نمونه قرارداد اعطای نمایندگی فروش ؛ سند حقوقی توسعه کسب و کار در مناطق دیگر!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/09/19
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اعطای نمایندگی فروش

قرارداد اعطای نمایندگی فروش از قراردادهای مهمی است که امروزه مورد استفاده بسیاری از صاحبان شرکت‌ها، تولیدی‌ها و برندهای مختلف قرار می‌گیرد. نمونه قرارداد اعطای نمایندگی فروش ، علاوه بر این که یک قرارداد کاری محسوب می‌شود، یک ایده موفق در جهت رونق فروش و بهبود و توسعه کسب و کار است. حتی بسیاری از بازاریابی‌های موفق در دامن این قراردادها اتفاق می‌افتد. بدون شک هر تولید کننده‌ای که بخواهد محصول خود را در ابعاد گسترده‌تری به فروش برساند، به اعطای نمایندگی فکر کرده است.

اعطای نمایندگی این امکان را می‌دهد که شما در مکان‌های مختلف، نیروهای فروشی داشته باشید که در جهت سیاست‌های کاری شما اقدام به معرفی، تبلیغ و فروش محصولات و کالاهای شما می‌کنند. در چند دهه اخیر با رشد تکنولوژی و افزایش سرعت ارتباطات، بازارها و دایره مشتریان یک محصول بسیار گسترده‌تر از قبل شده است. تجارت‌ها و شرکت‌های نوپا به دنبال رشد، توسعه و رونق فروش در شهرها و کشورشان هستند و تجارت‌ها و شرکت‌های بزرگ رویای رسیدن به بازارهای جهانی را در سر دارند. بدون شک یکی از راه‌های دستیابی به این موفقیت‌‌ها، نمونه قرارداد اعطای نمایندگی فروش است.

نمونه قرارداد اعطای نمایندگی فروش چیست؟

نمونه فرم قرارداد اعطای نمایندگی فروش قراردادی است که به وسیله آن، ارتباطی میان شرکت یا تولید کننده اصلی (که به اختصار آن را مرجع اصلی می‌گوییم) و شخص متقاضی اخذ نمایندگی ایجاد می‌‌شود. در این قرارداد مرجع اصلی مجوز فروش محصولاتش را به نماینده اعطا می‌کند. نماینده باید با توجه به شرایطی که برای اخذ نمایندگی وجود دارد عمل کند تا از طرف مرجع اصلی تایید شود. این قرارداد یکی از انواع قرارداد نمایندگی یا قرارداد اعطای نمایندگی است.

مرجع اصلی باید صلاحیت متقاضی را تایید کند. بعد از این تایید، امتیاز نمایندگی با تنظیم و عقد این قرارداد به متقاضی اعطا می‌شود. در این قرارداد باید و نبایدها و شرایط و تعهدات نوشته شده است. چگونگی انجام کار، میزان پورسانت فروش، تاریخ و مدت قرارداد و بسیاری موارد دیگر از مواردی هستند که در متن این قرارداد نوشته می‌شود. این قرارداد سند معتبری است که به پیمان کاری و قراردادی که میان نماینده و مرجع اصلی نوشته می‌شود، اعتبار قانونی می‌دهد.

وقتی روی نمایندگی فروش تاکید می‌کنیم یعنی…

در عنوان این نمونه قرارداد به صورت مستقیم به نمایندگی فروش اشاره شده است. این تاکید به این معنا است که نمایندگی، صرفاً در راستای فروش محصول اعطا می‌شود. ممکن است شما محصول خاصی را تولید کنید. اگر تمایل داشته باشید نمایندگی کار خود را به شخص دیگری در شهر دیگر اعطا کنید، می‌توانید به دو صورت عمل کنید.

در حالت اول ممکن است شما با نظارت خودتان اجازه تولید محصول را به نماینده اعطا کنید. در این شرایط نماینده مانند شما به محصولی مشابه دست پیدا می‌کند و می‌تواند آن را به فروش برساند و در حالت دوم، که موضوع اصلی این قرارداد است، شما فقط اجازه فروش محصول را به نماینده می‌دهید. به بیان ساده‌تر، شما نمی‌خواهید شخص دیگری کار شما را تولید کند، اما محصولات و کالاهایتان را برای نمایندگان شهرهای مختلف می‌فرستید و به آن‌ها اجازه می‌دهید که با اعتبار نام و برند شما، محصولات را به فروش برسانند. تاکید به فروش در نمونه قرارداد اعطای نمایندگی فروش به همین دلیل است. بنابراین تنها حقی که به نماینده داده می‌شود، اجازه بازاریابی، تبلیغ و فروش محصول است.

نمونه فرم قرارداد اعطای نمایندگی فروش

انواع نمونه فرم قرارداد اعطای نمایندگی فروش

فقط شرکت‌ها، موسسات یا مراجعی حق اعطای نمایندگی فروش دارند که محصول یا تولیدشان قابلیت فروش در مکان‌ها و شهرهای مختلف را داشته باشد. در حقیقت نمونه قرارداد اعطای نمایندگی فروش صرفاً مجوز فروش است و فقط از مراکزی و مراجعی اخذ می‌شود که چیزی برای فروش داشته باشند. به خوبی می‌دانیم که تنوع اقلام و کالاهایی که قابلیت فروش را داشته باشند، چقدر زیاد است. به همین نسبت تنوع این قرارداد نیز بسیار زیاد است. قرارداد نمایندگی فروش درباره هر چیزی می‌تواند باشد. مانند نمایندگی فروش نرم افزار، فروش پوشاک، فروش قطعات ماشین، فروش خودرو، فروش بیمه و…. همانطور که مشاهده می‌کنید در موارد بی شماری می‌توانیم از این قرارداد استفاده کنیم. بستگی دارد که مرجع اصلی چه باشد و مشغول به چه کاری باشد. با توجه به مرجع اصلی امکان اعطای نمایندگی وجود دارد.

چه زمانی یک شرکت آماده اعطای نمایندگی است؟

قانون و معیار خاصی برای مشخص شدن زمان دقیق شروع اعطای نمایندگی وجود ندارد. هر زمانی که شما به عنوان صاحب یک کسب و کار توانایی اعطای نمایندگی را داشتید، می‌توانید با اشخاص متقاضی، این قرارداد را امضا کنید. توجه داشته باشید که لازم است توانایی انجام دادن تعهدات و وظایف مرجع اصلی را داشته باشید. مرجع اصلی باید بتواند در زمان مشخص، مقدار قابل توجه‌ای محصول و کالا را در اختیار نمایندگی‌ها قرار دهد. از نمایندگی‌ها پشتیبانی کند و در صورت بروز خطا و مشکل به آن رسیدگی کند. نظارت بر کار نمایندگی به عهده مرجع اصلی است. به طور کلی زمانی که یک شرکت یا تولیدی به یک میزانی از فروش می‌رسد که در منطقه و شهر خودش مشتریان زیادی را جلب می‌کند، این توانایی را پیدا می‌کند که نمایندگی فروش محصول خود را به شخص دیگری در مکان دیگر اعطا کند.

شرایط خاص نمونه قرارداد اعطای نمایندگی فروش

برای تنظیم و عقد نمونه فرم قرارداد اعطای نمایندگی فروش لازم است که متقاضی نمایندگی، شرایط خاصی داشته باشد. این شرایط را نوع کسب وکاری که خواهان اعطای نمایندگی آن هستیم مشخص می‌کند. برای مثال اگر قرار باشد که نمایندگی فروش یک محصول خوراکی به شخصی اعطا شود، آن شخص باید مکان مناسب و پرسنل آماده و تجهیزات کامل بهداشتی را در اختیار داشته باشد. یا مثلاً اگر قرار است که نمایندگی فروش تجهیزات سخت افزار و نرم افزارهای کاربردی را به شخصی بسپاریم، باید مطمئن باشیم که توانایی انجام کار را داشته باشد و خودش صلاحیتش را مشخص می‌کند. بنابراین شرط خاصی برای اعطای نمایندگی وجود ندارد. مگر شرایطی که مربوط به آن شغل مورد نظر است.

عدم تفاوت قیمت و کیفیت محصول میان نمایندگی و مرجع اصلی

یکی از موارد مهمی که نمایندگی‌ها و واحدهای مرکزی تولید کننده محصول باید به آن توجه داشته باشند، این است که محصولات یک نمایندگی با محصول مرجع اصلی از نظر کیفیت، کمیت و قیمت کاملا یکسان و برابر باشند. در زمان تنظیم و نوشتن نمونه قرارداد اعطای نمایندگی فروش ، باید به عنوان یک اصل مهم و اساسی به این موضوع توجه کنید و به صراحت درباره این مساله در متن قرارداد توضیح دهید.

نماینده و متقابلا واحد مرکزی، باید خواهان این قضیه باشند که محصولی که در نمایندگی به مشتریان ارائه می‌شود، از نظر کیفیت و کمیت با محصول مرجع اصلی، تفاوتی نداشته باشد. علاوه براین، نماینده نیز باید موظف شود که با قیمت ثابت و مشخصی به فروش محصولات اقدام کند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای تنظیم قرارداد یا دریافت مشاوره حقوقی تلفنی روی هریک از لینک‌های قبل بزنید. از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا یک نمونه قرارداد کامل تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد نمایندگی بازرگانی
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات