چگونه اجاره نامه بنویسیم و نحوه تکمیل اجاره نامه و مواردی که باید در قرارداد اجاره ذکر شود چیست؟

-
بروزرسانی:1402/11/07
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
نوشتن اجاره نامه

نوشتن اجاره نامه ، نیاز به آگاهی از شرایط خاص این قرارداد دارد. در این مقاله، می‌خواهیم مهم‌ترین مواردی که باید در قرارداد اجاره ذکر شود را بررسی کنیم و نحوه تکمیل اجاره نامه را توضیح دهیم. البته قبلا، در مورد اعتبار اجاره نامه دستی صحبت کردیم و از طرف دیگر، نکات مهم نحوه نوشتن اجاره نامه را توضیح دادیم. با ما همراه شوید تا بدانیم چگونه اجاره نامه بنویسیم و یک نمونه فرم تکمیل شده اجاره نامه چه خصوصیاتی دارد.

چگونه اجاره نامه بنویسیم؟

مواردی که باید در قرارداد اجاره ذکر بشود شامل مشخصات موجر و مستاجر ، مشخصات مورد اجاره ، مدت ، مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت ، شرایط و آثار قرارداد ، خیارات و تعداد نسخه‌های اجاره نامه است. پیش از بررسی نحوه تکمیل اجاره نامه ، لازم است با ارکان قرارداد اجاره آشنا شویم.

ارکان قرارداد اجاره چیست؟

ارکان قرارداد ، ستون‌ و چارچوب قانونی هرقرارداد است. همانطور که خانه بدون ستون و پایه، خراب می‌شود، اگر ارکان قرارداد اجاره رعایت نشود، اجاره نامه باطل است. در ادامه ارکان عقد اجاره را نام می‌بریم:

  1. موجر (صاحب مال یا اجاره دهنده): ایشان کسی است که می‌خواهد مال خود را به شخص دیگر اجاره دهد.
  2. مستأجر (اجاره کننده): ایشان همان کسی است که می‌خواهد مال را اجاره کند.
  3. مورد اجاره (عین مستأجره یا مالی که اجاره داده می‌شود): مورد اجاره همان مالی است که قرار است مستاجر، آن را اجاره کند.
  4. اجاره بها: این بها در واقع همان مبلغی است که توسط اجاره کننده به صاحب مال یا موجر پرداخت می‌شود.

مورد یک و دو، در قسمت مشخصات طرفین توضیح داده می‌شود و مورد سه و چهار، به صورت جداگانه مطالعه خواهد شد.

مشخصات طرفین در نوشتن اجاره نامه

لازم است در زمان نوشتن اجاره نامه ، مشخصات کامل طرفین و سمت آن‌ها مشخص باشد. نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، نشانی، تلفن و آدرس ایمیل (در صورت امکان) نوشته شود.

مشخصات مورد اجاره در زمان نوشتن قرارداد اجاره

اگر مورد اجاره، ملک مسکونی یا تجاری یا اداری است، موارد زیر در متن قرارداد دقیقاً مشخص شود:

  1. نشانی دقیق (پلاک فرعی، پلاک اصلی، اراضی، بخش، شماره سند مالکیت)
  2. مشخصات شماره اشتراک برق، شماره پرونده آب، شماره گاز شهری و شماره تلفن
  3. منصوبات و متعلقات ملک

اگر مورد اجاره مال منقول مانند خودرو سبک یا کامیون می‌باشد، لازم است موارد زیر مشخص شود:

  1. نام خودرو؛
  2. مدل؛
  3. سیستم؛
  4. شماره موتور؛
  5. شماره شاسی؛
  6. شماره انتظامی ناجا (پلاک)؛
  7. شناسنامه خودرو (VIN)؛
  8. منصوبات و متعلقات ماشین.

نوشتن اجاره نامه

مدت قرارداد

در یک ماده از متن قرارداد، مدت آن مشخص شود. در این قسمت می‌توانید شرایط تمدید اجاره نامه را نیز مشخص کنید. ماده مربوط به مدت قرارداد، در تمام قراردادهای اجاره نوشته می‌شود. مطابق با ماده 468 قانون مدنی، قرارداد اجاره الزاما باید دارای مدت باشد وگرنه باطل است. یعنی اجاره نامه‌ای که بدون ذکر دقیق بازه زمانی اجاره تنظیم و نوشته شود، از نظر قانونی اعتباری ندارد و نمی‌توان به عنوان یک سند قانونی به آن استناد کرد. مدت اجاره نامه، در واقع همان بازه زمانی دقیقی است که برای این قرارداد در نظر گرفته می‌شود.

مطابق با این بازه زمانی، موجر باید زمان شروع قرارداد، مال موضوع اجاره را در اختیار مستاجر قرار دهد و در این بازه زمانی، مانع برخورداری مستاجر از منافع موضوع اجاره نشود. از طرف دیگر، مستاجر نیز ملزم است که مطابق با بازه زمانی معین در اجاره نامه، در پایان قرارداد، مال موضوع اجاره را به موجر برگرداند.

مبلغ قرارداد در نوشتن اجاره نامه

ماده دیگر، مربوط به مبلغ قرارداد اجاره است. می‌توانید مبلغ اجاره بها را با توجه به اینکه، ساعتی یا روزانه یا ماهانه پرداخت می‌شود تعیین کنید. مثلا به ازای هر ماه، مبلغ یک میلیون تومان اجاره، در متن قرارداد نوشته شود. در این قسمت، نحوه پرداخت نیز مشخص می‌شود. اگر باید به حساب موجر واریز شود، شماره حساب نوشته شود و اگر باید حضوری پرداخت شود، در متن اجاره نامه، از واژه نقدی و حضوری استفاده کنید.

شرایط و آثار قرارداد در زمان نوشتن قرارداد اجاره

نحوه نوشتن قرارداد اجاره به موارد قبلی محدود نیست. مهم‌ترین مواردی که باید در قرارداد اجاره ذکر شود مربوط به بخش شرایط و آثار قرارداد است. این شرایط در هر نمونه فرم تکمیل شده اجاره نامه ضروری است. در این قسمت، نوع استفاده مستاجر از مال، حق اجاره دادن مجدد مال، حق فروش مال توسط موجر، مسئول هزینه‌های مال و شرایط کامل تمدید (البته اگر شرایط تمدید در قسمت مدت قرارداد آورده نشود)، اقدامات لازم در زمان فسخ اجاره نامه ، چک ضمانت تخلیه و مشخصات آن و سایر نکات مهم قرارداد نوشته خواهد شد.

برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید. این کادر، بخشی از بخش ضمانت تخلیه مستاجر است و توسط تیم حقوقی رکلا تنظیم شده است.

قراردادهای اجاره

خیارات

یکی دیگر از شرایط نوشتن اجاره نامه ، خیارات است. منظور از خیارات، اختیاراتی است که با کمک آن، موجر یا مستاجر حق فسخ قرارداد اجاره را خواهند داشت. معمولاً در زمان نوشتن قرارداد اجاره ، تمام خیارات از طرفین سلب می‌شود و فقط یک یا دو مورد از اختیارات مهم مانند تدلیس باقی می‌ماند. یعنی مستاجر تنها زمانی حق انجام فسخ خواهد داشت که موجر تقلب کرده باشد. البته توجه داشته باشید که برای سلب اختیارات فسخ قرارداد، باید این موضوع با یک متن کاملا حقوقی در قرارداد نوشته شود. زیرا اصل بر این است که تمام اختیارات فسخ یک قرارداد موجود است مگر آنکه طرفین به نحو دیگری توافق کنند.

تعداد نسخه در نوشتن اجاره نامه

ماده آخر هر نمونه فرم تکمیل شده اجاره نامه ، مربوط به تعداد نسخه‌ها و ماده‌های قرارداد است. توصیه می‌کنیم نسخه‌های قرارداد، دو عدد باشد و دو شاهد نیز قرارداد را امضا کنند. طرفین نیز، زیر تمام صفحات قرارداد را امضا کنند و اثر انگشت بزنند.

نتیجه گیری

در این مقاله، به زبان ساده نحوه نوشتن قرارداد اجاره بیان شد. مواردی که باید در قرارداد اجاره ذکر شود را بررسی کردیم و نکاتی در مورد شرایط و آثار قرارداد اجاره گفته شد.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، به صورت تخصصی اقدام به نوشتن اجاره نامه کرده است. برای دسترسی به این نمونه قراردادها روی تصویر زیر بزنید. ضمن آنکه می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی ثبت کنید یا مشاوره حقوقی تلفنی دریافت کنید.

انواع نمونه قرارداد کامل

برای دسترسی به انواع قرارداد اجاره روی تصویر زیر بزنید.

قراردادهای اجاره
فهرست قراردادها
ابراهیم زارع مویدی
«ابراهیم زارع مویدی» بنیان گذار مجموعه حقوقی رکلا و کارشناس ارشد حقوقی است. نظر به اهمیت مسائل حقوقی و به ویژه قراردادها، «ابراهیم» بخشی از مقالات موجود در رکلا را شخصا نگارش کرده و در اختیار علاقه مندان به این حوزه قرار داده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
رضا مهماندوست
thumb_up_alt
سلام. مطلبی که برای نوشتن اجاره نامه نوشتید خیلی به کار من اومد. ممنون برای اینکه این مطلب رو نوشتید. موفق باشید.
13:49
14 خرداد 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. ممنون از شما. خوشحالیم که این مطلب برای شما مفید بوده است. روزگار خوش.
17:25
16 خرداد 1400
account_circle
مونا
thumb_up_alt
برای پرکردن اجاره نامه در بخش مورد اجاره چطور بنویسیم
06:36
20 اردیبهشت 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
مورد اجاره در بردارنده مشخصات کامل ملک به همراه تمام متعلقات و ملزومات متعارف آن است. می‌توانید از نمونه قراردادهای موجود در سایت استفاده کنید.
16:57
21 اردیبهشت 1401