نمونه قرارداد نمایندگی کاشی دربردارنده چه نکات مهم و اساسی است؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/10/20
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد نمایندگی کاشی

قرارداد نمایندگی کاشی به عنوان یکی از انواع قرارداد نمایندگی، توافق مکتوبی است که برای توسعه و رونق فروش کاشی‌های تولیدی و ایجاد اشتغال میان کارگاه یا کارخانه تولید کاشی و اشخاص متقاضی تنظیم می‌شود. به طور کلی قراردادهای نمایندگی، از رایج‌ترین قراردادهایی هستند که روابط تجاری خوبی میان اشخاص مختلف برقرار می‌کنند و در تجارت و اقتصاد محبوبیت بسیاری دارند. تولید کنندگان کاشی مانند هر تولید کننده دیگری دغدغه فروش محصولات و تولیداتشان را دارند. بدون شک دسترسی به بازارهای بزرگ‌تر مشتریان بیشتری برای آن‌ها می‌آورد و به همان نسبت، کاشی‌های بیشتری خواهند فروخت و کسب و کارشان رونق می‌گیرد. تولید کنندگان کاشی به دنبال رسیدن به جایگاه بالاتری هستند تا دیگر به فروش در یک منطقه جغرافیایی و در یک شهر و استان محدود نباشند. به همین دلیل است که از نمونه قرارداد نمایندگی کاشی استقبال می‌کنند.

از طرفی دیگر، علاقه‌مندان به کار در حوزه فروش محصولات، بدون سرمایه و تجربه و بسیاری موارد دیگر، صاحب کالایی اختصاصی برای فروش نمی‌شوند. این اشخاص با مهارتی که در زمینه فروش دارند، با تولیدی‌ها و شرکت‌های مختلف به صورت نمایندگی فروش همکاری می‌کنند و با استفاده از نام و اعتبار کارخانه و شرکت تولیدی اقدام به فروش محصولات می‌کنند. این کار درآمد خوبی برایشان به همراه خواهد داشت و به همین دلیل است که متقاضیان زیادی برای دریافت حق نمایندگی و تنظیم قرارداد نمایندگی بازرگانی وجود دارند. تا اینجا درباره اهمیت و لزوم این قرارداد دلایلی را مطرح کردیم. به طور کلی برای ایجاد همکاری بین نماینده و شرکت و کارخانه تولید کاشی، لازم است که قراردادی تنظیم شود که آن قرارداد، نمونه قرارداد نمایندگی کاشی نامیده می‌شود.

نمونه قرارداد نمایندگی کاشی چیست؟

نمونه قرارداد نمایندگی کاشی سندی مکتوب است که میان کارخانه کاشی و متقاضی اخذ نمایندگی تنظیم می‌شود. این سند معتبر و قانونی است و به موجب آن، روابطی تجاری میان طرفین برقرار می‌شود. قرارداد حاضر به عنوان مجوزی برای نماینده است. به این معنی که نماینده، اجازه فعالیت با نام و برند کارخانه تولید کاشی را به عنوان نماینده فروش محصولات خواهد داشت. متن قرارداد حاوی اطلاعاتی درباره چگونگی انجام نمایندگی، فروش کاشی‌ها، جذب مشتری و تبلیغات، بازاریابی، ثبت سفارش، ارتباط با کارخانه اصلی تولید کننده کاشی، مدت همکاری و اختیارات و تعهدات طرفین قرارداد است.

البته موارد مهم دیگری نیز وجود دارد که در این قرارداد آورده می‌شود. نکته مهم در تنظیم قرارداد نمایندگی فروش کاشی این است که هر چیزی که برای طرفین مهم باشد و جز شروط خاص آن برای شروع این ارتباط کاری محسوب شود، در این نمونه قرارداد توضیح داده می‌شود. نمونه قرارداد نمایندگی کاشی زمانی امضا و اجرا می‌شود که کارخانه تولید کاشی درخواست متقاضی نمایندگی را تایید کند و با بررسی شرایط و امکانات متقاضی اجازه فروش کاشی‌ها و محصولاتش را به او بدهد.

قرارداد نمایندگی کاشی

عاملیت فروش یا نمونه قرارداد نمایندگی کاشی

در بحث این قرارداد، ملاک‌های تعیین کننده‌ای به نام انحصاری بودن فروش وجود دارد که تفاوت اصلی میان نمایندگی و عاملیت فروش است. کارخانه تولید کاشی به دو صورت می‌تواند محصولات و کالای خود را برای فروش در اختیار شما بگذارد. در حالت اول، کارخانه کاشی‌های انتخابی و سفارش داده شده را به مشتری به صورت عمده و در ابعاد زیاد می‌فروشد. در این حالت، کاشی فروخته شده و هزینه آن به کارخانه پرداخت شده است. بنابراین کارخانه مسئولیتی در مقابل آن ندارد. شخصی که کاشی‌ها را به صورت عمده خریداری کرده است، می‌تواند آن‌ها را در فروشگاه خود به هر صورتی که در نظر دارد بفروشد. ممکن است از انواع کاشی‌های دیگر و از کارخانه‌های دیگری نیز کاشی داشته باشد. بنابراین بازار رقابتی برای کاشی‌ها به وجود می‌آید. این نوع از معامله، عاملیت فروش است.

در حالت دوم که بحث این مقاله است، فروش کاشی به صورت اختصاصی مربوط به کارخانه تولید کننده است. به این صورت که متقاضی نمایندگی دفتر نمایندگی تاسیس می‌کند و صرفا به فروش کاشی از کارخانه مورد نظر اقدام می‌کند. نماینده هیچ نوع کاشی دیگری خارج از تولیدات کارخانه را نمی‌فروشد و با کارخانه دیگر وارد قرارداد نمی‌شود. فروش، پشتیبانی، تبلیغات و بازاریابی و… محصولات فروخته شده در آن منطقه به عهده نمایندگی است. به این دلیل است که می‌گوییم در قرارداد نمایندگی کاشی انحصار وجود دارد.

انحصار یک جانبه و دو جانبه در نمونه قرارداد نمایندگی کاشی

همانطور که گفتیم، یکی از ملاک‌های اساسی برای جدایی نمایندگی از عاملیت فروش، بحث انحصار است. قرارداد نمایندگی فروش کاشی به صورت کلی به دو حالت دسته بندی می‌شود:

  1. نمونه قرارداد نمایندگی کاشی به صورت انحصاری یک جانبه
  2. نمونه قرارداد نمایندگی کاشی به صورت انحصاری دو جانبه

در نوع اول، یعنی نمایندگی فروش کاشی به صورت انحصاری یک جانبه، تعهدی از سوی شرکت یا کارخانه کاشی به نمایندگی داده می‌شود. این تعهد در واقع نوعی تضمین است. به این ترتیب که کارخانه یا شرکت تولیدی کاشی، متعهد می‌شود که در منطقه جغرافیایی، شهر و محدوده نمایندگی، به شخص دیگری نمایندگی اهدا نکند. این کار موجب می‌شود که در فروش کاشی آن کارخانه در آن منطقه رقابتی وجود نداشته باشد و مشتریان آن محدوده جغرافیایی در اختیار آن نمایندگی خاص باشد. به همین دلیل است که این تعهد را نوعی تضمین برای نمایندگی می‌دانند.

در نوع دوم، یعنی نمایندگی فروش کاشی به صورت انحصاری دو جانبه، علاوه بر تعهدات کارخانه به نمایندگی، اینبار نمایندگی نیز به کارخانه تعهد و تضمین می‌دهد. به این صورت که نمایندگی متعهد می‌شود که محصول دیگری را در محل نمایندگی به فروش نرساند و تبلیغ نکند. این قرارداد تضمینی دو جانبه ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که کارخانه از فعالیت نمایندگی در زمینه فروش محصولاتش مطمئن باشد.

شرایط اخذ نمایندگی در نمونه قرارداد نمایندگی کاشی

هر کارخانه یا شرکت تولیدی، برای اعطای نمایندگی فروش به اشخاص دیگر دارای شرایط خاصی است. کارخانه یا شرکت تولیدی کاشی نیز می‌تواند در پایگاه‌های اطلاع رسانی خود، مانند سایت یا در بخش روابط عمومی و ارتباط با مشتری، به این شرایط اشاره کند. متقاضیان اخذ نمایندگی با مطالعه و آگاهی از شرایط می‌توانند برای اخذ نمایندگی اقدام کنند. در انتها، کارخانه با در نظر گرفتن شرایط، درخواست متقاضیان اخذ نمایندگی را تایید یا رد می‌کند. علاوه بر شرایط خاصی که کارخانه تولیدی در نظر دارد، شرایطی عمومی نیز برای اخذ نمایندگی وجود دارد. این شرایط عبارتند از:

  1. توانایی و مهارت نمایندگی یکی از این شرایط است. شخصی که برای اخذ نمایندگی اقدام می‌کند باید دارای مهارت‌، توانایی و تجربه کاری در زمینه خرید و فروش کاشی، بازاریابی، جذب مشتری و غیره باشد.
  2. نماینده باید اطلاعات جامعی درباره انواع کاشی‌های تولیدی داشته باشد تا بتواند به خوبی برای مشتریان توضیح دهد و در زمینه معرفی محصولات، مشاوره‌ای بی نقص داشته باشد.
  3. متقاضی اخذ نمایندگی باید تجربه کار در بازار فروش کاشی را داشته باشد. علاوه بر این باید بازار منطقه و شهر خود را بشناسد و با نوسانات بازار آشنا باشد. این مهارت‌ها در توسعه و رونق فروش کاشی بسیار تاثیر گذار است.
  4. متقاضی نمایندگی فروش باید شرایط و سرمایه کافی برای تاسیس نمایندگی را داشته باشد. این سرمایه ابتدایی برای شروع کار مربوط به تامین امکانات، مکان نمایندگی، پرسنل و غیره لازم است.

مدت اعتبار در نمونه قرارداد نمایندگی کاشی

با توجه به توافقاتی که میان کارخانه اصلی و نمایندگی انجام می‌شود، طرفین با توافق یکدیگر، مدت مشخصی را برای اعتبار قرارداد، تعیین خواهند کرد. در ادامه، تاریخ دقیق شروع و پایان اعتبار نمایندگی، در متن قرارداد نوشته می‌شود. همچنین شما می‌توانید در قرارداد به این نکته اشاره کنید که شرایط تمدید مدت قرارداد چه مواردی هستند.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، متشکل از مجموعه‌ای از وکلا و مشاوران ارشد حقوقی متخصص قراردادها، این افتخار را خواهد داشت که وظیفه تنظیم قرارداد شما را به عهده بگیرد. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد به منظور استفاده از این خدمات، روی لینک مشخص شده بزنید و به صفحه اختصاصی آن وارد شوید. ضمن آنکه می‌توانید درخواست مشاوره حقوقی تلفنی خود را نیز در سایت ثبت کنید. ما در اسرع وقت با شما تماس می‌گیریم.

از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا، نمونه قرارداد نمایندگی را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد نمایندگی بازرگانی

از طریق این صفحه می‌توانید نسخه کامل این قرارداد را دانلود کنید.

نمونه قرارداد نمایندگی بازرگانی
دانلود نمونه قرارداد نمایندگی بازرگانی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات