قرارداد اجاره فینیشر و تمام موارد مهم نمونه اجاره نامه فینیشر

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/07/16
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره فینیشر

فینیشر یک دستگاه بسیار بزرگ است که برای اجرای آسفالت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه به طور معمول در اختیار شهرداری یا اداره راه و شهرسازی است. این ادارات، با تهیه و خرید دستگاه فینیشر، از آن برای انجام پروژه‌های شهرسازی، راه سازی و عمرانی استفاده می‌کنند. علاوه براین، با اجاره آن شرایطی را ایجاد می‌کنند که این دستگاه گران قیمت، مورد استفاده متقاضیان قرار بگیرد و محلی برای درآمدزایی شهرداری، راه سازی و شهرسازی باشد. قرارداد اجاره فینیشر قراردادی است که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قرارداد اجاره فینیشر یک قرارداد اجاره است که مطابق با قانون این عقد، تنظیم می‌شود. تنظیم این اجاره نامه به شما کمک می‌کند که در بازه زمانی مورد نیاز و برای پروژه‌ای که در نظر دارید، از فینیشر بهره ببرید. تصور کنید که یک آموزشگاه یا ورزشگاه بزرگ احداث کرده‌اید و برای آسفالت مناطقی از محوطه آن، نیازمند دستگاه فینیشر هستید. بدون شک تهیه این دستگاه دردسرهای بسیار زیادی دارد و هزینه مورد نیاز برای آن نیز بسیار گران خواهد بود. شرایط اجاره فینیشر از شهرداری یا راه و شهرسازی، به شما کمک می‌کند که دستگاه را برای انجام آسفات ورزشگاه خود در اختیار بگیرید.

فرقی نمی‌کند شما فینیشر را برای چند ساعت لازم داشته باشید یا اینکه بخواهیم برای چندین روز یا ماه، از آن استفاده کنید. در هر صورت لازم است که قراردادی تحت عنوان نمونه قرارداد اجاره فینیشر تنظیم و امضا شود. این قرارداد، یک مدرک و سند قانونی از رابطه شما با مالک فینیشر است.

نمونه قرارداد اجاره فینیشر میان چه کسانی تنظیم می‌شود؟

براساس قانونی که برای انواع قرارداد اجاره در نظر گرفته شده است، طرفین این اجاره نامه، موجر و مستاجر نامیده می‌شوند. در قرارداد اجاره، تفاوتی نداره که شما بخواهید برای مدت کوتاه یک کالای کوچک را در اختیار بگیرید یا اینکه تمایل داشته باشید که دستگاه بزرگی مثل فینیشر را استفاده کنید. در هر دو صورت، از راه‌های مناسب برای دستیابی به این دستگاه، تنظیم عقد اجاره است.

براساس این عقد، قرارداد میان موجر (مالک دستگاه) و مستاجر (شخصی که تمایل دارد فینیشر را اجاره کند) تنظیم می‌شود. در این قرارداد، مالک به طور معمول شهرداری و اداره راه و شهرسازی است. البته محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. ممکن است که سرمایه داری، در زمینه خرید انواع ماشین آلات عمرانی سرمایه گذاری کرده باشد و تعدادی از این ماشین‌ها را تهیه کند و به صورت مستقل به اشخاص دیگر اجاره دهد. حتی گاهی ممکن است که شهرداری، مجبور به اجاره این دستگاه‌ها شود. بنابراین، محدودیتی وجود ندارد ولی در اکثر مواقع، این ماشین‌ها از شهرداری و راه سازی اجاره می‌شوند.

در طرف مقابل این قرارداد، مستاجر می‌تواند هر شخص حقیقی (فرد انسانی) یا حقوقی (شرکت، سازمان، موسسه) باشد که برای اجرای آسفالت به فینیشر نیاز دارد. به طور کلی ارتباطی که به واسطه قرارداد اجاره شکل می‌گیرد، رابطه میان مالک فینیشر و متقاضی اجاره آن است. این توافق، یک رابطه حقوقی است که برای طرفین تعهد ایجاد می‌کند.

نمونه اجاره نامه فینیشر قانونی است؟

نمونه اجاره نامه فینیشر یا طور کلی شرایط اجاره فینیشر، مانند اجاره هر دستگاه یا شیء دیگر معتبر و قانونی است. البته لازم است که شرایط صحت قرارداد در تنظیم این اجاره نامه رعایت شده باشد. منظور از شرایط صحت قرارداد، این است که موجر و مستاجر باید قصد و تمایل داشته باشند که فینیشر را اجاره دهند یا اینکه اجاره بگیرند و از شرایط قرارداد نیز راضی باشند. یعنی مالک فینیشر باید با تمایل قبلی بخواهد که دستگاه فینیشر را اجاره دهد و متقاضی نیز واقعا تمایل داشته باشد که این دستگاه را از مالک اجاره کند.

مساله بعدی برای اطمینان از اعتبار این قرارداد، این است که موضوع اجاره نامه باید مشخص باشد. برای مثال در متن نمونه اجاره نامه فینیشر باید بنویسید که یک یا چند دستگاه فینیشر و با چه مشخصاتی اجاره می‌شود. شما حتی می‌توانید توضیح دهید که این فینیشر در چه سالی ساخته شده است و چه ویژگی‌هایی دارد. نکته بعدی در خصوص اعتبار قرارداد ، این است که طرفین برای اجاره فینیشر صلاحیت قانونی داشته باشند، یعنی واقعا مالک فینیشر باشند، سفیه و مجنون نباشند و از نظر قانونی ایرادی برای امضای قرارداد توسط آن اشخاص وجود نداشته باشد.

و در آخر مهمترین مساله برای صحت و اعتبار نمونه قرارداد اجاره فینیشر ، مساله تعیین مدت قرارداد است. این مساله به اندازه‌ای مهم است که عدم تعیین مدت قرارداد، موجب باطل شدن قرارداد می‌شود.

قرارداد اجاره فینیشر به کدام قانون استناد می‌کند؟

توضیح دادیم که برای تنظیم و نوشتن قرارداد اجاره فینیشر هیچ محدودیتی وجود ندارد و تنظیم این قرارداد صحیح است. حال باید بدانیم که برای تنظیم نمونه اجاره نامه فینیشر ، باید مطابق با کدام قانون عمل کنیم و این اجاره نامه از چه قانونی تبعیت می‌کند.

در ابتدا باید بدانید که این قرارداد، در گروه توافق‌ها و قراردادهایی قرار می‌گیرد که مطابق با قانون مدنی تنظیم می‌شوند. شرایط صحت قرارداد که پیش‌تر توضیح دادیم نیز قواعدی است که قانون مدنی برای صحت و اعتبار قراردادها در نظر گرفته است. قرارداد اجاره فینیشر مطابق با قواعد قانون مدنی درباره عقد اجاره نوشته می‌شود. قانون مدنی در یک باب، عقد اجاره را تعریف می‌کند و به همین ترتیب قراردادهایی که مطابق با موضوع و قواعد عقد اجاره تنظیم می‌شوند نیز از قانون مدنی تبعیت خواهند کرد.

عقد اجاره، یک عقد معین و لازم است و در ازای آن مبلغی به عنوان اجاره بها به موجر پرداخت می‌شود. در مقابل، در ازای اجاره بها نیز فینیشر در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد.

معین بودن قرارداد

در بخش قبل، به این مساله اشاره کردیم که نمونه اجاره نامه فینیشر یک قرارداد معین است. ابتدا بگوییم که منظور از عقد معین، عقودی هستند که قانون مدنی به صراحت نام آن‌ها را آورده باشد و درباره شرایط تنظیم و اجرای آن‌ها قواعدی را مطرح کند. زمانی که قانون، شرایط خاصی را برای تنظیم یک عقد مطرح می‌کند، قطعا شما نمی‌توانید به شیوه دیگری آن قرارداد را تنظیم کنید. یعنی اگر قراردادی مغایر با قانون مدنی و قواعد این قانون درباره عقد اجاره تنظیم کنید، آن قرارداد نامعتبر و باطل است.

این مساله مهمترین دلیلی است که پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از هرگونه ایراد یا اختلاف، حتما پیش از تنظیم قرارداد، با یک مشاور حقوقی مجرب در خصوص مشاوره حقوقی قراردادها گفتگو کنید. این گفتگو به شما کمک می‌کند که از تمام قواعد مورد نیاز برای تنظیم قرارداد اجاره فینیشر آگاه شوید.

تعیین اجاره بها و نحوه پرداخت مبلغ کرایه

اجاره بها و نحوه پرداخت مبلغ کرایه در نمونه قرارداد اجاره فینیشر ، از موارد مهمی است که موجر و مستاجر حتما باید درباره میزان آن توافق کنند و در متن قرارداد، به صراحت مبلغ دقیق کرایه را بنویسند. بدون شک دلیل اصلی تنظیم و امضای نمونه قرارداد اجاره فینیشر ، دریافت اجاره بها توسط موجر و در اختیار گرفتن فینیشر توسط مستاجر است.

مبلغی که بابت اجاره بها تعیین می‌کنند، پیش از آنکه در متن قرارداد نوشته شود، در گفتگوهای ابتدایی درباره آن صحبت شده است و موجر و مستاجر نسبت به تعیین آن مبلغ، رضایت خود را اعلام کرده‌اند. اگر ماشین آلات مورد نظر خود را از شهرداری یا اداره راه و شهرسازی اجاره می‌کنید، خوب است بدانید که ممکن است شهرداری یا اداره راه و شهرسازی، از پیش تعرفه‌ای برای اجاره ماشین آلات خود در نظر گرفته باشد. به طور معمول اگر تعرفه مشخصی برای اجاره فینیشر در نظر گرفته شده باشد، متقاضی ملزم خواهد بود که قراردادی مطابق با آن تعرفه امضا کند.

مرحله بعد از توافق درباره میزان مبلغ کرایه فینیشر، نحوه پرداخت اجاره بها آن است. ممکن است پرداخت اجاره فینیشر به صورت ماهانه انجام شود یا اینکه در اقساط و تاریخ‌های خاص به یک شماره حساب معین واریز شود. در این موضوع نیز توافق طرفین شرط اصلی است.

مدت قرارداد را حتما تعیین کنید!

مدت قرارداد یا بهتر بگوییم بازه زمانی اجاره، تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد اجاره فینیشر است. این مدت باید در متن قرارداد نوشته شود. موجر ملزم است که در زمان معین، فینیشر را در اختیار مستاجر بگذارد و برای استفاده مستاجر از آن، ممانعتی ایجاد نکند. در مقابل مستاجر نیز ملزم خواهد بود که در پایان مدت قرارداد، فینیشر را به همان صورتی که تحویل گرفته است، به موجر برگرداند. مساله مهم در زمان اخذ و تحویل فینیشر، سلامت و صحت فینیشر است.

تاکید می‌کنیم که ابتدا فینیشر را به دقت بررسی کنید و شرایط آن را در قرارداد بنویسید زیرا باید این ماشین را به همان صورتی که دریافت کرده‌اید، به مالک برگردانید. از طرف دیگر، لازم است در پایان قرارداد، سلامت فینیشر مجدد بررسی شود تا اگر ایراد و خسارتی ایجاد شده است، از مستاجر طلب کنید.

پیشنهاد ما

برای آگاهی از شرایط حقوقی قرارداد اجاره فینیشر ، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید و همچنین تیم حقوقی رکلا، به منظور تنظیم قرارداد (روی لینک بزنید) در کنار شما خواهد بود.

قرارداد اجاره فینیشر

با استفاده از این نمونه قرارداد می‌توانید فینیشر را اجاره کنید. برای دریافت آن، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد اجاره فینیشر
دانلود نمونه قرارداد اجاره فینیشر
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات