نمونه قرارداد مشارکت سرمایه گذاری و نکات مهم قرارداد شراکت در سرمایه گذاری

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/10/17
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشارکت سرمایه گذاری

قرارداد مشارکت سرمایه گذاری ، یکی از انواع قرارداد شراکت است. چه شراکت‌های کاری بزرگ، و چه شراکت‌های کوچک می‌توانند از سرمایه گذاری شراکتی بهره ببرند. دلیل بسیاری از شراکت‌ها هم تامین منابع مالی، یا به عبارت دقیق‌تر جذب سرمایه گذار است. به خوبی می‌دانیم که انجام بسیاری از فعالیت‌های کاری بدون پرداخت هزینه امکان پذیر نیست.

راه اندازی یک کسب و کار، تاسیس یک مغازه، احداث یک کارگاه و شرکت، تولید محصول، اقدام به فروش و توزیع یا بسیاری از مشاغل و کارهای دیگری که جزء اقتصاد و تجارت محسوب می‌شوند، بدون داشتن سرمایه عملی نمی‌شوند. به جز بحث اقتصاد و تجارت، در زمینه‌های دیگری مانند انجام پروژه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی نیز تامین هزینه‌ها و سرمایه گذاری بسیار مهم است. بدون شک برای آغاز هر کسب و کار، شما باید به هزینه، سرمایه و مبالغی که برای پیشرفت آن کار پرداخت می‌کنید، توجه داشته باشید و همچنین از یک برنامه منسجم برخوردار باشید.

دلیل و اهمیت تنظیم قرارداد مشارکت!

به همین دلیل است که قرارداد مشاركت سرمايه گذاري از جمله قراردادهای بسیار مهم در دنیای تجارت امروزی به شمار می‌آید. شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که قصد داشته باشید کسب و کاری را آغاز کنید یا اینکه برنامه و ایده‌ای برای انجام داشته باشید، اما هزینه و سرمایه کافی برای آن در اختیار شما نباشد. نبود سرمایه شما را مایوس می‌کند و مانع از رسیدن به هدف توسط شما می‌شود. از طرفی ممکن است سرمایه داشته باشید، ولی مقدار آن از چیزی که احتیاج دارید، کمتر باشد.

همچنین ممکن است که شما سرمایه زیادی در اختیار داشته باشید، ولی مطلع نباشید که بهترین راه استفاده از آن چیست و سرمایه شما راکد مانده باشد. چیزی که در هر کدام از این شرایط به شما کمک می‌کند، نمونه قرارداد مشارکت سرمایه گذاری است. در این مطلب درباره مفهوم قرارداد شراکت در سرمایه گذاری ، نحوه نوشتن یا تنظیم و مسائل قانونی مربوط به آن صحبت می‌کنیم. اگر تمایل دارید که درباره قرارداد مشارکتی سرمایه گذاری اطلاعات بیشتری کسب کنید، با ما همراه باشید.

نمونه قرارداد مشارکت سرمایه گذاری چیست؟

شراکت نامه سرمایه گذاری یا نمونه قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری ، قراردادی است که به صورت مکتوب از ارتباط کاری، پیوند و تعهد کاری دو یا چند شخص صحبت می‌کند. همانطور که می‌دانید، سرمایه گذاری هزینه کردن سرمایه مشخص برای یک هدف است. سرمایه می‌تواند به صورت نقدی باشد، مانند موجودی و میزان پولی که در حساب بانکی خود دارید. ممکن است ملک باشد، برای مثال یک ساختمان، یک مغازه، یک زمین زراعی یا هر ملک دیگری را برای شروع به کار در اختیار شرکا می‌گذارید و آن‌ها نیز سایر موارد را مهیا می‌کنند. سرمایه حتی می‌تواند یک ماشین یا به صورت کلی یک وسیله نقلیه باشد. همچنین می‌توانید سرمایه علمی و تجربیات و دانش را به عنوان سرمایه غیر نقدی برای شراکت هزینه کنید، هرچند که در این مطلب، بیشتر تمرکز و موضوع بحث درباره سرمایه نقدی و استفاده از آن در نمونه قرارداد مشارکت سرمایه گذاری است.

حال که درباره بعد شراکت این قرارداد مطالبی را بیان کردیم، پیشنهاد می‌کنیم درباره انواع قرارداد سرمایه گذاری نیز، مطالعه کنید. با زدن روی لینک مشخص شده، می‌توانید مقاله مرتبط با آن را بخوانید.

قرارداد شراکت و سرمایه گذاری از نگاه قانون

نمونه قرارداد مشارکت سرمایه گذاری را می‌توانیم نوعی قرارداد مدنی در نظر بگیریم چرا که براساس موادی از قانون مدنی که درباره شراکت می‌باشد، تنظیم می‌شود. به همین دلیل است که به این قرارداد، قرارداد مشارکت مدنی سرمایه گذاری نیز می‌گویند. قانون مدنی به طور مستقیم به شراکت اشاره کرده است و در ماده 571 درباره آن توضیح داده است. این ماده می‌گوید:

«شرکت یا شراکت به معنی درآمیختن سهم الشرکه نقدی یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد، به نحو مشاع، به منظور انتفاع، طبق قرارداد است.»

منظور از این ماده چیست؟!

با توجه به این ماده، طرفین قرارداد که می‌توانند هم اشخاص حقوقی و هم اشخاص حقیقی باشند، با هم نسبت به همکاری و شراکت در مورد موضوع واحدی توافق می‌کنند. برای این شراکت، هر دو طرف سرمایه‌هایی را می‌آورند. همچنین طرفین متعهد می‌شوند که در سود و زیاد شریک باشند و ضرر و منفعت این قرارداد بین آن‌ها تقسیم شود. بنابراین از نظر قانون مدنی این قرارداد موجه و معتبر است چراکه با توجه به مندرجات همین قانون میان طرفین تنظیم می‌شود.

ماده 10 قانون مدنی!

علاوه بر این قرارداد موضوع این نوشتار، نوعی قرارداد خصوصی محسوب می‌شود. براساس ماده 10 قانون مدنی که حکم به آزادی قراردادها می‌دهد، قراردادهای خصوصی به شرط رعایت قانون ایرادی ندارند و صحیح هستند.

بنابراین اگر در تنظیم و عقد قرارداد مشاركت سرمايه گذاري به رعایت نکات قانونی توجه شود، در تنظیم این قرارداد ایرادی وجود نخواهد داشت و در نتیجه از هر جهت صحیح و قابل اجرا خواهد بود. همچنین این قرارداد هم به صورت رسمی و هم به صورت غیر رسمی انجام می‌شود. از آنجایی که بحث سرمایه بسیار مهم است و ممکن است که سرمایه بسیار زیادی را برای شراکت آورده‌ باشید، به شما پیشنهاد می‌کنیم برای آسودگی خاطر بیشتر نمونه قرارداد مشارکت سرمایه گذاری را بعد از تنظیم، در دفترخانه ثبت کنید و آن را به یک قرارداد رسمی شراکت تبدیل کنید. در واقع از آنجایی که قرارداد یک سند معتبر قانونی است، رسمی کردن اعتبار بیشتری به آن می‌دهد و در نتیجه برای شما کارایی بیشتری خواهد داشت. به این طریق از سرمایه خود نیز محافظت کرده‌اید.

شراکت نامه سرمایه گذاری

انواع و کاربرد نمونه قرارداد مشارکت سرمایه گذاری

از آنجایی که قرارداد شراکت و سرمایه گذاری از موضوعات بسیار مهم و کاربردی میان عموم مردم و بسیاری از فعالان عرصه تجارت و اقتصاد است، نمی‌توان تعداد خاصی برای فرم قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در نظر گرفت. به نظر می‌رسد که به ازای هر شراکت سرمایه گذاری، فرم خاصی از قرارداد وجود داشته باشد، زیرا قراردادها، به ویژه قراردادهای خصوصی با توجه به ویژگی‌ها و توافقات میان طرفین تنظیم می‌شوند. اما اگر به صورت کلی بخواهیم بدانیم که این قرارداد چه کاربردی دارد، می‌توانیم در دسته بندی‌های مشخص به مواردی اشاره کنیم.

  1. نمونه قرارداد مشارکت برای کسب و کارهای تازه
  2. نمونه قرارداد مشارکت و سرمایه گذاری برای گسترش و توسعه کسب و کارهایی که از گذشته مشغول فعالیت بوده‌اند ولی هنوز برای رسیدن به شرایط ایده آل خود، نیاز به سرمایه و فعالیت بیشتر دارند.
  3. نمونه قرارداد مشارکت برای سرمایه گذاری در استارتاپ‌ها و کسب و کارهای اینترنتی
  4. قرارداد مشارکتی سرمایه گذاری در سرمایه گذاری‌های پر خطر یا به اصطلاح سرمایه گذاری VC
  5. نمونه قرارداد مشارکت برای شروع فعالیت‌ها و پروژه‌های خارجی و بین الملل
  6. نمونه قرارداد مشارکت برای راه اندازی پروژه‌های داخلی
  7. قرارداد مشارکت و سرمایه گذاری در مشارکت مدنی که به آن قرارداد مشارکت مدنی سرمایه گذاری نیز می‌گویند.
  8. قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری ساخت و ساز و فعالیت‌هایی مانند ساخت و بهره برداری

در ادامه معرفی انواع سرمایه گذاری‌ها باید بگوییم که پر طرفدارترین سرمایه گذاری‌ها که احتمالا سود بسیار زیادی برای سرمایه گذاران دارد، شراکت نامه سرمایه گذاری در تولید، گردشگری، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، ساخت کارخانه و کشاورزی است.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم قرارداد مشارکت سرمایه گذاری خود را به ما بسپارید. برای شروع شراکت و سرمایه گذاری، بسیار مهم است که یک قرارداد جامع و کاربردی داشته باشید. برای سپردن مسئولیت نگارش این قرارداد به تیم رکلا، می‌توانید به صفحه تنظیم قرارداد وارد شوید و درخواستتان را ثبت کنید. علاوه براین، این امکان را خواهید داشت که برای گفتگو تلفنی با مشاوران حقوقی و وکلای مجرب، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

قرارداد مشارکت مدنی (شراکت نامه)

برای دریافت یک فرم خام شراکت نامه، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد مشارکت مدنی
دریافت نمونه قرارداد مشارکت مدنی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات