نمونه قرارداد ساخت برنامه تلویزیونی ؛ یک قرارداد مهم در حوزه رسانه!

-
بروزرسانی:1402/04/21
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد ساخت برنامه تلویزیونی

نمونه قرارداد ساخت برنامه تلویزیونی ، یک قرارداد مهم در میان صاحبان رسانه و یکی از انواع مهم قرارداد پیمانکاری است. این قرارداد علاوه بر برنامه ساز و مدیریت شبکه، براساس نیاز بیننده تنظیم می‌شود. نکته مهم قرارداد رضایت مخاطب است. زیرا در بعد از انجام پروژه، حسن انجام کار براساس رضایت مخاطب سنجیده می‌شود. رضایت مخاطب معیار مهمی برای سپردن پروژه‌های بیشتر به برنامه ساز است. همین مورد باعث ادامه همکاری برنامه ساز و شبکه تلوزیونی می‌شود. این قرارداد آغازگر رابطه کارفرما و پیمانکار است که در متن قرارداد به عنوان طرفین شناخته می‌شوند.

قراردادی که به موجب امضا نمونه قرارداد ساخت برنامه تلویزیونی ایجاد می‌شود، براساس ماده 10 قانون مدنی منعقد شده است. این قرارداد با رعایت دیگر مواد قانونی اعتبار دارد. طرفین نمونه قرارداد تولید برنامه تلویزیونی با هدف ساخت یک برنامه یا شو برای مخاطب تلوزیون قرارداد تنظیم می‌کنند. این قرارداد بر اساس توافقاتی میان طرفین معین شده است، نوشته می‌شود. توافقات شروط طرفین، مفاد قرارداد ساخت برنامه تلویزیونی را مشخص می‌کند. طرفین قرارداد باید درباره مسائل مختلف به توافق برسند و در متن قرارداد درباره آن صحبت کنند. توافقات درباره مسائلی مانند موضوع برنامه، مبلغ قرارداد، تعهدات طرفین، زمان لازم برای ساخت برنامه و موارد مهم دیگر است.

قرارداد ساخت برنامه تلویزیونی تابع چه ماده‌های قانونی است؟

اشخاص می‌توانند با استناد به ماده 10 قانون مدنی نمونه قرارداد ساخت برنامه تلویزیونی را تنظیم کنند. طبق نظر قانون گذار در ماده 10 ، مهمترین فاکتور برای تنظیم این قرارداد رعایت قانون است. اگر توافق و تفاهم طرفین با توجه به اصول قانونی باشد، ایرادی در تنظیم قرارداد وجود ندارد. طرفین نیز می‌توانند موضوع قرارداد را بدون ایراد یا مشکل انجام دهند. امضای قرارداد ، طرفین را موظف می‌کند که در قرارداد باقی بمانند و برای انجام موضوع قرارداد تلاش کنند. قانون گذار نیز به عنوان مرجع نظارتی از قراردادی صحیح باشد حمایت می‌کند. قانونگذار طرفین را موظف می‌کند که مفاد قرارداد را انجام دهند. به خاطر داشته باشید که نمونه قرارداد ساخت برنامه تلویزیونی تنها زمانی از اعتبار و حمایت قانونی برخوردار خواهد بود که سایر مواد قانونی را رعایت کرده باشد. از جمله مواد قانونی مورد توجه به قانونگذار در این خصوص ماده ۱۹۰ قانون مدنی است.

ماده ۱۹۰ قانون مدنی در خصوص قرارداد ساخت برنامه تلویزیونی چه می‌گوید؟

طبق بیان این ماده قانونی، اشخاصی که قصد دارند یک نمونه قرارداد ساخت برنامه تلویزیونی را تنظیم کنند، باید چهار شرط مهم ماده 190 را رعایت کنند. در غیر این صورت قرارداد تنظیم شده اعتبار قانونی ندارد. قصد و رضایت طرفین، شایستگی آن‌ها برای امضای قرارداد، موضوع معین و در نهایت مشروع بودن دلیل انجام معامله از شروط حائز اهمیت در ماده 190 قانون مدنی است. این چهار شرط که به شرایط عمومی صحت قرارداد معروف هستند، ضامن صحت قرارداد هستند. به صورت کلی در صورت نادیده گرفتن هر یک از آن‌ها از سوی طرفین، قرارداد باطل است.

طریقه تنظیم نمونه قرارداد ساخت برنامه تلویزیونی

با توجه به این که نمونه قرارداد ساخت برنامه تلویزیونی از سوی قانون گذار الگوی مشخصی ندارد، عرف به کمک طرفین آمده است. به بیان ساده‌تر از آن جایی که نمونه قرارداد تولید برنامه تلویزیونی از قراردادهای جدید به حساب می‌آید، قانون گذار در خصوص روش انجام آن شرط خاصی را بیان نکرده است. قانونگذار به بیان اصول کلی در تنظیم قرارداد اکتفاء کرده است و تنها شرط لازم را رعایت قانون می‌داند. با این حال با توجه به اهمیت و کاربرد این قرارداد در چند دهه اخیر، برنامه سازان و شبکه‌های تلوزیونی نیازمند تنظیم قراردادی با محتوا و موضوع برنامه سازی هستند. در این زمینه با توجه به عرف برنامه سازی که براساس تعاملات برنامه سازان و شبکه تعیین می‌شود، مشاوران حقوقی به تنظیم این قرارداد می‌پردازند. مفادی که برای تنظیم این قرارداد نوشته می‌شود را در ادامه توضیح می‌دهیم.

طرفین نمونه قرارداد تولید برنامه تلویزیونی

اشخاصی که یک قرارداد ساخت برنامه تلویزیونی را امضا می‌کنند، خودشان موظف به اجرای تعهدات مندرج در آن هستند و نمی‌توانند انجام موضوع قرارداد را به شخص دیگری واگذار کنند. اشخاص می‌توانند این قرارداد را برای خود یا به نمایندگی از اشخاص دیگر امضا کنند. طرفین نمونه قرارداد ساخت برنامه تلویزیونی می‌توانند شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشند. علاوه بر این نماینده یا وکیل آن‌ها نیز می‌تواند در قرارداد حضور داشته باشد. برای این کار نماینده یا وکیل باید اجازه امضا داشته باشد.

اشخاص حقیقی به چه ترتیبی در متن قرارداد معرفی می‌شوند؟

اشخاص حقیقی همان افراد عادی در جامعه هستند. این اشخاص، در متن قرارداد با اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، کد ملی، محل صدور، نام پدر، شماره تماس نشانی و کد پستی معرفی می‌شوند. همان طور که گفته شد، یکی از اصول اساسی صحت قراردادها شایستگی افراد برای امضای قرارداد است. برای بررسی صلاحیت اشخاص حقیقی می‌توانید از طریق اداره سرپرستی دادگستری اقدام کنید.

اشخاص حقوقی در نمونه قرارداد تولید برنامه تلویزیونی

اشخاص حقوقی شرکت‌ها، موسسات و ادارات هستند. این گروه در زمان تنظیم قرارداد باید نام کاملی که با آن شرکت ثبت کرده‌اند، کد ثبتی، کد اقتصادی، نام مدیرعامل، نشانی، کد پستی، شماره تماس و فکس خود را در متن قرارداد بنویسند. پیگیری انجام قرارداد به وسیله اشخاصی که قرارداد را امضا کرده‌اند یا نمایندگان آن‌ها پیگیری می‌شود. برای بررسی شایستگی شرکت یا نیروی انسانی حقیقی می‌توانید آخرین روزنامه رسمی آن موسسه را مطالعه کنید.

نمایندگان می‌توانند در این قرارداد حضور داشته باشند؟

نمایندگان می‌توانند از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی تعیین شوند، به شرط آن که در حکم نمایندگی آن‌ها اجازه امضا قرارداد وجود داشته باشد. پس از بررسی حکم نمایندگی، باید با اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، سمت خود (مثلا وکیل)، شماره تماس، آدرس، شماره شناسنامه و اطلاعاتی از این قبیل در متن قرارداد معرفی شوند.

موضوع قرارداد را چگونه بنویسیم؟

ساخت برنامه تلویزیونی‌ که در عنوان این قرارداد آمده است، در واقع موضوع قرارداد است. در بخش موضوع قرارداد به روشنی درباره نحوه ساخت برنامه و موضوع آن صحبت می‌شود. زیرا پیمانکار باید به طور کامل اطلاع داشته باشد که کارفرما چه انتظاری از او دارد. موضوع برنامه تلویزیونی می‌تواند با توجه به نیاز و هدف کارفرما متغیر باشد. در بخش موضوع قرارداد، باید شرح کاملی از محتوای برنامه تلوزیونی بیان شود. علاوه بر این اگر مواردی وجود دارد که نباید در برنامه از آن صحبت شود، در پیوست به برنامه ساز اطلاع داده می‌شود. موضوع قرارداد بخش مهم هر قرارداد است زیرا سایر تعهدات قرارداد حول محور موضوع آن خواهد بود.

مدت قرارداد را حتما تعیین کنید!

طرفین می‌توانند تعیین کنند که قرارداد فقط برای ساخت یک برنامه تلویزیونی تنظیم شود یا سفارش ساخت چند برنامه تلوزیونی در قرارداد ساخت برنامه تلویزیونی ثبت شود. علاوه بر این می‌‌توانند با تعیین بازه زمانی، اعتبار قرارداد و تاریخ دقیق شروع و پایان تعهدات را مشخص کنند. پس از خاتمه اعتبار مدت نمونه قرارداد ساخت برنامه تلویزیونی ، طرفین (معمولا کارفرما) می‌توانند بنا به نیاز خود مجددا آن را تنظیم کنند .تمدید اعتبار نمونه قرارداد تولید برنامه تلویزیونی می‌تواند به صورت ضمنی یا تلویحی باشد. فراموش نکنید که قبل از شروع و بعد از پایان مدت قرارداد، هیچ یک از طرفین نمی‌تواند انتظاری از طرف مقابل برای انجام تعهدات داشته باشد.

تعهدات طرفین قرارداد

وظایف و مسئولیت‌هایی که مبنای تنظیم نمونه قرارداد ساخت برنامه تلویزیونی قرار می‌گیرند، تعهدات طرفین قرارداد نامیده می‌شوند. هر یک از طرفین این قرارداد با توجه به نقشی که به عهده گرفته‌اند، مسئولیت اجرای تعهدات و مسئولیت‌های مرتبطی را نیز به عهده خواهند داشت. برای مثال پیمانکار موظف است برنامه تلویزیونی موضوع قرارداد را با توجه به استانداردهایی که کارفرما تعیین کرده است، تولید کند. ساخت برنامه تلویزیونی براساس تعداد قسمت‌ها، موضوع، صداگذاری دقیق، انتخاب بازیگران حرفه‌ای، انتخاب کادر فنی، تهیه فیلمنامه و ساخت موسیقی برای آن برنامه تلویزیونی از استانداردهایی است که پیمانکار موظف به رعایت آن‌ها خواهد بود.

پیمانکار موظف است در اجرای تمام تعهدات خود در خصوص اجرای موضوع نمونه قرارداد ساخت برنامه تلویزیونی، از هر تعداد نیروی کار با تجربه و دانش آموخته که نیاز است، استفاده کند.

مرجع حل اختلاف

طرفین این قرارداد می‌توانند مشکلات پیش آمده در خصوص نمونه قرارداد ساخت برنامه تلویزیونی را از طریق روش‌های مسالمت آمیز مانند میانجی‌گری و سازش برطرف کنند. با این حال لازم است که مرجعی در متن قرارداد به عنوان مرجع توافقی حل اختلاف پیش بینی شود تا اگر مشکل، با روش‌های مسالمت آمیز برطرف نشد، بتوانند برای حل اختلاف نزد مرجع معرفی شده در قرارداد بروند. در مواقعی که مرجع حل اختلافی برای قرارداد معرفی نشده باشد و اختلافی حادث شود، طرفین قرارداد می‌توانند مطابق نظر قانونگذار، به یکی از سه دادگاه زیر مراجعه و طرح دعوا کنند:

  1. دادگاه محل امضای نمونه قرارداد ساخت برنامه تلویزیونی؛
  2. دادگاه محل انجام تعهدات؛ (توجه کنید که کارفرما می‌تواند محلی را برای انجام تعهدات پیمانکار تعیین کند. آن محل در متن قرارداد کارگاه نامیده می‌شود).
  3. دادگاه محل اقامت شخصی که دعوا علیه او مطرح می‌شود.

پیشنهادی که ما داریم

شما می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید. ما در اسرع وقت درخواست شما را بررسی می‌کنیم و با شما تماس خواهیم داشت. ضمن آنکه می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره مند شوید.

فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات