نمونه قرارداد کاشی کاری ساختمان و بررسی انواع قرارداد با کاشی کار

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/11/01
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کاشی کاری ساختمان

قرارداد کاشی کاری ساختمان مانند قرارداد سرامیک کاری یک نوع قرارداد پیمانکاری است که در مراحل پایانی ساخت و ساز و برای تزئینات ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاشی‌کاری قدمت زیادی در فرهنگ و هنر ایرانی دارد و از سالیان پیش هنرنمایی‌های زیادی با کاشی‌کاری انجام شده‌ است. می‌توانیم با اطمینان بگوییم که کاشی‌کاری جز جدانشدنی از ساخت و ساز ساختمان است. به همین دلیل است که قرارداد پیمانکاری کاشی کاری بسیار کاربردی است و مورد استفاده عموم سازندگان قرار می‌گیرد. کاشی‌کاری به همان اندازه که در بخش تزئینات و نمای ظاهری ساختمان مهم است، به همان اندازه نیز کاری ظریف و ماهرانه است. به همین دلیل هر شخصی نمی‌تواند آن را انجام دهد و باید به دست شخص ماهر و با تجربه‌ای سپرده شود.

حقیقت آن است که دنیای کاشی‌‌ها بسیار گسترده است و کاشی‌ها در انواع مختلف تولید شده‌اند. فقط یک کاشی‌کار حرفه‌ای می‌داند که از چه نوع کاشی برای چه مکانی از ساختمان استفاده کند و به چه شیوه‌ای استحکام و ماندگاری کاشی‌ها را بیشتر کند. همه این‌ها دلایلی است که نشان می‌دهد قرارداد با کاشی کار یا قرارداد پیمانکاری کاشی کاری برای سازندگان ساختمان و بنا، به چه میزانی مهم و کاربردی است.

نمونه قرارداد کاشی کاری ساختمان چیست؟

فرم قرارداد کاشی کاری ساختمان ، متن مکتوبی است که درباره چگونگی عملیات کاشی کاری صحبت می‌کند. در متن قرارداد کاشی کاری ، طرفین قرارداد یعنی کارفرما و پیمانکار معرفی می‌شوند. دلایل پیمان کاری و شرح وظیفه آن‌ها توضیح داده می‌شود.

در متن قرارداد برای کاشی کاری ، درباره موضوع قرارداد، مدت، مبلغ حق الزحمه کاشی کار، وظایف و تعهدات و بسیاری موارد مهم دیگر توضیح می‌دهند. تنظیم قرارداد کاشی کاری موجب می‌شود که طرفین به پروژه مورد نظر تعهد پیدا کنند و نتوانند در هر زمان که بخواهند آن را رها کنند. علاوه بر این، برگ قرارداد کاشی کاری یک سند معتبر قانونی است که در صورت بروز مشکل یا اختلاف، در دادگاه می‌توانید به آن استناد کنید. در این قرارداد، سازنده ساختمان یا شخصی که تمایل به اجرای کاشی کاری در ساخت ساختمان دارد، کارفرما نامیده می‌شود و کاشی کاری که اجرای پروژه را می‌پذیرد، پیمانکار است.

بررسی این قرارداد در قانون

نمونه قرارداد کار کاشی کاری براساس قانون مدنی نوشته می‌شود و از این نظر قانونی ممانعتی در تنظیم آن نیست. برای صحت این قرارداد می‌توانیم به ماده 10 قانون مدنی اشاره کنیم. قانون مدنی قرارداد با کاشی کار را نوعی قرارداد خصوصی می‌داند که میان طرفین و با توافق آن‌ها ایجاد شده است. ماده 10 قانون مدنی نیز می‌گوید که هیچ منعی برای تنظیم قرارداد خصوصی وجود ندارد. یعنی قراردادهای خصوصی می‌توانند آزادانه تنظیم شوند و تنها شرط لازم برای نوشتن قرارداد این است که قانون در آن‌ها به طور کامل رعایت شده باشد و متن قرارداد، مخالف صریح قانون نباشد. بنابراین به شرط رعایت قوانین، تنظیم قرارداد کاشی کاری ایرادی ندارد و این قرارداد صحیح است.

قرارداد پیمانکاری کاشی کاری

لازم یا جایز بودن فرم قرارداد کاشی کاری ساختمان

نمونه قرارداد کاشی کاری ساختمان از نظر قانون مدنی یک قرارداد لازم است. لازم بودن قرارداد، به این معنی است که طرفین آن، ملزم هستند که تا پایان مدت قرارداد در آن باقی بمانند و همچنین به انجام موضوع قرارداد بپردازند. کارفرما و کاشی کار باید به قرارداد متعهد باشند و تا پایان مدت قرارداد نامه کاشی کاری ، برای انجام آن تلاش کنند. پیمانکار و کارفرما نمی‌توانند به یکباره، تصمیم به فسخ قرارداد نامه کاشی کاری بگیرند. فسخ این قرارداد دارای شرایط خاصی است.

اهمیت نمونه قرارداد کار کاشی کاری

تنظیم نمونه قرارداد کاشی کاری ساختمان ، از آن نظر اهمیت دارد که موجب تفاهم بیشتر، تعیین باید و نبایدها و رسیدگی به رابطه میان پیمانکار و کارفرما می‌شود. نکته مهم در قرارداد پیمانکاری کاشی کاری این است که در متن قانون مدنی به طور صریح و مستقیم به قرارداد پیمانکاری کاشی کاری اشاره نشده است. یعنی این قرارداد جز قراردادهای نامعین است. قراردادهای معین این خصوصیت را دارند که بخش قابل توجهی از شرایط آن‌ها در متن قوانین نوشته شده است. اما قراردادهای نامعین قانون خاصی برای اجرا ندارند. به همین دلیل تنظیم قرارداد برای آن‌ها بسیار دارای اهمیت است.

در متن قرارداد درباره رابطه کارفرما و پیمانکار، چگونگی انجام پروژه، بایدها و نبایدهای رفتاری طرفین، حقوق طرفین و شروط خاص و نحوه عمل به موضوع قرارداد صحبت شده است. همین اطلاعات باعث می‌شودکه طرفین، اطلاعات جامع‌تری درباره قرارداد داشته باشند. از طرف دیگر، نمونه قرارداد کاشی کاری ساختمان ، بعد از امضای طرفین یک مدرک معتبر قانونی است که می‌توانید به دادگاه یا مراجع قضایی ارائه کنید. متن قرارداد کاشی کاری، سند معتبری است که نشان می‌دهد شما در قرارداد حضور داشته‌اید.

تامین مصالح در نمونه قرارداد کاشی کاری ساختمان

یکی از مباحث مهم در پیمانکاری‌ها، بحث تامین مصالح مورد نیاز است. کاشی کار برای شروع به کار و انجام بی‌وقفه کار، نیازمند کاشی‌ها و مصالح مورد نیاز است. تامین مصالح یا به عبارت دیگر، خرید و حمل کاشی‌ها به محل ساختمان، به دو شکل انجام می‌شود:

  1. یا به عهده کارفرما است. در این شرایط کارفرما موظف است کاشی‌ها و مصالح را تهیه کند و در اختیار پیمانکار بگذارد.
  2. یا به عهده پیمانکار است. در این شرایط پیمانکار باید مصالح مورد نیاز و کاشی‌های انتخاب شده را تهیه کند.

اگر تامین مصالح با پیمانکار باشد، از عنوان نمونه قرارداد کاشی کاری ساختمان با مصالح استفاده می‌شود و اگر تامین مصالح با کارفرما باشد، از عنوان نمونه قرارداد کاشی کاری ساختمان بدون مصالح استفاده می‌شود. هر کدام از قراردادها، مزایایی دارد.

مزایای تامین مصالح توسط کارفرما در برگ قرارداد کاشی کاری

اگر کارفرما خودش برای خرید کاشی‌ها اقدام کند، می‌تواند با سلیقه خودش کاشی‌ها را انتخاب کند، به کیفیت کاشی‌ها نظارت داشته باشد و میزان هزینه لازم برای خرید کاشی و مواد مورد نیاز را مورد توجه قرار دهد.

مزایای تامین مصالح و کاشی‌ها توسط پیمانکار در قرارداد با کاشی کار

زمانی که تامین کاشی‌ها و مصالح به عهده پیمانکار باشد، اگر پیمانکار با حسن نیت و براساس مهارت و تجربه و دانش خود فعالیت کند، بسیار به نفع پروژه و شخص سازنده است. زیرا پیمانکار جنس‌ها را به خوبی می‌شناسد و می‌تواند انتخاب بهتری در تامین مواد داشته باشد. از طرف دیگر، کاهش مسئولیت کارفرما، این امکان را می‌دهد که بتواند در جای دیگری از کار تمرکز کند. ضمن اینکه در این شرایط، پیمانکار همیشه مواد و مصالح مورد نظر را در اختیار دارد و کارش مختل نمی‌شود.

مبلغ نمونه قرارداد کاشی کاری ساختمان

لازم است مبلغ قرارداد را مشخص کنید. مبلغ قرارداد همان حق الزحمه‌ای است که در ازای انجام کار به پیمانکار پرداخت می‌شود. مبلغ قرارداد را می‌توانید به دو صورت تعیین کرد. یا به صورت کلی که مشخص می‌کنید در صورت انجام این پروژه کاشی‌کاری چه میزان مبلغ به کاشی‌کار پرداخت می‌شود یا به صورت مرحله به مرحله، به این صورت که برای انجام هر مرحله از کار، یک مقدار مشخص را به عنوان حق الزحمه در نظر می‌گیرید.

نحوه پرداخت مبلغ قرارداد

  1. درصدی از مبلغ کل قرارداد را به عنوان پیش‌پرداخت به پیمانکار پرداخت کنید.
  2. درصدی از مبلغ قرارداد را بعد از اجرای 25 درصد از پروژه به پیمانکار پرداخت کنید.
  3. درصدی از مبلغ را بعد از انجام نیمی از پروژه کاشی‌کاری ، تسویه کنید.
  4. و مابقی مبلغ قرارداد را نیز بعد از نهایی شدن کار پرداخت کنید.

برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر که بخشی از قرارداد کشی کاری است توجه کنید:

نمونه قرارداد کاشی و سرامیک

کارفرما می‌تواند درصدی از مبلغ قرارداد را به عنوان ضمانت حسن اتجام کار نزد خود نگه دارد و بعد از تایید حسن انجام کار، آن مبلغ را به پیمانکار پرداخت کند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت این درخواست روی لینک قبل بزنید. از طرف دیگر، شما می‎‌توانید مشاوره حقوقی تلفنی را تجربه کنید. این درخواست را در لینک قبل ثبت کنید.

تیم حقوقی رکلا، نمونه قرارداد کاشی را تنظیم کرده است. این نمونه قراردادها در بانک قرارداد رکلا موجود هستند. می‌توانید قرارداد مورد نظر خود را در رکلا جستجو و تهیه کنید.

دانلود نمونه قرارداد کاشی و سرامیک (متری)

ما قرارداد قانونی مرتبط با عملیات کاشی کاری ساختمان را تنظیم کرده‌ایم و از طریق دکمه زیر، در دسترس شما قرار گرفته است.

نمونه قرارداد کاشی و سرامیک
دانلود نمونه قرارداد کاشی و سرامیک
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
ولی الله ضرغامی
thumb_up_alt
باسلام بنده به عنوان کاشی کار، یک آپارتمان را شروع کردم پنج طبقه دیوارهایش را تمام کردم که تاندون دستم کشیده شد. نتوانستم ادامه دهم و دو اکیپ آوردم کف‌ها رو بزنند. الان کارفرما یک طبقه را به یک اکیپ دیگه می‌دهد که دیوارها را من کاشیکاری کرده‌ام و الان بنده میتونم جلوی کار را بگیرم و به اکیپ خودم کاشیکاری را بدهم؟ خواهشا راهنماییم کنید متشکرم.
16:18
26 اردیبهشت 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
پاسخ ما به سوال شما، مستقیما با قرارداد میان طرفین مرتبط است. در واقع، حدود توافقی که میان شما و کارفرما موجود است در تعیین نوع و چهارچوب توافق تاثیر دارد. اما ما احتمال می‌دهیم که شما با ایشان قرارداد تنظیم نکرده‌اید. در صورت وجود چنین وضعیتی می‌توانید از طریق شهود، حدود توافق ایجاد شده میان خود و کارفرما را اثبات کنید که کار دشواری است. در هر حال، نبود قرارداد، احتمالا روابط کاری شما با ایشان را با اختلاف جدی رو به رو می‌کند.
21:16
27 اردیبهشت 1402
account_circle
ابراهیم یلالی
thumb_up_alt
سلام اگر کاشی کار به تعهد خودش هم از نظر کار و هم از نظر انجام ندادن صحیح اون بر نیاد چکار میشه کرد؟
06:27
21 آبان 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در این مورد اگر قراردادی بین شما و ایشان منعقد شده است قاعدتا در مفاد قرارداد در خصوص عدم انجام تعهدات تعیین تکلیف شده است. اگر قراردادی بین شما و ایشان وجود ندارد در این صورت باید ابتدا از طریق اظهارنامه، انجام تکالیف را به صورت کامل و صحیح از ایشان بخواهید و در صورتی که باز هم از انجام دادن کارها و تعهدات خود، خودداری کردند در این صورت باید دادخواست الزام به انجام تعهد ارائه شود.
15:08
22 آبان 1402