انجام معاملات عمده و جزئی آب معدنی با استفاده از قرارداد فروش آب معدنی

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1400/09/27
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش آب معدنی

آب معدنی از نظر مواد معدنی، نوع مواد معدنی، گاز و درجه حرارت، نسبت به آب معمولی متفاوت است. منشاء آب معدنی می‌تواند چشمه‌های طبیعی یا مصنوعی باشد. استفاده از آب‌های معدنی سابقه‌ای طولانی دارد اما استفاده علمی و درمانی از آب‌های درمانی در قرن اخیر رایج شده است. آب‌های معدنی دارای خواص درمانی مفیدی برای بدن هستند. پزشکان برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند سنگ کلیه ، آب درمانی را پیشنهاد می‌دهند. در گذشته مردم برای تهیه آب معدنی باید به دل چشمه‌ها می‌رفتند اما هم اکنون بطری‌های آب معدنی در تمام فروشگاه‌های مواد غذایی وجود دارد. نمونه قرارداد فروش آب معدنی توافقی میان خریدار و عرضه کننده آب معدنی است و با هدف خرید و فروش عمده آب معدنی تنظیم می‌شود.

تداوم حیات انسان‌ها بر روی کره زمین به آب وابسته است. نوشیدن آب مناسب و کافی باعث افزایش سلامتی بدن می‌شود. امروزه پزشکان نوشیدن آب را برای درمان بسیاری از بیماری‌ها پیشنهاد می‌کنند. آب معدنی نسبت به آب معمولی دارای خواص بسیار زیادی است زیرا آب معدنی از دل زمین بیرون می‌آید و حاوی نمک و مواد معدنی مفیدی است. اگر قصد خرید و فروش عمده آب معدنی را دارید در این نوشتار با ما همراه باشید زیرا می‍خواهیم نکات حقوقی مربوط به قرارداد خرید و فروش آب معدنی را بررسی کنیم.

اساسی‌ترین شرایط، ارکان و مواد قانونی در قرارداد فروش آب معدنی

در اصطلاح قانون مدنی به قراردادهای مربوط به خرید و فروش اموال مختلف، قرارداد بیع نامه گفته می‌شود. شرایط و قواعد قانونی عقد بیع در مواد 338 الی 463 قانون مدنی بیان شده است. نمونه قرارداد فروش آب معدنی نیز یک نوع قرارداد بیع کالا محسوب می‌شود. بنابراین خریدار و فروشنده آب معدنی موظف هستند که قرارداد خرید و فروش آب معدنی را مطابق با مواد 338 الی 463 قانون مدنی تنظیم کنند.

مطابق با ماده 338 قانون مدنی، این قرارداد، در واقع یک توافق دو جانبه از سوی خریدار و فروشنده است. پس از امضای قرارداد فروش کالا ، مالکیت آب معدنی به خریدار منتقل می‌شود و او ملزم خواهد شد که بهای آب معدنی را به فروشنده پرداخت کند. اساسی‌ترین شرایط و ارکان صحت نمونه قرارداد فروش آب معدنی در ماده 190 قانون مدنی مشخص شده است.

برخی از شرایط قانونی این قرارداد قطعی و لازم الاجرا هستند که در اصطلاح به آن‌ها قوانین آمره گفته می‌شود. خریدار و فروشنده آب معدنی ملزم هستند که قوانین آمره را رعایت کنند. رعایت نکردن قوانین آمره باعث باطل شدن قرارداد می‌شود.

برخی دیگر از شرایط قانونی قرارداد خرید آب معدنی در راستای تکمیل کار خریدار و فروشنده وضع شده‌اند که در اصلاح به آن‌ها قوانین تکمیلی گفته می‌شود. خریدار و فروشنده آب معدنی برخلاف قوانین تکمیلی می‌توانند با یکدیگر توافق کنند. طرفین قرارداد تنها در موردی ملزم به رعایت قوانین تکمیلی هستند که برخلاف آن‌ها توافق نکرده باشند.

آیا تنظیم و امضای نمونه قرارداد فروش آب معدنی قبل از تولید آب معدنی صحیح است؟

موضوع نمونه قرارداد فروش آب معدنی (آب معدنی) می‌تواند عین معین یا کلی باشد:

آب معدنی هنگامی به صورت عین معین مورد معامله قرار می‌گیرد که در زمان امضای قرارداد، فرآوری و بسته بندی شده و نوع، مقدار و جنس آن برای خریدار و فروشنده مشخص باشد. مانند خرید و فروش 100 شل آب معدنی کوهرنگ که در انبار کارخانه قرار دارد.

آب معدنی که به صورت کلی مورد معامله قرار می‌گیرد در زمان تنظیم و امضای قرارداد فرآوری و بسته بندی نشده است.

از نظر قانونی خرید و فروش آب معدنی که هنوز تولید نشده نیز صحیح و قانونی محسوب می‌شود اما در زمان تنظیم و امضای قرارداد باید وصف، مقدار و جنس آب معدنی مشخص شود. برای مثال؛ 400 شل آب معدنی کوهرنگ یک لیتری که قرار است کارخانه در هفته آینده تولید کند، به عنوان موضوع قرارداد مورد معامله قرار می‌گیرد.

از نظر حقوقی خروج از نمونه قرارداد فروش آب معدنی امکان پذیر است؟

نمونه قرارداد فروش آب معدنی پس از آنکه به امضای خریدار و فروشنده رسید از نظر قانونی قطعی و لازم الاجرا می‌شود. خریدار و فروشنده حق انحلال و بر هم زدن قرارداد را ندارند و باید به تمام تعهدات و وظایف خود عمل کنند. فسخ، تنها راه‌حل قانونی برای انحلال قرارداد خرید آب معدنی محسوب می‌شود. در قانون مدنی، 10 راهکار برای برای فسخ نمونه قرارداد فروش آب معدنی پیش بینی شده است که در اصطلاح حقوقی به آن‌ها «خیار» گفته می‌شود. در ادامه مهم‌ترین خیارهای قانونی فسخ نمونه قرارداد فروش آب معدنی را بررسی می‌کنیم:

خیار شرط در این قرارداد

خریدار و فروشنده آب معدنی می‌توانند در قرارداد قید کنند که تا زمان معینی حق فسخ قرارداد خرید آب معدنی را داشته باشند. خریدار و فروشنده می‌توانند حق فسخ قرارداد را به سود شخص ثالث نیز شرط کنند. برای مثال، یک فروشگاه مواد غذایی از کارخانه، آب معدنی می‌خرد و در قرارداد قید می‌کند که خود و کارشناس بهداشتی فروشگاه تا یک هفته بعد از امضای قرارداد، حق فسخ خواهند داشت.

خیار غَبن در قرارداد فروش آب معدنی

امکان دارد که خریدار و فروشنده آب معدنی نسبت به قیمت واقعی آن در بازار بی‌اطلاع باشند و آب معدنی را بسیار ارزان‌تر یا گران‌تر از قیمت واقعی آن مورد معامله قرار دهند. قانونگذار به اشخاصی که در این قرارداد به این صورت ضرر کرده باشند، اجازه می‌دهد که به وسیله خیار غَبن قرارداد را فسخ کنند.

خیار تَدلیس قرارداد فروش آب معدنی

تدلیس به معنای به کار بردن حیله و نیرنگ از سوی یکی از طرفین قرارداد است. ممکن است خریدار و فروشنده عملیات متقلبانه‌ای انجام دهد که باعث فریب طرف مقابل شود. خریدار یا فروشنده‌ای که فریب خورده است به استناد خیار تدلیس، می‌تواند قرارداد را فسخ کند. برای مثال؛ بعد از تنظیم قرارداد مشخص می‌شود که فروشنده بطری‌های آب معدنی را با آب معمولی و شهری پر کرده است. در این حالت، خریدار آب معدنی به استناد خیار تدلیس می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

شرایط قانونی باطل شدن نمونه قرارداد فروش آب معدنی چگونه است؟

قراردادهای باطل از آثار و اعتبار قانونی برخوردار نیستند. بنابراین قرارداد باطل باعث انتقال مالکیت آب معدنی به خریدار نمی‌شود. در ادامه مهم‌ترین موارد قانونی باطل شدن نمونه قرارداد فروش آب معدنی آب معدنی را بررسی می‌کنیم:

  1. اگر آب معدنی‌ها به فرض اینکه فرآوری و بسته بندی شده‌اند مورد معامله قرار بگیرند اما مشخص شود که آب‌ معدنی‌ها در زمان امضای قرارداد تولید نشده‌ یا از بین رفته‌ است، قرارداد باطل خواهد بود. برای مثال، شخصی از یک فروشگاه عرضه عمده مواد غذایی 500 شل آب معدنی یک لیتری خریداری می‌کند اما بعد از امضای قرارداد مشخص می‌شود که انبار فروشگاه در زمان امضای قرارداد آتش گرفته و آب معدنی‌های مورد معامله از بین رفته است.
  2. اگر آب معدنی به صورت کلی مورد معامله قرار بگیرد اما مقدار، جنس و وصف آن در قرارداد مشخص نشود، توافق حاضر باطل خواهد بود. برای مثال، شخصی آب‌ معدنی‌هایی که قرار است کارخانه در هفته آینده تولید کند را پیش خرید می‌کند اما مقدار، جنس و وصف آب‌ معدنی‌هایی که پیش خرید کرده است را مشخص نمی‌کند. از نظر قانونی، این قرارداد باطل است و باعث انتقال مالکیت آب‌ معدنی‌ها به خریدار نمی‌شود.
  3. در موردی که انگیزه و هدف نهایی خریدار و فروشنده از امضای قرارداد خرید و فروش آب معدنی، انجام دادن یک عمل غیر قانونی و غیر مشروع باشد نیز قرارداد باطل است. برای مثال؛ خریدار آب معدنی کارمند اداره دولتی است و با خرید آب معدنی قصد اختلاس از اداره را دارد. این قرارداد در صورتی باطل است که فروشنده آب معدنی از انگیزه غیر قانونی خریدار آگاهی داشته باشد.

پیشنهاد می‌کنیم که:

برای رسیدگی به این معامله و انجام صحیح آن، لازم است که حتما یک قرارداد کاربردی و مناسب در اختیار داشته باشید. برای نوشتن و تنظیم قرارداد مناسب نیز، بهتر است که از یک مشاور حقوقی یا وکیل پایه یک دادگستری کمک بگیرید. در این راستا، به شما خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین خدمات تنظیم قرارداد را پیشنهاد می‌کنیم. بعد از ثبت درخواست، در خدمت شما خواهیم بود.

قرارداد فروش اقساطی کالا

برای معامله کالا با شرط پرداخت اقساطی وجه آن، می‌توانید از این نمونه قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا

قرارداد فروش کالا (نقدی)

برای معاملات خود به یک قرارداد فروش کالا به صورت نقدی نیاز دارید؟ این نمونه قرارداد را از اینجا بگیرید.

نمونه قرارداد فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش کالا
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات