قرارداد اجاره شناور و مشاوره حقوقی در خصوص این نوع از قراردادها!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/06/20
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره شناور

شناور‌ها به وسایلی گفته می‌شود که روی سطح آب به حرکت درمی‌آیند و غرق نمی‌شوند. انواع کشتی، قایق، و حتی زیر دریایی ، شناور محسوب می‌شوند. قرارداد اجاره شناور یکی از انواع قرارداد اجاره یا اجاره نامه است. هر زمان که شخص یا اشخاصی تمایل داشته باشند که یک نوع شناور را اجاره کنند، می‌توانند از این قرارداد استفاده کنند. از متداول‌ترین نمونه قرارداد اجاره شناور ، قرارداد اجاره کشتی است. در میان بازارگانان و تجار، بسیار مرسوم است که برای نقل و انتقال بار یا صادرات و واردات، از کشتی‌ها استفاده ‌کنند. تاجران با توجه به نیاز خود، کشتی اجاره می‌کنند. اجاره کشتی به تعدد و به بهانه‌ها و دلایل مختلف انجام می‌شود. بنابراین این قرارداد محدود به موارد خاص نیست.

در تنظیم قرارداد اجاره کشتی باید به ماهیت قرارداد، شروط، تعهدات و مسئولیت‌های موجر و مستاجر توجه کنید. این مسئولیت‌ها و تعهدات به واسطه قانون اجاره اشیاء و قانون دریایی به عهده طرفین قرار می‌گیرد. قرارداد اجاره شناور صرفا به موارد نقل و انتقال و باربری معطوف نمی‌شود. برای مثال گروه دیگری از کشتی‌های اجاره‌ای، کشتی‌ها و شناور‌هایی هستند که برای استفاده تفریحی یا برای سفرهای کوتاه و بلند مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی قرارداد اجاره شناور ، برای اجاره دهنده و مستاجر منافع بسیار زیادی دارد. از طرف دیگر، این قرارداد به دلیل شرایط خاص، مسئولیت‌های زیادی دارد که طرفین باید به آن آگاه باشند و مطابق با آن عمل کنند. در ادامه مطلب درباره این موارد بیشتر توضیح می‌دهیم.

نمونه قرارداد اجاره شناور چگونه قراردادی است؟

مطالب و نظریه‌های متعددی در خصوص ماهیت قرارداد اجاره شناور و اجاره کشتی بیان شده است. در یک گروه بندی کلی می‌توانیم این مطالب را به سه گروه تقسیم کنیم. یک گروه اشخاصی هستند که معتقدند نمونه قرارداد اجاره شناور یا کشتی، یک نوع قرارداد اجاره اشیاء است و از قانون مربوط به عقد اجاره پیروی می‌کند. این دیدگاه، متداولترین دیدگاه درباره این قرارداد است. زیرا در هنگام نوشتن قرارداد نیز به بسیاری از قوانین اجاره اشیاء توجه می‌شود.

با اینکه می‌پذیریم اجاره شناور باید از قوانین اجاره تبعیت کند اما مهم‌تر از شیء بودن شناور، محوه استفاده از آن است. مهمترین کاربرد شناور، استفاده باربری و کاربرد آن برای نقل و انتقال کالا و محصولات است. تجار و بازرگانان برای انجام صادرات و واردات از کشتی‌های باری استفاده می‌کنند. بنابراین، مساله قانون باربری هم مورد توجه قرار می‌گیرد.

همین مساله است که گروهی را متقاعد می‌کند که این قرارداد را یک نوع قرارداد حمل و نقل در نظر بگیرند و معتقد باشند که قرارداد اجاره کشتی باید از قانون باربری تبعیت کند. با اینکه این دیدگاه از جنبه‌ای بسیار صحیح است اما تمام ابعاد قرارداد اجاره شناور را در بر نمی‎‌گیرد.

و در آخر دیدگاه اشخاصی که معتقد هستند قرارداد اجاره شناور باید مطابق با قوانین دریایی تنظیم شود، زیرا قانون دریایی در خصوص اجاره کشتی توضیح داده است. در آخر باید بگوییم که مساله اجاره مجزا و کاربری شناور به صورت جداگانه لحاظ می‌شود و در این قرارداد باید به تمام این موارد توجه شود.

معین یا نامعین بودن قرارداد اجاره شناور

با توجه به تمام این مواردی که بیان شد، مساله معین یا نامعین بودن این قرارداد مورد توجه قرار می‌گیرد. اشخاصی که به دیدگاه قانون اجاره معتقد هستند، این قرارداد را یک قرارداد معین در نظر می‌گیرند و گروه دیگر معتقدند که این قرارداد، یک قرارداد نامعین است. با توجه به تمام تعاریف در زمینه اجاره کشتی، باید به این مساله اشاره کنیم که انتخاب یا ارجحیت یک قانون بر دیگر قوانین، اشتباه است.

هر کدام از این سه دیدگاه صحیح هستند و قرارداد اجاره شناور باید به آن‌ها متعهد باشد. نکته اصلی این است که در زمان تنظیم قرارداد و در ادامه فعالیت و بهره برداری از کشتی اجاره‌ای باید به این قوانین توجه کرد. در غیر این صورت مسئولیت حقوقی آن گریبانگیر اشخاص خواهد بود.

مشاوره حقوقی و تنظیم این قرارداد

پیش‌تر درباره ماهیت قرارداد اجاره کشتی و انواع شناور توضیح دادیم. بعد از آشنایی با این موارد، نوبت به تنظیم قرارداد می‌رسد. سوال این است که در هنگام تنظیم این قرارداد باید به چه صورتی عمل کرد. در این خصوص باید به صراحت بگوییم تنظیم قرارداد اجاره انواع شناور نیاز به دانش حقوقی زیادی دارد. بنابراین بهتر است که در این زمینه از مشاوره حقوقی قراردادها استفاده کنید. در ادامه مذاکرات و بعد از توافقات ابتدایی، وکیل قرارداد یا مشاور حقوقی که در زمینه تنظیم قرارداد متخصص باشد، مسئولیت نوشتن این قرارداد را به عهده می‌گیرد.

انواع این قرارداد

شناورها و به خصوص کشتی، به عنوان یک شناور بسیار کاربردی برای موارد متعددی استفاده می‌شود. به همین ترتیب نیز لازم است که محتوای هر قرارداد با توجه به کاربرد آن تهیه و تنظیم شود. در ادامه درباره انواع قرارداد اجاره کشتی توضیح می‌دهیم:

قرارداد اجاره کشتی باری

تصور کنید که یک بازرگان هستید و تمایل دارید اجناسی را به کشور دیگری منتقل کنید. از طرف دیگر تمایل دارید که در مسیر برگشت، اجناسی را به همراه بیاورید. ممکن است شما چندین مرتبه بارگیری داشته باشید و این پروسه کاری به 3 الی 4 ماه زمان نیاز داشته باشد. مساله مهم این است که شما به طور مستمر یک کشتی را در اختیار داشته باشید تا بتوانید به وسیله آن، برنامه کاری خود را انجام دهید. در این موقعیت شما می‌توانید با تنظیم قرارداد اجاره کشتی شناور مورد نظرتان را برای مدت 3 یا 4 ماه اجاره کنید.

قرارداد اجاره کشتی مسافری

یکی از انواع شناورها، کشتی‌های مسافربری هستند. این کشتی‌ها مسافران را از راه‌های دریایی به مقصد خود می‌رسانند و معمولا در مسیرهای مشخص رفت و آمد می‌کنند. اگر شما شخص یا شرکتی باشید که در زمینه گردشگری فعالیت می‌کند یا اینکه با دلایل خاص نیاز به اجاره کشتی مسافربری دارید، می‌توانید برای مدت مشخص یک کشتی مسافربری را اجاره کنید.

قرارداد اجاره شناور برای مورد معین

شناورهای عظیم الجثه و شناورهایی که با امکانات کامل رفاهی طراحی شده‌اند، شرایط مناسبی را ایجاد می‌کنند که بتوانیم از آن‌ها برای اجرای مراسم‌های خاص استفاده کنیم. برای مثال برگزاری یک کنسرت یا برگزاری یک جشن عروسی از مواردی است که ممکن است روی کشتی و در میان دریا انجام شود. این شیوه کاربری از کشتی، طرفداران زیادی دارد. قایق‌های کوچک هم برای این منظور اجاره داده می‌شوند.

این سه نوع استفاده از قرارداد اجاره، متداول‌ترین نوع استفاده از آن‌ها است. البته در یک دسته بندی کلی، نمونه قرارداد اجاره شناور به دو دسته کلی تقسیم می‌شود. این تقسیم بندی براساس شرایط همکاری با پرسنل و خدمه کشتی است.

قانون دریایی در زمینه قرارداد اجاره شناور

قانون دریایی به صورت ویژه در ماده 135 درباره قرارداد اجاره کشتی صحبت می‌کند. این ماده قانونی توضیح می‌دهد که اجاره کشتی، یک سند قانونی است. این سند قانونی میان مالک کشتی و مستاجر تنظیم می‌شود. اگر مالک کشتی حضور نداشته باشد، نماینده قانونی یا وکیل او نیز می‌تواند کشتی را اجاره دهد. علاوه براین، در این ماده به صراحت توضیح می‌دهد که این نوع قرارداد برای یک مدت معین تنظیم خواهد شد و به واسطه امضای قرارداد ، مستاجر می‌تواند در طول آن بازه زمانی، با کشتی بین بنادر سفر کند.

مدت قرارداد

اشاره به مدت قرارداد، از ارکان اصلی تمام قراردادها است. مدت قرارداد موجب می‌شود که یک قرارداد معتبر باشد. به همین دلیل است که باید در قرارداد اجاره شناور نیز مدت قرارداد ذکر شود. تاریخ دقیق شروع و پایان اجاره، نشان می‌دهد که شناور در چه زمانی باید به مستاجر تحویل داده شود. از طرف دیگر، تاریخ اتمام قرارداد، معلوم می‌کند که مستاجر در چه زمانی باید کشتی را به مالک تحویل دهد. ماده 138 قانون دریایی نیز تاکید می‌کند کشتی در مقابل مبلغ و مدت مشخص اجاره داده می‌شود. مدت شروع اجاره، زمانی است که مستاجر می‌تواند از منافع کشتی استفاده کند.

در نهایت بعد از اتمام مدت اجاره، مستاجر باید به همان نحو که کشتی را اجاره کرده‌ است، به مالک اصلی تحویل دهد.

تعهدات مالک شناور

می‌دانیم که هر شناور شرایط خاص خود را دارد. نحوه استفاده از آن، کاربرد اختصاصی شناور و ظرفیت آن از مهمترین ملاک‌ها برای انتخاب شناور مورد نیاز است. یکی از مهمترین تعهدات مالک این است که اطلاعات دقیقی در مورد شناور ارائه دهد. برای مثال اگر مالک، ظرفیت شناور را بیش از میزان واقعی اعلام کند، هرگونه خسارت ناشی از این اطلاعات اشتباه، به عهده مالک است.

علاوه بر میزان ظرفیت، هرگونه اظهار خلاف واقع در مورد شناور، برای مالک مسئولیت خواهد داشت. مالک ملزم است که در تاریخ معین، شناور را به مستاجر تحویل دهد و با او همکاری کند.

تعهدات مستاجر در قرارداد اجاره شناور

شخصی که به عنوان مستاجر یک شناور را اجاره می‌کند، تعهداتی را نیز می‌پذیرد. این تعهدات در متن قرارداد نوشته می‌شود یا اینکه به موجب قانون دریایی، قانون باربری و قانون مدنی به عهده مستاجر خواهد بود. در ادامه به مواردی از این تعهدات اشاره خواهیم کرد:

  1. مستاجر موظف است که از شناور اجاره شده، فقط در حدود کاربری آن استفاده کند. بنابراین استفاده از کشتی مسافربری برای انتقال بار، صحیح نیست.
  2. مبلغی که به عنوان اجاره بها تعیین شده است، باید در زمان مقرر به مالک شناور پرداخت شود.
  3. در قراردادهایی که تعداد بارگیری در متن قرارداد اجاره شناور معین شده است، مستاجر ملزم است که فقط به آن تعداد، اقدام به بارگیری کند. اگر مستاجر بیش از میزان معین بارگیری کند، باید کرایه بارگیری‌های بیشتر را بپردازد. این موارد در ماده‌های 143 و 144 قانون دریایی درباره اجاره کشتی توضیح داده شده است.

در نظر داشته باشید

بهترین اقدام برای تهیه قراردادی مطابق با شرایط و خواست خودتان این است که نگارش متن آن قرارداد را به وکلا و مشاوران حقوقی بسپارید تا یک قرارداد اختصاصی را به سفارش شما تنظیم کنند. تیم حقوقی رکلا، با ارائه خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی ، این امکان را برای شما فراهم کرده است که بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن قرارداد سفارشی خود را در اختیار داشته باشید.

مساله مهم دیگر در خصوص برقراری روابط کاری میان طرفین، آشنایی آن‌ها با حقوق و تعهدات قانونی است که به موجب امضای هر قرارداد، به عهده خواهند داشت. برای این منظور، بهترین انتخاب این است که از سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. به این ترتیب، می‌توانید سوالات حقوقی و مسائلی که نسبت به آن ابهام دارید را از تیم حقوقی رکلا بپرسید و از مشاوران مجرب، راهنمایی دریافت کنید.

قرارداد اجاره شناور

تهیه سریع این قرارداد از اینجا! (روی تصویر زیر بزنید.)

نمونه قرارداد اجاره شناور
دانلود نمونه قرارداد اجاره شناور
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات