قرارداد اجاره بالابر و جزئیات قانونی و خیلی مهم این نوع قرارداد

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/06/13
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره بالابر

بالابرها، ابزار یا تجهیزاتی هستند که برای انتقال انسان یا کالا به جای مرتفع‌تر از سطح زمین استفاده می‌شوند. برای مثال، آسانسور یک بالابر ثابت است، اما موضوع مقاله امروز ما، بالابرهایی هستند که به صورت سیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. زیرا با استفاده از قرارداد اجاره بالابر ، می‌توانیم از آن‌ها برای مکان‌های مختلف استفاده کنیم. این قرارداد، یک نوع از قرارداد اجاره است که به منظور در اختیار گرفتن یک دستگاه بالابر مورد استفاده قرار می‌گیرد. احتمالا تا به حال در مراکز تجاری، دستگاه بزرگی را دیده‌اید که کالاها را به طبقات بالاتر منتقل می‌کند یا اینکه در مسیر برگشت، کالا یا انسان‌ها روی آن سوار می‌شوند و به طبقات پایین‌تر می‌آیند.

بالابرهای سیار، ابزار و وسیله‌ای هستند که به منظور جابه جایی کالا ساخته شده‌اند.

نمونه قرارداد اجاره بالابر ساختمانی یکی از انواع محبوب اجاره نامه در زمینه استفاده از بالابرها است. زیرا این وسیله در اجرای پروژه‌های ساختمانی بسیار موثر و کاربردی است. بسیاری از صاحبان پروژه‌های ساختمانی پیش از شروع به کار و در زمان تهیه ابزار و تجهیزات، تاکید دارند که اجاره بالابر در لیست تجهیزات مورد نیاز نوشته شود. بالابر یک وسیله کاربردی برای استفاده در پروژه‌های ساخت و ساز، ساختمان‌ها، مجموعه‌های بزرگ و مجتمع‌های تجاری است. به طور کلی هر مکانی که به نوعی برای جابه جایی و انتقال کالا یا انسان‌ها به بالابر نیاز داشته باشد، می‌تواند از نمونه قرارداد اجاره بالابر ساختمانی استفاده کند.

نمونه قرارداد اجاره بالابر چه ماهیتی دارد؟

زمانی که از عنوان اجاره نامه بالابر استفاده می‌کنیم، کلمه اجاره ناخودآگاه مشخص می‌کند که این قرارداد، یکی از انواع قراردادهای اجاره است که مطابق با قانون مدنی و قواعد عقد اجاره تنظیم می‌شود. بنابراین، ماهیت نمونه قرارداد اجاره بالابر ، قراردادی است که به واسطه آن، یک مال (بالابر) برای مدت مشخص به شخصی غیر از مالک اجاره داده می‌شود.

در این قرارداد، یک طرف مالک بالابر است و طرف دیگر شخصی که است که تمایل دارد از بالابر در کار خود استفاده کند. تهیه بالابر نیاز به صرف هزینه دارد. از طرفی، برای صاحبان پروژه یا تمام مغازه داران حاضر در پاساژ مناسب نیست. به همین دلیل است که اشخاص تمایل دارند صرفا به منظور استفاده از بالابر در مقطع کوتاه، آن را اجاره کنند. به همین منظور، نمونه قرارداد اجاره بالابر تنظیم شده است. به واسطه این قرارداد، بسیاری از معاملات میان مالکان بالابر و متقاضیان اجاره آن به صورت قانونی تنظیم و ثبت می‌شود.

قرارداد اجاره بالابر از نگاه قانون

بسیاری از قراردادها و روابطی که به واسطه نوشتن قرارداد میان یک شخص حقیقی یا شخص حقوقی تنظیم می‌شوند، باید از قانون مدنی تبعیت کنند. یکی از انواع مواردی که قانون مدنی درباره آن، قوانین مشخصی را بیان می‌کند، نوشتن اجاره نامه است. قانون مدنی در باب اجاره، به طور کلی درباره عقد اجاره و قوانین مربوط به آن توضیح می‌دهد. به همین دلیل است که این قرارداد را در گروه عقود معین قرار می‌دهند.

با توجه به این مساله، برای تنظیم نمونه قرارداد اجاره بالابر ساختمانی ، لازم است که به قانون مدنی مراجعه کنید و مطمئن باشید که قرارداد تنظیم شده کاملا مطابق با مواد این قانون است. برای این کار، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از یک مشاور حقوقی یا وکیل پایه یک دادگستری کمک بگیرید. به طور کلی اگر تنظیم قراردادهای شما به یک مشاور حقوقی سپرده شود یا اینکه از یک مشاور حقوقی یا وکیل پایه یک دادگستری بخواهید که در مراحل تنظیم قرارداد در کنار شما باشد، به مراتب نتیجه مثبت‌تری خواهید گرفت و قرارداد بدون ایراد تنظیم می‌شود.

همانطور که می‌دانید، تنظیم قرارداد به معامله شما اعتبار قانونی می‌دهد و باعث می‌شود که یک سند قانونی از رابطه میان موجر و مستاجر در اختیار شما باشد. از طرف دیگر، در زمان بروز اختلاف، مرجع حل اختلاف یا داور، محتوای قرارداد را مورد توجه قرار می‌دهد. با توجه به این موارد، محتوای قرارداد بسیار دارای اهمیت است و لازم است شخصی متخصص در زمینه تنظیم قرارداد و قوانین مرتبط با آن، شما را یاری کند.

اجاره نامه بالابر، یک قرارداد لازم!

در بالا توضیح دادیم که اجاره نامه بالابر ، به واسطه اینکه یک قرارداد اجاره است، یک عقد معین محسوب می‌شود. علاوه بر معین بودن این قرارداد، باید بگوییم که نمونه قرارداد اجاره بالابر ساختمانی ، یک قرارداد لازم است. لازم بودن قرارداد، به این معنی است که موجر و مستاجر باید به مفاد قرارداد، شرایط و تعهدات نوشته شده در آن و به طور کلی، به موضوع قرارداد متعهد باشند. ممکن است که شما بخواهید برای پروژه‌ ساختمانی که قرار است در ماه آینده انجام شود، بالابر اجاره کنید. بدون شک، قرارداد اجاره بالابر را برای یک ماه آینده تعیین می‌کنید. در این شرایط، مالک با امضای قرارداد ، ملزم است که در زمان تعیین شده، بالابر را در اختیار شما قرار دهد. از طرف دیگر، شما نیز نمی‌توانید اعلام کنید که بالابر را لازم ندارید یا اینکه اجاره بها را پرداخت نمی‌کنید.

اگرچه شرایطی برای چنین مواردی پیش بینی شده است و با در نظر گرفتن جریمه یا خسارت به این مساله رسیدگی می‌شود، اما الزام به پرداخت خسارت نیز در نتیجه لازم بودن قرارداد وجود دارد.

برای توضیح درباره لازم بودن قرارداد اجاره بالابر ، می‌توانیم مثال‌های بیشتری نیز بیان کنیم. برای مثال، زمانی که شما یک بالابر را برای مدت سه ماه اجاره کرده‌اید، موجر یا مالک به هیچ دلیل نمی‌تواند بعد از گذشت یک ماه، بالابر را از شما مطالبه کند یا اینکه مانع دریافت بالابر توسط شما شود.

لازم بون قرارداد، یک نوع ضمانت است که موجب آسودگی خیال مالک و مستاجر می‌شود. البته طرفین می‌توانند با توافق یکدیگر، شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرند. با تعیین شروط فسخ قرارداد، اگر هر کدام از طرفین مخالف با شروط عمل کند، تخلف کرده‌‌اند و طرف دیگر، می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

مسئولیت حقوقی آسیب به بالابر

یکی از مهمترین مسائل در تنظیم قرارداد اجاره اشیاء یا به طور کلی در تنظیم انواع اجاره نامه، مساله آسیب به مورد اجاره است. در موارد بسیار زیاد، پرسیده می‌شود که اگر در طول دوره اجاره، بالابر دچار نقص یا آسیب شود، مسئولیت رسیدگی به آسیب و تعمیر آن با چه کسی خواهد بود؟

با استناد به قانون مدنی در خصوص قرارداد اجاره اشیاء، به این سوال پاسخ می‌دهیم.

بالابر یک شیء محسوب می‌شود. بنابراین، لازم است که بخش‌های مختلف این قرارداد را مطابق قانون اجاره اشیاء بنویسیم. قانون مدنی، اجاره را عقدی می‌داند که به واسطه آن، مستاجر مالک منافع بالابر می‌شود. در ادامه توضیح می‌دهد که در این تعریف، آن شخص که بالابر را اجاره می‌دهد، مالک یا موجر است و شخصی که تقاضا دارد برای مدت معین و در ازای پرداخت اجاره بها از بالابر استفاده کند، مستاجر نامیده می‌شود.

براساس این تعریف، مستاجر فقط می‌تواند از منافع بالابر استفاده کند. یعنی با توجه به کارایی بالابر برای نقل و انتقال میزان بار مشخص شده، آن را به کار بگیرد. اگر نحوه استفاده به نوعی باشد که از کاربری بالابر خارج است یا اینکه میزان بار، سنگین‌تر از توان بالابر باشد، آسیب وارد شده به عهده مستاجر است. در این شرایط خسارت ایجاد شده به دلیل استفاده نادرست مستاجر ایجاد شده است و بدون شک، مسئولیت رسیدگی به بالابر به عهده او قرار می‌گیرد.

اگر نقص و ایراد بالابر به نحوه استفاده از آن مربوط نباشد یعنی به دلایل فنی مربوط به دستگاه یا قدیمی بودن دستگاه مربوط باشد، مسئولیت خسارت وارد شده، به عهده موجر است.

اگر ندانیم بالابر معیوب است، چه کنیم؟

در مواردی پیش می‌آید که مستاجر با فرض سالم بودن بالابر، نمونه قرارداد اجاره بالابر را امضا می‌کند اما در زمان استفاده از آن، متوجه می‌شود که بالابر معیوب است. به نظر شما در این زمان، چه باید کرد؟

اگرچه بارها تاکید شده است که برای اجاره اشیا یا به طور کلی برای اجاره هر چیزی، ابتدا مال مورد اجاره را به دقت بررسی کنید و تمام عیوب و ایرادات آن را در متن قرارداد بنویسید اما در مواردی ممکن است سهل انگاری یا بی توجهی به این موضوع، باعث شود که بررسی‌های لازم را انجام ندهید و بعد از انعقاد قرارداد اجاره بالابر، از معیوب بودن آن مطلع شوید. با این حال، در نظر داشته باشید که نوشتن ایرادات بالابر در متن قرارداد، هم از حقوق مستاجر دفاع می‌کند و هم موجب حفظ منافع موجر می‌شود زیرا در پایان مدت قرارداد، طرفین می‌توانند با بررسی بالابر، متوجه تغییرات آن شوند و در صورت لازم، از مستاجر خسارت بگیرید.

پیشنهاد می‌کنیم

شما می‌توانید یک قرارداد مختص به خودتان داشته باشید. قراردادی که کاملا مطابق با شرایط خاص شما تنظیم شده باشد و به تمام شروط و تعهداتی که در نظر دارید، اشاره کند. برای این منظور، به شما خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی را پیشنهاد می‌کنیم. با ثبت درخواست برای این سرویس، تیم حقوقی رکلا برای تنظیم قراردادی که در نظر دارید، با شما ارتباط خواهند گرفت.

از طرف دیگر، سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز، می‌تواند به سوالات حقوقی و ابهامات شما در خصوص این نوع قرارداد پاسخ دهد.

قرارداد اجاره دستگاه

برای اجاره کردن یا اجاره دادن این دستگاه می‌توانید از نمونه قرارداد اجاره دستگاه استفاده کنید.

نمونه قرارداد اجاره دستگاه
دانلود نمونه قرارداد اجاره دستگاه
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات