قرارداد مشاوره کارخانه و بررسی انواع نمونه قرارداد مشاوره راه اندازی کارخانه

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/05/01
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاوره کارخانه

کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی مجموعه‌های بزرگی هستند که کارکرد صحیح آن‌ها نقش بسیار تاثیر گذاری در اقتصاد و تجارت دارد. کارخانه‌ها محل پیوند تکنولوژی، ابزار، تجهیزات و نیروی انسانی هستند. این پیوند و ارتباط میان ماشین و انسان نیاز جامعه انسانی را با سرعت و دقت بیشتری برطرف می‌کند. قرارداد مشاوره کارخانه یکی از انواع قرارداد مشاوره است که می‌تواند راهنمای مناسبی برای مدیران مجموعه‌های تولیدی و کارخانه‌ها باشد. استفاده از اشخاص متخصص در حوزه تخصصی تولیدات کارخانه، موجب رشد و توسعه سریع‌تر مجموعه شما می‌شود.

مشاور شخصی است که در یک حوزه کاری، تخصص، دانش و تجربه کافی دارد. این شخص می‌تواند به سوالات تخصصی شما پاسخ دهد، شما را راهنمایی کند، ایرادات و نقص‌های کاری را به شما یادآوری کند و با توجه به منافعی که در نظر دارید، بهترین راهکارها را به شما ارائه دهد.

اگر در فکر راه اندازی یک کارخانه هستید، یا اینکه مدت‌ها است کارخانه فعالی دارید ولی از روند کاری خود راضی نیستید و احساس می‌کنید که اشکالی در کار شما وجود دارد یا حتی اگر تمایل دارید که با اقداماتی سازنده، کسب و کار خود را گسترش دهید، لازم است که از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. در ادامه این مطلب، درباره قرارداد مشاوره راه اندازی کارخانه ، توضیحات لازم را بیان می‌کنیم.

اهمیت انتخاب صحیح مشاوره کارخانه

اشخاصی که در حوزه کارآفرینی فعالیت می‌کنند و همچنین بسیاری از سرمایه گذاران، به این نکته توجه دارند که به هر میزان که کسب و کار تخصصی‌تر باشد، نتیجه و ثمره بهتری دارد. با توجه به این مسئله، صاحبان کسب و کار می‌کوشند سرمایه روانی و سرمایه مالی خود را به حیطه مشخصی محدود کنند. علاوه بر این، علم بسیار پویا است. هر روز شاهد تکنولوژی‌های پیچیده و جذابی هستیم که می‌توانند روند اجرایی کارها را ساده‌تر کنند یا به شکل باور نکردنی، به افزایش میزان تولید و همچنین افزایش میزان درآمد منجر شوند.

به نظر می‌رسد تخصصی شدن امور باعث شده است که خدمات مشاوران کارخانه نیز بسیار تخصصی‌تر از گذشته شود. به عنوان مثال شما به عنوان یک مدیر یا صاحب امتیاز کارخانه، می‌توانید از شخصی بخواهید که در زمینه افزایش محصول جدید به شما مشاوره بدهد. از طرف دیگر مشاوره در خصوص جذب سرمایه گذار نیازمند دانش خاصی است. بنابراین دیگر نمی‌توانید از همان مشاور برای جذب سرمایه گذار کمک بگیرید. به همین ترتیب، ممکن است که شما نیازمند یک مشاور فنی، مشاور متخصص برای بررسی کیفیت محصولات، مشاور متخصص در زمینه عرضه محصول به بازار، مشاوره مربوط به معاملات خارجی و غیره باشید.

نمونه قرارداد مشاوره راه اندازی کارخانه

راه اندازی یک کارخانه، علاوه بر بخش مربوط به محصول تولیدی که شامل اقداماتی همچون انتخاب نوع محصول و نحوه تولید، فرمولاسیون مورد نیاز، نقشه، طرح و موارد مهم دیگر است، نیازمند انجام امور اداری در جهت اخذ پروانه، شماره ثبت و اخذ مجوز‌های قانونی است. تمام این مراحل را به طور کلی مراحل راه اندازی کارخانه می‌نامیم. مشاور متخصص در پیگیری و انجام این امور، شخص قابل اعتمادی است که می‌تواند به شما کمک کند. شخص متخصص و آگاه، به شما خدمات مشاوره راه اندازی کارخانه را ارائه می‌دهد.

نمونه قرارداد مشاوره راه اندازی کارخانه نیز یک سند معتبر است که برای شکل گیری ارتباط حقوقی، میان شما و مشاور متخصص تنظیم می‌شود. در متن این قرارداد به چگونگی ارتباط کاری میان شما اشاره می‌شود و مشاور موظف می‌شود در ازای مبلغی که به عنوان حق الزحمه دریافت می‌کند، به شما خدمات مشاوره ارائه دهد. متن قرارداد حاوی اطلاعات کاملی از روند اجرای خدمات مشاوره است.

قرارداد مشاوره راه اندازی کارخانه

انواع قرارداد مشاوره کارخانه

استفاده از خدمات مشاوره، به توافق میان شما و مشاور متخصص وابسته است. با توجه به شرایط کاری شما و اموری که برای انجام آن به مشاور نیاز دارید، می‌توانید انتخاب کنید که چه نوع قراردادی برای شما مناسب است. برای مثال تصور کنید کارخانه‌ای نیازمند جذب سرمایه گذار است. فرآیند جذب سرمایه گذار موقتی است و با تایید همکاری میان کارخانه و سرمایه گذار، به پایان می‌رسد. بنابراین شرایط کاری مشاور متخصص سرمایه گذاری نیز به همین بازه زمانی محدود می‌شود.

در مواردی که شما برای انجام امور خاص و مشخص شده‌ و در بازه زمانی کوتاه از یک مشاور متخصص کمک می‌گیرید، می‌توانید از قرارداد پیمانکاری ، قرارداد جعاله انجام کار یا قرارداد کارگزاری انجام کار استفاده کنید. این آزادی برای شما وجود دارد که ارتباط کاری خود را با استفاده از هر کدام از این قراردادها تنظیم و ثبت کنید.

نوع دیگری از قرارداد مشاوره کارخانه به صورت یک قرارداد کار تنظیم می‌شود. براساس این قرارداد، مشاور متخصص، توسط کارخانه استخدام شده و از پرسنل کارخانه محسوب می‌شود. مشاور متخصص موظف است که در بازه زمانی تعیین شده و در ساعات کاری مشخص شده، در کارخانه حضور داشته باشد و به صورت مداوم، به بررسی و پیگیری امور مربوط به تخصص خود بپردازد. همچنین این شخص وظیفه دارد که اطلاعات به دست آمده را در اختیار مدیران بگذارد و مشاوره و راهنمایی‌های لازم را به آن‌ها ارائه دهد.

قوانین حاکم بر قرارداد

مهم‌ترین ملاک برای تنظیم یک قرارداد، بررسی قانونی بودن آن است. نحوه تنظیم قرارداد مشاوره کارخانه وابسته به متون قانونی است که برای این قرارداد، تعیین شده است. همانطور که اشاره شد، می‌توانید قرارداد مشاوره کارخانه را به چهار صورت تنظیم کنید:

  1. به عنوان یک قرارداد کاری و با در نظر گرفتن متن قانون کار
  2. به عنوان یک قرارداد پیمانکاری یا قرارداد کارگزاری و همچنین با در نظر گرفتن متن ماده 10 قانون مدنی
  3. قرارداد جعاله که با در نظر گرفتن مبحث جعاله در متن قانون مدنی تنظیم خواهد شد.

اگر نیروی متخصص به عنوان یک نیروی کار انسانی استخدام شود و با شرایطی مانند اخذ حقوق ثابت، ساعت کاری مشخص و الزام به حضور در کارخانه فعالیت کند، قرارداد او باید به صورت قرارداد استخدام تنظیم شود. همانطور که اشاره کردیم، متن این قرارداد، بر اساس قانون کار تنظیم می‌شود. قانون کار و قانون تامین اجتماعی از جمله قوانینی هستند که برای اجرای این قرارداد، باید مورد توجه قرار گیرند.

همچنین اگر طرفین، قرارداد مشاوره کارخانه خود را به صورت پیمانکاری یا کارگزاری تنظیم کنند، موظف هستند مفاد ماده 10 قانون مدنی را زیر نظر داشته باشند. براساس این ماده، در صورت مطابقت توافقات طرفین با متن قانون، قرارداد تنظیم شده معتبر خواهد بود. به عبارت دیگر طرفین قرارداد می‌توانند با توجه به شرایطی که دارند، با یکدیگر توافق کنند و توافقات انجام شده را در متن قرارداد بنویسند. در نتیجه به موجب امضای قرارداد ، طرفین موظف به اجرای تعهدات خود هستند.

مشخصات طرفین قرارداد مشاوره کارخانه

به طور معمول این قرارداد میان یک شخص حقیقی به عنوان مشاور متخصص و کارخانه به عنوان یک شخص حقوقی تنظیم می‌شود. البته ممکن است که صاحب امتیاز کارخانه، خودش در نمونه قرارداد مشاوره راه اندازی کارخانه حضور داشته باشد و قرارداد را امضا کند. معرفی طرفین قرارداد با ارائه مشخصات هویتی آن‌ها انجام می‌شود. اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره تماس، آدرس محل اقامت و موارد دیگری از این قبیل، اطلاعاتی هستند که برای معرفی متخصص مشاور در متن قرارداد نوشته می‌شوند.

ثبت اطلاعات و مشخصات هویتی طرفین قرارداد، مشخص می‌کند که مسئولیت این قرارداد با چه اشخاصی است. در ادامه مشخصات اشخاص حقیقی مانند کارخانه یا شرکت‌ها با اطلاعات و مشخصات هویتی آن مجموعه مانند نام تجاری، کد ثبتی، شماره مجوز، شماره تماس، آدرس دقیق محل کارخانه، نام نماینده‌ای که به نیابت از کارخانه مسئولیت امضای قرارداد را به عهده دارد و مشخصات هویتی او ثبت می‌شود.

مبلغ قرارداد

مبلغ قرارداد مشاوره کارخانه ، میزان حقوق یا حق الزحمه مشاور متخصص است. کارفرما یا مدیریت کارخانه موظف است که در ازای دریافت خدمات مشاوره یا به خدمت گرفتن نیروی متخصص مشاور، حق الزحمه‌ای به او بپردازد. میزان حق الزحمه براساس توافق طرفین تعیین می‌شود و در متن قرارداد نوشته خواهد شد. نکته دارای اهمیت این است که میزان حقوق تعیین شده برای مشاور استخدام شده، نباید از حقوق پایه اداره کار کمتر باشد ولی بیشتر بودن آن مانعی ندارد.

گاهی اوقات مشاوران متخصص در خصوص دریافت حق الزحمه خود نگران هستند. به همین منظور پیشنهاد می‌شود ضمانتی بابت پرداخت به موقع حق الزحمه دریافت شود. از طرف دیگر با تعیین خسارت دیرکرد پرداخت حق الزحمه، به ازای هر روز دیرکرد پرداخت، کارفرما ملزم می‌شود که مبلغ مشخصی به مشاور متخصص پرداخت کند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم قرارداد مشاوره کارخانه خود را به ما بسپارید. برای تنظیم قرارداد بر روی لینک قبل بزنید.

همچنین شما می‌توانید از مزایای استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز بهره مند شوید. اگر به استفاده از این خدمات تمایل دارید، می‌توانید بر روی لینک قبل بزنید.

قرارداد مشاوره تولید

اگر می‌خواهید برای افزایش میزان و کیفیت تولیدات کارخانه خود از یک متخصص در این حوزه مشاوره بگیرید، نمونه قرارداد مشاوره تولید مناسب است. برای دریافت آن، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد مشاوره تولید
دانلود نمونه قرارداد مشاوره تولید
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات