نمونه قرارداد خرید و فروش شناور و نکات نحوه تنظیم این قرارداد دریایی!

-
بروزرسانی:1402/01/15
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش شناور

قرارداد فروش شناور یکی از انواع قرارداد خرید کالا و از جمله قراردادهای مهم در صنعت حمل و نقل دریایی به حساب می‌آید. از شناخته شده‌ترین شناورها می‌توان به بارج، بلم، کلک و کرجی اشاره کرد. شناورها به طور کلی معمولا فاقد موتور حرکتی هستند و از آن‌ها برای حمل بار از کشتی یا قایق تا بندر یا ساحل استفاده می‌شود. نمونه قرارداد خرید و فروش شناور در قانون ایران تابع قوانین حاکم بر قرارداد بیع (خرید و فروش) است. ممکن است برای شما هم سوال پیش آمده باشد که چگونه می‌توان نمونه قرارداد خرید شناور را تنظیم کرد که از همه حقوق دو طرف حفاظت شود و قانون نیز آن قرارداد را به رسمیت بشناسد؟ ما در ادامه متن پاسخ این سوال مهم را به شما خواهیم گفت.

موضوع معامله

در زمان تنظیم این قرارداد حتما توجه کنید که شناورها کاربردهای متفاوت و در نتیجه انواع متفاوتی دارند و با توجه به نیاز خریدار ، نوع دقیق شناور تعیین می‌شود.

برای مثال اگر شخص بخواهد اسباب محدودی را از کشتی به بندر منتقل کند معمولا از کرجی‌ها استفاده می‌شود اما اگر حجم وسایل انتقالی زیاد باشد از بارج استفاده می‌شود. اشتراکی که بین تمامی شناورها وجود دارد، این است که آن‌ها معمولا موتور حمل و نقل ندارند و توسط وسیله دیگری به جلو برده می‌شوند.

پس با توجه به این نکته، حجم کالایی که قصد جابجایی آن را دارید، در تعیین نوع شناور اهمیت دارد.

نوع دیگری از شناورها نیز هستند که بلم نام دارند. آن‌ها قایق‌های کوچکی هستند که معمولا با نیروی انسانی حرکت می‌کنند اما گاهی موتور نیز به آن‌ها وصل می‌شود.

فروشنده باید حتما مطابق با این بخش از قرارداد، شناور را به خریدار تحویل دهد. زیرا بخش موضوع معامله در قرارداد فروش شناور از تعهدات فروشنده به حساب می‌آید. در صورت تخلف از آن، خریدار می‌تواند مطابق با اختیارات قانونی خود عمل کند. برای مثال فروشنده موظف است که شناور را به همان شکل و در همان زمان و مکانی که قرارداد امضا می‌شود به خریدار تحویل دهد مگر اینکه در متن قرارداد فروش شناور به صورت دیگری توافق کرده باشند.

نحوه معامله و نحوه پرداخت

انتقال وجه معامله از جمله تعهد‌های خریدار به حساب می‌آید. پس در زمان تنظیم قرارداد فروش شناور حتما این بخش را نیز با دقت زیادی تکمیل کنید. خریدار می‌تواند وجه معامله را به صورت نقد یا اقساط پرداخت کند.

  1. پرداخت وجه به صورت نقد: در این روش خریدار بلافاصله بعد از انعقاد قرارداد فروش شناور ، وجه معامله را به فروشنده تحویل می‌دهد، در متن قرارداد مبلغ، تاریخ و مکان تحویل نوشته می‌شود.
  2. پرداخت وجه معامله به صورت اقساط: در این روش خریدار و فروشنده توافق می‌کنند که وجه شناور، به صورت اقساطی پرداخت شود. در صورت انجام این توافق، حتما تعداد اقساط، مبلغ هر قسط، تاریخ پرداخت و شیوه پرداخت آن را نیز بنویسید. خریدار و فروشنده می‌توانند توافق کنند که از چک برای پرداخت وجه استفاده کنند. در این صورت حتما شماره چک را نیز در متن قرارداد فروش شناور بنویسید.

توجه کنید که در هر دو روش، تمامی مبالغ به صورت عدد و حروف نوشته شود.

در صورت تخلف خریدار از عمل به تعهدات این بخش، برای فروشنده اختیارات قانونی در نظر گرفته می‌شود. برای مثال اگر خریدار از پرداخت وجه به هر دلیلی ناتوان شود، فروشنده می‌تواند شناور را به او تحویل ندهند یا آن را از او پس بگیرد.

مرجع حل اختلاف

طرفین در زمان نوشتن قرارداد فروش شناور مرجعی را جهت حل اختلافات احتمالی خود تعیین می‌کنند. در زمان بروز اختلاف، طرفین ابتدا سعی می‌کنند که آن اختلاف را به روش‌های مسالمت آمیز مثل صلح و میانجی‌گری حل و فصل کنند. در غیر این صورت با مراجعه به مرجع تعیین شده، اختلاف را برطرف خواهند کرد. گاهی افراد از نوشتن مرجع حل اختلاف در متن قرارداد به هر دلیلی خودداری می‌کنند، در این صورت با توجه به این که شناورها جزو اموال منقول به حساب می‌آیند (یعنی اموالی که جابجایی آن‌ها به راحتی امکان پذیر است و به خود آن‌ها یا محل آن‌ها آسیبی وارد نمی‌شود) می‌توانند به هر یک از سه دادگاه زیر مراجعه کنند:

دادگاه محل اقامت فردی که دعوا علیه او مطرح می‌شود (خوانده)، دادگاه محل اجرای تعهدات و دادگاه محل امضای قرارداد فروش شناور.

توجه کنید که اگر طرفین در متن قرارداد، مبلغی را برای خسارت احتمالی تعیین کرده باشند و خسارت رخ دهد، مرجع حل اختلاف نمی تواند مبلغی کمتر یا بیشتر از آنچه در قرارداد نوشته شده است را تعیین کند.

قرارداد خرید و فروش شناور

تعداد نسخه‌های نمونه قرارداد فروش شناور

قانون گذار تعداد مشخصی را برای نسخه‌های نمونه قرارداد خرید و فروش شناور تعیین نکرده است اما چند نکته مهم در این خصوص وجود دارد. در ادامه به این نکات اشاره می‌کنیم:

  1. تمامی نسخه‌ها باید به یک شکل تنظیم شوند و عبارت (تمامی نسخه‌ها متحدالشکل هستند) در تمامی آن‌ها نوشته شده باشد.
  2. همه نسخه‌ها با امضا و اثر انگشت دو طرف قرارداد رسمیت و اعتبار پیدا می‌کنند.
  3. شماره صفحات را حتما به صورت چاپی و به شکل جز از کل بنویسید. این کار احتمال سوء استفاده‌های بعدی از قرارداد را کاهش می‌دهد، برای مثال صفحه ۱ از ۴.

پایان دادن به قرارداد فروش شناور

در این بخش، راه‌های اتمام قرارداد فروش شناور را بررسی می‌کنیم:

فسخ قرارداد فروش شناور

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که قانون گذار به هریک از طرفین، اختیار فسخ قرارداد را داده باشد و هر یک از طرفین بتوانند بنابر شرایط موجود، از این اختیار استفاده کنند. برای مثال:

  1. اگر نمونه قرارداد فروش شناور امضا شده باشد و حاضران در جلسه، محل را ترک نکرده باشند، هر یک از طرفین می‌تواند قرارداد را فسخ کند (خیار مجلس).
  2. اگر در متن قرارداد فروش شناور شرطی نوشته شده باشد و طرف مقابل به آن شرط متعهد نباشد، برای کسی که شرط به نفع او نوشته شده است اختیار فسخ قرارداد وجود دارد ( خیار تخلف از شرط ). برای درک بهتر این اختیار قانونی، تصور کنید که خریدار قصد خرید بارج را دارد. فروشنده توصیفاتی را از بارج ارائه داده و جنس بارج، «فلزی» ذکر شده است اما خریدار پس از تحویل آن متوجه می‌شود که بارج از چوب ساخته شده است. در این صورت خریدار می‌تواند قرارداد فروش شناور را فسخ کند. (خیار تخلف از وصف).
  3. تدلیس در اصطلاح حقوقی به معنی فریب دادن طرف مقابل است. اگر خریدار متوجه شود که فروشنده عملیاتی را به قصد فریب او در قرارداد انجام داده است، باید فورا قرارداد را فسخ کند ( خیار تدلیس ).
  4. اگر خریدار بعد از تحویل شناور متوجه شود که معیوب بوده است، می‌تواند قرارداد فروش شناور را فسخ کند یا از فروشنده بخواهد که به او خسارت پرداخت کند یا آن شناور را به همان شکل بپذیرد ( خیار عیب ) در مورد میزان معیوب بودن شناور، عرف آن محل تصمیم می‌گیرد.

البته اگر در متن قرارداد عبارت «کافه اختیارات سلب شد» نوشته شده باشد، طرفین حق استفاده از اختیارات قانونی خود را نخواهند داشت.

اقاله قرارداد خرید و فروش شناور

اگر هر دو طرف با توافق و رضایت کامل، قرارداد را از اعتبار خارج کنند در این صورت به عمل آنان را در علم حقوق، اقاله قرارداد می‌گویند. در این صورت، انگار هیچ قراردادی تنظیم نشده است و همه چیز به حالت قبل از تنظیم قرارداد بر می‌گردد.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خرید و فروش شناور را به ما محول کنید. برای ثبت نهایی درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی ، روی همین عبارت بزنید و در صفحه‌ای که به آن منتقل می‌شوید، اطلاعات درخواست شده را وارد کنید.

فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات