قرارداد فروش تابلو نقاشی و مالکیت معنوی و مادی این قرارداد!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/11/02
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش تابلو نقاشی

اگر شخصی باشید که به تهیه و خرید تابلوهای نقاشی علاقه‌مند است، احتمالا از حواشی مربوط به این معاملات و اشکالات یا اختلافات احتمالی آن آگاه هستید. به همین دلیل به خوبی می‌دانید که بهترین راهکار برای جلوگیری از چنین مسائلی، تنظیم یک قرارداد کاربردی است. قرارداد فروش تابلو نقاشی قراردادی است که شما با استفاده از آن، می‌توانید یک تابلو نقاشی را خریداری کنید و مالکیت آن را در اختیار بگیرید.

قرارداد خرید تابلو نقاشی در واقع یک نوع از قرارداد خرید کالا است و یک معامله خرید و فروش محسوب می‌شود که در قانون مدنی با نام عقد بیع شناخته شده است. در این قرارداد، موضوع مورد معامله یک یا چند تابلو نقاشی است که میان صاحب آن و متقاضی خرید تابلو نقاشی‌ امضا می‌شود. در این قرارداد، مالک تابلو نقاشی می‌پذیرد که در ازای دریافت مبلغ مشخصی به عنوان عوض یا بها، تابلو نقاشی را در اختیار شخص دیگری قرار دهد و مالکیت تابلو را به او واگذار کند.

تا اینجا، این قرارداد دقیقا مشابه سایر انواع قرارداد فروش کالا است و هدف از انجام آن، معامله یک یا چند تابلو نقاشی خواهد بود اما ویژگی خاصی که این قرارداد را از سایر قراردادهای بیع متمایز می‌کند، مساله حق مالکیت معنوی در آثار هنری است. در ادامه این مقاله به صورت اختصاصی درباره قرارداد فروش تابلو نقاشی توضیح خواهیم داد.

مالکیت معنوی در قرارداد فروش تابلو نقاشی

تابلو نقاشی به عنوان یک اثر هنری دارای دو نوع مالکیت است. به طور کلی به هر چیزی که از دانش، هنر یا ابتکار شخص پدید بیاید اثر هنری می‌گویند. بنابراین، تابلو نقاشی نیز یک اثر هنری محسوب می‌شود. به موجب همین مساله نیز از دو نوع مالکیت معنوی و فکری برخوردار خواهد بود. مالکیت معنوی تابلو نقاشی قابل انتقال به غیر نیست و برای همیشه در اختیار پدید آورده اصلی آن باقی می‌ماند. بنابراین، اگر شما تابلو نقاشی را خریداری کرده باشید نیز نمی‌توانید ادعا کنید که شما پدید آورده آن هستید.

از طرف دیگر، مالکیت مادی تابلو نقاشی به این معنی است که شخصی این حق را داشته باشد که از تابلو نقاشی به شیوه‌های مختلف کسب منفعت کند. تابلو را به فروش برساند، آن را مجدد کپی کند یا حتی تابلو نقاشی را به نمایش عموم بگذارد و به هر شیوه‌ای از تابلو نفع ببرد. بسیاری از نمایشگاه‌ها ابتدا آثار هنری را از پدید آورنده خریداری می‌کنند و با برگزاری نمایشگاه‌های حرفه‌ای، آثار را به متقاضیان می‌فروشند.

با توجه به مواردی که توضیح داده شد، قرارداد فروش تابلو نقاشی ، قراردادی است که مالکیت مادی را به اشخاص دیگر واگذار می‌کند. یعنی اینکه با حفظ حقوق معنوی و مالکیت معنوی اثر، شما می‌توانید حقوق مادی را به اشخاص دیگر بفروشید.

ماهیت قرارداد فروش تابلو نقاشی از نگاه قانون

ماده 338 قانون مدنی در خصوص قرارداد بیع توضیح می‌دهد و این قرارداد را معرفی می‌کند. براساس این ماده، قرارداد خرید و فروش یا بیع، قراردادی است که در آن، یک شخص مال خود را در ازای دریافت بها یا عوضی به شخص دیگری واگذار می‌کند. قانون مدنی علاوه براین تعریف، در ماده‌های دیگر نیز درباره شروط و ضوابطی که باید برای تنظیم این قرارداد رعایت شود، توضیح می‌دهد. به همین دلیل است که این قرارداد را از جمله عقود معین در نظر می‌گیرند.

قرارداد خرید تابلو نقاشی علاوه بر معین بودن، یک قرارداد لازم نیز محسوب می‌شود. به این معنی که طرفین با امضای این قرارداد، دیگر نمی‌توانند آن را فسخ کنند یا اینکه اعلام کنند که از انجام این توافق پشیمان شده‌اند. علاوه براین، قانون مدنی در خصوص عقد بیع، اختیاراتی را مطرح کرده است که براساس آن اختیارات، امکان فسخ قرارداد در مواردی وجود دارد. علاوه براین، اگر مالک تابلو نقاشی یا خریدار آن با توافق یکدیگر شروطی را معین کرده باشند، قرارداد در حدود آن شروط نیز امکان فسخ خواهد داشت. به غیر از این روش‌هایی که بیان کردیم، مالک و خریدار تابلو نقاشی متعهد هستند که به توافقات خود در خصوص این قرارداد عمل کنند و برای آن‌ها امکان فسخ قرارداد وجود ندارد.

به همین دلیل، به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای تنظیم قرارداد فروش تابلو نقاشی خود شروطی که در نظر دارید را بیان کنید و حتما آن شروط را در متن قرارداد بنویسید.

ارکان اصلی قرارداد فروش تابلو نقاشی

برای تنظیم و اجرای قرارداد فروش تابلو نقاشی و سایر انواع قرارداد بیع نیز لازم است که سه رکن اصلی حضور داشته باشند. این سه رکن عبارتند از مبیع ، ثمن و متعاملین

متعاملین اشخاصی هستند که با توافق یکدیگر این معامله را انجام می‌دهند. یک طرف این قرارداد یا پدید آورده تابلو خواهد بود یا شخصی است که به صورت قانونی مالکیت تابلو نقاشی را در اختیار دارد. طرف دیگر این معامله نیز خریدار است. به این ترتیب، مالک تابلو و خریدار آن، متعاملین خواهند بود.

رکن بعدی در قرارداد خرید تابلو نقاشی ، ثمن قرارداد است. ثمن مبلغی است که بابت ارزش تابلو نقاشی به مالک یا پدید آورنده آن پرداخت می‌شود و در ازای آن مبلغ، خریدار می‌تواند تابلو نقاشی را در اختیار بگیرد. میزان ثمن با توجه به عرف بازار یا با توافق طرفین معین می‌شود. برای انجام این قرارداد نیز لازم است که حتما مبلغ ثمن به مالک اصلی پرداخت شود.

رکن سوم این قرارداد، مبیع خواهد بود. منظور از مبیع چیزی است که به واسطه این قرارداد میان طرفین منتقل شود. برای مثال در قرارداد خرید تابلو نقاشی ، مبیع در واقع همان تابلو نقاشی است که میان طرفین معامله می‌شود. به طور کلی این قرارداد، زمانی انجام خواهد شد که تمام ارکان اصلی آن در قرارداد حضور داشته باشند. بدون این ارکان اصلی، عملا قرارداد منعقد نمی‌شود. بنابراین، لازم است که حتما از حضور آن‌ها اطمینان داشته باشید.

محتوای قرارداد فروش تابلو نقاشی

برای نوشتن و تنظیم قرارداد فروش تابلو نقاشی ، نیاز است که از محتوای این قرارداد مطلع باشید. این اطلاعات به شما کمک می‌کنند که به خوبی از نکات حقوقی مربوط به قراردادهایی که امضا خواهید کرد، آگاه شوید و بتوانید برای تنظیم این قرارداد‌ها تصمیم بگیرید.

محتوای قرارداد شما باید حاوی اطلاعات و مشخصاتی از خریدار و فروشنده باشد. این اشخاص با اطلاعات و مشخصات هویتی خود معرفی می‌شوند. همچنین لازم است که آدرس دقیق محل اقامت طرفین نیز در متن قرارداد نوشته شود. در ادامه باید در بخش موضوع قرارداد به دقت توضیح دهید که این قرارداد برای چه موضوعی تهیه شده است و به واسطه امضای آن چه معامله‌ای انجام شود.

بخش‌‎های دیگر محتوای قرارداد فروش تابلو نقاشی نیز به مواردی مانند ثمن قرارداد، نحوه پرداخت ثمن، شروط و تعهدات طرفین و سایر شرایط و ویژگی‌های مرتبط با آن اشاره می‌کند.

معرفی طرفین قرارداد فروش تابلو نقاشی

منظور از طرفین قرارداد ، خریدار و فروشنده تابلو هستند که باید در متن قرارداد به صراحت معرفی شوند. با توجه به اینکه خریدار و فروشنده شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشند، با بیان اطلاعات دقیق هویتی، معرفی خواهند شد. در اغلب مواقع خریداران و فروشندگان تابلو نقاشی، اشخاص حقیقی هستند. این اشخاص معمولا با بیان اطلاعات هویتی و شناسنامه‌ای خود مانند، نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره تماس و آدرس محل سکونت، در قرارداد شناسایی می‌شوند و در نهایت با امضای قرارداد ، مسئولیت‌ها و تعهدات مربوط به موضوع قرارداد را به عهده می‌گیرند.

ثمن این قرارداد چگونه پرداخت می‌شود؟

ثمن این معامله یا مبلغ قرارداد، همان مبلغی است که باید در ازای تابلو فرش به فروشنده آن پرداخت شود. اینکه طرفین چه مبلغی را برای ثمن معامله در نظر می‌گیرند، به توافق میان آن‌ها و همچنین به ارزش تابلو فرش بستگی دارد. در نهایت، هر مبلغی که برای این قرارداد در نظر گرفته شود را باید به صورت شفاف و بدون ابهام در متن قرارداد وارد کنید. پیشنهاد می‌کنیم مبلغ مورد نظر را در متن قرارداد، هم به حروف و هم به عدد بنویسید.
همچنین شما در این بخش از قرارداد می‌توانید توضیح دهید که ثمن معامله به چه صورت و حتی به چه شماره حساب بانکی واریز شود. مثلا ممکن است اینطور توافق کنید که مبلغ تابلو فرش به صورت نقدی به فروشنده پرداخت شود یا ممکن است برای پرداخت اقساطی مبلغ قرارداد به توافق برسید.

پیشنهاد ما

برای تهیه یک تابلو نقاشی نیاز است که یک قرارداد کامل و دقیق داشته باشید که شروط و ویژگی‌های این معامله را به دقت بیان کند. علاوه براین، لازم است که درباره اصول و قواعد مرتبط با این قرارداد نیز اطلاعات دقیقی در اختیار داشته باشید. پیشنهاد ما به شما استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی قرارداد و همچنین خدمات تنظیم قرارداد است. با مشاوران متخصص گفتگو کنید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات