قرارداد ساخت شناور ؛ قراردادی دو جانبه میان سفارش دهنده و سازنده شناور

-
بروزرسانی:1403/01/29
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد ساخت شناور

منظور از شناور، هر وسیله‌ نقلیه‌ای برای حمل اشیا یا انسان در مناطق دریایی است. از مشهورترین انواع شناورها می‌توان به بارج، بلم، کلک و بوم اشاره کرد. به طور کلی شناورها، برای اهدافی همانند اهداف تجاری، بازرگانی، تفریحی و گردشگری ساخته می‌شوند. با توجه به این اهداف، برخی از اشخاص حقیقی یا حقوقی، متقاضی ساخت شناور برای مصارف مختلف هستند. از آن‌جا که ساخت انواع شناور، نیازمند مهارت‌، فناوری و تجهیزات خاص است، ساخت آن‌‌ها باید توسط افراد متخصص صورت گیرد. علاوه بر آن، مسئله امنیت شناور‌ها در دریا و یا سایر مناطق دریایی، اهمیت این مسئله را دو چندان می‌کند. در این میان، نمونه قرارداد ساخت شناور ، به منظور ایجاد رابطه‌ پیمانکاری برای ساخت شناور، میان اشخاص متقاضی و سازندگان شناور‌ها تنظیم و منعقد می‌شود.

ممکن است که موضوع ساخت شناور‌ها، در دنیای قرارداد‌ها و در زندگی متعارف بشریت، موضوع رایجی نباشد و در نتیجه، آگاهی اندکی نسبت به این نوع از قرارداد‌ها وجود داشته باشد. به همین ترتیب، در این مقاله سعی داریم که موارد مهم تنظیم و انعقاد نمونه قرارداد ساخت شناور را شرح دهیم.

آیا نمونه قرارداد ساخت شناور ، یک قرارداد پیمانکاری است؟

همانطور که بیان شد، به دلیل تخصصی و گسترده بودن ساخت شناور، انجام این پروژه به افراد متخصص سپرده می‌شود. بنابراین نمونه قرارداد ساخت شناور ، از انواع قرارداد‎‌های پیمانکاری محسوب می‌شود. این قرارداد به منظور ساخت انواع شناور و تنظیم روابط کارفرما و پیمانکار منعقد خواهد شد. اگرچه در اغلب موارد اشخاص تمایل دارند که با استفاده از قرارداد اجاره شناور ، شناور مورد نیاز خود را اجاره کنند یا اینکه ممکن است بخواهند بدون دردسرهای اجرای پروژه ساخت شناور و صرفا با استفاده از یک قرارداد خرید و فروش شناور ، شناور مورد نیاز را خریداری کنند اما در مواردی نیز مشاهده می‌شود که شناور مورد نظر آن‌ها شرایط اختصاصی دارد که ترجیح می‌دهند، در یک پروژه اختصاصی برای آن‌ها ساخته شود. در خصوص این دو شیوه از قرارداد نیز در مقاله‌های مجزای دیگر صحبت کرده‌ایم که می‌توانید با زدن روی لینک‌ مربوط به هر مقاله، آن را مطالعه کنید.

تعهدات کارفرما در نمونه قرارداد ساخت شناور چیست؟

در نمونه قرارداد ساخت شناور ، کارفرما شخصی حقیقی یا حقوقی است که ساخت نوعی از شناور را از پیمانکار درخواست می‌کند و به این ترتیب، با او قرارداد پیمانکاری امضا می‌کند. طی این قرارداد، تعهداتی بر عهده کارفرما قرار می‌گیرد. از جمله:

  1. به موجب قرارداد، کارفرما متعهد می‌شود که در خصوص شناور مورد نظر خود، توضیحات لازم را به پیمانکار ارائه دهد. بر این اساس پیمانکار، نمایی کلی از خواسته کارفرما را دریافت می‌کند
  2. به موجب قرارداد، کارفرما متعهد می‌شود که دستمزد پیمانکار را در زمان و شیوه مقرر قرارداد، پرداخت کند.

تعهدات پیمانکاردر نمونه قرارداد ساخت شناور چیست؟

در نمونه قرارداد ساخت شناور ، پیمانکاران شخص یا گروهی از اشخاص هستند که با تخصص و دانش خود، ساخت شناور را در ازای دریافت مبلغ مشخصی قبول می‌کنند. به موجب این قرارداد، تعهداتی بر عهده پیمانکار قرار می‌گیرد. از جمله:

  1. پیمانکار تعهد می‌کند که شناور مورد نظر کارفرما را در زمان مقرر قرارداد، بسازد و به کارفرما تحویل دهد؛
  2. پیمانکار تعهد می‌کند که شناور در دست ساخت را بیمه کرده و به تعهدات خود نسبت به اشخاص ثالث در پروژه عمل کند. برای مثال؛ شما به عنوان پیمانکار وظیفه دارید که افراد تحت استخدام خود را در ساخت شناور بیمه کنید. در این مواقع کارفرما باید درصدی از مبلغ قرارداد را برای امور بیمه، در نزد خود نگه داری کند. این مبلغ برای کسب اطمینان از این است که پیمانکار به تعهدات خود در این خصوص عمل کند.

ماهیت نمونه قرارداد ساخت شناور در قرارداد‌ها

در یک نگاه کلی، این قرارداد از انواع قرارداد نامعین است. قرارداد‌های نامعین، از جمله قرارداد‌هایی هستند که در قانون دارای عنوان خاصی نیستند. به این ترتیب آن‌ها از شرایط عمومی حاکم بر قرارداد‌ها پیروی می‌کنند و تعهدات و مسئولیت طرفین، مطابق با این شرایط مشخص می‌شود. البته باید توجه داشت که بر اساس ماده 10 قانون مدنی ، در نظر گرفتن شرایطی مطابق با شرع و قانون در قرارداد، توسط طرفین ممکن است.

از سوی دیگر بر اساس ماده 219 قانون مدنی ، نمونه قرارداد ساخت شناور از قرارداد‌های لازم محسوب می‌شود. به این معنا که برای کارفرما و پیمانکار، خاتمه قرارداد پیمانکاری ساخت شناور به صورت یک جانبه ممکن نیست. البته در دو مورد، امکان خاتمه قرارداد وجود دارد. اول اینکه طرفین برای پایان همکاری، رضایت خود را اعلام کنند. این عمل در دنیای حقوق، اقاله قرارداد نام دارد. دوم اینکه برای خاتمه قرارداد علت یا علت‌های قانونی یافت شود. از مورد دوم به عنوان فسخ یاد می‌شود. در نهایت اینکه قرارداد پیمانکاری برای ساخت شناور، از جمله انواع عقد معوض است. بر این اساس کارفرما تعهد دارد که در ازای ساخت شناور، مبلغی را به پیمانکار پرداخت کند.

نمایی از قرارداد پیمانکاری برای ساخت شناور

به طور کلی یک نمونه قرارداد ساخت شناور ، از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

موافقتنامه

این قسمت، خلاصه‌ای از توافق طرفین است که در آن نکات اصلی و مشخصات طرفین قید می‌شود.

شرایط عمومی

شرایط عمومی، شرایطی هستند که تعهدات و مسئولیت‌های طبیعی و غیر قابل تغییر در قرارداد را تعیین می‌کنند. این شرایط بر طرفین قرارداد بار می‌شوند و حوزه حقوق و تکالیف آن‌ها را بیان می‌کند. شرایط عمومی، در قرارداد‌هایی تعیین می‌شوند که دولت به عنوان یکی از طرف‌های قرارداد است.

شرایط خصوصی

نمونه قرارداد ساخت شناور ، چالش‌هایی دارد و ممکن است این چالش‌ها تحت شرایط عمومی، قابل رفع نباشند. به بیانی دیگر برخی از ویژگی‌های قرارداد‌های پیمانکاری همانند زمانبر بودن و پیچیدگی آن‌ها، ضرورت تعیین شرایط خصوصی حاکم بر قرارداد را توجیه می‌کنند. شرایط خصوصی حاکم بر قرارداد، توسط طرفین بر اساس ماهیت و موضوع قرارداد تعیین می‌شوند. تعیین شرایط مذکور به حدی اهمیت دارند که در صورت عدم تعیین آن‌ها در پروژه‌های بزرگ، ورود خسارات بسیار زیاد به طرفین را ممکن می‌سازد. به یاد داشته باشید که در زمان تعیین شرایط خصوصی، قواعد مذکور باید با شرایط عمومی حاکم بر قرارداد‌ها همخوانی داشته باشند.

نمونه قرارداد ساخت شناور ، دربردارنده چه مفادی است؟

در این قسمت، عناصر یک توافق پیمانی در زمینه ساخت شناور را بررسی می‌کنیم:

مشخصات کارفرما و پیمانکار در نمونه قرارداد ساخت شناور

در این قسمت، مشخصات شناسایی طرفین باید به طور کامل و دقیق قید شود. مشخصات هویتی اشخاص حقیقی شامل نام، نام خانوادگی، شماره ملی، آدرس و شماره تلفن است. مشخصات هویتی اشخاص حقوقی، شامل نام شخص حقوقی، مشخصات نماینده، شماره ثبتی و آدرس شرکت است. قید صحیح تمامی اطلاعات فوق، اهمیت بسیاری دارد. زیرا در صورت وقوع هرگونه اختلاف احتمالی، کلیه ابلاغیه‌ها به این مشخصات ارسال می‌شوند. برای اطمینان از صحت این اطلاعات، پیشنهاد می‌شود که کپی اسناد هویتی را به قسمت پیوست قرارداد، ضمیمه کنید.

موضوع قرارداد نمونه قرارداد ساخت شناور

موضوع در این توافق، ساخت سفارش مورد نظر کارفرما است. در این قسمت باید تمامی مشخصات و ویژگی‌های حاکم بر شناور بیان شود. از آن جا که ساخت شناور، تحت حوزه‌ای تخصصی مطرح است، پیشنهاد می‌شود که کلیه اطلاعات تخصصی و فنی شناور ذکر شود.

مبلغ قرارداد نمونه قرارداد ساخت شناور

این قرارداد، یکی از انواع قرارداد‌های معوض است. بنابراین تعیین و قید مبلغ در آن، در صحت قرارداد موثر است. معمولا در ضمن قرارداد، مبلغی به صورت توافقی به عنوان پیش پرداخت به پیمانکار پرداخت می‌شود. این مبلغ برای مهیا کردن تجهیزات مقدماتی ساخت شناور است. شیوه پرداخت مبلغ قرارداد نیز از سایر قسمت‌های این قرارداد محسوب می‌شود.

زمان آغاز و اتمام نمونه قرارداد ساخت شناور

تعیین تاریخ زمان آغازین و پایانی پروژه، یکی از مهم ترین قسمت‌های قرارداد‌ پیمانکاری برای ساخت یک شناور است. این تاریخ باید به صورت روشن و دقیق در متن قرارداد درج شود. در غیر این صورت، تاریخ شروع پروژه، تاریخ امضای قرارداد محسوب خواهد شد. اگر تاریخ قرارداد پیمانکاری برای ساخت یک شناور مشخص نباشد، هیچ زمان قطعی برای اتمام پروژه توسط پیمانکار وجود ندارد. در این مواقع کارفرما نیز نمی‌تواند نسبت به عدم اتمام پروژه، ادعایی کند. به همین خاطر به شما پیشنهاد می‌شود که در قرارداد پیمانکاری برای ساخت شناور ، فاز‌های اجرایی پروژه را تعیین و برای هر یک از آن‌ها، زمان مناسب را در متن قرارداد پیش بینی کنید. در این مواقع نیز، پرداخت‌های شما به عنوان کارفرما، می‌تواند بر اساس اجرای هر کدام از این فاز‌ها، صورت گیرد.

تعیین موارد خاتمه قرارداد

برای تعیین موارد خاتمه قرارداد یا تعیین شروط فسخ نمونه قرارداد ساخت شناور ، ابتدا باید در خصوص آن موارد و شرایطی که منجر به فسخ قرارداد می‌شوند یا درباره شروطی که امکان فسخ قرارداد را برای یک طرف فراهم می‌کنند، با طرف دیگر قراردادتان مذاکره کنید. پس از حصول توافق در این خصوص، لازم است جزئیات توافقات و تصمیم گیری‌هایتان را در متن این قرارداد وارد کنید.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا با در اختیار داشتن مشاوران حقوقی مجرب و همچنین به واسطه همکاری با وکلای پایه یک دادگستری، شرایطی را ایجاد کرده است که به راحتی امکان ثبت درخواست تنظیم قرارداد و همچنین امکان ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی برای همه اشخاص برقرار باشد. به این ترتیب، برای هر نوع پروژه ساخت شناور، می‌توانید از مشاوران حقوقی، مشاوره بگیرید و همچنین این امکان وجود دارد که تنظیم این توافق نامه را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. در کنار شما هستیم.

فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات