قرارداد مشارکت ارز دیجیتال ؛ سندی برای انجام یک سرمایه گذاری ایمن

-
بروزرسانی:1403/01/18
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشارکت ارز دیجیتال

امروزه در دنیای سرمایه گذاری‌ها، توجه زیادی به سمت ارز‌های دیجیتال جلب شده است. امکان کسب سودهای کلان از طریق فعالیت در این عرصه، اشخاص بسیار زیادی را به سمت سرمایه گذاری در چنین بازار‌هایی روانه می‌کند. در این میان، برخی از اشخاص، به نحو شراکتی در این بازارها فعالیت دارند. نمونه قرارداد مشارکت ارز دیجیتال ، از قراردادهایی است که با همین هدف میان مشارکت کنندگان، به منظور همکاری و سرمایه گذاری منعقد می‌شود. با توجه به گسترش روز افزون و اقبال دوره‌ای بازار ارز دیجیتال و به دنبال آن مشارکت اشخاص و انعقاد قراردادهای شراکتی در این حوزه، نیاز است که این قرارداد و ساختار مختص به آن را مورد ارزیابی قرار دهیم.

این قرارداد در گروه انواع قرارداد مشارکت سرمایه گذاری محسوب می‌شود که در واقع یک قرارداد مشارکت مدنی هستند.

هدف از تنظیم و انعقاد قرارداد مشارکت ارز دیجیتال چیست؟

شاید فکر سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال به ذهن شما نیز خطور کرده باشد. در این میان ممکن است که شما مازاد بر سرمایه خود، دارای سرمایه و پول بیشتری نباشید. از سویی دیگر شاید شما پول لازم برای سرمایه گذاری در این زمینه را داشته باشید اما از مهارت‌های لازم معامله گری، مدیریت و کسب سود در این بازارها بی بهره باشید. در سطحی دیگر نیز، ممکن است شما هر آنچه را که در این راستا نیاز است، برآورده سازید اما به دلایلی همانند کاهش ریسک در معاملات خود، فعالیت‌های مشارکتی را ترجیح ‌دهید.

در این موارد تنظیم و انعقاد نمونه قرارداد مشارکت ارز دیجیتال ، شما را برای دستیابی به سرمایه یا مهارت سایر اشخاص در حوزه بازار ارز دیجیتال همراهی می‌کند. این قرارداد به منظور اجتماع اشخاص و سرمایه‌های آن‌ها و برای همکاری با هدف شراکت در سود یا ضرر ناشی از معامله ارزهای دیجیتال، میان دو یا چند شخص تنظیم می‌شود.

سرمایه گذاری شراکتی در بازار ارز دیجیتال، حالت‌های مختلفی دارد. برای مثال؛ در حالت اول، شما به عنوان یکی از شرکا، پول مورد نیاز را فراهم می‌کنید و شریک یا شرکای متقابل شما، سرمایه غیر نقدی لازم را ارائه می‌دهند. در حالت دوم، ممکن است که شما و شریک‌هایتان برای کسب سود بیشتر و سریع‌تر، پول‌های خود را روی هم جمع کنید و سپس با آن سرمایه، به سرمایه گذاری اقدام شود. نهایتا اینکه ممکن است شما سرمایه و مهارت کافی برای سرمایه گذاری را داشته باشید اما نتوانید زمان کافی و لازم را به سرمایه گذاری اختصاص دهید و به همین دلیل، برای سرمایه گذاری مشارکتی اقدام کنید.

ضرورت انعقاد قرارداد شراکت ارز دیجیتال

امروزه در نظام حقوقی ایران، شُبَهات بسیاری در خصوص معاملات بازار ارز دیجیتال وجود دارد. این مساله موجب مسائل زیادی برای فعالان این حوزه در ایران می‌شود. به طوری که سرمایه مالی اشخاص بسیار زیادی در این راستا مورد تهدید قرار گرفته است. پس با توجه به مخاطراتی که این بازار به صورت خودکار برای فعالان آن دارد؛ تنظیم نمونه قرارداد مشارکت ارز دیجیتال ، سرمایه شما را از بروز تهدیدات و اختلافات بیشتر حفظ و در موارد بروز اختلاف، به حل آن‌ها کمک می‌کند. بنابراین، حتما تنظیم چنین قراردادی را در مواقع سرمایه گذاری مشارکتی خود، مد نظر قرار دهید.

همچنین از آنجا که بخش مهمی از این قرارداد در خصوص تقسیم سود و زیان‌های ناشی از مشارکت در بازار ارز دیجیتال است؛ مسئله تقسیم سود و شفافیت چارچوب‌های مالی حاکم بر آن، اهمیت بالایی دارد. در این راستا تنظیم قرارداد، میزان آورده شرکا را مشخص و در نتیجه میزان سهم هر یک از آن‌ها را از سود یا زیان ناشی از سرمایه گذاری تعیین می‌کند.

منظور از سرمایه‌های نقدی و غیر نقدی در قرارداد مشارکت ارز دیجیتال

در نمونه قرارداد مشارکت ارز دیجیتال ، شرکا با ارائه آورده‌های نقدی و غیر نقدی خود، سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال را آغاز می‌کنند. منظور از سرمایه نقدی در این قسمت، مقدار پول اولیه‌ برای سرمایه گذاری و منظور از سرمایه غیر نقدی، مهارت و دانش تخصصی معامله گری (Trade) در بازار سرمایه است. بنابراین می‌توان به خوبی درک کرد که بدون وجود این دو نوع سرمایه، امکان سرمایه گذاری وجود نخواهد داشت و در این میان، سرمایه غیر نقدی به اندازه سرمایه نقدی قابل اهمیت است.

قرارداد شراکت ارز دیجیتال از مَنظَر قانون گذار

نمونه قرارداد مشارکت ارز دیجیتال ، بر مبنای قواعد شراکت‌ مدنی استوار است. به این معنا که برای تنظیم و انعقاد آن، باید از اصول حاکم بر مشارکت‌های مدنی تحت مواد 577 تا 606 قانون مدنی پیروی کرد. این مواد قواعد ماهوی را در خصوص انواع مشارکت بیان کرده‌اند.

به طور کلی در نظام حقوقی ایران، چارچوب حاکم بر ارزهای دیجیتال و معاملات آن‌ها، کاملا مشخص نیست. متعاقب آن، ممکن است قواعد حقوقی موجود، به نحو احسن به منظور تنظیم و انعقاد این قرارداد کمک نکند. به همین دلیل توصیه می‌شود که حتما با توجه به شرایط فعلی، برای انعقاد قرارداد در این زمینه، در متن قرارداد ضوابطی را با توافق شرکای دیگر پیش بینی کنید زیرا این قرارداد به عنوان سندی است که شراکت و سهم شما را اثبات می‌کند.

مشخصات هویتی شرکا در قرارداد مشارکت ارز دیجیتال

این قسمت از قرارداد، به شرح کامل مشخصات هویتی هر یک از شرکا اختصاص داده شده است. مشخصات شرکایی که شخص حقیقی محسوب می‌شوند، شامل نام، نام خانوادگی، شماره ملی، آدرس و شماره تلفن آن‌ها خواهد بود و شرکایی که شخص حقوقی هستند، با بیان نام تجاری آن شخصیت حقوقی، مشخصات نماینده، شماره ثبتی، شماره تماس‌ و آدرس شرکت معرفی می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم برای اطمینان از اصالت اطلاعات و مشخصات هویتی طرفین، کپی مدارک هویتی شرکا را به قرارداد ضمیمه کنید.

موضوع شراکت

موضوع شراکت در نمونه قرارداد مشارکت ارز دیجیتال ، شراکت در معاملات ارز دیجیتال و سهیم شدن در سود و زیان ناشی از آن است. در این قسمت نحوه شراکت را نیز تعیین کنید. توجه داشته باشید که وجود هر نوع ابهام در خصوص موضوع قرارداد، در اعتبار آن تاثیر می‌گذارد.

تعیین آورده و سهم شرکا در نمونه قرارداد مشارکت ارز دیجیتال

محاسبه دقیق سرمایه هر یک از شرکا و درج آن در متن قرارداد ، به منظور تعیین سهم هر یک از آن‌‌‌ها در سود و زیان ناشی از مشارکت انجام می‌شود. در خصوص تقسیم سود نیز باید درصد سهم هر یک از شرکا و نیز طریقه پرداخت سود آن‌ها تعیین شود.

طول مدت مشارکت

تعیین مدت نمونه قرارداد مشارکت ارز دیجیتال ، از سایر عواملی است که برای حل اختلافات ناشی از این قرارداد کمک کننده است. در مواردی که مدت قرارداد توسط شرکا تعیین نمی‌شود؛ آن‌ها نمی‌توانند در خصوص اختلافات حاصل از آن ادعا کنند.

تعهد شرکا در قرارداد شراکت ارز دیجیتال

در این قسمت تعهدات شرکا را در زمینه مشارکت در ارز دیجیتال بیان می‌کنیم:

تعهدات شرکای سرمایه گذار

به موجب نمونه قرارداد مشارکت ارز دیجیتال ، شرکا تعهد دارند که نسبت به ارائه آورده خود برای شروع سرمایه گذاری اقدام کنند. همچنین آن‌ها موظف هستند اطلاعات محرمانه‌ را در خصوص این مشارکت، حفظ کنند. به همین منظور تاکید بر این مسئله در قرارداد ضروری است. در صورتی که در متن قرارداد، به حفظ اطلاعات محرمانه اشاره نکرده‌اید، می‌توانید ضمن قرارداد دیگری مانند قرارداد اطلاعات محرمانه ، به صورت مستقل این مسئله را ضمانت کنید.

تعهدات شرکای معامله گر

در مقابل، شریکی که آورده او مهارت در معامله گری است، باید به تعهد خود مبنی بر انجام معاملات در بازار ارز دیجیتال عمل کند. به طور جزیی‌تر، شریک معامله گر تعهد دارد که:

  1. به اجرای مطلوب معامله گری بپردازد: بدین معنا که او موظف است موضوع قرارداد را مطابق با شرایط مقرر در نمونه قرارداد مشارکت ارز دیجیتال اجرا کند. در این زمینه او به عنوان شریک، در خصوص حسن اجرای عملیات خرید و فروش ارز مسئول است؛
  2. به موقع معامله گری کند: دستیابی به سود از طریق معامله گری در بازار ارز دیجیتال، باید به گونه‌ای صورت بگیرد که در مدت مقرر در قرارداد، سود مورد نظر طرفین طبق قرارداد محقق شود.

نکات بسیار ضروری که باید در هنگام تنظیم قرارداد به آن‌ها توجه کنید!

ماهیت و شرایط حقوقی حاکم بر نمونه قرارداد مشارکت ارز دیجیتال ، به نوعی است که در نظر گرفتن برخی از احتمالات را در متن قرارداد ایجاب می‌کند. از آن‌جا که چنین مشارکتی در خصوص مسائل مالی است و امکان هر تاخیر و اختلافی بر اثر آن وجود دارد، به شما توصیه می‌شود که حتما در متن قرارداد، شرایط فسخ قرارداد را در نظر بگیرید. پیش بینی فسخ، سبب آن می‌شود که شرکا در عمل به تعهدات خویش بکوشند.

از سوی دیگر؛ پیش بینی ضمانت اجراها در نمونه قرارداد مشارکت ارز دیجیتال ، برای زمان‌هایی که ورود زیان مُحتَمَل است، از ورود زیان‌های بیشتر جلوگیری می‌کند. در نهایت، تعیین مراجع حاکم بر قرارداد در مواقع بروز اختلافات میان شرکا، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به شما توصیه می‌کنیم که حتما در متن قرارداد، از میان دو روش داوری و قضایی، یکی را به عنوان مرجع صالح انتخاب کنید. انتخاب روش داوری، شما را در پیگیری سریع‌تر دعاوی، کمک می‌کند.

پیشنهاد ما

شراکت در بازارهای مالی همیشه از سرمایه گذاری‌های با ریسک بالا محسوب می‌شود. به همین دلیل لازم است که حتما برای حفاظت از سرمایه خود، یک قرارداد مکتوب در اختیار داشته باشید. تنظیم قرارداد و نوشتن محتوای آن، از اهمیت زیادی برخوردار است. تیم حقوقی رکلا با در اختیار داشتن مشاوران حقوقی مجرب و همچنین وکلای پایه یک دادگستری، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین خدمات تنظیم قرارداد را ارائه می‌دهد. برای دستیابی به این خدمات، کافی است که روی لینک‌های مربوطه بزنید و درخواستتان را ثبت کنید.

قرارداد مضاربه (سرمایه از یکی، کار از دیگری)

اگر توافقات شما در چهارچوب عقد مضاربه است، فرم خام این قرارداد را از اینجا بگیرید.

نمونه قرارداد مضاربه
دانلود نمونه قرارداد مضاربه

قرارداد مشارکت مدنی (شراکت نامه)

اگر برای روابط کاری خود به یک نسخه خام قرارداد مشارکت نیاز دارید، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد مشارکت مدنی
دانلود نمونه قرارداد مشارکت مدنی
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
باران
thumb_up_alt
سلام قرارداد شراکت و سرمایه گذاری در ارز دیجیتال می‌خوام دونفر سرمایه بذارند یک نفر معامله گری. بعدش سود تقسیم بشه.
11:46
03 دی 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. لطفا از منوی سایت، روی «تنظیم قرارداد» بزنید و درخواست تون رو ثبت بفرمایید. همکارانم با شما تماس خواهند داشت.
14:13
04 دی 1400