نمونه قرارداد نمایندگی بازرگانی ؛ راه حل توسعه قدرتمند کسب و کار!

نویسنده:سارا آریا
-
بروزرسانی:1401/10/15
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد نمایندگی بازرگانی

قرارداد نمایندگی بازرگانی ، یکی از قراردادهای مهم و کاربردی و از انواع قرارداد نمایندگی است، چرا که در حقیقت یکی از طرفین را موظف می‌داند، خدمات و کالاهای شرکت اصلی را شناسایی کند و آن‌ها را به فروش برساند.

برای آن‌‌که بیشتر با مفهوم نمونه قرارداد نمایندگی بازرگانی آشنا شویم، ابتدا بهتر است به مفهوم آن بپردازیم.

نمایندگی رابطه‌ی بین دو طرف است که نماینده به نیابت از طرف اول که همان اصیل نامیده می‌شود، کاری را انجام می‌دهد. از جمله این کارها می‌توان به انجام فعالیت، فروش کالا، ارائه خدمات و… اشاره کرد.

به عبارت دیگر، نمایندگی یک رابطه‌ی قراردادی بین شخص نماینده و اصیل است. نماینده به نام و حساب اصیل، فعالیتی را انجام می‌دهد و در ازای آن نیز اجرت یا کمیسیون دریافت می‌کند.

بیشتر شرکت‌ها و مؤسسات، پس از تأسیس و شناخته شدن خود، معمولا در مناطق مختلف شعبه نمایندگی تاسیس می‌کنند. اولین مرحله برای گرفتن نمایندگی، تنظیم نمونه قرارداد نمایندگی بازرگانی می‌باشد. بیشتر قراردادهای نمایندگی نیز، شکل مشخص و مخصوص به خود ندارند و در بسیاری از موارد با توجه به شرایط شخص متقاضی تنظیم می‌شوند. این قرارداد جزء قراردادهای بسیار مهم محسوب می‌شود، چرا که بیشتر شرکت‌ها برای جذب نمایندگی، بسیار دقیق و سختگیرانه عمل می‌کنند.

به فعالیت‌هایی که در جریان مبادله کالا و خدمات از مرحله تولید (مانند تامین مواد خام، فعالیت‌های مربوط به ساخت یا عرضه خدمت و…) تا زمانی که به دست مصرف کننده برسد (حمل و نقل، توزیع و…) بازرگانی می‌گویند.

وظایف شرکت بازرگانی در قرارداد نمایندگی بازرگانی

فعالیت‌های بازرگانی، در واقع نقش پل ارتباطی را برای عوامل تولید، کالا و مصرف ‌کنندگان ایفا می‌کنند. این فعالیت‌ها شامل موارد متعددی می‌باشند که عبارت‌اند از:

  1. تهیه مواد لازم، عوامل تولید و سایر خدمات مربوط به آن، برای انجام دادن فعالیت های تولیدی و خدماتی
  2. ارسال کالاهای تولید شده به مشتریان یا مصرف کنندگان آن‌ها

انواع بازرگانی

فعالیت‌های بازرگانی موضوع قرارداد نمایندگی بازرگانی ، با توجه به موقعیت مکانی و جغرافیایی انواع مختلفی دارد:

  1. بازرگانی داخلی
  2. بازرگانی خارجی
  3. بازرگانی منطقه‌ای

1: بازرگانی داخلی

وقتی فعالیت‌های بازرگانی در داخل مرزهای یک کشور صورت می‌گیرد، به این دسته از فعالیت‌ها، بازرگانی داخلی گفته می‌شود. در حقیقت فعالیت‌های بازرگانی داخلی، جهت تامین نیازها از راه منابع داخلی انجام می‌شوند و همچنین داد و ستد با استفاده از پول رسمی کشور مربوطه انجام می‌شود.

2: بازرگانی خارجی

به فعالیت‌های بازرگانی گفته می‌شود که خارج از مرزهای یک کشور به انجام می‌رسد. بر خلاف بازرگانی داخلی، در بازرگانی خارجی، پولی که برای انجام معاملات بازرگانی مبادله می شود، پول خارجی (ارز) است.

اهداف بازرگانی خارجی

  1. تهیه وسایل و تجهیزات لازم با بهای کمتر و مناسب‌تر
  2. به دست آوردن منفعت و سود حاصل از بازرگانی

3: بازرگانی منطقه‌ای

بازرگانی منطقه‌ای در واقع معاملات بازرگانی بین دو یا چند کشور مختلف در یک منطقه جغرافیایی می‌باشد.

کشورهایی که براساس قراردادهای منعقد شده در بازرگانی منطقه ای شرکت می‌کنند، از نظر تجارت خارجی بین یکدیگر، دارای امتیازات و تسهیلاتی هستند که در صورت عدم وجود قرارداد بازرگانی منطقه ای، این تسهیلات و امتیازات قطعا بوجود نمی‌آید.

اهداف بازرگانی منطقه‌ای

بازرگانی منطقه‌ای دارای اهداف مهمی می‌باشد که به مواردی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. بوجود آمدن تسهیلات در فعالیت‌های بازرگانی
  2. بالا بردن تولید کارخانه‌ها
  3. بالا بردن استاندارد زندگی مردم در منطقه
  4. فراهم کردن شغل برای ساکنان منطقه
  5. سهم بردن در استفاده از منابع یکدیگر
  6. سهم بردن در خطرات احتمالی که متوجه اقتصاد کشورهای منطقه می‌شود.
  7. دفاع کردن از نظر اقتصادی در منطقه، برای مقابله با کشورهایی که از لحاظ بازرگانی با کشورهای عضو بازرگانی منطقه‌ای، رقابت می‌کنند.

همچنین واحد‌های بازرگانی انواع مختلفی دارند (واحد دولتی، واحد خصوصی و واحد مختلط) که هر کدام از آن‌ها اهداف خاص خود را دنبال می کنند.

نمونه قرارداد نمایندگی انحصاری بازرگانی

تعهدات شرکت اصلی در قرارداد نمایندگی بازرگانی

نمونه قرارداد نمایندگی بازرگانی ، شامل وظایف و تعهداتی برای شرکت اصلی بازرگانی می‌باشد. از جمله این وظایف و تعهدات، ارائه خدمات و فروش کالاها با توجه به شرایط مشخص شده در نمونه قرارداد نمایندگی بازرگانی (مهلت تعیین شده، نوع کالا و خدمات، محدوده جغرافیایی مجاز برای عملیات، مقدارهزینه‌های مجاز برای دریافت، حداقل و حداکثر حق الزحمه یا قیمت مشخص برای ارائه کالا و خدمات و…) می‌باشد.

همچنین شرکت اصلی متعهد می‌شود در ازای اجرای مفاد قرارداد توسط شخص نماینده و عمل به تعهدات مشخص شده در متن قرارداد، درصدی از سود شرکت را به عنوان سود نمایندگی به او پرداخت کند.

نکات مهم پیش از تنظیم قرارداد نمایندگی بازرگانی

  1. تا جایی که ممکن است از ذکر موارد مبهم در نمونه قرارداد نمایندگی بازرگانی ، خودداری کنید و تمام موارد را به طور روشن و واضح بیان کنید تا دچار مشکلات و اختلافات احتمالی در آینده نشوید.
  2. حتما درقرارداد به نوع و نحوه پرداخت حق الزحمه به نماینده اشاره شود. بهترین شیوه آن است که نوع پرداخت به صورت کمیسیونی باشد، یعنی درصدی از فروش به عنوان کمیسیون به شخص نماینده پرداخت شود.

نحوه و شرایط ارسال کالاها در نمونه قرارداد نمایندگی بازرگانی ، بسیار اهمیت دارد؛ چرا که احتمال دارد کالا در هنگام حمل و بارگیری دچار نواقص و مشکلات احتمالی شود. پس بهتر است از همان ابتدا، شرایط مربوط به ارسال کالا توسط طرفین مورد توجه قرار گیرد و با دقت در متن قرارداد نوشته شود.

نمونه قرارداد نمایندگی انحصاری بازرگانی

یکی از انواع قراردادها، نمونه قرارداد نمایندگی انحصاری بازرگانی می باشد. این قرارداد نیز انواعی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

قرارداد نمایندگی یک جانبه یا دو جانبه؟!

قرارداد نمایندگی انحصاری بازرگانی یا قرارداد نمایندگی انحصاری فروش به دو شکل میان طرفین تنظیم می‌شود:

  1. یک جانبه
  2. دو جانبه

نمونه قرارداد نمایندگی انحصاری بازرگانی یک جانبه

در این نوع قرارداد مانند قرارداد اعطای نمایندگی فروش و قرارداد اخذ نمایندگی فروش ، شخص اصیل بعد از اعطای نمایندگی وظیفه دارد مناطق و محدوده فعالیت شخص نماینده را به صورت انحصاری مشخص کند.

به عبارت دیگر شخص اصیل متعهد می‌شود که متقاضی تاسیس نمایندگی تجاری دیگری را در آن محدوده مشخص، استخدام نکند.

نمونه قرارداد نمایندگی انحصاری بازرگانی دو جانبه

بعد از اخذ نمایندگی فروش یا توزیع محصولات، علاوه بر اینکه شخص اصیل متعهد می‌شود نماینده دیگری را در محدوده مشخص شده به کار نگیرد، شخص نماینده نیز وظیفه دارد کالاهای دیگری را از سایر منابع تهیه نکند.

با توجه به آنچه گفته شد، یکی از مهم‌ترین بندها در نمونه قرارداد نمایندگی انحصاری بازرگانی ، قید انحصار یک جانبه یا دو جانبه می‌باشد که حتماً لازم است آن را به طور روشن و صریح بیان کنیم.

حدود اختیارات نماینده در قرارداد نمایندگی بازرگانی

حدود اختیاراتی که واحد نمایندگی از آن برخوردار خواهد شد، برای هر دو طرف این قرارداد اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا از یک طرف، واحد مرکزی تمایل دارد که بتواند تا حدودی از شرایط فعالیت نماینده‌ای که از جانب او در مناطق مختلف فعالیت می‌کند، آگاه باشد و بر فعالیت او نظارت کند و از طرف دیگر، واحد نمایندگی نیز تمایل دارد که از اختیاراتی برخوردار باشد تا بتواند با استفاده از آن‌ها، فعالیت خود را گسترش و میزان درآمدزایی واحد نمایندگی خود را افزایش دهد.

بنابراین، با توجه به مواردی که توضیح داده شد، بسیار مهم است که طرفین قرارداد، شروط مورد نظر خود در رابطه با حدود اختیارات واحد نمایندگی را به صورت مکتوب در متن قرارداد بنویسند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم قرارداد نمایندگی بازرگانی خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد روی لینک قبل بزنید.

از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا در خصوص ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی اقدام می‌کند. می‌توانید روی لینک قبل بزنید و درخواست خود را ثبت کنید. در اسرع وقت با شما تماس می‌گیریم.

ضمن آنکه تیم حقوقی رکلا قرارداد نمایندگی بازرگانی را تنظیم کرده است. شما می‌توانید با وارد شدن به صفحه نمونه قرارداد ، این قرارداد را جستجو و تهیه کنید.

نمونه قرارداد نمایندگی بازرگانی

دسترسی به این قرارداد به صورت word و pdf ممکن است.

نمونه قرارداد نمایندگی بازرگانی
دانلود نمونه قرارداد نمایندگی بازرگانی
سارا آریا
«سارا آریا» فارغ التحصیل رشته حقوق و علاقه مند به مباحث حقوقی و امور قراردادها است و در تیم تحریریه رکلا، فعالیت می‌کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات