در قرارداد خرید کاشی و سرامیک به چه نکاتی توجه کنیم؟

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/05/19
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید کاشی و سرامیک

سفالگری یکی از قدیمی‌ترین هنرهای بشری است. هنر سفالگری به عنوان سر منشاء تولید کاشی و سرامیک محسوب می‌شود. کشور ایران از زمان‌های گذشته به عنوان بستری مناسب برای تولید کاشی و سرامیک معرفی شده است. تولید کاشی و سرامیک در ایران به 1250 سال قبل از میلاد مسیح بر‌می‌گردد. امروزه نیز از کاشی و سرامیک برای تزیینات داخلی و خارجی ساختمان استفاده می‌شود. کاشی و سرامیک در ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند. در صنعت ساختمان سازی، خرید کاشی و سرامیک مرغوب و با کیفیت از اهمیت زیادی برخوردار است. کاشی و سرامیک‌های مرغوب در برابر تغییرات ناگهانی درجه حرارت مقاومت می‌کنند و دچار شکستگی نمی‌شوند. نمونه قرارداد خرید کاشی و سرامیک در راستای تهیه مصالح مورد نیاز ساختمان‌ها تنظیم می‌شود.

کاشی و سرامیک دیواری برای حفظ بهداشت در آشپزخانه، محیط‌های بهداشتی، حمام و سرویس بهداشتی خریداری می‌شود. خرید و نصب این نوع، باعث عدم نفوذ رطوبت به دیوارهای ساختمان می‌شود. کاشی و سرامیک کف، ضد سایش هستند و مقاومت حرارتی و الکتریکی بالایی دارند. بهتر است که برای آشپزخانه‌ها، آزمایشگاه‌‌ها، رخت‌شور‌ خانه‌ها و کارخانجات بهداشتی، کاشی و سرامیک کف خریداری شود.

در این مطلب نکات قانونی مربوط به خرید و فروش کاشی و سرامیک را مورد بررسی قرار می‌دهیم. این قرارداد یکی از انواع قرارداد فروش کالا است.

آیا تنظیم نمونه قرارداد خرید کاشی و سرامیک الزامی است؟

نمونه قرارداد فروش کاشی و سرامیک به وسیله اعلام رضایت و موافقت خریدار و فروشنده تحقق پیدا می‌کند. در اصطلاح قانونی مدنی به اعلام رضایت و موافقت از سوی فروشنده «ایجاب» گفته می‌شود و به اعلام رضایت و موافقت از سوی خریدار نیز «قبول» می‌گویند.

خریدار و فروشنده می‌توانند رضایت و موافقت خودشان را به صورت کتبی یا شفاهی اعلام کنند. اعلام کتبی ایجاب و قبول فروشنده و خریدار باعث ایجاد قرارداد مکتوب میان طرفین می‌شود. قرارداد شفاهی این معامله نیز به وسیله اعلام شفاهی ایجاب و قبول فروشنده و خریدار ایجاد خواهد شد.

این مساله نیز دارای اهمیت است که قرارداد شفاهی از اعتبار و سندیت قانونی زیادی برخوردار نیست. ممکن است که خریدار و فروشنده در خصوص جزئیات و شرایط این قرارداد با یکدیگر اختلاف پیدا کنند. اثبات جزئیات و شرایط مورد توافق خریدار و فروشنده در قرارداد شفاهی به سختی امکان پذیر خواهد شد اما قرارداد مکتوب خرید و فروش، سند معتبر و محکمه پسندی است که در هنگام بروز اختلاف می‌توان به آن استناد کرد.

یک نکته مهم این است که؛ ممکن است شما قرارداد نمایندگی کاشی را امضا کرده باشید و به واسطه این قرارداد، کاشی و سرامیک را از جانب شرکت اصلی معامله کنید. در این شرایط نیز، در انجام معامله تفاوتی ایجاد نمی‌شود اما مهم است که شما از تمام فعالیت‌هایتان یک قرارداد یا یک سند مکتوب داشته باشید.

آیا خرید نسیه در نمونه قرارداد خرید کاشی و سرامیک امکان پذیر است؟

بهای کاشی و سرامیک مورد معامله به وسیله توافق میان خریدار و فروشنده مشخص می‌شود. خریدار و فروشنده می‌توانند در خصوص پرداخت نقد یا نسیه بهای کالای مورد معامله با یکدیگر توافق کنند. بهای نقدی کاشی و سرامیک هم زمان با تحویل گرفتن آن‌ها به فروشنده پرداخت شود.

بهای کاشی و سرامیکی که به صورت نسیه معامله می‌شود بعد از تحویل دادن آن‌ها و همراه با تاخیر به فروشنده پرداخت خواهد شد. اصل بر پرداخت نقدی بهای کاشی و سرامیک است. خریدار زمانی می‌تواند بهای کاشی و سرامیک را به صورت نسیه پرداخت کند که در خصوص آن با فروشنده توافق کرده باشد.

تصور کنید که یک قرارداد کاشی کاری ساختمان یا قرارداد سرامیک کاری را امضا کرده باشید. در این زمان بخواهید که از یک فروشنده مصالح مورد نیاز را تهیه کنید و تعهد بدهید که بعد از تسویه حساب با کارفرما اصلی، مبلغ مصالح را به فروشنده پرداخت می‌کنید. برای این اقدام می‌توانید از شرایط معامله کالا به صورت نسیه بهره ببرید.

نکته: با توجه به ماده 341 قانون مدنی، قانونگذار پرداخت نسیه بهای کاشی و سرامیک را جایز دانسته است.

شرایط معامله مَصالحی که در زمان امضای قرارداد خرید کاشی و سرامیک تولید نشده‌اند

مطابق با مواد 351 قانون مدنی، کاشی و سرامیک مورد معامله می‌تواند عین معین یا کلی باشد:

کاشی و سرامیکی به صورت عین معین مورد معامله قرار می‌گیرد که در زمان امضای نمونه قرارداد خرید کاشی و سرامیک تولید شده باشد. نوع، مقدار و وصف کاشی و سرامیکی که به صورت عین معین مورد معامله قرار می‌گیرد باید در زمان تنظیم و امضای قرارداد خرید و فروش مشخص شود.

کاشی و سرامیکی که در زمان تنظیم و امضای قرارداد تولید نشده است به صورت کلی پیش خرید می‌شود. جنس، مقدار و وصف کاشی و سرامیکی که به صورت کلی معامله شده است باید در زمان تنظیم و امضای قرارداد مشخص شود. مشخص نکردن جنس، وصف و مقدار کاشی و سرامیکی که به صورت کلی معامله شده است باعث باطل و بی‌اثر شدن این قرارداد می‌شود.

مهم‌ترین آثار قانونی نمونه قرارداد خرید کاشی و سرامیک کدام است؟

آثار قانونی این قرارداد در ماده 362 قانون مدنی مشخص شده است. مهم‌ترین آثار این قرارداد عبارتند از:

  1. اولین و مهم‌ترین اثر قانونی این قرارداد، انتقال مالکیت مصالح مورد نظر به خریدار است. به محض امضای قرارداد، مالکیت این مصالح به خریدار منتقل می‌شود.
  2. دومین اثر قانونی این قرارداد، الزام فروشنده نسبت به تحویل کاشی و سرامیک مورد معامله به خریدار است. فروشنده باید مطابق با زمان مقرر در قرارداد، سفارش را به خریدار تحویل بدهد.
  3. سومین اثر قانونی این قرارداد نیز الزام قانونی خریدار نسبت به بهای کاشی و سرامیک است.

این قرارداد در صورتی این آثار را به دنبال خواهد داشت که به صورت صحیح و مطابق با تمام شرایط و ضوابط قانونی تنظیم شده باشد.

آیا انحلال نمونه قرارداد خرید کاشی و سرامیک به وسیله فسخ آن امکان پذیر است؟

این قرارداد به صورت لازم الاجرا و غیر قابل انحلال تنظیم می‌شود. خریدار و فروشنده نمی‌توانند نمونه قرارداد خرید کاشی و سرامیک را به صورت یک جانبه منحل کنند. انحلال این قرارداد تنها در موارد تصریح شده در قانون امکان پذیر است. اِقاله یکی از موارد انحلال این قرارداد محسوب می‌شود. اِقاله به معنای انحلال قرارداد به وسیله توافق طرفین آن است. خریدار و فروشنده می‌توانند این قرارداد را به وسیله اِقاله منحل کنند.

پس از اقاله این قرارداد، خریدار باید کاشی و سرامیک مورد معامله را به فروشنده پس بدهد. فروشنده نیز باید بهایی که بابت کاشی و سرامیک از خریدار دریافت کرده است را به او برگرداند.

منظور از خیار رؤیت در این قرارداد چیست؟

رؤیت به معنای مشاهده و دیدن چیزی است. خیار رؤیت در مواردی ایجاد می‌شود که خریدار، کاشی و سرامیک را ندیده و براساس تعریف‌ها و توصیف‌های فروشنده آن‌ها را خریده است. در این شرایط، اگر کاشی و سرامیک‌هایی که به خریدار تحویل داده می‌شود با تعریف‌ها و توصیف‌های فروشنده مطابقت نداشته باشد باعث به وجود آمدن خیار رؤیت برای خریدار می‌شود.

برای مثال، فروشنده در زمان امضای قرارداد ادعا می‌کند که کاشی و سرامیک درجه یک به خریدار تحویل می‌دهد اما کاشی و سرامیک تحویل داده شده به خریدار درجه 3 است. خریدار در این حالت به استناد خیار رؤیت می‌تواند قرارداد خرید و فروش کاشی و سرامیک را به وسیله فسخ آن منحل کند.

خیار عیب، فوری است یعنی خریدار به محض آنکه کاشی و سرامیک را مشاهده کرد و به عدم مطابقت آن‌ها با توصیف‌ها و تعریف‌های فروشنده پی برد باید نسبت به فسخ قرارداد اقدام کند.

بی‌اطلاعی از قیمت واقعی کاشی و سرامیک و حق فسخ قرارداد در این شرایط

آیا بی‌اطلاعی از قیمت واقعی کاشی و سرامیک باعث به وجود آمدن حق فسخ نمونه قرارداد خرید کاشی و سرامیک می‌شود؟ در پاسخ باید بگوییم که؛ قیمت کاشی و سرامیک به وسیله توافق میان خریدار و فروشنده مشخص می‌شود. خریدار و فروشنده در اغلب موارد، بهای کاشی و سرامیک مورد معامله را با توجه به قیمت عرفی آن‌ها در بازار تعیین می‌کنند.

در برخی موارد، خریدار و فروشنده از قیمت واقعی کاشی و سرامیک در بازار بی‌اطلاع هستند و آن‌ها را ارزان‌تر یا گران‌تر از قیمت واقعی آن‌ها در بازار معامله می‌کنند.

قانونگذار برای جبران خسارات خریدار یا فروشنده‌ای که از قیمت واقعی کاشی و سرامیک در بازار اطلاع نداشته است، امکان فسخ قرارداد را ایجاد می‌کند. این اختیار به موجب خیار غَبن به خریدار یا فروشنده‌ای داده‌ می‌شود که از قیمت واقعی کاشی و سرامیک در بازار بی‌اطلاع بوده است. بنابراین، خریدار یا فروشنده‌ای که به علت بی‌اطلاعی از قیمت واقعی کاشی و سرامیک ضرر کرده باشد به استناد خیار غَبن می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

منظور از خیار عیب در نمونه قرارداد خرید کاشی و سرامیک چیست؟

وجود عیب و نقص در کاشی و سرامیک مورد معامله باعث به وجود آمدن حق فسخ قرارداد برای خریدار خواهد شد. این حق فسخ به موجب خیار عیب به خریدار داده می‌شود.

عیب و نقصی باعث به وجود آمدن خیار عیب می‌شود که خریدار کاشی و سرامیک در زمان امضای نمونه قرارداد فروش کاشی و سرامیک از آن‌ها بی‌اطلاع بوده است.

خریداری که نمونه قرارداد خرید کاشی و سرامیک را با وجود اطلاع از معیوب و ناقص بودن کاشی و سرامیک مورد معامله، امضا کرده است از حق فسخ قرارداد برخوردار نمی‌شود.

خیار عیب، فوری است یعنی، خریدار به محض اطلاع از وجود نقص و عیب در کاشی و سرامیک مورد معامله باید نسبت به فسخ نمونه قرارداد فروش کاشی و سرامیک اقدام کند.

آیا خریدار و فروشنده کاشی و سرامیک برای حل و فصل اختلافات خودشان می‌توانند به داوری مراجعه کنند؟

مطابق با قانون آیین دارسی مدنی، داوری یکی از مراجع قانونی حل و فصل اختلافات حقوقی میان خریدار و فروشنده کاشی و سرامیک است.

خریدار و فروشنده در صورتی می‌توانند برای حل و فصل اختلافات حقوقی خودشان به داوری مراجعه کنند که شرط داوری را در نمونه قرارداد خرید کاشی و سرامیک قید کرده باشند.

شرط داوری بدین صورت است که خریدار و فروشنده کاشی و سرامیک با توافق یکدیگر فردی را به عنوان داور و مرجع حل و فصل اختلافات حقوقی خودشان تعیین می‌کنند. خریدار و فروشنده کاشی و سرامیک پس از تعیین داور باید برای حل و فصل اختلافات حقوقی خودشان به او مراجعه کنند.

اقداماتی اولیه به منظور انجام صحیح این معالمه

اگر قصد ورود به حوزه معامله و خرید و فروش کاشی و سرامیک را دارید، لازم است که ابتدا درباره چگونگی انجام این معاملات، اطلاعاتی داشته باشید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند که بهتر تصمیم بگیرید و با میزان خطای کمتری این معامله را انجام دهید. در چنین شرایطی، گفتگو با مشاور حقوقی و استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی اقدام مناسبی خواهد بود که به سوالات شما در زمینه این قرارداد پاسخ می‌دهد.

علاوه براین، چنانچه بخواهید این قرارداد به صورت اختصاصی برای شما تنظیم شود، می‌توانید درخواست خود را در بخش درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی ثبت کنید. به این ترتیب، این امکان را خواهید داشت که قرارداد مورد نظر را مطابق با خواست خود در اختیار بگیرید.

قرارداد فروش کاشی و سرامیک (نقدی)

قرارداد مورد نیاز برای معامله خرید و فروش کاشی و سرامیک را از اینجا تهیه کنید. روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد فروش کاشی و سرامیک
دانلود نمونه قرارداد فروش کاشی و سرامیک

قرارداد فروش اقساطی کاشی و سرامیک

این نمونه قرارداد به شما کمک می‌کند که برای معامله خرید و فروش اقساطی کاشی و سرامیک، میان خریدار و فروشنده قرارداد امضا کنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کاشی و سرامیک
دریافت نمونه قرارداد فروش اقساطی کاشی و سرامیک
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات