قرارداد اخذ نمایندگی فروش ؛ توسعه شعب و افزایش درآمد

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/09/17
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اخذ نمایندگی فروش

قرارداد اخذ نمایندگی فروش ، یک قرارداد جذاب برای افرادی است که به دنبال یک کسب و کار موفق می‌گردند. اگر شما توانایی لازم در فروش کالا، جذب مشتری و بازاریابی دارید، قطعا از خواندن مطالب مربوط به موضوعات اشاره شده لذت می‌برید. همچنین اگر به طور جدی خواهان اخذ نمایندگی یک شرکت یا برند خاص هستید، مطالبی که در ادامه درباره آن صحبت می‌کنیم برای شما بسیار مفید خواهد بود.

امروزه همه ما تنوع محصولات، کالاها و برندهای مختلف را مشاهده می‌کنیم. شرکت‌ها و تولید کنندگان تلاش می‌کنند که طرفداران و مشتریان خود را داشته باشند و از این طریق برای محصول خود برند سازی کنند و در نتیجه بتوانند جایگاه خوبی در بازار داشته باشند. یکی از دغدغه‌های شرکت‌ها و تولیدی‌های بزرگ این است که بتوانند بازار فروش محصولات خود را گسترش دهند به طوری که در ابتدا به بازارهای داخلی در شهرها و استان‌های مختلف و بعد به بازارهای جهانی دسترسی پیدا کنند.

یکی از بهترین راه حل‌هایی که رسیدن به این هدف را میسر می‌کند نمونه قرارداد اخذ نمایندگی فروش است. این شرکت‌ها به اشخاصی که متقاضی اخذ نمایندگی باشند، نمایندگی فروش اعطا می‌کنند و از این طریق، محصولات خود را به شهرها و مناطق دیگر می‌رسانند و در آن‌ مناطق نماینده فروش فعال خواهند داشت. اخذ نمایندگی و تنظیم نمونه قرارداد اخذ نمایندگی فروش ، برای بسیاری از اشخاص، یک فرصت کاری و اقتصادی فوق العاده است.

چرا اخذ نمایندگی یک فرصت بی نظیر کاری است؟

از ایده تا نهایی کردن تولید یک محصول یا ساخت یک برند خاص در تولید کالاها کار آسانی نیست. کالا یا خدمات، برای شناخته شدن و اعتبار یافتن راهی طولانی را طی می‌کنند. شما می‌توانید به راحتی با اخذ نمایندگی به جریان رشد یک برند یا یک محصول و خدمات معتبر بپیوندید، اعتبار آن‌ها را افزایش دهید و از همین اعتبار برای ایجاد درآمد و منفعت شخصی خود استفاده کنید. ارتباطی که میان نمایندگی و شرکت اصلی یا مرجع ایجاد می‌شود، یک ارتباط دو سویه است که برای هر دو طرف سودمند است.

اگر به دنبال ایجاد یک شغل مناسب هستید یا اینکه می‌خواهید در جای پر بازدهی سرمایه گذاری کنید، به راحتی می‌توانید به تنظیم نمونه قرارداد اخذ نمایندگی فروش با شرکت‌های معتبر فکر کنید. این کار علاوه بر اینکه به شما یک فرصت شغلی و یک موقعیت اجتماعی معتبر می‌دهد، باعث درآمدزایی شما نیز می‌شود. از طرفی دیگر، شناخته شدن بیشتر آن محصول و کالا یا خدمات را به همراه دارد و درنتیجه مشتریان بیشتری را به سمت شما می‌کشاند. با این کار شرکت مرجع محصولات و کالاهای خود را در زمان کمتر در اختیار مشتری قرار می‌دهد و باعث کسب رضایت آن‌ها و در نتیجه فروش بیشتر می‌شود. اخذ نمایندگی از طرف شما یا اعطای نمایندگی از طرف شرکت اصیل و مرجع، به نوعی باعث تکثیر آن مرجع و رشد شعبه‌های تحت امر او است.

نمونه قرارداد اخذ نمایندگی فروش چیست؟

نمونه قرارداد اخذ نمایندگی فروش یکی از انواع قرارداد نمایندگی یا قرارداد اعطای نمایندگی است که میان شخص متقاضی نمایندگی و مرجع اصلی اعطای نمایندگی تنظیم می‌شود. براساس این قرارداد، مرجع اصیل اجازه فعالیت در زمینه معرفی، تبلیغات و فروش کالا و محصولات خود را به شخص دیگری می‌دهد. اگر موضوع نمونه قرارداد اخذ نمایندگی فروش ارائه خدمات باشد، مرجع اصلی اجازه انجام و ارائه آن خدمات را می‌دهد.

بنابراین شخص نماینده می‌تواند با نام و برند اختصاصی شرکت اصلی و تحت نظارت آن، فعالیت کند. در این قرارداد چگونگی ارتباط و حد و حدود اختیارات طرفین مشخص می‌شود. تعهدات، چگونگی فعالیت نمایندگی، شروط خاص، مدت اعتبار قرارداد و بسیاری از مسائل دیگر که در جریان کار دارای اهمیت است، در نمونه قرارداد اخذ نمایندگی فروش به دقت و صریحا نوشته می‌شود. در حقیقت این قرارداد سندی معتبر و قانونی است که ارتباط میان نمایندگی و مرجع اصلی را مشخص می‌کند. همچنین مانند یک برنامه کاری است که طرفین با توجه به آن با یکدیگر تعامل می‌کنند.

نمونه قرارداد اخذ نمایندگی فروش

آیا برای اخذ نمایندگی شرایط خاصی لازم است؟

یکی از سوالات متداول در زمینه اخذ نمایندگی به وسیله نمونه قرارداد اخذ نمایندگی فروش ، سوال درباره شرایط خاص آن است. پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله! برای اخذ نمایندگی مسلما شرایط خاصی لازم است. اما چه شرایطی؟

برای جواب به سوال دوم، لازم است که ابتدا به نکاتی اشاره کنیم. در ابتدا گفتیم که نمایندگی می‌تواند به دو صورت باشد:

  1. نمایندگی کالا و محصولات
  2. نمایندگی ارائه خدمات

شرایط خاص اخذ نمایندگی کالا و محصولات

اگر خواهان این هستید که نمایندگی فروش کالا و محصولاتی را از یک شرکت یا برند بگیرید، لازم است که با توجه به آن کالا و محصول، شرایط لازم برای فروش را مهیا کنید. برای آگاهی از شرایط خاص و تجهیزات لازم برای نمایندگی، می‌توانید به راحتی به سایت یا مرجع اطلاع رسانی آن شرکت مراجعه کنید. برای مثال شرکت‌های خودروسازی در سایت‌های معتبر خود شرایط اعطای نمایندگی فروش را توضیح داده‌اند.

بسیاری از شرکت‌های بیمه برای اعطای نمایندگی، دوره‌های آموزشی و شرایط خاص دارند که اگر شخصی، متقاضی اخذ نمایندگی آن‌ها باشد، باید این دوره‌های آموزشی را بگذراند و به این شروط توجه کرده و به آن‌ها عمل کند. اگر شرکت و موسسه‌ای که به دنبال اخذ نمایندگی از آن هستید، شرکتی نوپا است که هنوز اعتبار زیادی را به دست نیاورده است، می‌توانید برای اخذ نمایندگی به طور مستقیم با مدیران آن صحبت کنید و از شرایط آن‌ها اطلاع کسب کنید. سپس در صورتی که مایل به همکاری بودید، می‌توانید نمونه قرارداد اخذ نمایندگی فروش را با ایشان تنظیم کنید.

به صورت کلی برای اخذ نمایندگی، صلاحیت شما باید توسط مرجع اصلی بررسی و تایید شود تا شما اجاره فعالیت تحت نمایندگی آن مرجع اصلی را داشته باشید.

شرایط اخذ نمایندگی ارائه خدمات

از آن جایی که در ارائه خدمات، تخصص و مهارت شما بسیار مهم است، برای دریافت نمایندگی باید دارای تجربه و تخصص در حیطه مورد نظر باشید. علاوه بر این باید زیر نظر مرجع اصلی دوره ببینید و مهارت در کار شما به تایید ایشان برسد. همچنین اگر مکان و فضای خاصی نیز لازم باشد، باید آن‌ را تهیه و آماده کنید. بعد از تایید صلاحیت از طرف مرجع اصیل و اولیه و همین طور بعد از تنظیم قرارداد ، شما می‌توانید کار خود را شروع کنید.

بنابراین برای اخذ نمایندگی نیاز به شرایط و امکانات خاصی خواهید داشت. اولین و مهم‌ترین آن این است که شما توانایی انجام کار را داشته باشید. سپس به مواردی مانند میزان سرمایه نماینده، آخرین مدرک تحصیلی اخذ شده، تعداد پرسنل فعال برای شروع کار، رزومه کاری و… توجه می‌شود.

انواع نمونه قرارداد اخذ نمایندگی فروش

نمونه قرارداد اخذ نمایندگی فروش به طور کلی به دو نوع تقسیم می‌شود. این تقسیم نیز براساس موضوع انحصار صورت می‌گیرد.

  1. نمونه قرارداد اخذ نمایندگی فروش انحصاری یک جانبه
  2. نمونه قرارداد اخذ نمایندگی فروش انحصاری دو جانبه

قرارداد اخذ نمایندگی فروش انحصاری یک جانبه

این قرارداد به این صورت است که منطقه و مکان مورد نظر برای نمایندگی، توسط مرجع اصلی انتخاب و تایید می‌شود. این قرارداد یک شرط مهم را برای مرجع اصلی ایجاد می‌کند. در واقع مرجع اصلی، نمی‌تواند در محدوده منطقه نمایندگی، به شخص دیگری نمایندگی اعطا کند. این کار باعث می‌شود که شما تسلط بیشتری در منطقه فروش خود داشته باشید و در نتیجه وضعیت کاری شما روز به روز بهتر شود.

قرارداد اخذ نمایندگی فروش انحصاری دو جانبه

در قرارداد اخذ نمایندگی فروش انحصاری دوجانبه، تمامی نکات قرارداد پیشین رعایت شده است منتها در این قرارداد شرط خاصی برای نماینده وجود دارد. در نمونه قرارداد اخذ نمایندگی فروش انحصاری دو جانبه ، نماینده متعهد است که کالاها و محصولات شرکت و برند دیگر یا کالاهای مشابه را در آن نمایندگی به فروش نرساند. بنابراین این قرارداد نشان می‌دهد که آن نمایندگی به صورت انحصاری برای فروش محصولات و کالاهای مرجع اصلی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم است که در متن قرارداد، به انحصاری بودن و یک جانبه یا دو جانبه بودن آن نیز اشاره کنید.

طرفین قرارداد اخذ نمایندگی فروش

اشخاصی که برای امضای قرارداد اخذ نمایندگی فروش با یکدیگر توافق می‌کنند، معمولا دو شرکتی هستند که تمایل دارند به واسطه امضای این قرارداد، رابطه همکاری و تجاری خود را آغاز کنند. یک طرف این قرارداد، شرکت اصلی یا تولید کننده اصلی است که تمایل دارد به واسطه ارائه نمایندگی به اشخاص دیگر، بازار فروش خود را توسعه دهد و به گسترش برند و کسب و کار خود بپردازد.

طرف دیگر قرارداد نیز می‌تواند شخص حقیقی (فرد انسانی به صورت مستقل) یا شخص حقوقی (شرکت) باشد که تصمیم می‌گیرد با دریافت نمایندگی فروش از شرکت اصلی، به فروش محصولات آن برند بپردازد و با نام تولید کننده، فعالیت کند.

این اشخاص باید در ابتدای قرارداد به صراحت و بیان اطلاعات دقیق، معرفی شوند تا ابهامی در خصوص ماهیت آن‌ها وجود نداشته باشد.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم قرارداد اخذ نمایندگی فروش خود را به ما بسپارید. به منظور ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی یا ثبت درخواست تنظیم قرارداد روی هریک از لینک‌های قبل بزنید. ضمن آنکه می‌توانید از نمونه قرارداد کاملی که توسط مجموعه حقوقی ما تنظیم شده است استفاده کنید.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد نمایندگی بازرگانی
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
بهارمست
thumb_up_alt
من با یکی از شرکت‌‎های تولید مصالح ساختمانی قرارداد فروش دارم اما در آخرین صحبت با مدیر عامل، ایشان نظرشان 15 درصد از سود حاصل از فروش کالا است در صورتی که مد نظر من 15 درصد از کل فروش در یک روز. لطفا راهنمایی بفرمایید.
11:01
28 اسفند 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
ملاک همان چیزی خواهد بود که در متن قرارداد نوشته می‌شود و بعد از امضای قرارداد، نمی‌توانید شخصا تصمیم دیگری را اتخاذ کنید.
11:35
29 اسفند 1400