قرارداد فیلمبرداری عروسی و بخش‌های مهمی که باید در این قرارداد باشد

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1402/12/10
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فیلمبرداری

یکی از مهم‌ترین و به یادماندنی‌ترین خاطرات افراد در طول زندگی، مراسم ازدواج و عروسی است و به همین دلیل برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد که این مراسم خاطره انگیز، به خوبی انجام شود و بتوانند از آن مراسم، خاطرات خوبی داشته باشند. یکی از مهم‌ترین و عمده‌ترین اقدامات در هر جشن، فیلم‌برداری از آن است تا خاطرات مربوط به آن ثبت و ضبط بشود. در ادامه این مطلب نکات مهمی را در رابطه با نمونه قرارداد فیلمبرداری عروسی بیان می‌کنیم و درباره آن توضیح می‌دهیم.

انواع نمونه فرم قرارداد فیلمبرداری

فرم قرارداد فیلمبرداری عروسی برحسب اینکه فیلمبردار یا به عبارت دیگر، پیمانکار یک شخص حقیقی یا شخص حقوقی (شرکت‌ فیلم‌برداری) باشد به انواع زیر تنظیم می‌شود:

  1. توافق به صورت پیمانکاری؛ این توافق به صورت قرارداد پیمانکاری تنظیم و امضا می‌شود و طرفین آن پیمانکار و کارفرما هستند. در صورتی که یک شخص حقوقی یعنی یک شرکت تجاری، در سمت پیمانکار حضور داشته باشد، به آن قرارداد، پیمانکاری جمعی یا گروهی گفته می‌شود.
  2. نمونه فرم قرارداد فیلمبرداری به صورت قرارداد پیمانکاری تک نفره ؛ در این روش زوجین برای فیلم‌برداری مراسم، یک شخص را به عنوان پیمانکار به کار می‌گیرند و با او قرارداد پیمانکاری تک نفره را امضا می‌کنند. برای انجام این قرارداد، پیمانکار باید یک شخص حقیقی یعنی یک فرد انسانی باشد.

چرا تنظیم متن قرارداد فیلمبرداری عروسی مهم است؟

قراردادها به دو گونه شفاهی یا کتبی امضا می‌شوند. قانون گذار تنها در برخی موارد، کتبی بودن قرارداد را الزامی دانسته و در اکثر موارد قرارداد شفاهی، مورد پذیرش قانون گذار قرار دارد اما تمامی اشخاص ممکن است خُلف وعده کنند و تعهدات خود را انجام ندهند. در این صورت چنانچه قرارداد شفاهی باشد طرفی که متضرر شده است هیچ سندی برای اثبات ادعا و جبران ضرر و زیان خود ندارد. به همین دلیل ما به شما توصیه می‌کنیم که حتی اگر فیلمبردار از آشنایان و بستگان است، به قرارداد شفاهی اکتفاء نکنید و نمونه فرم قرارداد فیلمبرداری را تنظیم کنید.

محتوای فرم قرارداد فیلمبرداری عروسی

همانطور که در ابتدای مطلب نیز گفتیم، فیلمبرداری از مراسم عروسی و ثبت خاطرات آن برای زوجین از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین جهت قرارداد فیلمبرداری آن باید به طور مستحکم و با شفافیت کامل نوشته شود تا زوجین و فیلمبردار دچار ضرر و زیان نشوند. در ادامه، چند نکته حقوقی را که باید در هنگام تنظیم و امضای متن قرارداد فیلمبرداری عروسی رعایت کنید، برای شما توضیح می‌دهیم:

طرفین قرارداد فیلمبرداری عروسی

همانطور که در ابتدای مطلب نیز گفتیم این قرارداد به دو شیوه پیمانکاری جمعی (گروهی) و پیمانکاری تک نفره امضا می‌شود. اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند به عنوان کارفرما و پیمانکار در این قرارداد حضور داشته باشند اما در پیمانکاری تک نفره همانطور که از نام آن نیز پیدا است، پیمانکار یک فرد و انسان یا به عبارت دیگر یک شخص حقیقی است.

در صورتی که یکی از طرفین قرارداد ، شخص حقیقی است باید مشخصات کامل او مانند نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، کد ملی، آدرس محل سکونت و دیگر مشخصات مطابق با اوراق شناسایی مانند شناسنامه و کارت ملی در متن قرارداد نوشته شود. در حالتی که یکی از طرفین قرارداد، شخص حقوقی یعنی یک شرکت تجاری باشد نیز باید مشخصات دقیق شخص حقوقی مانند اسم، شماره ثبت، کد اقتصادی، محل اقامت، تابعیت و غیره نوشته شود.

موضوع قرارداد فیلمبرداری عروسی

منظور از موضوع قرارداد، شرح وظایف و عملی است که به موجب قرارداد به عهده فیلمبردار قرار می‌گیرد. هدف اصلی کارفرما از امضای قرارداد ، انجام شدن بی کم و کاست موضوع قرارداد است.

مدت قرارداد فیلمبرداری

مدت قرارداد با توافق کارفرما و پیمانکار تعیین می‌شود. در قرارداد فیلم‌برداری منظور از مدت قرارداد، بازه زمانی معینی است که برای انجام موضوع این قرارداد در نظر گرفته شده است. برای مثال؛ طرفین تعیین می‌کنند که از روز مراسم حنابندان، در تاریخ سوم شهریور، پروژه فیلمبرداری شروع ‌شود و در تاریخ بیست شهریور قرارداد به اتمام برسد. همچنین تعیین می‌کنند که فیلم عروسی در تاریخ مشخصی به زوجین تحویل داده شود.

مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت آن

میزان مبلغ قرارداد با توافق طرفین، یعنی زوجین و فیلمبردار، تعیین می‌شود. مبلغ قرارداد در واقع همان دستمزد و حق‌الزحمه‌ای است که برای پیمانکار در نظر می‌گیرند. نحوه پرداخت مبلغ نیز با توافق طرفین تعیین می‌شود. مثلاً توافق می‌کنند که هشتاد درصد مبلغ در هنگام تنظیم قرارداد و بیست درصد آن به عنوان وثیقه‌ای برای حسن انجام تعهدات پیمانکار، پس از تحویل فیلم پرداخت خواهد شد.

تعهدات طرفین در قرارداد

منظور از تعهدات، موضوعاتی به غیر از موضوع اصلی قرارداد و در راستای بهتر انجام شدن آن است. تعهدات قرارداد با توافق فیلمبردار و کارفرما یعنی زوجین، تعیین می‌شود. برای مثال، کارفرما تعهد می‌کند که هزینه ایاب و ذهاب فیلمبردار یا گروه فیلمبرداری به عهده او است. بنابراین، در صورتی که پرداخت نکند، هزینه مذکور به مبلغ قرارداد اضافه می‌شود یا آنکه آتلیه تعهد می‌کند که فیلم عروسی را در اختیار هیچ شخصی به غیر از زوج یا زوجه قرار ندهد.

فسخ قرارداد فیلمبرداری عروسی

اصل بر این است که قرارداد فیلمبرداری عروسی لازم الاجرا است و هیچ یک از طرفین به تنهایی حق انحلال آن را ندارند. طرفین قرارداد می‌توانند در فرم قرارداد فیلمبرداری عروسی شروطی را ذکر ‌کنند به‌گونه‌ای که در صورت عدم رعایت این شروط از سوی هر یک از طرفین، حق فسخ، یعنی حق انحلال یک جانبه قرارداد به وجود می‌آید.

محل انجام کار در قرارداد فیلمبرداری عروسی

منظور از محل انجام کار، آن مکانی است که فیلمبرداری مراسم عروسی در آنجا انجام می‌شود. برای مثال زوجین باید مشخص کنند که قصد فیلمبرداری در فضای باز را دارند یا فیلم برداری در باغ یا آتلیه انجام خواهد شد. این نکته نیز مهم است که حق الزحمه فیلم برداری با توجه به مکانی که در نظر گرفته می‌شود و شرایط فیلمبرداری، متفاوت خواهد بود. بنابراین لازم است که مکان یا مکان‌های فیلمبرداری در قرارداد مشخص شوند.

پیشنهاد ما

به منظور انجام صحیح این قرارداد، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید و با مشاور حقوقی گفتگو کنید. همچنین شما می‌توانید تنظیم قرارداد خود را به صورت اختصاصی به تیم حقوقی رکلا بسپارید و قرارداد را با همان شروطی که در نظر دارید، در اختیار بگیرید.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات