونوشت استعفا نامه‌ خود را به همراه متن انصراف از آن را به شورای اسلامی کار تحویل دهد.
  3. فوت کارگر.

از این قرارداد چند نسخه تهیه می‌شود؟

ماده 10 قانون کار درباره تعداد نسخه‌های لازم از قراردادهای کار توضیح می‌دهد. براساس این ماده قانونی، طرفین می‌توانند از نمونه قرارداد کار در منزل چهار نسخه تهیه کنند. یکی از نسخه‌های قرارداد به کارگر، دیگری به کارفرما، سومی به اداره کار و اخرین نسخه به شورای اسلامی کار تحویل داده می‌شود. در نظر داشته باشید که تمام نسخه‌ها باید متحدالشکل بوده و از عبارات یکسان برای تکمیل آن‌ها استفاده شده باشد.

تمام نسخه‌های قرارداد حتما باید توسط هر دو طرف امضا شوند. در صورتی که از گواهی شهود برای استحکام بیشتر قرارداد استفاده می‌کنید، لازم است که پس از ذکر نام کامل آن‌ها در متن قرارداد، کپی کارت ملی‌ آن‌ها را نیز به قرارداد الصاق کنید.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، به عنوان مرجع تخصصی قرارداد، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و تنظیم قرارداد به صورت اختصاصی ارائه می‌کند. ضمن آنکه یک نمونه قرارداد دورکاری تنظیم شده است که می‌توانید با زدن بر روی تصویر زیر آن را دریافت کنید. لازم به ذکر است که این قرارداد مطابق با قانون کار تنظیم شده است.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد دورکاری
دانلود قرارداد
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
عباس هستم
thumb_up_alt
من با یک خانم قراردادی بستم با این عنوان که این خانم با این مشخصات در منزل خود با وسایل خود برای بنده هر وقت کار داشتم حدودا ماهی ۴ روز بسته بندی کند. پول را کارت به کارت کردم. فردای همان روزی که کار را به من تحویل داد. الان از من برای عیدی و سنوات و بیمه شکایت کرده است ایا می‌تواند من را محکوم کند؟
12:09
27 اردیبهشت 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام و عرض احترام. در این خصوص مسائل مختلفی با هم در ارتباط است. مهمترین موضوع، این است که قرارداد را به چه شکل تنظیم کرده‌اید. این نوع از قراردادها، قراردادهای حساسی است و باید با دقت نوشته شود. اگر واقعا روابط کاری به صورت دورکاری و پیمانکاری باشد، اصولا مشکلی پیش نخواهد آمد. اما عرض کردم که باید محتوای قرارداد مطالعه شود.
11:31
07 خرداد 1400