قرارداد کارگران نجاری و شرایطی که برای قرارداد استخدام نجاری باید بدانید!

-
بروزرسانی:1402/07/05
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کارگران نجاری

نجاری یکی از کاربردی‌ترین حرفه‌ها و مشاغل از زمان قدیم تا کنون محسوب می‌شود. اگر محیط اطراف خود را مشاهده کنید، وسایل زیادی مانند، میز، صندلی، در و کابینت را می‌بینید که تمام این وسایل با زحمت نجاران ساخته شده است. نجاری در واقع یک فعالیت هنری نیز محسوب می‌شود و نجاران با استفاده از هنر، ذوق، سلیقه و تکنیک‌های موجود در این خصوص، به ساخت انواع محصولات چوبی می‌پردازند که در صنایع مختلف کاربرد دارد. قرارداد کارگران نجاری ، یک قرارداد کاربردی است که برای استخدام یا به کار گرفتن نجارهای جوان یا کارگرانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قرارداد، یک قرارداد کار یا قرارداد استخدام است.

نجارها در صورت داشتن مکان، سرمایه و امکانات لازم، معمولا محیطی مانند مغازه را برای خود فراهم می‌کنند و در آنجا مشغول کار و فعالیت می‌شوند. گاهی نیز امکان دارد که صاحبان کارخانه‌ها و تولیدی‌های مصنوعات و وسایل چوبی، مایل باشند که با تنظیم قرارداد کارگران نجاری ، تعداد زیادی از نجاران را استخدام کنند تا در آنجا مشغول به کار شوند و حقوق و مزایا دریافت کنند. در صورتی که شما بخواهید به عنوان کارگر یا کارفرما این قرارداد را تنظیم کنید، لازم است که آشنایی بیشتری با آن داشته باشید. به همین منظور در این مقاله درباره نمونه قرارداد کارگر نجاری صحبت کنیم.

قرارداد کارگران نجاری چگونه قراردادی است؟

این قرارداد یکی از انواع قرارداد کار است و مطابق با قانون کار جمهوری اسلامی ایران تنظیم می‌شود. قرارداد کارگران نجاری با استناد به ماده 7 قانون کار در واقع، قراردادی کتبی یا شفاهی است که میان کارفرما از یک طرف و کارگر یا کارگران نجاری از طرف دیگر، برای انجام کار نجاری تنظیم می‌شود. کارگران نجاری، مطابق با شروط این قرارداد، کار مورد نظر کارفرما را انجام می‌دهند و در مقابل، از کارفرما حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند.

بررسی انواع قرارداد کارگران نجاری

این قرارداد ممکن است برای مدت موقت یا غیر موقت تنظیم شود و تعیین مدت آن، به نوع کار و توافق طرفین بستگی دارد. در نتیجه، نمونه قرارداد کارهای نجاری به صورت قرارداد کار دائم، قرارداد کار موقت ، قرارداد کار معین یا قرارداد کار مدت معین تنظیم شود.

اگر نوع قرارداد کارگران شاغل نجاری دائمی باشد، این قرارداد برای مدت نا‌محدود تنظیم می‌شود و مهمترین ویژگی آن، این است که در این قرارداد امنیت شغلی کارگران حفظ می‌شود و باید برای فسخ این قرارداد، تشریفات مربوط به فسخ قرارداد، باید طبق قانون کار رعایت شود.

اگر نوع قرارداد کارگران نجاری موقت باشد، مدت این قرارداد دائمی نیست و همان طور که از نام آن نیز، مشخص است، موقت خواهد بود. اگرچه به طور معمول، این قرارداد به صورت قرارداد کار موقت تنظیم می‌شود. بسیاری از کارفرمایان نیز تمایل دارند که از این قرارداد استفاده کنند.

اگر فرم قرارداد کارهای نجاری به صورت قرارداد کار معین تنظیم شود، نوع قرارداد کارگران نجاری در واقع، نوعی قرارداد کار موقت است و موضوع این قرارداد، انجام کار معین و مشخصی است که پس از انجام کار، قرارداد خاتمه می‌یابد. باید بدانید که در قانون کار به این نوع قرارداد اشاره نشده است. اما عرف و ماده 24 و 25 همین قانون، این قرارداد را معتبر می‌دانند.

اگر نوع قرارداد کارگران شاغل نجاری، قرارداد کار مدت معین باشد، در این قرارداد، کار برای مدت معین طبق قرارداد انجام می‌شود و بعد از پایان این مدت، قرارداد خاتمه می‌یابد.

برای اعتبار قرارداد چه شرایطی لازم است؟

برای اعتبار این توافق و قبل از تنظیم این قرارداد، لازم است شرایطی را در نظر داشته باشید. این شرایط را با استناد به مواد 9 و 10 قانون کار بررسی می‌کنیم.

  1. باید موضوع نمونه قرارداد کارگر نجاری کاملا مشخص و معین باشد و آن را در متن قرارداد بنویسید؛
  2. باید هدف از تنظیم قرارداد استخدام نجاری از لحاظ قانونی مشروعیت داشته باشد، یعنی کارگر و کارفرما با تنظیم این قرارداد نخواهند هیچ گونه فعالیت غیر قانونی انجام دهند.
  3. کارگر و کارفرما نباید هیچ گونه محدودیت یا ممنوعیت قانونی و شرعی برای دخالت در اموال موضوع نمونه قرارداد کار نجاری یا برای انجام کار نجاری داشته باشند.
  4. باید در نمونه قرارداد کارهای نجاری نوع کار و وظیفه کارگر مشخص شود.
  5. باید در فرم قرارداد کارهای نجاری حقوق، ساعات انجام کار، تعطیلی‌ها، مرخصی‌ها، محل انجام کار و تاریخ تنظیم قرارداد تعیین شود. اگر قرارداد را به صورت موقت تنظیم می‌کنید، بازه زمانی شروع و پایان قرارداد را به دقت بنویسید.
  6. در صورتی که موارد و شرایط دیگری با توجه به عرف و عادت شغل نجاری یا محل انجام کار وجود دارد، این موارد نیز در قرارداد استخدام نجاری ذکر شود.

قوه قهریه و تاثیر آن بر اعتبار قرارداد

اگر به دلیل بروز قوه قهریه، یعنی حوادثی که کنترل آن خارج از اراده طرفین و در بیشتر موارد غیر قابل پیش بینی است، مانند سیل، زلزله و آتش سوزی، تمام یا بخشی از محل کار تعطیل شود و فعالیت آن بخش به حالت تعلیق در‌‌آید، کارفرما با استناد به مواد 15 و 30 قانون کار موظف است که پس از راه اندازی و فعالیت دوباره محل کار، کارگرانی را که بیکار شده‌اند، در همان بخش بازسازی شده و برای انجام مشاغل آن بخش استخدام کند.

ذکر این نکته نیز در اینجا مفید است که اگر این قرارداد به صورت قرارداد پیمانکاری تنظیم شود یعنی به موجب آن، کارفرما انجام کاری را با شرایط مشخص و مبلغ معین به کارگران واگذار کند، در این حالت، موظف است که  طبق ماده 38 قانون تامین اجتماعی، تمام کارگران را بیمه کند و حق بیمه کارگر را مطابق با ماده 28 قانون تامین اجتماعی بپردازد تا در صورت بروز این حوادث یا بروز هر گونه سانحه در محل کار برای کارگران، خسارت وارد شده به آن‌ها توسط بیمه، قابل جبران باشد.

توقیف کارگر در قرارداد کارگران نجاری

اگر کارفرما به هر دلیلی از کارگر ناراضی باشد و با مراجعه به مراجع قضایی مربوطه از او شکایت کند اما در نهایت به هر دلیلی نتواند کارگر را محکوم کند و هیچ حکمی مبنی بر محکومیت کارگر صادر نشود، تمام این مدتی که کارگر به دستور کارفرما و به واسطه شکایت، بیکار شده است، جزء سابقه خدمت کارگر محسوب می‌شود و کارفرما به موجب قانون موظف است که علاوه بر جبران ضرر و زیان وارد شده به کارگر، طبق حکم دادگاه تمام حقوق و مزایای کارگر را نیز بپردازد.

پیش بینی ناظر و ضمانت اجرا در قرارداد کارگران نجاری

در نمونه قرارداد کارگر نجاری برای استحکام و اعتبار بیشتر این قرارداد و الزام طرفین به رعایت موارد معین در قرارداد می‌توانید شخصی را به عنوان ناظر اجرای قرارداد معین کنید تا بر قرارداد نظارت کامل داشته باشد. به علاوه، می‌توانید از اسنادی مانند چک و سفته به عنوان ضمانت اجرای این قرارداد استفاده کنید تا طرفین ملزم شوند که مسائل مرتبط با این قرارداد و مواد آن را رعایت کنند.

بررسی شرایط و موارد خاتمه قرارداد کارگران نجاری

در این بخش از مقاله به بررسی شرایطی می‌پردازیم که در صورت بروز هر یک از آن‌ها نمونه قرارداد کار نجاری به پایان می‌رسد. این موارد در ماده 21 قانون کار مطرح شده‌اند:

  1. فوت کارگر ؛
  2. بازنشستگی کارگران ؛
  3. از کار افتادگی کلی کارگر؛
  4. پایان مدت در قرارداد‌های کار با مدت موقت و عدم تمدید مدت قرارداد به صورت مستقیم و صریح یا ضمنی؛
  5. پایان کار در قرارداد‌های کار مربوط به کار معین؛
  6. شرایط استعفای کارگر .

پیشنهاد ما

تنظیم قرارداد شما، مهمترین بخش از شروع یک رابطه کاری است. تیم حقوقی رکلا، با در نظر گرفتن شرایط شما، به صورت انحصاری و با خدمات مشاوره حقوقی تلفنی پاسخگوی شما خواهد بود و می‌توانید سوالاتتان را از ما بپرسید. ضمن آنکه یک نمونه قرارداد تنظیم کرده‌ایم. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات آن شوید.

دریافت قرارداد کامل

این قرارداد کامل را از همین جا دانلود کنید.

نمونه قرارداد کار موقت
دانلود قرارداد
مریم ده بزرگی
مریم ده بزرگی فارغ التحصیل رشته حقوق و علاقه مند به تالیف مباحث این رشته است. با توجه به علاقه‌ای که به مسائل مرتبط با قراردادها داشته و با توجه به اینکه، بخشی از مطالعات ایشان بر این محور متمرکز است، مریم بخشی از محتواهای مرتبط با مسائل حقوقی را در رکلا تالیف کرده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات