قرارداد فروش زمین تجاری ؛ راهی برای نقل و انتقال تمام یا بخشی از دانگ‌های یک زمین!

-
بروزرسانی:1402/05/07
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش زمین تجاری

قرارداد فروش زمین تجاری یکی از انواع قرارداد خرید زمین است که امروزه بین خریداران و فروشندگان تنظیم می‌شود. سالانه اموال بسیاری به وسیله قراردادهایی که بین اشخاص تنظیم می‌شود، مبادله می‌شوند. اشخاص با پرداخت مبلغی به عنوان ثمن، ممکن است اموال منقول و اموال غیر منقول را خریداری کنند و از آن‌ها در راستای منافع خود استفاده کنند. یکی از انواع اموال که امروزه توسط بسیاری از اشخاص خرید و فروش می‌شود، زمین تجاری است. در حال حاضر، ساخت انواع فروشگاه‌ها و برج‌های تجاری نیز مرسوم است و در نتیجه نه تنها اشخاص حقیقی، بلکه اشخاص حقوقی نیز ممکن است با تنظیم قرارداد فروش زمین تجاری ، برای خریداری اینگونه زمین‌ها اقدام کنند.

به دلیل اهمیت خرید و فروش زمین تجاری، تصمیم گرفتیم نمونه قرارداد خرید زمین تجاری را بررسی کنیم. بنابراین با ما همراه باشید تا بعد از بررسی اهمیت این نوع قرارداد، به نکات مهم آن اشاره کنیم.

اهمیت قرارداد فروش زمین تجاری

در این روزها برای خرید و فروش انواع املاک و به ویژه املاکی که کاربری تجاری دارند، سرمایه بالایی لازم است. در حقیقت خریداری اموالی همچون زمین تجاری، نوعی سرمایه گذاری است و در نتیجه اشخاص، حاضر هستند برای خریداری این دسته از اموال، سرمایه زیادی را هزینه کنند. به دلیل مبادله حجم وسیعی از سرمایه و در مقابل تملک یکی از اموال ارزشمند، اشخاص، قراردادی را تنظیم می‌کنند که کلیه تعهدات طرفین آن را پوشش دهد. این قرارداد مسئولیت‌های هر یک از طرفین را بیان کرده است و در صورتی که هر یک از آن‌ها این مسئولیت‌ها را به درستی انجام ندهد، موظف است جریمه یا خسارت تعیین شده در متن قرارداد را پرداخت کند.

بنابراین به نظر می‌رسد تنظیم قرارداد فروش زمین تجاری و به دنبال آن مقید کردن هر یک از طرفین، امری ضروری است، به طوری که امروزه، بسیاری از اشخاص و به ویژه شرکت‌های موضوع ماده 20 قانون تجارت ، این نوع قرارداد را بین خود و شخص مقابل تنظیم می‌کنند.

قرارداد خرید زمین تجاری تابع کدام متن قانونی است؟

حال که از اهمیت نمونه قرارداد فروش زمین تجاری مطلع شدیم، قصد داریم به قانون حاکم بر این قرارداد اشاره کنیم. اطلاع از متن قانون توسط هر یک از طرفین نمونه قرارداد فروش زمین تجاری الزامی است، چراکه آن‌ها موظف هستند متن قرارداد را بر اساس قانون تنظیم کنند.

با در نظر گرفتن این نکته که قرارداد خرید زمین تجاری در واقع یک نوع مبایعه نامه است، قانون حاکم بر آن نیز قانون مدنی ایران خواهد بود. بخشی از این قانون، به مبحث خرید و فروش اختصاص دارد. همچنین قانون گذار در قانون مدنی، به تعهدات کلی هر یک از طرفین و برخی از اختیارات قانونی نیز اشاره کرده است.

مطابق ماده 338 قانون مدنی، قرارداد خرید و فروش عبارت است از تملیک عین به عوض معلوم. به عبارت دیگر منظور از این قرارداد، تسلیم مال از سوی فروشنده و همچنین پرداخت ثمن از سوی مشتری است.

به این نکته مهم توجه داشته باشید که طرفین موظف هستند قوائد عمومی قراردادها را نیز مد نظر قرار دهند. این دسته از قوائد، برای کلیه قراردادهای حقوقی، کاربرد دارند و در نتیجه نسبت به این قرارداد نیز اعمال می‌شوند. از جمله این قوائد یا اصول عبارت‌اند از:

  1. اصل نسبی بودن قراردادها؛
  2. اصل صحت قراردادها؛
  3. اصل جبران خسارت؛
  4. اصل لزوم قراردادها؛
  5. اصل رجوع به عرف.

ادامه توضیحات مربوط به متن قانون!

منظور از اصل نسبی بودن این است که آثار نمونه قرارداد فروش زمین تجاری ، تنها نسبت به طرفین قرارداد ، قابلیت اجرا دارد. همچنین مطابق ماده 223 قانون مدنی، هنگامی که در صحت قرارداد یا بطلان قرارداد، شک کنیم، باید اصل را بر صحت بدانیم و در نتیجه آثار قرارداد را همچنان حفظ کنیم.

مطابق اصل جبران خسارت، در صورتی که هر یک از طرفین نمونه قرارداد فروش زمین تجاری به تعهدات خود عمل نکند، موظف است خسارتی را به شخص مقابل پرداخت کند. میزان و نوع خسارت تابع توافقات طرفین است.

به اصل لزوم قراردادها در ادامه اشاره خواهیم کرد. همچنین منظور از اصل رجوع به عرف این است که اگر طرفین، در متن قرارداد، به موضوع خاصی اشاره‌ای نکرده باشند اما عرف وجود آن را لازم بداند، اصل بر این است که دیدگاه طرفین در آن خصوص، همان دیدگاه عرف است مگر آنکه بر خلاف این امر توافق شده باشد. به عنوان مثال فرض کنید در زمین تجاری، اتاق نگهبانی وجود دارد اما فروشنده هنگام فروش زمین، به اتاق تعبیه شده در زمین، اشاره‌ای نمی‌کند. در اینجا به عرف مراجعه می‌کنیم و نظر عرف را جویا می‌شویم. اگر عرف، اتاق را جزئی از زمین بداند، این اتاق نیز تابع زمین است و در نتیجه به خریدار تعلق می‌گیرد.

توجه داشته باشید که ملاک، توافق طرفین است. تنها در صورتی که توافق طرفین در متن قرارداد خرید زمین تجاری وجود نداشته باشد، می‌توان به عرف رایج در جامعه مراجعه کرد.

در پایان نیز شایسته است به این نکته اشاره کنیم که قرارداد مربوطه، حتما باید با در نظر گرفتن و بررسی ماده 190 قانون مدنی تنظیم شود. مطابق این ماده: «برای صحت هر معامله، شرایط اشاره شده الزامی هستند:

  1. قصد طرفین و رضای آن‌ها؛
  2. اهلیت طرفین؛
  3. موضوع معین که مورد معامله باشد؛
  4. مشروعیت جهت معامله».

ویژگی‌های نمونه قرارداد خرید زمین تجاری

مانند هر یک از قراردادهای مدنی و تجاری، قرارداد موضوع این نوشتار نیز ویژگی‌های خاص خود را دارد. بعد از بیان توضیحات در خصوص متن قانون، ضروری است که به این ویژگی‌ها نیز اشاره کنیم.

لازم بودن نمونه قرارداد فروش زمین تجاری

یکی از ویژگی‌های مهم قرارداد خرید زمین تجاری تبعیت از اصل لازمیت است. منظور از قرارداد لازم این است که طرفین نمی‌توانند به هیچ عنوان آن را فسخ کنند مگر آنکه اختیار قانونی برای آن‌ها وجود داشته باشد یا طرفین نسبت به اقاله قرارداد ، با یکدیگر توافق کنند. به لازم بودن در ماده 185 قانون مدنی اشاره شده است. بنابراین منظور از اصل لازم بودن قراردادها این است که اگر شک کنیم که قراردادی لازم است یا جایز، اصل بر لازم بودن قرارداد است.

البته توجه داشته باشید که لازم بودن یا جایز بودن یک قرارداد را قانون گذار تعیین می‌کند. بنابراین طرفین نمونه قرارداد فروش زمین تجاری ، نمی‌توانند ماهیت این قرارداد را تغییر دهند. البته امکان قرار دادن شرطی مبنی بر فسخ امکان پذیر است، مشروط بر اینکه شرط فسخ تعیین شده، مدت دار باشد.

معین بودن نمونه قرارداد فروش زمین تجاری

همانطور که گفتیم، قانون گذار در متن قانون مدنی، احکام خاصی را برای قراردادهای خرید و فروش در نظر گرفته است. بنابراین نمونه قرارداد خرید زمین تجاری قراردادی معین است. منظور از قرارداد معین این است که قانون گذار، احکام، نام و شرایط خاصی را برای آن در نظر گرفته باشد.

آیا لازم است که این قرارداد را رسمی کنیم؟

قرارداد فروش زمین تجاری ، یک قرارداد بیع است که برای انتقال مالکیت زمین تجاری میان فروشنده و خریدار، تنظیم و امضا می‌شود. مسلم است که خریدار، در نهایت باید برای دریافت سند رسمی این زمین، به دفاتر اسناد رسمی برود و با رسمی کردن قرارداد خود، مراحل دریافت سند رسمی زمین تجاری را پیگیری کند. بنابراین توصیه ما این است که حتما به سرعت برای دریافت سند زمینی که خریداری کرده‌اید، اقدام کنید. با این حال، اگر شرایطی دارید که به صورت موقتی باید پیگیری دریافت سند رسمی را به تعویق بیندازید، می‌‎توانید انجام این معامله را با تنظیم و امضای قراردادهای دستنویس انجام دهید.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم قرارداد فروش زمین تجاری خود را به ما بسپارید. برای تنظیم قرارداد می‌توانید بر روی لینک قبل بزنید. همچنین شما می‌توانید از خدمات وکیل تلفنی نیز بهره مند شوید و مشاوره حقوقی تلفنی دریافت کنید. برای استفاده از این خدمات نیز می‌توانید روی لینک قبل بزنید.

سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات