نمونه قرارداد پرستار کودک خانگی و نکات مهم قانونی این قرارداد!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/10/25
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد پرستار کودک

قرارداد پرستار کودک در منزل یکی از انواع قرارداد کار و قراردادی کاربردی است که امروزه بیش‌ از پیش شاهد آن هستیم. حضور پررنگ تر بانوان در جایگاه‌های اجتماعی باعث شده‌ است که بسیاری از بانوان شاغل نتوانند ساعاتی از روز را در کنار کودکان خود باشند. علاوه بر این، موقعیت‌ها و شرایط مختلف دیگری مانند وجود مشکلات خانوادگی، مریضی یا دوری والدین، مسافرت‌های کاری، جدایی والدین، داشتن کودکان دارای نیازهای خاص و استثنایی و… از موارد متعددی است که نیاز به پرستار کودک را بیشتر می‌کند.

پرستاری از کودک به عنوان یک حرفه و شغل در میان بسیاری از بانوان به ویژه تحصیل کردگان رشته‌های کودک یاری و علوم تربیتی به وفور دیده می‌شود. طرفین قرارداد برای شروع این ارتباط کاری از فرم قرارداد پرستار کودک در منزل استفاده می‌کنند. نمونه قرارداد پرستاری کودک قرارداد مرسومی است که میان بسیاری از شرکت‌های خدماتی یا پرستاران و خانواده‌ها تنظیم می‌شود. قرارداد پرستاری از کودک یک قرارداد کاری معتبر خواهد بود که درباره این ارتباط کاری توضیح می‌دهد.

نمونه قرارداد پرستار کودک در منزل چیست؟

نمونه قرارداد پرستار کودک در منزل ، متنی مکتوب است که از ارتباط کاری میان سرپرستان کودک و پرستار صحبت می‌کند. در متن این قرارداد درباره چگونگی انجام کار توسط پرستار و مسئولیت‌ها و وظایف او توضیحات دقیقی نوشته می‌شود و میزان حقوق و ساعت کاری او نیز مشخص خواهد شد. در حقیقت، متن قرارداد پرستار کودک در منزل شامل تمامی حدود و موازین رابطه کاری خواهد بود که میان طرفین برقرار شده است.

نمونه قرارداد پرستار کودک در منزل از نگاه قانون

همانطور که توضیح دادیم، این قرارداد از نوعی استخدام و ارتباط میان کارفرما و کارپذیر صحبت می‌کند. بنابراین فرم قرارداد با پرستار کودک ، باید براساس قانون کار تنظیم شود. درست این است که بگوییم نمونه قرارداد پرستار کودک در منزل ، یک نوع قرارداد استخدام است. قانون کار در ماده 7 ، قرارداد کار را اینگونه تعریف می‌کند: «قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن، کارگر در مقابل دریافت حق السعی، کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.»

در این تعریف از کارفرما، کارگر و میزان حق السعی صحبت شده است. قانون کار، در ادامه درباره کارگر و کارفرما نیز توضیح می‌دهد. ماده 2 قانون کار در تعریف کارگر می‌گوید: «کارگر کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.»

بنا بر این تعریف، پرستار نیز در اصطلاح قانون کار، کارگر محسوب می‌شود.

قانون کار در ماده 3 نیز کارفرما را تعریف می‌کند: کارفرما یک شخصی حقیقی یا حقوقی است. کارفرما کارگران و پرسنل را برای انجام کاری مشخص و با یک قرارداد استخدامی در اختیار می‌گیرد و به اندازه میزان زحمت و کارشان به آن‌ها حقوق می‌دهد.

اطلاعات و مشخصات پرستار و کارفرما در نمونه قرارداد پرستار کودک در منزل

متن قرارداد پرستار کودک در منزل باید حاوی اطلاعات و مشخصات دقیقی از کارفرما و پرستار باشد. در ابتدا باید کارفرما مشخص و شناسایی شود. کارفرما معمولا والدین یا سرپریت کودک هستند. برای معرفی کارفرما، به عنوان یک شخص حقیقی، می‌توانیم از اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس استفاده کنیم. بعد از معرفی کارفرما، نوبت معرفی پرستار است.

فرم قرارداد پرستار کودک در منزل ، می‌تواند میان کارفرما و یک موسسه و شرکت خدماتی تنظیم شود که در این صورت طرف قرارداد، شخص حقوقی محسوب می‌شود. علاوه بر این، این قرارداد را می‌توان با خود پرستار، بدون واسطه‌گری شرکت‌ها و موسسات تنظیم کرد. اگر شخص حقیقی باشد، مانند چیزی که توضیح داده شد، معرفی می‌شود اما اگر شخص حاضر در قرارداد، شخص حقوقی باشد، لازم است که از اطلاعاتی مانند نام شرکت یا موسسه خدماتی، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت یا موسسه خدماتی، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده صحبت شود.

موضوع نمونه قرارداد پرستار کودک در منزل

موضوع نمونه قرارداد پرستاری کودک حاوی شرحی از وظایف پرستار است. نمونه قرارداد پرستار کودک در منزل با دقت فراوان نوشته می‌‌شود زیرا ملاک عمل کارفرما و پرستار، آن چیزی است که در متن قرارداد آمده است. در بخش موضوع باید به طور دقیق تمام انتظاراتی که از پرستار دارید را نام ببرید. برای مثال، موضوع قرارداد می‌تواند شامل مراقبت از کودک در سنین مختلف باشد. این مراقبت عبارت است از:

  1. انجام امور شخصی نوزاد یا کودک نوپا
  2. نظارت بر امور نظافتی کودکان بزرگتر
  3. تعویض لباس، پوشاک، حمام کردن و شست و شوی بدن کودک
  4. تهیه غذا یا رسیدگی به غذا خوردن و غذا دادن به کودک که باید با توجه به برنامه غذایی و سن کودک انجام شود.
  5. انجام اموری که بازی و سرگرمی محسوب می‌شود.
  6. برنامه ریزی برای زمان روزانه کودک و تعیین زمان‌هایی برای بازی، استراحت، آموزش و تعلیم.
  7. انجام آموزش‌های مرتبط با سن کودک، مانند آموزش آداب معاشرت، آموزش مهارت‌های خودیاری و …
  8. شعرخوانی، آموزش زبان، آموزش تعاملات صحیح رفتاری، آموزش نقاشی و مهارت‌های ریاضی پایه
  9. به طور کلی انجام کلیه موارد مراقبتی و محافظتی از کودک. هرچیزی که دغدغه ذهنی والدین برای جذب پرستار است، باید در این بخش اشاره شود تا پرستار تصویر واضحی از شرح وظایف خود داشته باشد.

قرارداد پرستاری کودک

مدت نمونه قرارداد پرستار کودک در منزل

نمونه قرارداد پرستار کودک در منزل از جمله قراردادهایی است که به صورت قرارداد کار موقت تنظیم می‌شود. پرستار موظف است در بازه زمانی مشخص شده در متن قرارداد، اقدام به انجام موضوع قرارداد و تعهدات و وظایفش کند. تاریخ دقیق شروع و پایان مدت قرارداد در این بخش، نوشته و ثبت می‌شود. نمونه قرارداد پرستار کودک در منزل ، معمولا به صورت 6 ماهه یا یک ساله تنظیم می‌شوند.

تعیین ساعت کاری در نمونه قرارداد پرستار کودک در منزل

علاوه بر مشخص کردن مدت کلی قرارداد، تعیین ساعت کاری پرستار بسیار دارای اهمیت است. ساعت کاری معمولا با توجه به خواست و نیاز والدین تنظیم می‌شود و طرفین قرارداد درباره آن گفت و گو و توافق می‌کنند. ممکن است پرستار برای پاره وقت و ساعاتی از روز استخدام شده باشد یا ممکن است که پرستاری شبانه روز باشد و در منزل کودک اقامت داشته باشد. در این بخش از قرارداد، تعیین می‌کنید که پرستار در چه ساعاتی باید وظایف و مسئولیت‌های خود را انجام دهد و در کنار کودک حاضر باشد. بعضی از پرستاران تمام وقت، داشتن محلی برای اقامت را یکی از شروط اصلی خود برای پذیرش کار در نظر می‌گیرند، اما در قراردادهای کاری پاره وقت، برای پرستار مهم است که بازه زمانی مشخصی برای کار تعیین شود.

مبلغ و حق الزحمه پرستار در نمونه قرارداد پرستار کودک در منزل

براساس آن چیزی که در عرف رایج است و با توجه به قیمتی که شرکت‌های خدماتی اعلام می‌کنند، حدود حقوق پرستار مشخص می‌شود. در این بخش از نمونه قرارداد پرستار کودک در منزل ، کارفرما باید به طور دقیق، حقوق پرداختی به پرستار را مشخص کند. مبلغ توافق شده باید در متن نمونه قرارداد پرستار کودک خانگی نوشته شود تا سندی برای دریافت حقوق باشد. طرفین برای تعیین میزان حقوق پرستار نیز می‌توانند به قانون کار مراجعه کنند. اداره کار هر ساله با توجه به نرخ تورم، مبلغی را به‌عنوان پایه حقوق در نظر می‌گیرد که کافرما موظف است آن را پرداخت کند.

نحوه پرداخت حق السعی یا حق الزحمه

بعد از تعیین مبلغ قرارداد، لازم است نحوه پرداخت آن مبلغ، در متن قرارداد پرستاری از کودک نوشته و تنظیم شود. حقوق پرستار معمولا به صورت ماهانه به او پرداخت می‌شود. در متن قرارداد می‌توان به تاریخ دقیق روزی که حقوق‌ پرداخت می‌شود نیز اشاره کرد.

مزایای نمونه قرارداد پرستار کودک در منزل

از جمله مزایای دیگری که می‌توانیم در خصوص قانون کار بیان کنیم:

  1. حق مرخصی سالانه
  2. حق اولاد و فرزند
  3. حق ماموریت یا حق اضافه کاری (برای زمان‌های خارج از ساعت کاری پرستار که به حضور او نیاز پیدا می‌شود)
  4. عیدی و پاداش سالانه
  5. حق مسکن

برای مثال، به کادر قرمز رنگ تصویر زیر که بخشی از قرارداد کار موقت رکلا است توجه کنید:

نمونه قرارداد پرستاری کودک

حق بیمه پرستاران در این قرارداد

قانون کار تمامی کارفرماها را موظف می‌کند که پرسنل خود را بیمه کنند. حتی اگر فقط با پرستار قرارداد داشته باشند و حتی اگر قرارداد، مربوط به کار موقتی یا پاره وقت باشد. براساس قانون کار تمامی افرادی که به کار گرفته می‌شوند باید بیمه شوند. بنابراین پرداخت حق بیمه کارگر یا پرستار ضروری است.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، این قرارداد را تنظیم کرده است. می‌توانید نمونه قرارداد مورد نظر را در بانک قراردادهای رکلا جستجو کنید.

شما همچنین می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. بعد از ثبت شدن درخواست، در اسرع وقت با شما تماس می‌گیریم و در خصوص جزئیات همکاری صحبت خواهیم کرد.

خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز از دیگر خدماتی است که می‌توانید در مجموعه رکلا از آن بهره ببرید.

قرارداد پرستاری کودک

متن کامل این نمونه قرارداد را از اینجا بگیرید.

نمونه قرارداد پرستاری کودک
دانلود نمونه قرارداد پرستاری کودک
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
محمد امیدوار
thumb_up_alt
سلام لطفا من را راهنمائی کنید با پرستار و کارگر خانگی چگونه قرارداد ببندم؟
03:30
16 فروردین 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در این مورد تفاوتی میان این پرسنل و سایر کارگران و کارمندان وجود ندارد و باید قوانین کار و تامین اجتماعی در خصوص کارگر خانگی و پرستار نیز رعایت شود. ما برای این نوع از پرسنل نیز قرارداد تنظیم کرده‌ایم. به بانک قرارداد سایت مراجعه کنید و آن قراردادها دریافت شود.
12:44
17 فروردین 1401
account_circle
نسرین پناهی
thumb_up_alt
سلام. من می‌خوام پرستار برای بچه‌هام بگیرم هر ساعت که اضافه بخوام باشن هزینه ساعت‌های اضافه کاری چقدر هست؟ و اینکه ما باید حتما پرستار رو بیمه کنیم یا حق اولاد بهشون بدیم؟
19:17
31 تیر 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
رابطه پرستار با شما مصداق واقعی رابطه کارمندی و کارفرمایی است. این تصور که ایشان مشمول قانون کار نیست یک تصور غلط است. بر همین اساس، کلیه قواعد و ضوابط قانون کار و قانون تامین اجتماعی بر روابط میان شما و ایشان حاکم خواهد بود. بنابراین توصیه می‌کنیم حتما ایشان را بیمه کنید. ضمنا حقوق و مزایای متعلق به ایشان بر اساس مصوبات شورای عالی کار خواهد بود که هر ساله اعلام می‌شود و می‌توانید با یک جستجوی ساده، به جزئیات مالی آن دسترسی پیدا کنید.
17:27
01 مرداد 1402